Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2012, 21:59   #821
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis man mener at dette er et greit utgangspunkt så snakker vi altså om en lønn på fra rundt 300.000 per år.
Jeg hadde uten tvil tatt jobben jeg når jeg var ferdig på flyskolen. Jeg vil faktisk anse det som en ganske grei lønn for en helt nyutdannet pilot med lavt timetall. Men det må vel bakes inn litt tillegg for lange dager og ubekvem arbeidstid, hvis ikke er vel lønnen kanskje litt lav. Og da tenker jeg selvsagt at lønnen utbetales i Norge hvis det er her man jobber mest, med arbeidsgiver som trekker skatt, sparer pensjon og har forsrikringer...
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:03   #822
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Veldig enkelt! Lønn og vilkår etter geografisk arbeidsplass. Malaga pilotene flyr mer og oppholder seg mer i Skandinavia enn i Spania.
Denne skjønner jeg ikke helt. Om de egentlig har base Malaga regner jeg med at det er der de bor og betaler husleie/lån osv. Når de er i Norge regnes vel det som nightstop med dietter osv.?

Folk fra Forsvaret er vel nå en forsvinnende liten gruppe siden vilkårene sivilt de siste årene har blitt så dårlige at man velger å bli når pliktårene er over. Kanskje med noen unntak for de som vil fly helikopter i Nordsjøen.
CFM is offline  
Old 30-08-2012, 22:06   #823
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Jeg sikter ikke ensidig til akkurat det, og ønsker sånn sett ikke å stille verken deg eller andre forkjempere her til veggs som sådan. Det jeg likevel ikke klarer å få tak i etter å ha fulgt med på denne tråden er hvor dere konkret mener grensen går for begrepet "sosial dumping" som til stadighet dukker opp. Jeg forutsetter selvfølgelig at lover og regler følges. Det slår meg at om dette kommer på plass så vil dere ikke være fornøyd.

Slik luftfarten er i dag foreligger det innen overordnet tariffavtale for piloter mellom hovedforbundene slik vi ser i andre bransjer. Derav er det ikke mulig for menigmann å danne seg et bilde av nettopp minstelønn og ytelser.

Luftfarten har videre endel sære trekk når det kommer til ansiennitet hvor man stiger relativt mye fra år til år i tillegg til generelle tillegg. Dette ser vi i liten grad noe til i andre bransjer. Kan det være en forklaring på at piloter ser ut til å tjene lite i starten, for at de tjener så godt etterhvert?! Livslønnen vil jo da komme ganske greit ut, selv sammenlignet med bachelor utdannede.
Da vil jeg konkludere med at måten dy velger å avlønne er problemet for min del, mer enn hva de betaler. At DY velger så kreative løsninger for avlønning til de nye kontraktsansatte tilsier for meg at det lønner seg for dy økonomisk, ikke stikk motsatte som Kjos hevder. DY konkurrerer jo nå også direkte på innenlandsruter mot WF med personell som lønnes fra Isle of Man. Det syns jeg ikke er rimelig.

Det går vel på generelle prinsipper dette her. Og der er det jo like store forskjeller som politiske meninger. Men velferdssamfunnet Norge er ikke bygd opp på slike kreative løsninger vi nå ser...
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:08   #824
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg synes en begynnerlønn i cockpit på fly som flyr betalende passasjerer ikke bør være under begynnerlønn for en industriarbeider i en typisk norsk industribedrift. Da selvsagt en industribedrift som har en lignende arbeidstidsordning (f.eks 2-skift med helg, 3-skift eller 5-skift).
Nå er vel det en kjennsgjerning at norske industriarbeiderlønninger er nokså høy sammenliknet med industriarbeidere i andre land (relativt til det generelle lønnsnivået), og gjennomsnittlig lønn i industrien er vel knappe 400k. Hvorfor ikke sammenlikne med ansatte i andre sektorer med ubekvem arbeidstid? I hotell- og restaurantbransjen har man en snittinntekt på ca 310k per år (med tillegg). En nyutdannet politibetjent tjener 300k som grunnlønn, og vil vel ofte ende opp på rundt 330-340k med tillegg. Mange av disse kan heller ikke se for seg veldig kraftig økning i lønn over livsløpet.

Last edited by TOS; 30-08-2012 at 22:25.
TOS is offline  
Old 30-08-2012, 22:09   #825
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Denne skjønner jeg ikke helt. Om de egentlig har base Malaga regner jeg med at det er der de bor og betaler husleie/lån osv. Når de er i Norge regnes vel det som nightstop med dietter osv.?

Folk fra Forsvaret er vel nå en forsvinnende liten gruppe siden vilkårene sivilt de siste årene har blitt så dårlige at man velger å bli når pliktårene er over. Kanskje med noen unntak for de som vil fly helikopter i Nordsjøen.
Pilotene som flyr i Malaga er i et stort antall nordmenn, svensker og dansker. Kjenner noen av de som er på kontrakten. Ingen av de har bosatt seg i Malaga enda, men bor i Norge. Rettferdiggjør det at dy slipper store avgifter om de så ikke "bor" i Norge, når de stortsett jobber i Skandinavia?
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:14   #826
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Pilotene som flyr i Malaga er i et stort antall nordmenn, svensker og dansker. Kjenner noen av de som er på kontrakten. Ingen av de har bosatt seg i Malaga enda, men bor i Norge. Rettferdiggjør det at dy slipper store avgifter om de så ikke "bor" i Norge, når de stortsett jobber i Skandinavia?
Det er et valg man må ta selv. Vi har et fly på wetlease i Belgia. Mener du at crewene som flyr der skal ha belgisk lønn og vilkår? Hotel dekkes av selskapet og de får dietter.
CFM is offline  
Old 30-08-2012, 22:19   #827
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Det er et valg man må ta selv. Vi har et fly på wetlease i Belgia. Mener du at crewene som flyr der skal ha belgisk lønn og vilkår? Hotel dekkes av selskapet og de får dietter.
Det blir vel en litt sær problemstilling som jeg umulig klarer sette meg inn i uten å vite mer om avtalen eller hvor temporær den er. Jeg syns heller ikke eksempelet om et fly på wetlease er representativt mot DYs drift inn og ut fra Torp...
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:25   #828
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg er helt enig med deg! Eneste poenget mitt var, at hvis jeg kunne fått utdannelsen dekket av staten, hadde jeg hatt ingen problemer med "lærlinglønn" i noen år... Men banken min var ganske innstilt på at jeg skulle begynne å betale renter og avdrag fra dag 1 på flyskolen... altså må man faktisk betale renter og avdrag med lånte penger.. hurra!
Du verden! Ironisk nok ville du jo da faktisk være en av de som du tidligere har kritisert som uerfarne og en fare for sikkerheten da de kommer inn og setter press på lønningene til de flygerne som allerede finnes...Uansett hvordan du vrir og vender på det tror jeg ikke der er en løsning på dette annet enn at lønningene i Norge på mirakuløst vis holdes oppe.

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Luftfarten har videre endel sære trekk når det kommer til ansiennitet hvor man stiger relativt mye fra år til år i tillegg til generelle tillegg. Dette ser vi i liten grad noe til i andre bransjer. Kan det være en forklaring på at piloter ser ut til å tjene lite i starten, for at de tjener så godt etterhvert?! Livslønnen vil jo da komme ganske greit ut, selv sammenlignet med bachelor utdannede.
Senioritetslistene er både det beste og værste som finnes. På mange måter hindrer de fri flyt av arbeidskraft og dermed at lønninger og goder dikteres av de som tilbyr de beste vilkårene. Flygere som er i et selskap med senioritetslister har veldig mye å tape på å flytte andre steder da de rett og slett må starte på nytt. Til slutt og rest kan det føre til at en person aldri får sjansen til å prøve seg på bortimot den eneste progresjonen som finnes, nemlig kaptein. Dette fordi det er årevis med tjeneste før en kapteinsposten kommer i nærheten av vedkommendes senioritetstall. Jo mer "tradisjonelt" selskapet er jo større er sjansen for at pensjon kommer først når en først har klart å komme seg inn i det "tradisjonelle" selskapet...

P.g.a. dette vil det dermed bli en kamp om å komme seg inn på senioritetslisten og dermed er plutselig ballen hos arbeidsgiverne. Hvorfor skal de betale mer enn de trenger og dermed er kampen i gang for hvem som kan gi minst men samtidig få de menneskene de ønsker.

Quote:
Det er ingen som har tvunget skandinaver til å skrive under på kontrakt med base i Malaga. Det er så deres valg å pendle fra Norge i såhenseende. At det er relativt kreativt av Norwegian å gjøre det på denne måten for å dekke interne flyging i Norge er de fleste enige om. Når det er sagt har vel neppe de som jobber i Titan eller Jet2 når de fløy for Norwegian norske lønninger eller skattet til Norge...

Last edited by Turtle; 30-08-2012 at 22:27.
Turtle is offline  
Old 30-08-2012, 22:29   #829
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Det blir vel en litt sær problemstilling som jeg umulig klarer sette meg inn i uten å vite mer om avtalen eller hvor temporær den er. Jeg syns heller ikke eksempelet om et fly på wetlease er representativt mot DYs drift inn og ut fra Torp...
Avtalen går over flere år. Jeg regner at det er lagt opp til at man skal bosette seg i Malaga området. Om en ønsker å pendle hjem til Norge eller Sverige må man ta de ekstra kostnadene. Jeg er ikke happy med utviklingen man ser i DY eller bransjen generelt, men merker at mange i Norge lever litt i Lykkeland fortsatt.
CFM is offline  
Old 30-08-2012, 22:35   #830
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Du verden! Ironisk nok ville du jo da faktisk være en av de som du tidligere har kritisert som uerfarne og en fare for sikkerheten da de kommer inn og setter press på lønningene til de flygerne som allerede finnes...Uansett hvordan du vrir og vender på det tror jeg ikke der er en løsning på dette annet enn at lønningene i Norge på mirakuløst vis holdes oppe.
Når var dette tema i denne saken?? Det utsangnet ser jeg på som lite annet enn kverrulerende...

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det er ingen som har tvunget skandinaver til å skrive under på kontrakt med base i Malaga. Det er så deres valg å pendle fra Norge i såhenseende. At det er relativt kreativt av Norwegian å gjøre det på denne måten for å dekke interne flyging i Norge er de fleste enige om. Når det er sagt har vel neppe de som jobber i Titan eller Jet2 når de fløy for Norwegian norske lønninger eller skattet til Norge...
Det utsangnet ser jeg også på som lite seriøst da dette var en avtale av kort varighet....
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:39   #831
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Avtalen går over flere år. Jeg regner at det er lagt opp til at man skal bosette seg i Malaga området. Om en ønsker å pendle hjem til Norge eller Sverige må man ta de ekstra kostnadene. Jeg er ikke happy med utviklingen man ser i DY eller bransjen generelt, men merker at mange i Norge lever litt i Lykkeland fortsatt.
Hvis DY vil fly AGP - TRF - AGP, eller AGP - ARN -AGP etc, ikke noe problem for meg det... jeg syns dog pilotene skulle kunne hente sin lønn i Spania, ikke Isle of Man...

Men når går vel Rutene til DY med kontraktspiloter på innenlandsproduksjonen etter det jeg har hørt... må jo være ganske sansynlig siden de har så stort behov for overnattinger at de valgte å bygge flyplasshotell... Ingen andre destinasjoner DY flyr til har dette konseptet..
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:41   #832
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Når var dette tema i denne saken?? Det utsangnet ser jeg på som lite annet enn kverrulerende...
Mener du å påstå at du ikke har stilt spørsmålstegn ved kompetansen til slike ferske piloter og konsekvensene for sikkerheten tidligere (om det er i en av de drøyt 800 innleggene i denne tråden eller i en annen tilsvarende tråd er jo ikke spesielt relevant - saken er vel den samme)? Turtle er jo spot-on i sin kommentar.

Last edited by TOS; 30-08-2012 at 22:43.
TOS is offline  
Old 30-08-2012, 22:42   #833
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hvis DY vil fly AGP - TRF - AGP, eller AGP - ARN -AGP etc, ikke noe problem for meg det... jeg syns dog pilotene skulle kunne hente sin lønn i Spania, ikke Isle of Man...

Men når går vel Rutene til DY med kontraktspiloter på innenlandsproduksjonen etter det jeg har hørt... må jo være ganske sansynlig siden de har så stort behov for overnattinger at de valgte å bygge flyplasshotell... Ingen andre destinasjoner DY flyr til har dette konseptet..
Spiller det noen rolle hvor lønnen betales ut...? Det er jo fullstendig irrelevant.
TOS is offline  
Old 30-08-2012, 22:42   #834
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Mener du å påstå at du ikke har stilt spørsmålstegn ved kompetansen til slike ferske piloter og konsekvensene for sikkerheten tidligere? Turtle er jo spot-on i sin kommentar.
Det var ikke tema i saken om hva som omhandlet anstendig lønn siden det var det vi snakket om....
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:44   #835
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Spiller det noen rolle hvor lønnen betales ut...? Det er jo fullstendig irrelevant.
Er du selv interessert i å bli avlønnet slik AGP pilotene blir. Jeg er 100% sikker på at du vil svare ja på dette uansett, så da spør jeg deg, hva tror du pollen blir hvis man spør hele det Norske folk...
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:45   #836
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det var ikke tema i saken om hva som omhandlet anstendig lønn siden det var det vi snakket om....
Så når det er snakk om anstendig lønn så er det ikke et problem at man ansetter piloter med et lavt timeantall, men når det er snakk om sikkerhet og press på lønnsnivået så blir det et problem? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette ikke hører sammen.
TOS is offline  
Old 30-08-2012, 22:46   #837
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:

Det utsangnet ser jeg også på som lite seriøst da dette var en avtale av kort varighet....
Det var det også ment som siden du nå antydet at det er ok med lav begynnerlønn så lenge du ikke har betalt for utdannelsen og tidligere har hatt en kritisk røst til "lærlingeordningen" som den er i dag i for av MPL. Akkurat samme tingen bortsett fra at pengene kommer fra forskjellig sted. Effekten for alle de andre som prøver å få jobb i samme selskap og f.eks. prøver å avansere fra prop til jet blir den samme...

Det er heller ingen som med sikkerhet vet hvor lenge flygere med Malagabase skal fly innenriks i Norge. Det kan være en like midlertidig avtale og varighet. Uansett er det fullt lovlig for et hvilketsomhelst euopeisk selskap å slinge sine flygere på nattstopp for å operere ruter innen Norge basert på nattstopp. Dette var vel også et av ankepunktene i.f.m. DAT vs. Widerøe på anbudet i Lofoten da DAT ville brukt mannskap med base i København... Med mindre du stenger norges grenser for alt og alle fra utlandet kan jeg ikke se hvordan dette kan stoppes.
Turtle is offline  
Old 30-08-2012, 22:47   #838
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Er du selv interessert i å bli avlønnet slik AGP pilotene blir. Jeg er 100% sikker på at du vil svare ja på dette uansett, så da spør jeg deg, hva tror du pollen blir hvis man spør hele det Norske folk...
Hvis jeg hadde en arbeidsgiver som var lokalisert på Isle of Man så ville jeg nok sannsynligvis opprettet en konto der for mottak av lønn (kanskje ville arbeidsgiver insistert på det for å unngå kostnadene ved internasjonale pengeoverførsler). Det har jo ingen praktiske konsekvenser utover at man må ha sin konto der og ikke i Malaga, eller evt overføre penger fra Isle of Man til Spania hvor man bor.

Hvorfor skulle det spille noen rolle om lønnen betales ut på Isle of Man heller enn Spania?
TOS is offline  
Old 30-08-2012, 22:49   #839
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Så når det er snakk om anstendig lønn så er det ikke et problem at man ansetter piloter med et lavt timeantall, men når det er snakk om sikkerhet og press på lønnsnivået så blir det et problem? Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette ikke hører sammen.
Det har jeg ikke i en eneste setning sagt, dette dro turtle helt ut av gamle diskusjoner, og JA, jeg mener fortsatt at en 200 timer ikke burde gå rett inn i høyre setet... min personlige mening.. im entitled to it...
Earlybird. is offline  
Old 30-08-2012, 22:50   #840
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Nå må dere ikke blande det svært kontroversielle MPL-programmet med det å få en tradisjonell pilotutdannelse dekket av staten da. Skjønner at dere er på billig poengjakt i en allerede avsporet og idiotisk diskusjon, men litt gangsyn går jo an å beholde siden graden av påståelighet er så stor...
F35Landing is offline  
Closed Thread

Posting Rules