Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2012, 14:19   #21
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor det? Det er jo mest fornuftig å sette inn ressursene der de gir best avkastning.
Renger med dette er en holdning du ville likt fra dine leverandoerer?

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:43   #22
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Tror dere kanskje bør begynne å legge sammen to og to her. DYIC snakker om 18 timer bruk av flyene pr dag, og det er ikke da tilfeldig at JFK og BKK er valgt. La oss se på slyngen BKK-ARN-JFK-ARN-BKK. Denne kan gjennomføres på to døgn og tilfeldigvis gir det 36 timer i luften i løpet av disse to døgnene - altså 18 timer flytid pr døgn. Hvis man bytter ut ARN med OSL får man akkurat det samme total flytid. Kombinasjoner kan også gjennomføres som ARN vestover og OSL østover. Dermed kan man med to fly ha daglige avganger både til JFK og BKK fra Skandinavia. Flere fly gir så flere muligheter som BGO, GOT og CPH, men alt er avhengig av feed inn.

Så til det egentlige temaet her. SAS har ved å legge ned CPH-BKK bare markert at de ikke kan/vil konkurrere mot Thai og senere Norwegian IC. Spørsmålet videre være, når trekker de seg fra NYNJ?
Old 27-08-2012, 14:48   #23
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
..... SAS har ved å legge ned CPH-BKK bare markert at de ikke kan/vil konkurrere mot Thai og senere Norwegian IC. Spørsmålet videre være, når trekker de seg fra NYNJ?
Er det ikke en lidt for strammet konklusion? Den kunne jo også være:
SAS har valgt at koncentrere egne ressourcer de steder hvor der ikke er en Starpartner der kan løfte SAS pax. jvf at man ikke flyver til SIN, men overlader det til SQ.

Hvad det så betyder for NYC er en anden sag - da der jo er UA fra ARN/OSL til NYC.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:48   #24
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
fYdermere ved at flyve direkte til vestkysten, skabes mere plads på ORD/EWR flyvningerne idet de så ikke behøver lægge sæder til connecting traffic videre vestpå, men de sæder kan i stedet bruges på dels lokal trafik dels øget sats på connecting til midvesten/canada etc.
Vet man säkert att efterfrågan på flygen till ORD kommer att hålla sig uppe när det går flyg CPH-SFO? Hur många av de som idag flyger till ORD ska vidare till västkusten? Personligen tycker jag det ser ut som att ORD borde tappa ordentligt när SFO kommer in.

Vad gäller att BKK-rutten ligger illa till förvånar det mig inte alls.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:53   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Renger med dette er en holdning du ville likt fra dine leverandoerer?
Vel, jeg antar at heller ikke de driver med veldedighet og vil som meg: Tjene mest mulig
Old 27-08-2012, 14:59   #26
L-1011
ScanFlyer Molded

SAS kommer öka kapaciteten på EWR till sommaren 2013.
Kvällsavgången CPH-EWR-CPH återkommer.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:06   #27
sukram
ScanFlyer Gold

Norwegian Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Lokalmarked ARN-BKK er en god del större enn OSL-BKK. Det overrasker ikke at DY velger a fly til Östen fra ARN... For Nordmenn som ikke bor i OSL omrade blir disse flygninger trolig lite attraktiv, fordi DY ikke har feeder-flygninger til/fra ARN som kan mate inn flere pax.
Nei, ikke ennå. De blir vel nesten nødt til å sette opp flere feederruter dersom de starter Asia-hub fra ARN. Eksempelvis TRD/BGO/SVG - så får vi se hvordan det går.

Ellers enig; Det er vanskelig å tenke seg at reisende eksempelvis fra BGO - som har et forholdsvis godt tilbud med en énstoppsløsning med BA/KLM/LH - skal gidde å reise BGO-OSL-ARN-Østen. Da får du ihvertfall kun fanget opp de aller mest prissensitive.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:06   #28
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Vet man säkert att efterfrågan på flygen till ORD kommer att hålla sig uppe när det går flyg CPH-SFO? Hur många av de som idag flyger till ORD ska vidare till västkusten? Personligen tycker jag det ser ut som att ORD borde tappa ordentligt när .
det er vel tidligere nevnt at 55% på arn ord er i transfer, så det kan jo ha betydning for denne ruten.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:07   #29
Dash
ScanFlyer Molded

Men ingenting offesielt fra SAS ennå. Ruten ligger fortsatt ute til salgs. Avventer mer info fra SAS.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:18   #30
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Ellers enig; Det er vanskelig å tenke seg at reisende eksempelvis fra BGO - som har et forholdsvis godt tilbud med en énstoppsløsning med BA/KLM/LH - skal gidde å reise BGO-OSL-ARN-Østen. Da får du ihvertfall kun fanget opp de aller mest prissensitive.
Veldig mange som reiser til BKK er jo turister, som sannsynligvis er ganske prissensitive. Det er jo mer naturlig å fly til ARN eller OSL enn FRA, AMS eller LHR når en skal østover, så DY burde ha gode muligheter til å konkurrere om disse kundene.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:24   #31
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Lokalmarked ARN-BKK er en god del större enn OSL-BKK. Det overrasker ikke at DY velger a fly til Östen fra ARN...
Det vil bli mix mellom ARN og OSL (og muligens CPH) akkurat som de gjør med Dubai. Noen dager direkte - andre dager via .. det gir et godt tilbud for alle og sterkere marked. Dette er også temmelig tydelig kommunisert av DY tidligere.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:24   #32
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vel, jeg antar at heller ikke de driver med veldedighet og vil som meg: Tjene mest mulig
Fra et kundesynspunkt blir det for meg ikke bra. Jeg er ikke noe begeistret for leverandoerer (privat og jobb) som fjerner viktige ting for meg fordi de ikke tjener penger paa det - eller kan tjene mer penger paa omrokkeringen. For meg gir det et sginal om griskhet eller synkende skute. Jeg velger fort da en annen leverandoer som kan jeg vet kan tilby det samme aar etter aar.

Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:26   #33
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Så til det egentlige temaet her. SAS har ved å legge ned CPH-BKK bare markert at de ikke kan/vil konkurrere mot Thai og senere Norwegian IC. Spørsmålet videre være, når trekker de seg fra NYNJ?
Nei, her slår fordelen av å være i en sterk allianse inn. De vill nok trappe opp fokus på codeshare, så tilbudet vil nok bli minst like godt kapasitetsmessig. Men de som absolutt vil fly med SAS metall, vil ikke få det ....

Men jeg tror vi fortsatt skal vente litt med å være altfor bombastiske her ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:32   #34
Swedeline F28
ScanFlyer Silver

Swedeline F28's Avatar

Kommer ihåg att det gick rykten mellan SK crew sommaren 2009 om att BKK skulle ryka. Hoppas att så inte är fallet.
Old 27-08-2012, 15:37   #35
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
det er vel tidligere nevnt at 55% på arn ord er i transfer, så det kan jo ha betydning for denne ruten.
Det är precis vad jag misstänker. Jag har svårt att se att den rutten är i vinterprogrammet 2013/14 men hoppas givetvis jag har fel.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 16:29   #36
Dash
ScanFlyer Molded

Men det må da være noe som ikke kommer frem i denne saken. Vist SAS kun stengte CPH-BKK og åpnet CPH-SFO så kunne jo SAS like godt sagt det med en gang. Her må det være en eller annen avtale som ikke er offentliggjort ennå, og må således være grunnen til den vage kommunikasjonen fra SAS. Her lukter det enten en joint venture med Thai eller flere fly inn i flåten.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 16:29   #37
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Døm meg nord det bryr jeg meg fint lite om.

Det som gjør dette latterlig er at SAS slår seg på brystet og annonserer SFO som en økning av langdistanserutene, mens det nå viser seg å være en stor løgn. Man mister de daglige BKK flightene, og får SFO 5x ukentlig som det har vist seg med SEA som i sin tid gikk ned på 5x ukentlig, ikke gir deg de store bedriftsavtalene der man ønsker daglige flighter. I tillegg kommer det en liten økning til EWR som har daglige flighter fra CPH allerede.

Videre er min påstand er at ingen bedrift har noensinne klart å tjene seg rik på konstant å krympe og kutte. SAS har bevist det til fulle. Det at de ikke klarer å få penger i kassen etter alle kuttene burde fortalt ledelsen en ting, dere klarer aldri å komme ned på nivået Ryanair, Southwest, easyJet og Norwegian har i kostnader, men likefullt har de gjort sitt ytterste for å komme ned på deres nivå hva gjelder sevice og tjenester. Her skulle man gjort sitt ytterste for å øke betalingsviljen hos de reisende.

Nå er det ikke offisielt, men meget sannsynlig at BKK ryker, en rute som svært mange bruker på tross av Thai og andre sandkasseselskaper fordi SAS har en bedre rutetid med sen avgang fra CPH. Det er mange som bruker ruten for så å bruke BKK som hub videre i Asia og Australasia.

Hadde ledelsen i SAS hatt litt guts, så skulle vi alt hatt det dobbelte av hva man idag har av langdistansefly. Alle de store i Europa tjener penger her, men sliter intraeuropeisk. I tillegg ville flere langdistanseruter hjelpe til å fylle flyene i Europa og av den grunn muligens gjort det mulig å opprettholde flere ruter.

Samtidig skulle en gjort alt en kunne gjøre for å forbedre produktet slik at folk var villig til å betale for dyrere seter. Her har man utsatt inntroduksjon av helt flate Businesseter mens alle konkurrentene går for dette. Finnair, Lufthansa, KLM, Air Berlin! får alle flate senger.

Til sist er det helt utrolig at man ikke har fått opp en hjemmeside som virker for kundene. Se til BA som har en side som enkelt selger opp og frister kundene til å velge dyrere produkt.

Det er helt tydelig for meg etter de siste rundene SAS har kjørt at vi snakker om ett selskap som sitter på en gren ytterst på stupet. Nå virker det som SAS gjør alt de kan for å sage over denne grenen.
Old 27-08-2012, 16:36   #38
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flisespikking, men BKK har vært 5x ukentlig i sommerhalvåret, ikke daglig.

Og det hjelper lite at passasjerene vil ha en rute hvis selskapet ikke klarer å få høye nok inntekter fra dem til å dekke utgiftene og skape en akseptabel avkastning

Ellers er jeg ikke direkte uenig i det du skriver LN-AFG. Problemet til SAS er at de trolig ikke har tilgang til de rette verktøy for å fikse problemene, som f.eks en konkurslovgivning ala Ch.11. Skal man fikse SAS er man nødt til å knuse jævlig mange egg

Last edited by Someone; 27-08-2012 at 16:39.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 17:03   #39
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Svært synd og beklagelig om SAS legger ned Bangkok-ruten. Det har i mange sammenhenger kommet frem at avgangene har hatt høy kabinfaktor, særlig i vinterhalvåret, men at den har forholdsvis lite etterspørsel for forretnings- og tjenestereisende sammenliknet med de andre interkontinentale rutene. Det betyr at SAS i stor grad er avhengig av nettopp dette segmentet for å kunne tjene penger på interkontinentale ruter, og at de ikke klarer å drive langruter bare på basis av fritidsreisende. Thai og selskapene rundt Emiratene tar markedsandeler fra de europeiske selskapene til Thailand, noe vi også ser ved at Lufthansa er nær ved å droppe Bangkok-ruten sin og de store kuttene Air France har gjort.

For SAS' del har vel ruten hengt i en tynn tråd etter at samarbeidet med Singapore Airlines ble innledet, som har som konsekvens at SAS vil fly folk via Singapore i stedet for Thailand når de skal videre i Asia/Oceania.

Selv om SAS får inn en 12. langdistansemaskin, er det ikke usannsynlig at denne maskinen prioriteres på andre ruter i stedet.

Quote:
Hva er logikken din her?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post

Det som gjør dette latterlig er at SAS slår seg på brystet og annonserer SFO som en økning av langdistanserutene, mens det nå viser seg å være en stor løgn. Man mister de daglige BKK flightene, og får SFO 5x ukentlig som det har vist seg med SEA som i sin tid gikk ned på 5x ukentlig, ikke gir deg de store bedriftsavtalene der man ønsker daglige flighter. I tillegg kommer det en liten økning til EWR som har daglige flighter fra CPH allerede.
Skjønner ikke hvorfor du lar deg provosere - denne typen "propaganda" driver da alle selskaper med.
Old 27-08-2012, 17:04   #40
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Fra et kundesynspunkt blir det for meg ikke bra. Jeg er ikke noe begeistret for leverandoerer (privat og jobb) som fjerner viktige ting for meg fordi de ikke tjener penger paa det - eller kan tjene mer penger paa omrokkeringen. For meg gir det et sginal om griskhet eller synkende skute. Jeg velger fort da en annen leverandoer som kan jeg vet kan tilby det samme aar etter aar.

Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt.
Da ha du vel ikke mange selskap igjen å velge i

Synes de "fleste" åpner og legger ned ruter, skal vi ta SVG:
BA i sin tid, kommer nå tilbake ( hvor lenge? )
Welcome Air, kommer vel aldri tilbake
Norwegian med bl.a CDG
++
krølle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules