![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: Oslo
Posts: 91
|
![]()
Landing nogenlunde på tid, og jeg satte umiddelbart kursen for transferdesk for å få skrevet ut billettene til CPT. Svinset raskt og effektivt gjennom alt av kontroller, og stod etter kort tid med boardingpass i hånden. Hadde fryktet at det kunne bli langtekkelig pga. lange avstander og køer i både pass- og sikkerhetskontroll. Heldigvis var ikke det tilfelle. Vet ikke om jeg var heldig, og det bare var få folk på flyplassen på det tidspunktet, men uansett så ble jeg positivt overrasket. Gikk ikke like lett sist jeg var på LHR. Avhenger selvfølgelig av hvilken terminal man ankommer, og reiser fra.
Til tross for dette hadde jeg ikke allverdens med tid før jeg måtte begi meg mot gaten til SAA, men fikk testet ut *loungen. Kan ikke si jeg ble særlig imponert. Var mørkt og trist og minnet mer om en kjeller enn en lounge. Matutvalget var så som så, litt forskjellig snacks og drikke. Et par gode lenestoler tilgjengelig, og selvfølgelig wifi, men ellers kjedelige harde stoler og vanlige bord. Var også dusjer tilgjengelig, men prøvde ikke disse. Virket ikke som det var så mange folk i loungen da jeg var der, men av en eller annen grunn oppholdt det seg mange folk på toalettene. Kanskje det var et eller annet spennende som skjedde der inne? Hva vet jeg. ![]() ![]() Oppholdt meg ikke mer enn nødvendig der, og satte derfor kursen mot gate i god tid før avgang. Tok en 10-15 minutter å gå til gate og dermed også greit å beregne god tid. Vel fremme stod det en A330-200 i et fascinerende livery. Må bare innrømme med en gang at jeg liker liveriet til SA meget godt. Fargekombinasjonen på halefinnen og wingletene er utrolige stilige. Samtidig som resten av flykroppen er malt enkelt og minimalistisk. Akkurat sånn jeg liker det! South African Airways Dato: 19.06.12 Rute: LHR-CPT Flight no: SA221 Flytype: 330-200 Reg. nr.: ZS-SXU Sete: 3A ![]() ![]() Bildet over er for øvrig ikke av fuglen jeg fløy til CPT. Jeg trodde først det var det, og tok bilder som en gal. Så la jeg merke til at de klargjorde for pushback, og da begynte jeg først å svette i to sekunder, før jeg skjønte at det var fuglen som skulle til JNB. Trodde med andre ord at det var jeg som hadde bommet på tiden, før jeg kikket på avgangsskjermen. Hadde tatt seg ut å stå og ta bilder av flyet man egentlig skulle reist med ![]() Uansett, flyet til CPT var identisk med dette, og stod på andre siden av El-Al maskinen. Du ser halefinnen så vidt stikke opp bak der. I min iver hadde jeg verken lagt merke til at jeg stod på feil gate eller at det stod et SA fly like bortenfor. SA har det siste året fått levert seks nye A330-200. Denne fuglen på bildet ble levert SA i juli 2011. Fuglen bortenfor, som jeg fløy, ble levert desember 2011 og er den nyeste av de seks. Fant deretter frem til riktig gate i god tid. Boarding begynte etter hvert, og selvfølgelig var det prioritet for dem det skal være prioritet for. Kom om bord i flyet, viste boardingpass til flyvertinnen, som høflig henviste meg til venstre og fremre C-seksjon. Trengte ikke gå mer enn et par skritt før jeg var fremme ved setet mitt. Bildet er riktignok tatt ved ankomst, men hadde ikke forandret seg stort ila tiden jeg hadde sittet i det. ![]() Helt greit beinplass, kan man si ![]() Etter kort tid kom en hyggelig flyvert bort og lurte på om ham skulle henge opp jakken min. Deretter ble det tilbudt noe å drikke. Normalt serverer de champagne, men det ble opplyst at dette ikke hadde blitt lastet på før avgang CPT, og at de dermed kun hadde musserende å tilby. Litt skuffet, men øynet håp da det ble nevnt at fuglen til JNB kanskje hadde latt noe stå igjen til oss. Heldigvis viste det seg å stemme, men startet allikevel med musserende. Sparte heller sjampisen til senere. Folk fikk etter hvert slått seg til ro på sine respektive plasser, og det var helt fullt i fremre kabin. ![]() Fikk også utlevert meny før avgang. Den så slik ut: ![]() Samtidig fikk vi utlevert et vinkart. Kun sør-afrikanske viner (og fransk champagne selvfølgelig). Dessverre har jeg ikke bilder av vinkartet, men kan liste vinene opp: Champagne: Moët & Chandon Brut Impérial Hvitvin: Hartenberg Chardonnay 2009/Creation Viognier 2011 Rødvin: Waterhof Cabernet Sauvignon Reserve 2008/Plaisir De Merle Merlot 2009 Portvin: KWV Dessert Cape Tawny Non Vintage Ble etter hvert pushet ut fra gate. Det hadde begynt å mørkne ute, så fikk knipset et par stemningsbilder ![]() Selv om A330-serien ikke er favoritten, så må jeg si at jeg blir mer og mer glad i denne flytypen. Det er ett eller annet med hele maskinen som tiltaler meg, men kan ikke sette fingeren nøyaktig på hva. Heller generelt mer mot Airbus enn Boeing, og synes vel i det store og det hele at de er hakket over rent estetisk. Uansett, vi steg rolig oppover til synet av et landskap som ble mørkere og mørkere. Like etter at setebeltet-skiltet ble slukket startet besetningen å klargjøre for middag. Det kom en pen flyvertinne bort til meg og tiltalte meg med etternavn. Spurte deretter om jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville ha fra menyen. Det hadde jeg selvfølgelig gjort, og «bestillingen» ble tatt imot. Det ble dekket på med hvit duk, og jeg ble spurt om hva jeg ville ha å drikke. Valgte en god sør-afrikansk rødvin til maten, (men husker ikke hvilken av dem det var ![]() ![]() Deretter startet serveringen av selve middagen. Ut fra menyen hadde jeg valgt soup of the day som forrett. Denne ble servert sammen med en salat og hvitløksbaguette. Hva slags suppe dette egentlig var glemte jeg å spørre om, men den hadde et hint av rotgrønnsak i smaken. I den grad det forteller noe. Var god på smak, men litt mye krydret for min del. Var rett og slett litt sterk. Hadde suppen vært litt mildere så hadde den vært perfekt. Salaten var for øvrig ganske standard. God den også, men relativt kjedelig. ![]() Et lite ankepunkt som jeg må nevne, og som gikk igjen på alle flyvningene, var at bestikket jeg fikk utlevert var iskaldt. For meg personlig så hadde det faktisk løftet opplevelsen et lite hakk hvis bestikket i hvert fall var romtemperert. Mulig jeg er sær, men det er ett eller annet som gjør at dette trekker ned. Burde vel heller ikke være så vanskelig å gjøre noe med? Okke som, serveringen fortsatte og ble etterhvert servert hovedretten. Jeg hadde valgt «beef fillet with chive and mustard butter, served with dauphinoise potatoes, roasted pumpkin, parsnip and mange tout.” Mange fine ord der, så hadde store forventninger til denne. Ble slett ikke skuffet. Kjøttet var mørt og hadde god smak. Var litt skeptisk først ettersom det var mer grått enn rosa i fargen, men smeltet nærmest på tungen. Tilbehøret var også meget godt. Porsjonen var også i fin størrelse, så mengden føltes akkurat passe. Denne retten ble skylt ned med samme vinen som tidligere. Var selvfølgelig blitt gitt påfyll siden da, som seg hør og bør. ![]() Deretter kom ostefatet på plass. Har begrenset med erfaring fra ostefat ettersom dette normalt ikke inngår i mitt hverdagslige kosthold. I følge menyen skulle dette egentlig serveres med en sør-afrikansk portvin, men jeg ba om champagne i stedet. Champagne skal vel kanskje ikke normalt drikkes til slike ostefat, men for meg så smakte det godt sammen. Angrer for øvrig litt på at jeg ikke ba om portvin også. Men, men. Får gjøre det neste gang. Ostefatet bestod av kjeks, tørket frukt samt, tro det eller ei, ost. Jeg slukte det rått, og var enig med meg selv om at ostefat kan jeg gjerne ha igjen ved en senere anledning. Med andre ord, det falt i smak. ![]() Deretter kom desserten. Det var en «black forest torte», og var en slags sjokoladekake fylt med bringebær/bjørnebær inni. Den var meget saftig og meget god. Veldig godt og balansert mellom det friske og det søte. Når jeg i tillegg fikk en kopp med god og ordentlig kaffe, så var det perfekt. Desserten fulgte vel egentlig opp standarden gjennom hele måltidet; meget bra! ![]() Avsluttet med en Amarula cream on the rocks. Fikk samtidig en liten sjokoladebit ved siden av. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: Oslo
Posts: 91
|
![]()
God og mett fisket jeg deretter frem AVOD’en for å roe ned med en film før leggetid. Generelt må jeg si at SA hadde et godt utvalg av filmer og serier. Var i hvert fall nok jeg ikke hadde sett fra før, og en god blanding av premierer og klassikere. SA hadde ikke skjerm i setet foran, men derimot skjerm man trakk frem fra siden av stolen. Dette fungerte bra, men foretrekker nok skjerm i setet foran, såfremt den er stor nok. Tror kanskje det er fordi jeg da får mer en følelse av å se på TV.
![]() Etter å ha brukt litt tid med å se på avod, så bestemte jeg meg for å prøve å få litt søvn. Først lekte jeg meg selvfølgelig litt med alle funksjonene til setet. Her kunne man gjøre mye rart, så underholdt meg selv en liten stund. ![]() Deretter ble jeg så sliten at jeg vrengte setet i 180 graders posisjon (selvfølgelig var det fully flat). Hadde allerede fått utlevert madrass, dyne og pute, og var dermed klar for senga. Har forresten glemt å nevne at jeg også fikk utlevert et amenity kit fra SA. Det inneholdt det vanlige, men ingen pysjamas. Det er vel kanskje kun på første klasse, hos de selskapene som evt. har det. ![]() ![]() Rett før jeg lukket øynene tok jeg en titt ut av vinduet. Der kunne jeg se en sol som var på vei opp over det afrikanske kontinentet. ![]() Fikk noen timers søvn. Husker ikke hvor mange, men våknet av meg selv før frokost i hvert fall. Fikk rettet opp setet og tatt en tur på toalettet. Dette var ca halvannen time før landing, og da jeg var tilbake på plass hadde allerede de hvite dukene blitt dekket på. Kjente jeg var litt sulten igjen, selv om jeg hadde vært rimelig mett bare noen timer tidligere. Valgte mushroom crepês fra menyen. Men fikk først servert et fruktfat sammen med en skål med yoghurt og en kopp kaffe. Var friskt, godt og ikke minst sunt. ![]() Deretter kom selve frokosten på plass, sammen med et rundstykke. ![]() Som den trauste nordmannen jeg er, så foretrekker jeg som regel det enkle. Var derfor litt spent på den litt mer internasjonale frokosten. Og det smakte vel egentlig som forventet. Det vil si, crepês er crepês, bacon er bacon og pølse er pølse. Men var absolutt godt og mettende. Fin start på dagen! Frokosten ble etter hvert ryddet bort og besetningen gjorde klar for landing. Været var nydelig, og jeg fikk en fin innflyvning til CPT. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Landet litt før tiden, og fikk også tatt et par bilder av noen for oss eksotiske fugler. ![]() ![]() Da var jeg endelig på plass i Cape Town, og så frem til å nyte noen dager der nede før kursen gikk hjemover igjen. Kommer tilbake med info fra oppholdet samt turen hjem om ikke lenge ![]() Last edited by G346; 02-08-2012 at 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God morgen fra CPT | SQ 777 | Flyforum | 11 | 18-10-2014 16:01 |
Hotell CPT | SQ 777 | Reiseforum | 6 | 07-01-2014 01:54 |
Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (CPT-OSL) - del 2 (NB! mange bilder) | Discus | TripReports | 30 | 20-01-2010 23:50 |
CPT-Troll 9.januar | TOS_EBG | TripReports | 3 | 14-01-2010 11:48 |
Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (OSL-CPT) - del 1 (NB! mange bilder) | Discus | TripReports | 28 | 12-12-2009 12:04 |