Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2012, 20:01   #161
SE-AER
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Helt enig! Dette er en utrolig klønete måte å øke inntjeningen på, og SAS velger å spille bort halve reklamebudskapet sitt (punktlighet/0,-) for et meningsløst gebyr som i tillegg er vanskeligere å beregne seg til.
Ja, og det hjelper jo ikke akkurat at gebyret til SAS vil være betydelig høyere enn det konkurrentene (de som tar gebyr) tar, i hvert fall hvis en kjøper mange eller dyre billetter. Jeg kjenner ikke til noen som tar så mye som 2.2 %, de aller fleste tar jo et fast gebyr.

Håper at Norwegian lager en reklamekampanje mot SAS basert på dette håpløse gebyr, SAS fortjener virkelig å bli latterliggjort nå. Håper de mister mange kunder og.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 20:48   #162
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Kun på FOT-rutene ..
Korleis blir det då med til dømes gjennomgåande TRD-BGO-FDE?
Old 30-07-2012, 20:56   #163
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nei, da må du betale dobbelt ... Nei, FOT er FOT.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 21:01   #164
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Nei, nå blander du begrepene igjen. Servicehonraret har med drift av bookingsystemet å gjøre. Kostnadene for bruk av kredittkort er noe helt annet.
Om SAS skal skille mellom kostnader på flytransport og flybooking så må jo kostnadene relatert til betaling falle inn under en av disse. Kostnadene ble jo splittet for at andre selskaper skulle kunne selge billettene med SAS til samme pris som SAS og uten å betale SAS for kostnader de ikke lengere ville ha. Om andre selger billettene så vil jo SAS ikke lengere ha kostnader relatert til betalingen og det eneste logiske blir at betalingskostnader faller inn under kostnadene til booking og ikke til selve flytransporten.

Forklar meg gjerne hvor jeg tar feil, om jeg gjør det, så lærer alle noe her.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 21:21   #165
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Bookingkostnader: Kostnad ved for eksempel å trykke på send-knappen i Amadeus. Hver gang man trykker på denne, plinger det i kassaapparatet i Nice, enten det er for å sjekke tilgjengelighet, seter, osv osv. Og det kan bli mange slike trykk selv uten at det blir salg av det. I tillegg skal man ha interface mellom bookingmotoren og nettsiden du sitter og fikler med hjemme.

Kredittkortgebyret er kun dette ... penger som går rett til kredittkortselskapet. Dette gebyret betaler ikke for noe av det jeg nevner over.
Radar Station KGRV3
Old 30-07-2012, 21:31   #166
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Kredittkortgebyret er kun dette ... penger som går rett til kredittkortselskapet. Dette gebyret betaler ikke for noe av det jeg nevner over.
...men uten noen form for betalingsløsning så er jo bookingmotoren verdiløs? Kredittkortkostnaden må vel naturligvis gå inn i den store potten "salg og distribusjon" sammen med Amadeuskostnader og what have you.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 21:38   #167
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Selvfølgelig, men kredittkortgebyret er som en kommisjon som ikke tilfaller SAS. Disse pengene går til Amex, VISA og whatnot ..

Servicehonoraet går til å dekke SAS' kostnader.
Radar Station KGRV3
Old 30-07-2012, 21:49   #168
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Selvfølgelig, men kredittkortgebyret er som en kommisjon som ikke tilfaller SAS. Disse pengene går til Amex, VISA og whatnot ..

Vel, det gjør det vel ikke om man skal tro mange av de som ytrer seg i tråden, bla Tommy som pleier å ha orden på innsikten sin. Det er uansett en kostnad på lik linje med veldig mange andre kostnadskomponenter som SAS ikke har innflytelse over og som kanskje heller burde vært inkorporert i prisen (og som nok ganske sikkert har vært inkorporert i prisen tidligere...).
Old 30-07-2012, 21:58   #169
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er vel kanskje litt et spørsmål om hvordan man ser på det ... selvfølgelig kan man vri på det og si at det er en kostnad for å få booket billetter, men i mitt hode ser jeg ihvertfall på dette som forskjellige ting ettersom det kun er en del av betlingsprosessen og ikke har noe med kostnadene for å oppnå salget å gjøre.

Nå er jeg ikke noen ekspert på betalingssystemer, så jeg er ikke sikker på om dette er penger kredittkortselskapene 'holder igjen' eller om man etterfakturerer, men det er uansett ikke penger som tilfaller SAS.
Radar Station KGRV3
Old 30-07-2012, 22:07   #170
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nå er jeg ikke noen ekspert på betalingssystemer, så jeg er ikke sikker på om dette er penger kredittkortselskapene 'holder igjen' eller om man etterfakturerer, men det er uansett ikke penger som tilfaller SAS.
Nei, jeg er inneforstått med at det koster penger å bruke kredittkort i betalingsøyemed (i likhet med en kostnad for å bruke Amadeus). Restauranten jeg akkurat har inntatt mitt måltid på avkrevet meg imidlertid ikke et ekstra gebyr for å betale med AMEX, og er forundret over at SAS ønsker å gjøre det (for LCC er man vel blitt vant til å måtte betale for alt i tillegg til selve reisen).

Jeg vil anta at bedriftene som aksepterer kredittkort faktureres i etterkant, men dette vet jeg ikke noe om.
Old 30-07-2012, 22:15   #171
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Det er vel kanskje litt et spørsmål om hvordan man ser på det ... selvfølgelig kan man vri på det og si at det er en kostnad for å få booket billetter, men i mitt hode ser jeg ihvertfall på dette som forskjellige ting.

Det er uomtvistet at det koster penger aa kreve inn penger, uansett om det cash, debit eller kreditt.

For aa faa litt facts paa bordet:

Jeg logget meg nettopp paa FTEF sin konto (ett lite firma som driver Mega DOene). Vi betaler 1,71% for Visa, Discover og Mastercard. 2,36% for American Express. Amex utgjoer mindre enn 10% av transaksjonene. Snittet er 1,801% kost.

FTEF omsatte i fjor for 412K USD, saa vi kvalifiserer ikke for noen storkunderabatt.

Tipper at SAS har en rabatt paa prisene over paa sikkert 30-40% minst
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 22:17   #172
SE-AER
ScanFlyer Blue

Fra svd.se:
Quote:
Prishöjningen gäller resor från ett flertal europeiska länder: Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Belgien, Holland och Irland. Störst bli påslaget i Norge och Finland (2,2 procent) medan det blir minst i Danmark (1,8 procent). För en resenär som ska på en längre resan kan den nya avgiften i praktiken innebära att biljetten blir flera hundra kronor dyrare.

Syftet med den nya kreditkortsavgiften, som blir verklighet den 1 oktober, är att täcka avgifter från kreditkortsföretagen, enligt SAS.

– Kunderna kan betala på en rad olika sätt, bland annat med kreditkort. Det är endast om man väljer att handla med kreditkort som avgiften tillkommer, säger Rebecka Södergren på SAS:s presstjänst.

Resenärer som startar sin flygresa i Sverige påverkas inte av den nya regeln. Enligt Rebecka Södergren planerar flygbolaget inte heller att införa samma regel i Sverige.

– Det finns ingen anledning att vara orolig. Vi planerar inte att ta ut någon liknande avgift i Sverige, säger hon.

Ni på SAS har tidigare sagt att ni inte har några dolda avgifter. Är inte detta en dold avgift?

– Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att handla med kredikort, ja, då tillkommer den här avgiften.
Så Norge kommer (som vanlig?) dårligst ut, mens det ser ut som at fremdeles vil være gratis i Sverige (noe som ikke er så overraskende, siden slike gebyrer er forbudt ifølge svensk lov).

http://www.svd.se/resor/sas-infor-av...op_7383844.svd
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 22:44   #173
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Ni på SAS har tidigare sagt att ni inte har några dolda avgifter. Är inte detta en dold avgift?

– Det här är inte en dold avgift. Allting redovisas. Om en resa kostar 599 kronor, då är det den kostnaden som gäller. Väljer man sedan att handla med kredikort, ja, då tillkommer den här avgiften.
Denne er helt utrolig, og jeg kan ikke på noen måte tro at Södergren tror på dette selv. "Vi har ingen skjulte gebyr, rent bortsett fra at vi legger på prisen hvis du velger å betale med de mest brukte betalingsmetodene".

Hva driver dere på med?!? Jeg likte SAS sin filosofi med 0,-, men nå som bolaget går bort fra det bør de i alle fall tørre å innrømme det.

Last edited by Commuter; 30-07-2012 at 22:54.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 22:57   #174
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Jeg lurer på hvor mye dette surret kommer til å koste dem i systemutvikling feil relatert til det. Kredittkort skal ha påslag debetkort skal ikke ha, prisen varierer fra hvor man starter reisen (ilfg. artikkelen). Så må FOT-rutene uansett holdes utenfor. Så begynner programmererne og gjøre sitt, SAS-IT roter det til med sitt og folk betaler for mye og for lite og ting funker ikke. Man ser etter hvert at dette ikke er gunstig, så skal man lage unnatak for Pandion, Gullkunder og sikkert noen andre. Deretter oppdager man at det ikke funker når man betaler dels med kontant og dels med voucher og må flikke litt på systemene osv. osv.... og forresten så skal co-brandede kort ha halv avgift hvis man er sølv og ingen avgift hvis man er gull så må man inn med enda flere årsverk i it-sytemene...

Last edited by Discus; 30-07-2012 at 23:50.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 23:00   #175
HVI
ScanFlyer Blue

HVI's Avatar

Kanskje man skal rapportere SAS til Visa
http://usa.visa.com/merchants/operat...ckoutfees.html
HVI is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 23:08   #176
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by HVI View Post
Kanskje man skal rapportere SAS til Visa
http://usa.visa.com/merchants/operat...ckoutfees.html
Ikke så lenge de ikke gjør det i de nevnte 10 stater...
Quote:
Visa rules do not allow retailers to charge cardholders a checkout fee for using their cards, mirroring laws in 10 U.S. states.

Old 30-07-2012, 23:10   #177
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Quote:
Kredittkortselskapene tar sin provisjon og overfører resten til brukerstedet.
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 00:35   #178
jefi99
ScanFlyer Gold

I Danmark vil danskudstedte VISA-kort være undtaget, idet de enten er kombineret med Dankort, eller er debetkort.
I øvrigt nævnes gebyret at være 1,8%:
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=65334

Last edited by jefi99; 31-07-2012 at 00:54.
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 00:41   #179
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Hmm, så alle svensker, og de fleste dansker slipper dette - det er jo positivt i det minste. Jeg har forstått det slik at stort sett alle norske kort med Visa anses som kredittkort - selv om de har banxaccept?

Forøvrig et heftig brand-selvmord dette, som jeg regner med koster de mer enn 2-300 millioner på sikt. Iom at gebyrfrihet har vært blandt SAS sine fokus i reklamekampanjer i flere år, så lurer jeg på om dette er en absolutt nødvendighet for dem, og at de egentlig ikke hadde et valg.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 04:25   #180
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:

Vi ser alle at SAS betaler pengene videre, men det er jo en kost for dem likevel og de må ha den dekket når de har denne kosten. Når de ikke har denne kosten trenger de ikke få dekket dette og det er jo tilfelle når det ikke er SAS som krever inn pengene. Om utgifter som SAS ikke har når det ikke er SAS som foretar bestillingen skal synliggjøres ved servicehonoraret så er det naturlig at kredittkortkostnaderer er inkludert her.

Om betalingskostnader ikke er inkludert i servicehonorarat betyr det jo at de andre som selger reiser med SAS må betale SAS for en (ekstern) kost SAS ikke har.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 31-07-2012 at 05:31.
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules