Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2012, 06:45   #501
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Om det er riktig at man kan ha inntekt på 1.9 så er det et resultat av overtid. Jeg er flygeleder og jeg misunner ikke mine kolleger ved Oslo ATCC denne inntekten, jeg synes det er helt greit å ha fri på min fritid.
I følge innslaget så jobbet de med mye overtid omtrent like mye som en "vanlig" arbeidstager normal uke,
(pga begrensninger) så hvis det stemmer har de vel like mye fritid som alle andre + 1,9 mill.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 06:51   #502
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det er redusert arbeidsuke, og det er det en grunn til. Dette er noe som Avinor selvsagt har godkjent og er godt inneforstått med, allikevel er det utstrakt bruk av overtid pga for lite folk.

Det er uansett ikke redusert med 600timer som en feks måtte gå ved Røyken. Så nei, de det gjelder i eksemplene har overhodet ikke like mye fritid som alle andre + lønnen.
__________________

Last edited by darkcho; 28-09-2012 at 06:53.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 07:01   #503
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 07:40   #504
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
I følge innslaget så jobbet de med mye overtid omtrent like mye som en "vanlig" arbeidstager normal uke,
(pga begrensninger) så hvis det stemmer har de vel like mye fritid som alle andre + 1,9 mill.

W
Det var ikke det som ble sagt i innslaget. Uansett så vil forskjellen mellom 40-timers uke og avtalt arbeidstid for skiftarbeid ikke utgjøre mer enn 4-5 timer i uken og det skjønner de fleste ikke kan være nok til slike inntekter.

Arbeidsmiljøloven setter selv begrensning på ukentlig arbeidstid på 36 timer for skiftarbeid, da dette naturlig nok anses som mer belastende, og begrepet overtid i denne lovens forstand inntrer ikke før man passerer 40 timer. Differensen kalles vel merarbeid.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)

Last edited by Wig-wag; 28-09-2012 at 07:44.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 08:12   #505
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen
Men hvor mange er det som har tjent så mye da? Tror du alle som jobber i Røyken har så mye i inntekt?

Avinor har ikke akkurat lagt seg i selen for å sørge for at det er nok flygeledere i Norge, og dette er resultatet. Jeg tror at hvis du tar en runde med de som jobber i Røyken, så vil de aller, aller fleste si et rungende ja til flere folk. Dette for å kunne jobbe mindre overtid og få mindre tendensiøs og usaklig kritikk i media.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 08:20   #506
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen
Det er vel påpekt utallige ganger her på forumet at NFF i mange mange år har påpekt overfor Avinor at det er for få flygeledere.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 10:45   #507
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Dette er trolig en Supervisor (altså en "sjef") som har diverse tillegg som vanlige FLL ikke har, og som samtidig har gått ektremt mye overtid.

Det ironiske er at man finner ektreme tilfeller av mye overtid, for så å klage/henge ut hele gruppen at de tjener for mye.
Hadde ikke vedkommende gått mye overtid hadde det blitt forsinkelser på f.eks. ENGM, evt hadde luftrommet over Rygge/Torp/Skien vært stengt i tider, el.
Da hadde man ropt og klagd på manglende velvilje, for å bruke Dag Falk Perdersens eget uttrykk, ie. manglende vilje til å gå overtid.
Når man så går mye overtid for å forhindre/redusere forsinkelsene/stengning av luftrom blir man hengt ut fordi man tjener for mye.
Hva med å skrive om: "Berit er FLL og har ansvaret for flere 1000-menneskeliv hver dag. Hun tjener 570.000,- i året..."

Det man egentlig ønsker er at FLL skal gå 100-vis av timer overtid uten at man får betalt for dette...
Uansett om man ikke går overtid, evt går mye overtid greier media og enkelte forumister å vri det til noe negativt.

Hadde det vært opp til meg hadde det vært forbudt med overtid for FLL (som flere andre land har), og Avinor måtte holde seg til AML uten unntak.
Da kunne man sagt farvel til RUTEtider på GM osv, men da haddde man også fått belyst den reelle underbemanningen som eksisterer.

Det er svært få som synes sykepleierne tjener nok, men det er fint lite sammenlignbart med en FLL/Sup med 600t overtid. Er det greit at eiendomsmeglere tjener 2mill. i året? Advokater 5mill? Lite sakelig spør du meg.

Vedkommende har forøvrig jobbet langt mer enn en som jobber 8-16 hver dag(hørte jeg sommertid?), uansett hva Dag-Falk mener om saken.

Last edited by Fornax; 28-09-2012 at 10:51.
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 10:59   #508
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

[QUOTE=Fornax;784526]Det man egentlig ønsker er at FLL skal gå 100-vis av timer overtid uten at man får betalt for dette...
Uansett om man ikke går overtid, evt går mye overtid greier media og enkelte forumister å vri det til noe negativt.QUOTE]

Jeg tror du tar feil. Jeg er overbevist om at det man egentlig ønsker er at flyene kommer og går til oppsatt tid.
Når det ikke skjer, til tross for at man har utbetalt opptil 1,8 mill, så reagerer man og spør hvordan det kan henge sammen? Og det må være legitimt.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 11:04   #509
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Topplønn for en flygeleder med 25 års ansiennitet er ca. 1 mill. Og det inkluderer skift/helger m.m. Det eneste som kommer i tillegg er overtid.

Om det er riktig at man kan ha inntekt på 1.9 så er det et resultat av overtid. Jeg er flygeleder og jeg misunner ikke mine kolleger ved Oslo ATCC denne inntekten, jeg synes det er helt greit å ha fri på min fritid.

Jeg tar/får også overtid på den enheten jeg jobber, men det er innenfor rimelighetens grenser, såpass at jeg synes det er greit med litt ekstra penger, og at det er innenfor den mengden som gjør at det ikke ville rettferdiggjøre for arbeidsgiver å ansette flere flygeledere.

Å jobbe så mye overtid at man dobler inntekten (selv om overtid kan være godt betalt, det er det samme som noen flyselskap kaller "salg av fridager") tyder på at dette er hinsides rimelighetens grenser for hva man kan pålegge arbeidstagere.
Takk for greit og avklarende svar
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 12:06   #510
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Knut Skaar fratrer som flysikringsdirektør i Avinor
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-149233
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 12:34   #511
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen
De to som har gått over 500t du sikter til ja?
Du må dele det tallet med 3 for i det hele tatt å nærme deg min lønn.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 15:35   #512
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Ser ikke noe galt i å tjene opp til 1,9 mill når det er slik etterspørsel etter flygeledere (i motsettning til piloter).
Men da bør man ihvertfall være nogenlunde fornøyd med lønnen sin...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 15:38   #513
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ser ikke noe galt i å tjene opp til 1,9 mill når det er slik etterspørsel etter flygeledere (i motsettning til piloter).
Men da bør man ihvertfall være nogenlunde fornøyd med lønnen sin...

W
De er helt sikker fornøyd med lønnen sin. Det er bare den tiden de må være på jobb for å komme opp i slik lønn de ikke er fornøyd med.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 15:46   #514
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ser ikke noe galt i å tjene opp til 1,9 mill når det er slik etterspørsel etter flygeledere (i motsettning til piloter).
Men da bør man ihvertfall være nogenlunde fornøyd med lønnen sin...
Det virkelig store mysteriet er om sjefen for Avinor kan tjene enda mere enn dette.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 15:53   #515
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
De er helt sikker fornøyd med lønnen sin. Det er bare den tiden de må være på jobb for å komme opp i slik lønn de ikke er fornøyd med.



Vidar
Ikke helt sikkert de er fornøyd, om det som kom ut i NRK stemmer noenlunde. Der var det jo krav om ganske så betydelige prosenttillegg til dagens lønn.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 07:30   #516
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Nå kan mannen bak problemene få sparken
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2484473.ece
Quote:
Flyveleder Åge Røde risikerer både jobben som tillitsvalgt og som flyveleder etter at Avinor hevder han har oppfordret til ulovlige aksjoner, skriver Dagens Næringsliv.
Quote:
Åge Røde beskyldes blant annet for å ha sabotert vaktlistene og overtidsarbeidet hos flyvelederne på Gardermoen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 22:29   #517
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå kan mannen bak problemene få sparken
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2484473.ece
Og i samme artikkel i papirutgaven stod det at Arbeidstilsynets inspeksjon (i august?) avslørte grove brudd på bestemmelsene eller noe sånn (husker ikke nøyaktig). Endelig rapport var ikke klar enda.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 22:35   #518
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Og i samme artikkel i papirutgaven stod det at Arbeidstilsynets inspeksjon (i august?) avslørte grove brudd på bestemmelsene eller noe sånn (husker ikke nøyaktig). Endelig rapport var ikke klar enda.
For Rødes del skulle han vel kanskje ønsket at den rapporten var ferdig til rettsaken.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 22:57   #519
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

HVIS det man leser i DN stemmer, så setter det hele "sommerens" problemer ved OSL i et nytt lys. Har selskapene fått unødige problemer skapt av en mann eller gruppe med et markeringsbehov som DN hevder? Eller er det faktisk slik at man etter lønnsoppgjøret følte seg utslitte og ekstremt underbemannet.

Uansett hva man måtte mene, så kan en fellende dom mot den tillitsvalgte sette sommerens såkalte bemanningsproblemer i et helt nytt lys.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 23:42   #520
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
HVIS det man leser i DN stemmer, så setter det hele "sommerens" problemer ved OSL i et nytt lys. Har selskapene fått unødige problemer skapt av en mann eller gruppe med et markeringsbehov som DN hevder? Eller er det faktisk slik at man etter lønnsoppgjøret følte seg utslitte og ekstremt underbemannet.

Uansett hva man måtte mene, så kan en fellende dom mot den tillitsvalgte sette sommerens såkalte bemanningsproblemer i et helt nytt lys.
Det kan dokumenteres at bemanningssituasjonen både ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen er kritisk. I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år. Og en fellende dom mot vedkommende vil ikke endre på situasjonen bemanningsmessig, men faktisk legge enda flere steiner til byrden for Avinor. For ikke å snakke om konsekvensene dette vil ha for fagforeninger i Norge generelt og tillitsvalgtes muligheter til å ytre bekymringer om tilstanden på eget arbeidssted i andre bedrifter. Tror man kan konkludere med at dette vil bli tap-tap for Avinor og tillit mellom ledelse og fagforeningene uansett utfall.

Forøvrig jobber Arbeidstilsynet fremdeles med å få oversikt over situasjonen i Røyken, det går nok litt mer tid før konklusjonen er klar.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 22:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.