Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2012, 10:49   #41
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Luftfartstilsynet skal godkjenne et flyselskaps manualverk. Her har det nok vært gjort snarveier av flere for å få ting til å skli. A-rykter sier at det ble brukt -500 manualer i -300 i starten, slik boken også antyder.

Det er mye mer som kunne stått der, lærlingekontrakter, vikarbyråer i Sverige, og en del operative ting som de utenom selskapet som har førstehåndskunnskap i sin tid valgte å ikke gå til media med ettersom selskapet selv ryddet opp da de fikk pålegg om det. Det er en del grunner til at noen med annen bakgrunn enn økonomi og politikk til tider kan styre sin begeistring for det fantastiske industrieventyret, og det vil være leit dersom det er delvis bruk av slike midler man har kommet seg opp og frem på bekostning av andre.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 12:33   #42
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Har akkurat lest boken. Den er som noen skriver vridd i en retning og er nesten blottet for informasjon som ville satt saken i et annet lys.

Jeg tar den som den er, en uautorisert greie men med noen innslag av seriøsitet.

DY sine operasjoner BLE godkjent av LT, så hvis man har gjort noen så veldig grove feil så hadde man vel blitt stoppet? eller vet de såkalte operative "ekspertene" her inne noe mer?

Last edited by BU016; 09-08-2012 at 12:45.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 15:56   #43
huey
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 22
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Hei,

For å få en AOC, må flyselskapet skrive egne operations manuals (A, B, C og D) i henhold til daværende JAR-OPS1. A manualen er selskapets operasjonelle krav, som crew sammensettninger, quality system security, dangerous goods etc. B manualen er selskapets typespesifikke operasjons manual. Denne forklarer i detaljer hvordan selskapet opererer spesifikke flytyper. C manualen er rutemanualen og D manualen er treningsmanualen. Det er disse manualene (spesielt A og B) som Dy kopierte fra BU. Dy hadde disse, siden de fly for BU på kysten, og det som ble gjort var å bruke hvitt blekk, stryke over Braathens og skrive Norwegian istedet. Disse manualen skal beskrive hvordan selskapet opererer, og krever mye jobb. Tilsynet skal så gi selskapet en AOC (Aircraft Operator Certificate) basert på selskapets manualer, som igjen skal være i henhold til JAR-OPS1 (nå EU-OPS1).
Det fantes prosedyrer og utstyr beskrevet i disse manualen for BU, som ble "viderført" til DY, uten at de hadde utstyret eller prosdyrene. I hvilken grad det var tyveri, eller moralsk rett er en ting, men de fikk sin godkjenning basert på manualer de ikke hadde skrevet selv, og heller ikke var helt klar over hva som var beskrevet.
huey is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 16:13   #44
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
, og heller ikke var helt klar over hva som var beskrevet.
Et eksempel på dette hevdes å være hjertestartere ombord i flyene.

Quote:
- Jeg kjenner ikke detaljene i saken, men vi var kjent med spekulasjonene om Braathens-manualer på avveie, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til VG.

Johansen viser til rettssaker mellom SAS og Braathens i perioden 2006-2009, der det ble fremlagt opplysninger om at det i Norwegians flymanualer sto at det fantes hjertestartere i flyene.

- Norwegian hadde ikke hjertestartere. Braathens hadde det. Likevel forekom det som at Norwegian hadde det, sier han.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10052328
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 16:58   #45
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,454
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Luftfartstilsynet skal godkjenne et flyselskaps manualverk. Her har det nok vært gjort snarveier av flere for å få ting til å skli. A-rykter sier at det ble brukt -500 manualer i -300 i starten, slik boken også antyder.
Nå var riktignok DY's første maskin en -500 - det 'hjalp' kanskje overfor Tilsynet?

Har lest gjennom denne delen av boka, men den går jo ikke dypere enn å omtale 'Boeing 737'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 18:52   #46
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå var riktignok DY's første maskin en -500 - det 'hjalp' kanskje overfor Tilsynet?
Ikke bare at det var en -500, det var jo en ex. Braathens maskin...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 21:53   #47
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by huey View Post
Det fantes prosedyrer og utstyr beskrevet i disse manualen for BU, som ble "viderført" til DY, uten at de hadde utstyret eller prosdyrene. I hvilken grad det var tyveri, eller moralsk rett er en ting, men de fikk sin godkjenning basert på manualer de ikke hadde skrevet selv, og heller ikke var helt klar over hva som var beskrevet.
Hadde ikke Norwegian en AOC fra før, som ble brukt for Fokker 50-operasjonene? Hvorfor var det i så fall behov for å skrive disse manualene på nytt?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 22:18   #48
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hadde ikke Norwegian en AOC fra før, som ble brukt for Fokker 50-operasjonene? Hvorfor var det i så fall behov for å skrive disse manualene på nytt?
Manualene er vel knyttet til flytype - og AOC er vel likeså knyttet til flytype/må utvides til å inkludere en ny flytype. Den første KLM 737-700 ble vel levert med Transavia AOM for å spare tid/penger siden KLM da eide Transavia og de hadde vært i gjennom "Møllen"- så det er nok et behov for å skrive litt
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 22:33   #49
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Manualene er vel knyttet til flytype - og AOC er vel likeså knyttet til flytype/må utvides til å inkludere en ny flytype.
Huey sa at det stort sett var A- og B-manualene som kom fra/var basert på Braathens, så det var egentlig disse jeg tenkte på.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 11:41   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
...og en del operative ting som de utenom selskapet som har førstehåndskunnskap i sin tid valgte å ikke gå til media med ettersom selskapet selv ryddet opp da de fikk pålegg om det.
Er dette episoden med teknikeren som ikke hadde fornyet sine sertifikater som nevnes i boken, som ble oppdaget av DY selv men som kunne groundet 2/3 av flåten?

Last edited by TOS; 10-08-2012 at 12:02.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 12:19   #51
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er dette episoden med teknikeren som ikke hadde fornyet sine sertifikater som nevnes i boken, som ble oppdaget av DY selv men som kunne groundet 2/3 av flåten?
Nei, den saken er jo kjent og ble løst.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 20:55   #52
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Huey sa at det stort sett var A- og B-manualene som kom fra/var basert på Braathens, så det var egentlig disse jeg tenkte på.
Vi skal heller ikke glemme at DY er en direkte etterkommer etter Busy Bee som opererte B737. Riktignok en -200, men likevel.

Jeg skal ikke spekulere i hva som er tilfellet her, men jeg tror nok de fleste nystartede selskaper "låner" litt materiale av andre uten at jeg kan se noe feil i det..
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 21:02   #53
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by Jetset View Post
Vi skal heller ikke glemme at DY er en direkte etterkommer etter Busy Bee som opererte B737. Riktignok en -200, men likevel.

Jeg skal ikke spekulere i hva som er tilfellet her, men jeg tror nok de fleste nystartede selskaper "låner" litt materiale av andre uten at jeg kan se noe feil i det..
Å låne (tm) / (c) merkede "åndsverk" til kommersielt bruk håper jeg de aller fleste ser et stort problem med, selv om Kjos ikke ser det. Men han er jo advokat...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 21:52   #54
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Å låne (tm) / (c) merkede "åndsverk" til kommersielt bruk håper jeg de aller fleste ser et stort problem med, selv om Kjos ikke ser det. Men han er jo advokat...
Men her blir det hevdet at Braathen logo og navn var på dokumentene. Da er vel krediteringen ok dersom dokumentene er merket med TM eller (c)?

Har forøvrig fått tak i et eksemplar av boken, men ikke startet lesingen ennå.




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 22:17   #55
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Boken finnes elektronisk til Padde og Phone, type i.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 22:58   #56
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Og det er vel heller ikke snakk om opphavsrett (copyright) her, men heller eventuelt noen konkurranseregler av noe slag (uten at jeg helt forstår hvorfor og hvordan. Nå trenger ikke det å bety så mye da )?

Opphavsrett (copyright) gjelder bare åndsverk, altså vitenskapelige, litterære eller kunstneriske VERK, ikke manualer, tekniske beskrivelser, prosedyrer, arbeidsdokumenter og sånt noe. En lærebok vil imidlertid være beskyttet av opphavsrett (copyright). Det kreves en viss skapende innsats fra opphavsmannens side for at det skal være et åndsverk. Det er bare FORM som er beskyttet av opphavsrett (copyright), ikke innhold/ide/løsning.
Og dette begrunner du ut fra hva da? Jeg kjenner opp til mange jurister som er uenig med deg.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 23:03   #57
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

sail4fun, var det ©, ® eller ™ som stod på dokumentene. De to sistnevnte, ® og ™, er bare beskyttelse av varemerker og absolutt ingenting med åndverksloven å gjøre, men kommersiell beskyttelse av et produktnavn, et produkts utseende (som formen på Coca-Cola-flaskene).



Bruken av © er i mange tilfeller ukritisk. Som et eksempel på første siden til sas.no står det nederst "Scandinavian Airlines © 2012". Titter man inn i kildekoden til førstesiden ser man at mye av javascripten er hentet fra eksterne åpne kilder som URL Query til mozilla. SAS har ikke angitt noen begrensing på sin copyright og når slike eksterne kilder er benyttet uten at de nevnes er i praksis en copyright ikke gjeldende.

Må vel også påpeke en litt merkelig copyright nederst på denne siden som kanskje må tittes på.

Så til disse berømmelige manualene som etter sigende skal være merket med copyright Braathens. Inneholder disse henvisninger til Boeings copyright av det materialet som er utviklet av dem? Hvis ikke, så er nok vi i samme dilemma som for websiden til sas.no - copyright er da non-valid.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 00:23   #58
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Og dette begrunner du ut fra hva da? Jeg kjenner opp til mange jurister som er uenig med deg.
Litt usikker på hva du mener og hva som krever ytterligere begrunnelse. Men det jeg skriver følger av åndsverksloven. Så du kjenner mange jurister som er uenig? Fortell gjerne hvorfor de er uenig og hva de er uenig i.

Last edited by RWY 24; 11-08-2012 at 00:26.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 22:53   #59
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Det at LT har ført tilsyn med DY antyder ikke nødvendigvis at at DY har fulgt loverket til punkt og prikke. I en express oppstart er det svært sansynlig at det blir tatt snarveier. En annen ting med dy som er ganske kjent er at de hentet inn norske cpt fra andre selskaper som ikke hadde fløyet 737 på mange år. Har man ikke tatt PC på flytypen (her 737) på 5 år, mister man sin type rating og må ta hele ratingen på nytt. Dy kjørte piloter som ikke hadde flydd 737 på godt over 5 år gjennom treningspass og PC, og LT godkjente dette blindt. Det å få en anmerkning fra LT antyder heller ikke at selskapene løser disse umiddelbart...

Det har jo også vært diskutert tidligerre hvordan DY kjørerer under minumums crew i cabin med lærlinger etc hvis de mangler ansatte etc... her er det en ukultur i ledelsen hvor "nødvendige" snarveier aksepteres, slik jeg ser det...

Det er generelt kjent i bransjen at DYs oppstart var litt shady... Dette med bråthens manualer har jeg også hørt før, men ikke sett bekreftet, men det at jeg har hørt det før boken og nå leser om dette, sier det jo sitt for min del iallefall...

Norwegian "fans" her inne hyller Kjos uten å vite svært mye mer enn det de leser i media. Helt tilbake fra hans tid med blant annet Lufttransport har han vært kjent i miljøet som en hensynsløs person som går over lik for gevinst... At han tar snarveier sjokkerer ikke meg.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 23:05   #60
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det at LT har ført tilsyn med DY antyder ikke nødvendigvis at at DY har fulgt loverket til punkt og prikke. I en express oppstart er det svært sansynlig at det blir tatt snarveier. En annen ting med dy som er ganske kjent er at de hentet inn norske cpt fra andre selskaper som ikke hadde fløyet 737 på mange år. Har man ikke tatt PC på flytypen (her 737) på 5 år, mister man sin type rating og må ta hele ratingen på nytt. Dy kjørte piloter som ikke hadde flydd 737 på godt over 5 år gjennom treningspass og PC, og LT godkjente dette blindt. Det å få en anmerkning fra LT antyder heller ikke at selskapene løser disse umiddelbart...
Så da får vi konkludere med at LT ikke gjør jobben sin. I så fall bekymringsfullt på mange vis.

Alternativt, så er ikke dette den eneste versjonen av historien...

Quote:
Det har jo også vært diskutert tidligerre hvordan DY kjørerer under minumums crew i cabin med lærlinger etc hvis de mangler ansatte etc... her er det en ukultur i ledelsen hvor "nødvendige" snarveier aksepteres, slik jeg ser det...
Så lenge lærlingene har gjennomført CC-kurset så spiller det er ingen rolle i forhold til sikkerhet og service. Det er vel bare noen uker kursing som skal til. Eneste problemet kan vel være om man får offentlig støtte til opplæring, men at lærlingene brukes som standard crew.

Last edited by TOS; 11-08-2012 at 23:10.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28
Boken "Charterhistoria" nu ute HansJ Flyhistorisk forum 3 08-11-2008 17:22


All times are GMT +2. The time now is 19:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.