![]() |
|
![]() |
#81 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Men det er ok, men da er det sikkert ok også at ansatte uansett bransje har elendige forhold, utrygge arbeidsplasser, dårlig lønn osv. Det er ikke slik i dag, men det er dit det er på vei. Noe de som nå LH har sagt at de ikke vil være med på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Du mener vel heller at solidaritet betyr at næringslivstopper og/eller eiere, skal karre til seg bonuser, fordeler, gevinst, opsjoner og fortjeneste - mens vanlige arbeidstakere skal helst finne seg i å jobbe under minimum og helst uten jobbsikkerhet overhode?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
De er ansat - endnu - i et selskab der økonomisk slider, og de sidder og modarbejder alle forsøg på at sikre bedre økonomi for selskabet og dermed sig selv - jo det er sgu egoisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]() Quote:
Selvsagt er de egoistiske, det er da alle. Hvis meg gjerne noen om ikke er det... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
Du tror seriøst det er kabinbesetningen til LH det henger på hvorvidt de er konkurransedyktige?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
LH sine C/A's har i de siste arene ikke fatt en eneste EURO mer i lomma. Rendyrker du dette med inflasjonen, sa har de faktisk blitt billigere for LH. Selv om alle C/A i LH vil jobbe for fritt, kan det ikke kurere de strategiske feil som ble gjort. De gamle fly er like törstig, de trenger like mye MX og service-nivea omboard stiger ogsa ikke. Og selv om man bruker splitter-nye fly, sa er det liten vits a fly med 180 seter dersom marked etterspörer 30-50 plasser... LH har brukt leiearbeider i stort stil her i Berlin. Ca 33% av alle C/A er na leiearbeider med darligere vilkar. Samtidlig har det ikke fört til faktum at LH tjener penger pa sine BER ruter. Rett og slett fordi marked ikke etterspörer disse ruter og LH er i nöd a dumpe billetter inn i marked til harry-priser. Greit for de kundene, men regn-stykke for LH kan aldri ga opp dersom man flyr 150 pax pa en 50 EUR billett til ARN eller BGO. En del av lösningen til LH sine problemer pa domestic og intra-EURO er a kutte kapasitaeter. Og pa langruter hvor EK, EY ... stjeler paxene, da ma produkt endelig opp til konkurrentenes nivea. Her snakker vi först og fremst hva man tilby sine pax omboard. Ikke hva man betaler sine C/A...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
MoL er bestemt ikke mit idol, men overbetalte kabinebesætninger er bestemt ikke vejen frem for noget selskab.
Besynderlig logik, at fordi det går dårligt med et selskab så skal man give mere i løn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Jeg regner også med at du har lavere samlet lønn og goder som en som jobber i LH sin kabin? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Dersom du mener man kan holde en ansatt i 5 ar pa samme lönnsniveau nar man samtidlig har en inflasjone av 1,8-2%, sa betyr dette at du de facto bort-inflasjonerer lönnen til disse ansatte. Rett og slett fordi pris-indexen stiger og lönninger blir stadig mindre verdt. Du mener man bör bare holde lönninger lave og alle problemer er löst. Det stemmer likevel ikke. Man ma rette de strategiske feil som ble gjort. Ellers vil man forsatt tape penger, uansett hvor billig de ansatte er. Fordi lönninger er bare en beskjeden del av den totale regningen...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
Hvordan kommer du fram til at de er overbetalte? Jeg kjenner flere som jobber som kabinbesetning hos LH, og om man ser på de som overbetalte kan vi like gjerne slutte med flyselskap i Europa...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]() Er vel årevis siden en kom noe i nærheten av overbetalte kabinbesetninger, eller flygere, eller bakkeansatte... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Dette blir til arbeidgiverens problem ganske hurtig. De smarte, de dyktige, de kloke ansatte gar nemelig straks ut dersom man mener a kunne betale dumping-lönninger. Uten pensjonssikring havner en leiearbeider fra Aviation Power senere, da han/hun rekker pensjonsalderen, pa trygd. Er dette din visjon av en flyselskap, spesielt en LH som er medlem i stjerne-alliansen og har selvbilde om a vaere en attraktiv og etterspurt arbeidgiver?
Selv om C/A har ingen ekstremt höy utdanning, sa er de viktig for flyselskapene. Rett og slett fordi de er ansikted av selskap. Ingen snakker om a gjöre disse damer og herrer til millionaerer. Men de skal vaere fair paid. Ikke mindre, men ogsa ikke mere. Og faktisk har de ikke krevd mer eller mindre sa lenge... Bare som side-illustrasjon. LH sine C/A fikk ingen lönnsökning i 3 ar na, men LH sitt board har ökt sin fortjeneste betydelig. Her steg fixum fra 2,655 Mio EUR til 3,795 Mio EUR.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
C/A er serveringspersonale - i mange tilfælde ufaglært - hver mere eller mindre. (ja ja jeg ved godt de synger en "vi-er-her-for-sikkerheden" sang - men hvem tror reelt på den?)
Det er en falliterklæring at et selskab overlader det til sine ansatte at bestemme hvordan man skal ansætte fremtidige ansatte (som jo er det LH gør her ved at lade C/A fagforeningen bestemme om man må konktraktansætte folk). Hvis det var så slemt at være LH ansat så ville " De smarte, de dyktige, de kloke ansatte" være væk forlængst. Det er tydeligvis ikke slemt at være ansat der - heller ikke på kontrakt i Berlin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]() Quote:
Da blir det også lettere å se underholdingsverdien i de. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Så du er uening i at de er ufaglært serveringspersonale? ja ja ...............
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]()
It's called 'the cost of doing business'. Og hvis man ikke klarer kostnadene, er grunnlaget for å drive butikk borte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA og konflikten med deres kabinansatte (var: Mot ny BA-streik) | Someone | Flyforum | 11 | 22-06-2011 20:19 |
Mulig streik i Finnair | MartinL | Flyforum | 1 | 25-01-2009 08:26 |
Mulig streik i Lufthansa | sail4fun | Flyforum | 31 | 22-09-2008 20:29 |
Mulig streik i Sterling | EB | Flyforum | 6 | 24-08-2006 12:24 |