![]() |
|
![]() |
#521 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,790
|
![]()
Slenger inn en liten sånn "worst case"
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#522 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Så tager vi den her i stedet for:
Ifm. DY udmelding om "eget" crewhotel på Sandefjord - kan man så konkludere at det hermed er bekræftet af DY, at Malaga-basen reelt handler om social dumping og at flytte norske arbejdspladser ud af Norge? Quote:
Hvor er de norske ansattes fagforeninger henne i denne sag? http://www.sb.no/nyheter/far-eget-ho...torp-1.7157373
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
#523 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
|
![]()
Hvor ofte vil de bo på dette hotellet? De kan vel fort risikere å bo der såpass ofte at de da egentlig skal betale norsk skatt, selv om Kjos og Co vel forsøker å lure seg unna dette for leilendingene hans?
|
![]() |
![]() |
#524 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Dersom ingen deler seng, så blir 120 som skal overnatte i 26 senger ingen sådan utfordring i forhold til bosted.
__________________
|
![]() |
![]() |
#525 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
|
![]()
26 senger er 4 crew + 2 .. hvor mange fly er på nattstopp?
|
![]() |
![]() |
#526 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Foreløpig bare ett...
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
#527 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
|
![]()
Selvfølgelig ikke - jeg bare lurte. Det er jo ikke bare over natta man bytter crew.
|
![]() |
![]() |
#529 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
av skipsflåten og sikre at rederiene forble konkurransedyktige ved å tillate ansatte fra lavkostland. Man kan altså seile med norsk flagg og betale utenlandsk lønn. http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_I..._Skipsregister Så resultatet blir vel at hvis Kjos må flagge ut så gjør han vel det med de negative konsekvensene det får for alle parter. |
|
![]() |
![]() |
#530 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Slik jeg tolker det, var dette et middel fra staten for å holde skip i utlandet som en norsk eid på norsk register... Helt ok for min del. Kjos må gjerne ha norskregistrerte fly i spania på spanske vilkår, men det har han ikke. i Helsinki er det estiske vilkår, i spania er det irske vilkår, med utbetaling av lønn i et skatteparadis. "Ved etableringen av NIS ble det åpnet for bruk av utenlandsk mannskap på hjemlandets lønnsvilkår" Dette er jo roten til problemet og grunnen til at mange kaller det sosial dumping. Man lønnes etter dårligere vilkår enn det som er normalen i landet man har base, og det har jo nylig blitt vedtatt en lov mot dette i EU: http://www.eurocockpit.be/stories/20...w-does-it-work |
|
![]() |
![]() |
#531 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#532 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Dette er vel nøyaktig det samme som man kan anklage "motparten" i saken for, så det er jo ikke bare jurister som eventuelt "lider" under dette. Du kan uansett ikke som advokat opptre med råd som er basert på ens eget ønske om hvordan verden skal se ut, og selv om partene legger frem sakene i media og i forhandlinger som noe svart-hvitt så er det jo ikke det samme som at partene tror at dette er den hele og fulle sannheten. Det jeg tror er et rimelig utgangspunkt er at om det hadde vært så svart-hvitt som du og andre fremstiller dette som, så hadde vi ikke sett dette som en så utbredt praksis.
Last edited by TOS; 13-08-2012 at 10:00. |
![]() |
![]() |
#533 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Så vidt jeg husker så er avlønningen på Malaga-basen høyere enn det spanske pilotforeninger krevde i forbindelse med en omstrukturering av et spansk selskap. Spanske vilkår er nok neppe ensbetydende med at nivået må være det samme som før, for slik jeg har forstått det er/har lønnsnivået for piloter i Spania vært nokså høyt.
|
![]() |
![]() |
#534 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#535 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Nå er forøvrig dette samme diskusjon som vi har hatt mange ganger. DU gir vel en lønn på Malagabasen som er dårligere enn det man er vant til i Norge, men som er f.eks. bedre enn det spanske pilotforeninger krevde i en annen sak (om jeg husker rett). Jeg tror ikke EU-parlamentet med sitt vedtak mener at alle flyselskaper skal måtte betale samme lønn som eksisterende selskaper (som ofte ikke tjener penger...). DY har vel sagt at pilotene kan ansettes på kontrakter innledningsvis, men at de skal over på mer normale ansettelsesformer etterhvert. Dette var vel det pilotforeningen og DY ble enige om, iallefall om man skal tro det man leser i media. Dessuten betales vel lønnen ut i Irland, som ikke er å betrakte som et skatteparadis i normal forstand. Last edited by TOS; 13-08-2012 at 10:10. |
|
![]() |
![]() |
#536 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Last edited by Earlybird.; 13-08-2012 at 11:00. |
|
![]() |
![]() |
#537 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() Til det siste så er jo dette en konsekvens av at de vel er en type selvstendig næringsdrivende, og denne problemstillingen gjelder jo for alle disse. Men jeg foreslår vel at vi stopper denne diskusjonen nå i denne tråden, og evt tar den opp igjen i en av de mange andre trådene om dette temaet? Jeg beklager at jeg har bidratt til å trekke diskusjonen OT nok en gang. Last edited by TOS; 13-08-2012 at 11:04. |
|
![]() |
![]() |
#538 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Spør du meg tror jeg den statistikken har vært heller dårlig, men nå er det så mye fokus på det at få tørr prøve seg...
|
![]() |
![]() |
#539 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
Piloter i selskaper som praktiserer denne type "lønnsutbetalinger" tenker jeg vi sier
|
![]() |
![]() |
#540 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
"Skatteparadis" har liten hensikt for vanlige folk. Man mister diverse sosiale goder, trygd, pensjon,
stiller på bar bakke dersom noe går galt i livet osv. Har man derimot "meget" høy inntekt, blir saken en annen da man kan undra deler av inntekten till beskattning og få i pose og sekk, goder pluss lav skatt. Så denne argumentasjonen med skatteparadis for piloter er ikke reell. Betaler man ikke noe til ett samfunn, får man heller ingenting tilbake og må kjøpe seg trygghet i form av forsikringer. (de fleste) Piloter er ikke dumme og velger nok å skatte ett sted der de får noe igjen. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |