![]() |
|
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 7
|
![]()
Ved den tyske kapitulasjonen var det bare tre Do 24 flybåter igjen i Norge. De øvrige var fløyet til kontinentet for å delta i evakueringen fra Kurland.
På Sola-sjø lå Do 24T-3 (oppgitt som T-2 i tyske rapporter) W.Nr. 80 med tidligere kjennetegn DJ+ZF. Denne hadde tilhørt Sennotstaffel 50 og var ikke i flydyktig stand. Den ble liggende på Sola inntil RAF's Aircraft disarmament Grup ankom i september. Flyet ble da trolig trukket ut på fjorden og senket. I Bodø lå det imidlertid to flydyktige Do 24T-3, W.Nr. 3300 (CM+RG) og 3335 (CM+RV). De allierte bestemte at disse to flyene skulle settes inn som transport- og ambulansefly i forbindelse med tyskernes minerydding i Norge. Begge fly hadded tidligere tilhørt Seenotstaffel 51. W.Nr. 3300 ble overført til Tromsø den 22.6.45, etterfulgt av 3335 den 16.7.45. Det finnes brukbare bilder av minst ett av disse flyene på land på Skattøra. Flyene ble i henhold til alliert instruks malt hvite over det hele og etterhvert fikk de påmalt RAF rondeller. Begge fly ble høsten 1945 overført til sjøflyhavna på Fornebu hvor de ble underlagt 333 (N) Squadron. Når flene var på oppdrag hadde de alltid med en alliert flykyndig person ombord. Bildet fra Hamar er svært interessant og et av få kjente. Begge fly ble etter ordre fra britene trolig senket tidlig i 1946, et i Horten og det andre trolig ved Fornebu. Jeg har noe mer detaljer vedr. operasjonene med disse flyene ved 333 Sq. men de har gjemt seg et eller annet sted. De finnes i det minste på Riksarkivet i Oslo. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Luftwaffe - Fornebu 1940-1945 | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 2 | 10-02-2014 15:41 |
Et bilde fra 1945 | GF1 | Flyhistorisk forum | 9 | 28-03-2011 12:37 |
Fornebu terminalen 1940-1945 | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 26 | 17-08-2010 09:23 |
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) | seilfly | Flyhistorisk forum | 0 | 02-08-2008 11:06 |
Flybåt i TOS. Fra 50-tallet | RH | Flyforum | 2 | 10-11-2007 13:01 |