![]() |
|
![]() |
#381 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 02-08-2012 at 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Sånn omtrent her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=765470 http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=765470 Mulig jeg har misforstått situasjonen som beskrives? |
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå vet vi altfor lite om denne personen som flytter papirer, hvem flytter han papir for? Har han fått en stilling i Avinor staben der det trengs flygelederkompetanse?
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men denne personen kjenner vi sånn nogenlunde:
http://forum.flyprat.no/showthread.p...524#post765524 Men for å grave litt i dette, ettersom jeg ikke kjenner systemet spesielt godt... Er det mangel på flygeledere i Oslo-området? Dersom en ung flygeleder med jobb i Alta, som har vært eksempel før i tråden på et sted det er vanskelig å skaffe flygeledere, ønsker å flytte til Oslo, vil vedkommende kunne få jobb som flygeleder i Oslo-området? Dersom han ikke kan få slik jobb, er det ikke da sannsynlig at noen heller finner seg noe annet på gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Den unge flygelederen i Alta vil få jobb på Røyken når han/hun når opp blant de som søker, det går på ansiennitet. Han må også erstattes i Alta før han får gå. Normalt vil en nyutsjekket flygeleder bli beordret nordover.
Selv startet jeg på opplæring på Flesland for åtte år siden. Jeg ble en stund etter utsjekk sendt til Bodø der det var bemanningskrise (etter sammenslåing med Trondheim kontrolsentral). Nå, åtte år etter jeg kom som aspirant til Flesland, får jeg starte på østlandet.. Tilsvarende har det vært for mange, man er avhengige at folk er noen år i nord..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
En privat aktør vil kanskje kunne sørge for at Røyken fungerer, men hvis det fører til at mindre attraktive plasser ikke blir bemannet overhode, så har vi løst noe som helst? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dersom det hadde vært en privat drevet kontrollsentral eller et privat drevet tårn på Østlandet, hadde de sannsynligvis hatt bøtter og spann av kvalifiserte søkere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så får man bruke andre virkemidler enn tvang for å få bemannet disse tårnene. Stort sett får man alle andre kritiske samfunnsfunksjoner til å fungere på disse stedene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hva slags virkemidler ser du for deg (som ikke går på bekostning av bemanning i sør)? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Store deler av primærhelsetjenesten og veldig mye samferdsel er privat. Mange offentlige funksjoner blir også besatt uten beordring eller tvang.
Quote:
Men for all del, jeg kjenner ikke yrket. Det kan godt være at beordring og kun en mulig arbeidsgiver ikke gjør at noen søker seg bort fra yrket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
I dag er det en "gulrot" at man vet at i løpet av noen år venter en stilling sørpå. Så da overlever man noen år i nord (les, slutter ikke i Avinor). Hadde opplegget med at man får jobb etter ansiennitet forsvunnet, så ville man sett at mange som jobber på de mindre "attraktive" plassen ville sluttet så snart plikt-tjenesten er ferdig. Røyken og Gardermoen ville sikkert blitt fult bemannet, men da har man bare flyttet problemet til andre steder i landet. Og uansett hvor mange flygeledere man får tak i til å jobbe på Østlandet, så ligger det ett problem i kapasitet på opplæring som er veldig tidkrevende og tar mye resurser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Fakta er at han har en kontorjobb (noe han ikke ønsker) for at han ikke har lang nok ansiennitet til å få jobb i røyken eller osl (twr). Det er jo ett lite paradoks, splr du meg når det mangler folk der.... Jeg får iallefall god hjelp av supervisor i røyken de gangene jeg prater med han/henne, og det holder i massevis for meg... Last edited by Oslop; 03-08-2012 at 00:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Problemet for Gardermoen/Røyken er ikke at det ikke er nok folk som vil dit, men det er en maks kapasitet på hvor mange som kan være på opplæring samtidig. Såvidt meg bekjent er opplæringen som foregår mer eller mindre på maks (jeg har ikke tall), det vil derfor ikke være plass til flere på opplæring - det er uvedkommende om de kommer innenfra eller utenfra Avinor. Jeg jobber i Sola TWR, og her kan vi i praksis ha maksimalt 4 på opplæring samtidig. Disse 4 "opplæringsplassene" er kontinuerlig opptatt av enten elever eller flygeledere på overføring fra andre enheter - og derfor vil det ha null effekt om det er en femte, ekstern søker som skraper på døra. Samme hvor stor mangelen er, kan vi ikke lære opp flere.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Spørsmålet er så:
Er denne opplæringen på grunn av at noen skal erstatte noen som går av med pensjon eller opplæringen på grunn av at noen skal avansere i stigen (fra nord til vest til øst)?
![]() |
#396 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få "hemmelig" for utlendinger fra øst-Europa, mulig det går greit? Ikke mitt fagfelt.. Quote:
Setningen din om misforståelser skjønner jeg ikke. Quote:
Det vil ta flere år å gjøre disse endringene. Tro meg, jeg har jobbet med LTT-regelverk 50% i ca tre år.. Det er fortere og bedre å utdanne flere. MEN, jeg er enig at det høres enkelt og kult ut å hente inn en haug av flygeledere fra resten av Europa.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 03-08-2012 at 01:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skjønner utmerket godt problemstillingen ang opplæring. Men, og nå har ikke jeg giddet å saumfart tråden her (har bedre ting å gjøre), og har ikke sett noe om hvor mange som er / kan være under opplæring.
Men det har jo vært manko på folk i årevis, og da er det noen som åpenbart ikke gjør en god nok jobb i å få nok folk på jobb. Da må en jo komme med løsninger som raskere får mer kvalifisert personell på plass, det er da ikke vanskeligere enn det. Jeg personlig har resignert (jeg får ikke gjort noe fra eller til ang ctot uansett, vel kan en i noen tilfeller re route, men det blir skjeldnere og skjeldnere det er mulig), jeg ser vi får ctot på flightene og får bare gjøre det jeg kan for å sørge for at "kundene" mine blir minst mulig skadelidende. Og som jeg tidligere skrev, så får jeg utmerket service av røyken de gangene jeg har noen spes "situasjoner" som jeg trenger hjelp med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Så lenge en kun ser problemer, og alt er umulig, så vil aldri denne situasjonen bli noe bedre. Er det regelverket som er problemet, så får en se på om dette kan mykes noe opp.
Foreløpig har jeg ikke sett ett eneste konstruktivt forslag i denne tråden fra de som utgir seg som flygeledere, kun tusen forklaringer på hvorfor dette aldri vil bli noe bedre, uansett hvilke tiltak som treffes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |