![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva er signifikansen av at man eventuelt har brukt BUs manualer? Er slikt veldig selskapsspesifikke, eller er det svært mye som er standardformuleringer fra flyprodusentene?
Jeg har forøvrig skummet kjapt gjennom en del av boken, og det som slår meg er vel at dette er tydelig skrevet av en journalist som ønsker å fremstille en side. Jeg tror ikke dette er en utpreget balansert fremstilling. Det er sikkert mye korrekt i boken, men det er definitivt en del saker som ikke akkurat er 100% objektivt fremstilt. Det er imidlertid neppe intensjonen med boken heller, så man får ta den for hva den er - en uautorisert biografi. Last edited by TOS; 08-08-2012 at 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det første som slo meg, var at journalisten som skrev den første omtalen ikke behøvde å bla så langt .. 'stolepisoden' var omtalt allerede i forordet ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå fløy jo NAX for BU før de startet opp med 737 så det har garantert stått en god del om BU i manualene fra den tid. Sikkert noe som hang med videre kan jeg tenke meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Under Fokker 50 operasjonen som NAS utførte for Braathens, førte Braathens tilsyn med og krevde implementering av mange Braathens prosedyrer ifm. auditer som ble gjort.
Derfor er det intet merkverdig ved at det var mye Braathens stoff i operasjonsmanualene til NAS. Som ekslusiv leverandør av ACMI på kystrutene til Braathens var det nærmest som en selvfølge å regne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Flyklapper
|
![]()
SAS ovetok vel copyright på materialet som ikke var fabrikantens, så det å bruke det er vel brudd på det meste ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Legal Eagle
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Dessuten er det sannsynlig at Norwegian har hatt tillatelse til å benytte Braathens materiale, ettersom de samarbeidet såpass tett. Jeg vil anta at en slik tillatelse har vært formulert slik at den er gyldig også etter at samarbeidet opphørte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Ja, jeg har altså ikke sett kontrakta, så jeg kan ikke være sikker. Ei formulering som "Norwegian Air Shuttle har tilgang til Braathens S.A.F.Es manualer for bruk i egne rutiner", for eksempel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Flyklapper
|
![]()
Nei selvfølgelig ikke, men her snakker man om direkte konkurrerende virksomhet og man har stort sett disclaimere for slikt ... Og ettersom DY heller ikke hadde 737 før de 'brøt' med BU, er det ingen grunn til at DY skulle ha noen av BU's 737-manualer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva betyr det at DY evt har kikket/kopiert BUs manualer? Hvor mye av disse er BUs eget arbeid, og hvor mye av dette er ren standardopplegg?
Det kan vel ikke være så mange forskjellige måter å operere fly på når man skal forholde seg til et sett med nokså omfattende regelverk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Manualer og bokverk inneholder mye informasjon og prosedyrer basert på flyselskapets erfaring gjennom mange år, i tillegg til standardprosedyrer fra flyprodusent, lovverk osv osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er ikke dette en type informasjon som man uansett kan få overført til et nytt selskap gjennom den kunnskapen pilotene besitter, spesielt om flyene man overtok kom med Transavia-manualer inkludert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Legal Eagle
|
![]()
Og det er vel heller ikke snakk om opphavsrett (copyright) her, men heller eventuelt noen konkurranseregler av noe slag (uten at jeg helt forstår hvorfor og hvordan. Nå trenger ikke det å bety så mye da
![]() Opphavsrett (copyright) gjelder bare åndsverk, altså vitenskapelige, litterære eller kunstneriske VERK, ikke manualer, tekniske beskrivelser, prosedyrer, arbeidsdokumenter og sånt noe. En lærebok vil imidlertid være beskyttet av opphavsrett (copyright). Det kreves en viss skapende innsats fra opphavsmannens side for at det skal være et åndsverk. Det er bare FORM som er beskyttet av opphavsrett (copyright), ikke innhold/ide/løsning. Last edited by RWY 24; 08-08-2012 at 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
Som TCAS sier, selskapenes erfaringer blir lagt inn i OM - her er SAS Braathens remark for Classic fra 2007; kanhende den er der fremdeles: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
At boken har en vinkling burde ikke overraske - det samme vil være tilfelle for Anne Sissel Skånvik`s O Kjos med din Glede - det går klart frem at dette er en uautorisert bok og synes ikke forfatteren skjuler noe. Derimot er jeg ikke sikker på om at det er mye lurere å kaste Stoler i Glasshus enn Sten i Glasshus.... ![]()
![]() |
![]() |
#38 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Siden du trekker inn Skånvik, betyr det at Trumpy har/har hatt noen slags tilknytning til SAS? Last edited by TOS; 09-08-2012 at 09:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg har ingen kjennskap til Trumpy`s forhold til SAS eller ikke - men tror ikke at allt som er galt denne verden nødvendigvis er SAS sin skyld ![]()
![]() |
![]() |
#40 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Om man er imponert eller ikke er vel egentlig ikke så veldig relevant, men kan forklare valg av vinkling. Det er neppe den eneste versjonen av historien som kan fortelles - det er bare det jeg ville frem til. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Boken "Charterhistoria" nu ute | HansJ | Flyhistorisk forum | 3 | 08-11-2008 17:22 |