![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
|
![]()
Kina nekter kinesiske selskaper å betale avgiften. Dette kan bli festlig.
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2325753.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
EU kan vel i princippet grounde fly fra selskaber der nægter at betale, eller nægte dem at flyve ind i EU.
Men det vil nok medføre en eller anden form for modreaktion, som ikke er så behagelig. Omvendt kan EU næppe tillade sig at lade være med at kræve pengene betalt medmindre man dropper projektet helt. Det sidste tvivler jeg dog stærkt på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Som det er nå er vel EU mer avhengig av Kina enn motsatt ville jeg tippe. Så det kan jo bli spennende å se fremover...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Uansett vil det være temmelig uspiselig for europeiske politikere å la seg diktere av Kina. Dersom dette blir en sak høyt oppe på dagsorden hos diverse medier, kan det bli spennende. Stues saken bort i ei skuff, som sikkert er det de fleste håper på, blir det vel "spesialrabatt" til kineserne. I praksis vil det si at EU vil måtte fjerne avgifta for flyginger gjort av europeiske selskaper, da er det ulike vilkår osv. og mange andre land vil sørge for å lage bruduljer. Lykke til!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Trangsynt
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
|
![]()
Endelig noen som setter kjepper i hjulene for klimahysterikerne. Her skal EU få litt å bryne seg på, de burde droppe denne tullete avgiften først som sist. Blir morsomt å følge dette videre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Hadde EU gjort som på innlandsflyginger i Norge, lagt på et CO2-avgiftsledd på JetA1, så hadde ingen hatt noe valg. Da hadde det vært fly eller ikke fly. Litt fuel-spekulasjon hadde man kanskje fått, men langrutene er det jo uansett ikke mulig å hente mye pga. vekt/range.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
|
![]()
Kina er et meget stort og viktig eksportmarked for EU. På samme måte som EU er det fo Kina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Det spennende er jo faktisk hva Kina gjør, for om de stenger EU ute som en reaksjon på at Kina stenges ute av EU. Så er jo helvete igang kan man pent si.
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Så har senatet i USA fått deigrævene sine i gir og faktisk vedtatt noe. De går til frontalangrep på EU's CO2 avgift og gjør det mulig for Amerikanske flyselskaper å nekte å betale avgiften.
http://news.airwise.com/story/view/1343775142.html Quote:
__________________
Upcoming Flights: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
|
![]()
Da vil både asiatene og amerikanerene nekte å betale dette. Hvilket vil sette EU selskapene i en dårligere konkurranseposisjon da kun de må betale dette. EU burde finne på en annen løsning her. Enten gå bort fra det, eller legge en avgift på Jetfuel som vil bli likt for alle som flyr fra Europa
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Og denne avgiften skal altså kreves inn og disponeres av de samme som subsidierer Airbus? Ikke rart at USA og Kina reagerer da.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Du kan være nokså trygg på at både Boeing og kinesiske flyprodusenter får sin del med subsidier også, men det er vel sannsynligvis en annen diskusjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Alle får støtte i en eller annen form, men det har ingenting å gjøre med dette. Dette er bare en EU-tulleskatt som går rett i det svarte hølet for å lønne noen unyttige byråkrater som tror de redder verden ved å gjøre dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er forøvrig ikke en skatt, men det er kanskje bare semantikk i den store sammenhengen. Last edited by TOS; 04-08-2012 at 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Joda, at de får subsidier er en annen diskusjon, men det spesielle her er at det er kinesiske og amerikanske selskaper som her skal være med å betale for subsidiene til Airbus.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 04-08-2012 at 23:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Fullstendig enig. Dette er et latterlig prestisjeprosjekt for EU uten mål og mening. Avgiften i seg selv gir ikke mindre utslipp og pengene er ikke øremerket "gode formål". Jeg har heller ikke fått med meg at det er et mål for EU å svekke europeiske flyselskaper mer. Tvert om, sist jeg sjekket var det opptil flere regjeringer som desperat forsøkte å redde sine nasjonale selskaper. I lys av dette virker en slik avgift enda mer meningsløs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Siden det er et omsetningssystem så betyr det helt riktig at dette i seg selv ikke reduserer utslippene. Det som reduserer utslippene er beslutningen om hvor mange kvoter som skal deles ut eller selges. Det betyr for det første at man har bedre kontroll på utslippsmengden enn med en avgift, og at utslippsredujsjonen man ønsker seg skjer mest mulig effektivt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Hvem får pengene og hva blir de brukt til? Redde Hellas?
Hadde de gått til feks oppkjøp og bevaring av regnskog hadde jeg gladelig betalt noen kr pr flytur, men om de går i eurosluket er det meningsløst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EU vurderer skyhøy CO2-avgift på flyreiser | C130 | Flyforum | 0 | 15-05-2019 21:54 |
Statsbudsjettet - økt CO2 avgift | Wahoo | Flyforum | 9 | 22-11-2014 23:08 |
USA kan droppe F-35 | jameson82 | Flyforum | 7 | 20-05-2011 14:59 |
Avgift på omveger ved flyreiser | basejumper | Flyforum | 60 | 27-04-2010 20:09 |
Auka avgift på veteranfly. Kva tenkjer regeringa på? Avgift på frivillig arbeid? | AA-skipper | Flyforum | 10 | 20-04-2010 10:45 |