Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2012, 16:17   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Vin Den store 30-årstur-planleggingstråden

Siden jeg har litt over ett år igjen til jeg fyller "29 år med ett års erfaring", har jeg begynt så smått å fundere på hvor jeg skal reise bort den dagen (siden jeg har for (u)vane å reise bort på bursdagen min). Det er fortsatt over et år igjen, og noe booking skjer ikke før om en del måneder, antar jeg (bortsett fra at jeg kanskje booker noen fleksible hoteller etter hvert som hotellene åpner for de datoene). Jeg tenker å ta et "pauseår" fra det meste av reising etter årets to planlagte bursdagsturer, for å spare opp en god del penger til en sånn tur, siden jeg planlegger å bruke en god del penger. Jeg tenker å kjøpe C-klasse, og jeg tenker å reise langt. Turen blir mest sannsynlig på et par uker, og lørdag 21.09.2013 ser ut som en fin avreisedag.

For å gjøre turen litt mer eksotisk enn en USA-tur eller fising rundt i Europa, tenkte jeg å utforske fjernere himmelstrøk enn før, og har begynt å snuse litt på New Zealand. Har snust litt på internett samt et par tråder her på forumet, og funnet ut at det ser trivelig ut der nede. Relativt små storbyer, og ellers fin natur (som kanskje minner litt om Norge?). Jeg har i utganspunktet kikket på hva Hilton har å tilby der nede (og skjønt at jeg nok må bo andre steder også), og sett at de finnes ved Lake Taupo, Queenstown (hele to hoteller), og Auckland. Queenstown ser f.eks. ut som en trivelig by, og hotellet ligger fint til ved en innsjø. Jeg ser for meg at det (selve hotellet) er et fint sted å bare slappe av et par dager, drikke øl og se på fjellene. Det ligger dog littegrann usentralt til i forhold til selve byen, og man må enten rundt en ganske stor bukt, eller rett over med vanntaxi. Jeg aner egentlig ikke hvor usentral beliggenheten er sånn i praksis. Når jeg nevnte at de har to hoteller, så er det andre et som er "managed by Hilton" og ligger visstnok rett ved siden av det andre.

Så, annet enn at man muligens bør innom Auckland, at Queenstown ser ut som en trivelig liten by, og at Wellington også så trivelig ut, vet jeg ikke så mye, og er åpen for tips. Tenker som sagt et par uker, men om det blir fra stuedør til stuedør, eller fra ankomst NZ til avgang NZ får vi se.

Nå er det selvsagt ikke mulig å søke på flypriser så langt fram, men finner f.eks. C-klasse til ca. 32K i juni (BA og CX via HKG som billigste alternativ på kayak.no). Finnes det noen formening om hva man kan forvente å måtte punge ut for en sånn tur i C-klasse i september/oktober?

Har også lurt litt på om jeg bør innom Australia, men tror nok jeg prioriteret New Zealand om det er det eneste jeg rekker.

Ellers er leiebil små-uaktuelt (jeg har visst en "skrekk" mot å kjøre bil i andre land, og hvertfall ikke på feil side av vegen), men tar gjerne tog og ferge (så noen TR'er her på fiorumet fra noen turer mellom Nord- og Sør-øya, bl.a.) istedenfor fly innenriks.

Videre tips mottas med stor takk.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 16:47   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Den store 30-årstur-planleggingstråden

Vel, hva med å kjøpe DM til dette, når anledningen melder seg ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 17:18   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Gratulerer, Martin. Du er kommet en lang vei siden du drakk din første tequila på Von's i Seattle ... Vi gleder oss til jubileumsturen og vet den vil bli spesiell!

(Må man sladde tequila'n siden det er et norsk forum? )
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 17:24   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Vel, hva med å kjøpe DM til dette, når anledningen melder seg ?
Tenkte tanken. Tror allikevel jeg vil booke noe som kan bookes på nett, samt at jeg kan tjene miles på det, istedenfor å bruke. Pluss at jeg helst fllyr OW om prisen er lik

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Gratulerer, Martin. Du er kommet en lang vei siden du drakk din første tequila på Von's i Seattle ... Vi gleder oss til jubileumsturen og vet den vil bli spesiell!
Uff.. Jeg lurer på om den kvelden er skyldig i at det fortsatt går mest i Cola i TR'ene mine
Old 05-08-2012, 17:54   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Det har vel vært businessnilletter med Sandkasseselskap ned i 16000 i C, iallfall til Sydney. Du får vel også fortsatt sk/tg til ca 20000 med eco+ til og fra bkk og tg i C resten. Ay hadde billetter til 16000, men tror dette var en feilprising. Sett Qantas til 8000 til Singapore i eco+. Mulig å finne noe bra priser videre derfra?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 17:54   #6
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Hvis du først har tatt turen til de traktene ville jeg tatt noen dager i Australia også. Melbourne og Sydney er absolutt to byer å besøke. Og hvis du mot normalt hadde prøvd deg på leiebil så ville Great Ocean Road vært en spektakulær opplevelse.
storg is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 17:56   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Når man først skal ned til De traktrr så bør det jo også kunne kombineres med en stop-over i f.eks Hong Kong eller Singapore
Old 05-08-2012, 18:02   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Uff.. Jeg lurer på om den kvelden er skyldig i at det fortsatt går mest i Cola i TR'ene mine
Kiwi-gutta har jo egen Cola-knapp på IFE'en... Men de har jo ikke like super duper kantine. Usikker på om de har tequila-knapp også.

Ellers kan jeg si at Hilton i Auckland er stålbra. Om du kan trylle frem et rom med utsikt utover bukta og balkong så kommer du til å storkose deg. Nå var det i 2007 jeg var i NZ, så ting kan jo ha blitt slitt siden da. Det var den første store solo-utflukten min på kun 1 uke.

Ellers kjørte jeg også Overlander toget som gikk fra Christchurch til Greymouth. Var ganske kult.

En annen kul ting du kan gjøre, som jeg gjorde var å ta en snartur over datolinjen til Rarotonga. Du må holde tunga rett i munnen når du booker, riktignok. (F.eks avreise Auckland mandag kl 12:00, ankomst søndag kl 17:00. hjemreise mandag kl 11:30 ankomst tirsdag kl 11:32.)

Forørig er det bare 5,5 timer til Fnatheim. Elefanten sier du kan få bo på hytta hans.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 18:03   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Når man først skal ned til De traktrr så bør det jo også kunne kombineres med en stop-over i f.eks Hong Kong eller Singapore
Jeg er bare redd for at de stedene er litt for varme for min smak. Hong Kong ser også ut til å ha en god del nedbør på den tiden av året. Men ellers ikke noe dårig forslag å stoppe opp og "strekke på bena" underveis.
Old 05-08-2012, 18:10   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kiwi-gutta har jo egen Cola-knapp på IFE'en... Men de har jo ikke like super duper kantine. Usikker på om de har tequila-knapp også.
Det verste er at jeg ikke engang har tilgang til Super-kantina neste år. Såvidt den vanlige kantina, som jeg uansett slipper inn i med business-billett.

Kikket litt på ANZ også, og de er relativt dyrere enn den BA/CX-prisen jeg fant. De har jo samtidig en ganske grei Y+, som de skulle ha rett over 20K for om jeg ikke husker helt feil, i hvertfall i juni. Men priser er jo så langt bare villledende, så lenge det ikke ligger ute noe for september, veldig lite i august og juli.

Ellers var de vel billigst via LAX, og kanskje en dagflight pluss en nattflight er vel så lurt som to nattflighter? Der finnes det vel også noen trivelige småbyer langs "stranda" med mulighet for en stopover?
Old 05-08-2012, 18:32   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Det verste er at jeg ikke engang har tilgang til Super-kantina neste år. Såvidt den vanlige kantina, som jeg uansett slipper inn i med business-billett.

Kikket litt på ANZ også, og de er relativt dyrere enn den BA/CX-prisen jeg fant. De har jo samtidig en ganske grei Y+, som de skulle ha rett over 20K for om jeg ikke husker helt feil, i hvertfall i juni. Men priser er jo så langt bare villledende, så lenge det ikke ligger ute noe for september, veldig lite i august og juli.

Ellers var de vel billigst via LAX, og kanskje en dagflight pluss en nattflight er vel så lurt som to nattflighter? Der finnes det vel også noen trivelige småbyer langs "stranda" med mulighet for en stopover?
ANZ var en artig flyplasskode forresten. Angus Downs... Er det kuer med Downs syndrom?

Det er et solid knippe småsteder rundt LA, ja. Mye og se er det og. Det er vel heller ikke så fryktelig varmt der. Flyr du Y+ trenger du definitivt en stop-over. Ellers blir du garantert sprø.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 18:33   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
ANZ var en artig flyplasskode forresten. Angus Downs... Er det kuer med Downs syndrom?
Mente Air New Zealand
Old 05-08-2012, 19:33   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Ellers kjørte jeg også Overlander toget som gikk fra Christchurch til Greymouth. Var ganske kult.
Ser ut som de kuttet ut Overlander-navnet i juni i år, og at turen du tok nå heter TranzAlpine. Ut i fra nettsiden ser det ganske knall ut. http://www.tranzscenic.co.nz/tranzalpine/

Ser at jeg f.eks. kan ta det toget Greymouth-Christcurch, et annet tog fra Christcurch til Picton, som har fergeforbindelse til Wellington, som igjen har togforbidelse til Auckland. Det syntes jeg hørtes ut som en god ide, hvertfall
Old 05-08-2012, 20:43   #14
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Martin, Sjekk SIA, vet dem er litt "stive" i prisen, men jeg sparte ca 5K på å bestille tur med SIA via mitt reisebyrå kontra hjemmesiden til SIA.
En tur til Auckland med SIA i C i April 2013 ligger på ca 39K, 42K dersom du vil fly 380. Men om det er tilsvarende rimelig gjennom reisebyrå slik jeg opplevde bør du kunne komme unna med 38K i C med stopover i Singapore.
Med SIA får du i allefall en uforglemmelig bursdagsfest ;-)
Old 05-08-2012, 20:56   #15
ute_til_lunsj
ScanFlyer Blue

Hva med en avstikker til Chathamøyene med Air Chathams Convair 580?
Ellers er en tur til Bay of Islands å anbefale.

I Auckland er Langham er svært bra hotell å bo på, sentralt og fint. Mange muligheter også for vingårdsbesøk, f.eks til Mudbrick vineyard (http://www.mudbrick.co.nz/). Dagstur fra Auckland.
ute_til_lunsj is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 21:29   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Alene på tur i 14 dager til andre siden av kloden?
Trives du såpass godt i eget selskap da?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2012, 21:58   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Alene på tur i 14 dager til andre siden av kloden?
Trives du såpass godt i eget selskap da?

BF
Mistrives ikke direkte i eget selskap nei
Old 05-08-2012, 22:35   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Ser at enveis biz AKL-SYD ikke var hakkanedes gæli dyrt. Fra under 3K NOK med LAN, til rett rundt 4K NOK hos med Emirates sin A380. Det kunne jo vært gøy.
EK er ca. tusenlappen billigere til MEL.

Noen tips om man bør velge MEL eller SYD om man bare skal innom en av de?
Old 05-08-2012, 23:09   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Ser at enveis biz AKL-SYD ikke var hakkanedes gæli dyrt. Fra under 3K NOK med LAN, til rett rundt 4K NOK hos med Emirates sin A380. Det kunne jo vært gøy.
EK er ca. tusenlappen billigere til MEL.

Noen tips om man bør velge MEL eller SYD om man bare skal innom en av de?
Kanskje EK i F hadde vært noe? Kanskje ikke så mye dyrere det?

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 01:45   #20
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Kanskje EK i F hadde vært noe? Kanskje ikke så mye dyrere det?
På en tilfeldig dag i Juni skal de ha 3918 i C og 5924 i F AKL-SYD. Ca. det samme til MEL. Begge med 380. Mener jeg så billigere til MEL på et tidligere søk, men da så det ut som den gikk med 777-300.
Reply

Posting Rules