![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ettersom det er trekning i Viking Lotto i dag, og jeg har ryddet plass på kontoen til 118 millioner kroner, må jeg jo begynne å tenke på hvordan jeg skal bruke dem.
Foreløpig har jeg kommet frem til at jeg skal sløse bort 18 millioner, og sette 100 på konto og leve av rentene. I forbindelse med sløsingen kom jeg til å sjekke litt First class priser. Jeg sjekket priser fra Norge til Bangkok og får opp følgende: Lufthansen NOK 70 000,- Swiss NOK 50 000,- Thai NOK 34 000,- Dvs Lufthansen er dobbelt så dyr som Thai. Ok, servicen er nok bedre hos LH, men stolen/sengen er vel omtrent like grei. Swiss har vel omtrent like bra service som LH tror jeg. Og da kan man vel konkludere med at differansen mellom LX og LH må være inngangsbilletten til First Class terminalen. LX har jo ikke noe lignende. Litt merkelig med forskjellen mellom LX og LH ettersom det er "samme selskap"? Finnes det virkelig et marked for 8 seter på hver avgang LH gjør på IC? Til de prisene mener jeg. Eller er det her som ellers at enkelte store selskaper har veldig store rabatter på F billetter? Ja, jeg bare lurer litt jeg! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hadde det ikke vært et marked hadde de vel ikke hatt F? Nå vet jeg ikke hvor stor prosent av F pax som faktisk betaler full pris, tipper det ikke er mange.
8 seter er ikke mye,mange selskaper har mer enn det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Leste for litt siden i Wall Street Journal at i USA er det så få som 1/4 av de reisende som faktisk betaler for First, resten reiser på plastikk og poeng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superflyer
|
![]()
Du får jo tilgang til FCT med LX F......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Ja, hvis du tar omveien via FRA!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superflyer
|
![]()
Hvilke andre plasser har LH FCT som du påpeker er forskjellen i ditt første innlegg......?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
FCL/FCT til lufthansa er selvsagt bedre enn FCL i ZRH, men da er det jo bare å stoppe i Frankfurt på vei til Zurich. Kanskje Swiss priser seg lavere for å konkurrere i et marked der de rutenettverks-messig er underlegne f.eks. Lufthansa og British Airways? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Uansett prisene for interkontinental F er ikke verdt selv om jeg hadde hatt penger. Last edited by Hypern; 25-07-2012 at 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel det som er poenget. Det er helt andre vuderinger enn "pris i forhold til kvalitet" som er avgjørende for valget - de normale mekanismene i markedet har opphørt å fungere, fordi man neppe med normal vurderingsevne kan si at det er "verdt" å betale 20.000 kr mer hos det ene selskapet i forhold til det andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dette temaet har vært diskutert mange ganger før, og konklusjonen var vel at få betaler F av egen lomme. Noen har avtaler der jobben betaler F, noen som flyr veldig mye har avtaler der de blir oppgradert mot å kjøpe full business, noen oppgraderer på poeng, noen heldige får en op-up, noen er i familie med kapteinen og en del er på bonusreise. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Denne reportasjen fra WSJ påstår at flere amerikanske flyselskaper kommer til å fase ut First. Blant annet vil AA redusere antall F seter med opptil 90% på longhaul overseas, nettopp fordi 3/4 pax ikke betaler og gjør derfor F til et lite lønnsomt produkt.
Kilde: http://live.wsj.com/video/say-goodby...F-AB06C6D2B055 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Swiss postet dette bildet på facebook siden deres en stund tilbake:
https://twitter.com/SnoopDogg/status/217443616556204033 Jeg tror han betaler fullpris... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flere konsernsjefer og styremedlemmer får dekket F, så ja - det finnes de som betaler for dette.
Av egen lomme derimot? Not so much. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Klart jeg ville kjøpt F av egen lomme om jeg var god for hundretalls av millioner og pengene rant inn i strie strømmer. Det er veldig, veldig mange svært rike mennesker i den store verden som har råd til det, la oss nå ikke dvele så veldig mye over dét.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tok en titt på hva LH tar i F til SYD. Joda, vet de ikke flyr dit, men deres pris i kombi med andre. Hele kr. 121.000
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En annen interessant trend, som WSJ reportasjen og påpeker, er de nye 3-klasse konfigurasjonene med C, Y+ og Y. Noe som betyr at betalingsviljen har gått betraktelig opp blant apekatter, men betraktelig ned i high-end markedet hvor de med høy betalingsvilje nøyer seg med å reise i C.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jorda rundt.. tilbakeblikk på priser .. | SQ 777 | Reiseforum | 5 | 13-12-2009 22:04 |
LH Business Class priser | kristian | Flyforum | 1 | 04-05-2008 18:23 |
Tanker rundt en flykropp | N-3PB | Flyforum | 10 | 27-12-2004 02:22 |