![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Luftfartstilsynet skal godkjenne et flyselskaps manualverk. Her har det nok vært gjort snarveier av flere for å få ting til å skli. A-rykter sier at det ble brukt -500 manualer i -300 i starten, slik boken også antyder.
Det er mye mer som kunne stått der, lærlingekontrakter, vikarbyråer i Sverige, og en del operative ting som de utenom selskapet som har førstehåndskunnskap i sin tid valgte å ikke gå til media med ettersom selskapet selv ryddet opp da de fikk pålegg om det. Det er en del grunner til at noen med annen bakgrunn enn økonomi og politikk til tider kan styre sin begeistring for det fantastiske industrieventyret, og det vil være leit dersom det er delvis bruk av slike midler man har kommet seg opp og frem på bekostning av andre.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Har akkurat lest boken. Den er som noen skriver vridd i en retning og er nesten blottet for informasjon som ville satt saken i et annet lys.
Jeg tar den som den er, en uautorisert greie men med noen innslag av seriøsitet. DY sine operasjoner BLE godkjent av LT, så hvis man har gjort noen så veldig grove feil så hadde man vel blitt stoppet? eller vet de såkalte operative "ekspertene" her inne noe mer? Last edited by BU016; 09-08-2012 at 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Posts: 22
|
![]()
Hei,
For å få en AOC, må flyselskapet skrive egne operations manuals (A, B, C og D) i henhold til daværende JAR-OPS1. A manualen er selskapets operasjonelle krav, som crew sammensettninger, quality system security, dangerous goods etc. B manualen er selskapets typespesifikke operasjons manual. Denne forklarer i detaljer hvordan selskapet opererer spesifikke flytyper. C manualen er rutemanualen og D manualen er treningsmanualen. Det er disse manualene (spesielt A og B) som Dy kopierte fra BU. Dy hadde disse, siden de fly for BU på kysten, og det som ble gjort var å bruke hvitt blekk, stryke over Braathens og skrive Norwegian istedet. Disse manualen skal beskrive hvordan selskapet opererer, og krever mye jobb. Tilsynet skal så gi selskapet en AOC (Aircraft Operator Certificate) basert på selskapets manualer, som igjen skal være i henhold til JAR-OPS1 (nå EU-OPS1). Det fantes prosedyrer og utstyr beskrevet i disse manualen for BU, som ble "viderført" til DY, uten at de hadde utstyret eller prosdyrene. I hvilken grad det var tyveri, eller moralsk rett er en ting, men de fikk sin godkjenning basert på manualer de ikke hadde skrevet selv, og heller ikke var helt klar over hva som var beskrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,454
|
![]() Quote:
Har lest gjennom denne delen av boka, men den går jo ikke dypere enn å omtale 'Boeing 737'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Ikke bare at det var en -500, det var jo en ex. Braathens maskin...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Huey sa at det stort sett var A- og B-manualene som kom fra/var basert på Braathens, så det var egentlig disse jeg tenkte på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er dette episoden med teknikeren som ikke hadde fornyet sine sertifikater som nevnes i boken, som ble oppdaget av DY selv men som kunne groundet 2/3 av flåten?
Last edited by TOS; 10-08-2012 at 12:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Nei, den saken er jo kjent og ble løst.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
|
![]() Quote:
Jeg skal ikke spekulere i hva som er tilfellet her, men jeg tror nok de fleste nystartede selskaper "låner" litt materiale av andre uten at jeg kan se noe feil i det.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Har forøvrig fått tak i et eksemplar av boken, men ikke startet lesingen ennå. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Boken finnes elektronisk til Padde og Phone, type i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
sail4fun, var det ©, ® eller ™ som stod på dokumentene. De to sistnevnte, ® og ™, er bare beskyttelse av varemerker og absolutt ingenting med åndverksloven å gjøre, men kommersiell beskyttelse av et produktnavn, et produkts utseende (som formen på Coca-Cola-flaskene).
![]() Bruken av © er i mange tilfeller ukritisk. Som et eksempel på første siden til sas.no står det nederst "Scandinavian Airlines © 2012". Titter man inn i kildekoden til førstesiden ser man at mye av javascripten er hentet fra eksterne åpne kilder som URL Query til mozilla. SAS har ikke angitt noen begrensing på sin copyright og når slike eksterne kilder er benyttet uten at de nevnes er i praksis en copyright ikke gjeldende. Må vel også påpeke en litt merkelig copyright nederst på denne siden som kanskje må tittes på. Så til disse berømmelige manualene som etter sigende skal være merket med copyright Braathens. Inneholder disse henvisninger til Boeings copyright av det materialet som er utviklet av dem? Hvis ikke, så er nok vi i samme dilemma som for websiden til sas.no - copyright er da non-valid.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Litt usikker på hva du mener og hva som krever ytterligere begrunnelse. Men det jeg skriver følger av åndsverksloven. Så du kjenner mange jurister som er uenig? Fortell gjerne hvorfor de er uenig og hva de er uenig i.
Last edited by RWY 24; 11-08-2012 at 00:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Det at LT har ført tilsyn med DY antyder ikke nødvendigvis at at DY har fulgt loverket til punkt og prikke. I en express oppstart er det svært sansynlig at det blir tatt snarveier. En annen ting med dy som er ganske kjent er at de hentet inn norske cpt fra andre selskaper som ikke hadde fløyet 737 på mange år. Har man ikke tatt PC på flytypen (her 737) på 5 år, mister man sin type rating og må ta hele ratingen på nytt. Dy kjørte piloter som ikke hadde flydd 737 på godt over 5 år gjennom treningspass og PC, og LT godkjente dette blindt. Det å få en anmerkning fra LT antyder heller ikke at selskapene løser disse umiddelbart...
Det har jo også vært diskutert tidligerre hvordan DY kjørerer under minumums crew i cabin med lærlinger etc hvis de mangler ansatte etc... her er det en ukultur i ledelsen hvor "nødvendige" snarveier aksepteres, slik jeg ser det... Det er generelt kjent i bransjen at DYs oppstart var litt shady... Dette med bråthens manualer har jeg også hørt før, men ikke sett bekreftet, men det at jeg har hørt det før boken og nå leser om dette, sier det jo sitt for min del iallefall... Norwegian "fans" her inne hyller Kjos uten å vite svært mye mer enn det de leser i media. Helt tilbake fra hans tid med blant annet Lufttransport har han vært kjent i miljøet som en hensynsløs person som går over lik for gevinst... At han tar snarveier sjokkerer ikke meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Alternativt, så er ikke dette den eneste versjonen av historien... Quote:
Last edited by TOS; 11-08-2012 at 23:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Boken "Charterhistoria" nu ute | HansJ | Flyhistorisk forum | 3 | 08-11-2008 17:22 |