Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2012, 09:40   #21
jefi99
ScanFlyer Gold

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

I OP's artikel kommer der lidt interessante tal frem:

Quote:
Originally Posted by takeoff.dk
Apropos drikkevarer på SAS’ fly, så fortalte SAS under sammenkomst i Arlanda-lufthavnen sidste år, at der årligt på flyene drikkes 60.000 normale flasker rødvin, 40.000 flasker hvidvin og 8.000 flasker champagne. Hertil kommer miniflaskerne, der indeholder ¼ af en normal vinflaske. På årsplan bliver der hos SAS drukket 1,5 mio. miniflasker rødvin, 600.000 flasker hvidvin og 200.000 miniflasker champagne.
Old 03-10-2012, 09:48   #22
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Jeg har lenge slitt med å forstå meg på tankegangen til SAS og dette her føyer seg bare inn i rekken.

Nok en gang så må SAS altså klare å bestemme seg for om de skal ta steget helt ned til LCC eller om de faktisk skal oppføre seg som et fullpris selskap.
Jeg tror mye av den vaklingen de driver med både forvirrer og skremmer kundene.

Jeg er egentlig for å støtte "våre egne" av flyselskaper også, men vi flyr stort sett bare IC og da finnes det rett og slett laaaangt bedre alternativer til samme eller bedre pris. Synet mitt er i alle fall ikke forandret etter dette utspillet her.

Virker som vi ser et SAS i full panikk.
Trist
Enig. Der må være nogle i SAS produktafdeling og ledelse, der må have meget svært ved at finde ud af hvordan SAS skal positionere sig og ikke mindst få koordineret arbejdet afdelinger imellem.

En af grundene til disse ændringer var ensformethed - og det er for såvidt fornuftigt nok, at der ikke skal være et nyt koncept for hver rute der flyves, men når man også begrunder ændringerne med fokus på bl.a. kundetilfredshed, så hopper kæden altså af. Det kommende economy-produkt vil efterhånden tilhøre den absolutte bund - både når det gælder mad, drikke og IFE.

Iflg. mine oplysninger, så forsvinder pre-dinnerdrinken også fra economy

Som BU662 nævner, så har selskaber (der ihvertfald tidligere har en langt skarpere lavprisprofil idag langt bedre servicekoncepter - f.eks. AB). Selv forstår jeg ikke at SK ikke har kigget i retningen af AB når det gælder M-klasse. Det er faktisk noget vi har snakket om derhjemme i lang tid. Her får man en ganske god forplejning og det man har brug for af drikke samtidig med at man forsøger at spare emballage, mængder, billigere indkøb osv fra flyselskabets side.

Lad mig kort opsummere det servicekoncept vi oplevede hos AB sidst (i november 2011):

Predinnerdrink med 3 forskellige slags alkohol fra store flasker at vælge imellem. begrænset udvalg, men helt fint.
Vin (fra karafler og sikkert oprindeligt fra bag-in-box), vand, øl til maden
Congnac eller Baileys (fra store flasker) til kaffen
Softdrinks udenfor hovedmåltidet - serveret fra store flasker.
Alkohol efter hovedmåltidet koster.

Tænk sig en besparelse man kunne opnået, hvis man for mange år siden var gået væk fra miniatureflasker, 15 cl. softdrinks dåser, 18 cl. vinflasker osv - og istedet serveret fra store flasker.

Kunderne får i bund og grund samme produkt, men selskaber sparer millioner.

At SAS nu skærer så langt ned på serviceniveauet ganske kort tid før DY starter IC - og dermed fjerner alle salgsargumenter i en kommende konkurrencesituation - er i min verden ganske enkelt uforståeligt. Man fristes jo efterhånden til at tro, at visse afdelinger/personer i SAS er fast besluttet på at selskabet skal mislykkes.

Havde man været bare en lille smule smart, så havde man lavet konceptændringen, som jeg har nævnt ovenfor. Det ville være win-win. SAS ville spare millioner og beholde et vigtigt konkurrenceparameter og kunderne ville bibeholde et udemærket produkt og man ville få tydeliggjort at DY's IC-produkt virkeligt er lavpris, hvor alt er skåret ind til benet. Nu bliver koncepterne mere og mere ens, men med den ene forskel at SK aldrig vil kunne matche DY på pris/omkostninger

Der kommer også et par andre småændringer på de andre klasser, men ikke noget der gør den store forskel i min verden - de mest tydelige er nok:

- pre-takeoff champagne forsvinder på C og erstattes med cranberry-juice, men der serveres stadig champagne efter takeoff.
- Amenity-kit forsvinder på Y

Alt i alt, så har jeg MEGET svært ved at se hvor der er sket forbedringer, der skal øge kundetilfredsheden. Det tror jeg man skal være beancounter hos SAS for at kunne se

Synd udviklingen går den vej, at det skal være så skrabet som muligt at flyve

Last edited by FlyHi; 03-10-2012 at 09:51.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 09:50   #23
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Man sparer her ingenting, fordi flyene er lastet med drikkevarer uansett. Og etter en visst tid kaster man alle apne flasker bort. (Av-Catering)

Det hva vi ser er en desperat forsök a unnga en nödvendig prisökning via a innföre priser pa drikker utenfor maltider. Det vil ikke gi mye penger i kasse, men mange klagebrever til kundeservice og trolig en god del bad-will. Som konsekvens vil passagerer i stadig ökende grad bruke de konkurrenter.
De småindtægter fra salgs af softdrinks mellemmåltider vil vel knapt kunne dække administrationsomkostningerne ved at håndtere denne model

Omkostningerne ved at behandle klagebreve fra kunder, mistede kunder, øget prispres fordi man har dårlige produkt osv osv - vil blive endnu større.

Nej, det er vist et selvmål fra SAS det her - igen
Old 03-10-2012, 09:58   #24
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Det er jo litt artig dette her da når man ser på tidligere debatter opp i mente her om hvor mye mer SAS tilbyr enn sine konkurrenter (både LCC og legacy) Nå forsvinner denne “fordelen”, internet koster nå penger (jada – vet det blir raskere osv. – men det ble forkynt som positivt) kreditkortgebyr kommer osv.

Nå må vel selv det mest ivrige SK hylekoret se at dette er stusselige greier?

De at SAS selv nå har en ekstrem fokus på pris tror jeg er lurt, da det er omtrent det siste argumentet de kan komme med.

Det er en god del ytringer her om hvor ille DY long haul blir med comfort osv. – men er mer og mer sikker paa at dette blir et like bra (kanskje bedre på grunne av nyere fly og at det er buy on board som visstnok er bedre enn ”gratis” mat har jeg lest)

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:09   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Produktavdelingen til SAS kan umulig bestå av oppegående mennesker?
Old 03-10-2012, 10:14   #26
raskefot
ScanFlyer Blue

Dette er bare én av mange forandringer i IC-konseptet som trådte i kraft 1.oktober. C-klasse slipper heller ikke unna. Heretter er det slutt på champagne som pre-departure drink. Nå serveres kun vann og appelsin- og cranberryjuice før take-off

Edit: så selvfølgelig at FlyHi hadde nevnt dette i posten over. Uansett, det skal bli spennende å se passasjerenes reaksjoner på disse "forbedringene".

Last edited by raskefot; 03-10-2012 at 10:17.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:18   #27
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Dårlig signaleffekt, men jeg lurer på hvor mange av gjennomsnittspassasjerene som kommer til å merke denne endringen? Er det egentlig så mange i Economy som bestiller drikke mellom måltidene?
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:20   #28
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Dette er bare én av mange forandringer i IC-konseptet som trådte i kraft 1.oktober. C-klasse slipper heller ikke unna. Heretter er det slutt på champagne som pre-departure drink. Nå serveres kun vann og appelsin- og cranberryjuice før take-off
Oppsummert:
SAS Business IC er det nye Economy Extra.
SAS Economy Extra IC er det nye Economy.
SAS Economy IC er det nye LCC.
Old 03-10-2012, 10:23   #29
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Dårlig signaleffekt, men jeg lurer på hvor mange av gjennomsnittspassasjerene som kommer til å merke denne endringen? Er det egentlig så mange i Economy som bestiller drikke mellom måltidene?
Jeg syntes det er utrolig behagelig å kunne be om et glass vann / juice om tørsten skulle melde seg sånn plutselig. Dette blir jo også værre for crewet som nå må gå rundt med pengetasken og kortleser under hele skiftet nermest.

Nei..jeg har to longhaulflighter med SAS foran meg nå, og de blir nok de siste.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:28   #30
krølle
ScanFlyer Crusty

SK føyer seg pent inn i rekken av selskap som skjærer seg i foten.

Jfr. min t/r med KL i M så var det ikke rare greiene der heller, ok slapp å dra opp noen slanter for drikke inni mellom, men utbudet av drikkevarer var ikke all verdens. FI så vidt meg bekjent kjører SK style BOB i M ( m.f.o.f.i )

Noen går gladelig andre veien (AB) men dessverre, hva man får blir stadig mindre, igjen frokosten min med KL, 1juiceboks/1youghurt/1muffins, triste greier
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 10:33   #31
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
SK føyer seg pent inn i rekken av selskap som skjærer seg i foten.

Jfr. min t/r med KL i M så var det ikke rare greiene der heller, ok slapp å dra opp noen slanter for drikke inni mellom, men utbudet av drikkevarer var ikke all verdens. FI så vidt meg bekjent kjører SK style BOB i M ( m.f.o.f.i )

Noen går gladelig andre veien (AB) men dessverre, hva man får blir stadig mindre, igjen frokosten min med KL, 1juiceboks/1youghurt/1muffins, triste greier
Naja, likevel er det jo alternativer. Siden AB flyr 3x daglig til OSL, rekker du alle AB langruter. Og fra S13 sa gar TXL-ARN og TXL-CPH opp til 4 daglige:

http://www.routesonline.com/news/29/...nsion-in-2013/

Sa det gjenstar a se om SK har gjord en klok grep her.
Old 03-10-2012, 10:45   #32
Polaris
Free Luigi

Men å innføre rævva-kontrakter og ta betalt for baggasje og seteplassering osv er å "tilpasse seg det moderne markedet".

Alt SAS gjør er verdens undergang, alt andre gjør er tilpasning. Interessant hvordan forskjellen utspeiler seg.

Sånn litt på siden, fra ei som aldri har flydd IC og ikke har noen forventninger hverken ene eller andre veien: Jeg hadde aldri drømt at man fikk GRATIS drikke på et economy-produkt? Eller på et fly i det store og hele? Det hverken ante jeg eller forventa jeg. Tvert i mot.
Old 03-10-2012, 11:02   #33
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Men å innføre rævva-kontrakter og ta betalt for baggasje og seteplassering osv er å "tilpasse seg det moderne markedet".

Alt SAS gjør er verdens undergang, alt andre gjør er tilpasning. Interessant hvordan forskjellen utspeiler seg.

Sånn litt på siden, fra ei som aldri har flydd IC og ikke har noen forventninger hverken ene eller andre veien: Jeg hadde aldri drømt at man fikk GRATIS drikke på et economy-produkt? Eller på et fly i det store og hele? Det hverken ante jeg eller forventa jeg. Tvert i mot.
Respekterer selvsagt synspunktet ditt
Men den jevne mannen i gata eller familien som skal reise IC.
Tror du de ville velge et produkt med gratis servering eller ikke gratis servering dersom prisen og alt annet var det samme ?

Og det er akkurat her jeg tror SAS skyter seg i foten.
Poenget er hva konkurrentene tilbyr, og hvilke alternativ som faktisk finnes.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:03   #34
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Kanskje ikke du forventer deg det. Men de som har flydd med ALLE andre selskaper enn SAS på langdistanse har fått gratis brus, og har dermed forventninger om å få det på SAS også.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:04   #35
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Du kan kalle denne endringen enn tilpassing eller hva du vil. Men dessverre så fjerner det ikke det faktum at SAS virker desperate etter å skaffe inntekter, og i sin jakt glemmer kundene sine.

Dette er ikke verdens undergang, men det er et signal til kundene om hva man kan forvente seg når man reiser langt med SAS.

Tenk om man heller hadde snudd dette rundt og valgt å faktisk å innføre service, istedet for å gjøre seg lik sin nye konkurrent. Tenk om man hadde tatt grep og faktisk blitt best i klassen. For nå går tiden raskt fra SAS, og skal de holde med i fremtiden så tror jeg de må ta klokere valg enn de valgene vi ser nå.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:15   #36
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:

Det må da være lov å kritisere SAS når selskapet gjør noe så til de grader kritikkverdig, uten at noen må fremstille SAS som et slags offer Nå er det ingen som tar såpass idiotiske grep og skyter seg selv i foten til de grader slik som SAS gjør. Hvilke andre *A, eller Skyteam eller Oneworld medlemmer tar seg betalt for alkoholfri drikke mellom måltidene?

Jeg kommer iallefall ikke til å fly SAS på mine fremtidlige turer til USA eller Asia, da det finnes mye billigere og ikke minst mye bedre alternativer i det aller fleste tilfeller.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:16   #37
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Dette gir også masse dårlig medieomtale og trekker ned inntrykket av SAS, spesielt etter at de har reklamert for at de er så gebyrfrie på alt mulig.

NTB publiserte saken allerede kl 10:51 og et kvarter senere, 11:06 er saken publisert på VG.no:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046614

Last edited by AirbusTrond; 03-10-2012 at 11:19.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:17   #38
Kjetil.L
ScanFlyer Blue

Ser det er mange som henviser til mat og drikke som "gratis" men jeg opplever det slik at jeg betaler (ofte dyrt) for den serveringen jeg får på turistklasse.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 11:23   #39
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Tenk om man heller hadde snudd dette rundt og valgt å faktisk å innføre service, istedet for å gjøre seg lik sin nye konkurrent. Tenk om man hadde tatt grep og faktisk blitt best i klassen. For nå går tiden raskt fra SAS, og skal de holde med i fremtiden så tror jeg de må ta klokere valg enn de valgene vi ser nå.
Ja, det ville hatt en veldig god signaleffekt for SAS. Mediene biter jo på sånt, og tenk hvor positivt det hadde vært med overskrifter som "SAS bedrer servicekonseptet" og "Slik vil SAS vinne kampen mot Norwegian".
Old 03-10-2012, 11:25   #40
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Dette gir også masse dårlig medieomtale og trekker ned inntrykket av SAS, spesielt etter at de har reklamert for at de er så gebyrfrie på alt mulig.

NTB publiserte saken allerede kl 10:51 og et kvarter senere, 11:06 er saken publisert på VG.no:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046614
Sånn, da fikk de jo informert alle om dette, også de som ikke visste at det var gratis før.
Reply

Posting Rules