![]() |
|
![]() |
#281 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette dreier seg om en person som fra dag en har forgifta konstruktive tiltak med feilinformasjon og direkte løgn. Som media (og noen av dere) sluker rått. Klart man har respekt for sine kunder. Uten dem hadde det vært lite vits. Men det ble litt avsporing uansett det her. Vi får se hva som blir resultatet fremover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det Lothe snakker om er vel Sesar/ses, et gigantprosjekt som skal reformere europeisk luftfart. Det er ikke noe nytt og har ingenting med de problemene vi ser i dag. Det er endringer som kommer. Behovet for flygeledere kommer ikke til å bli mindre. For snart to år siden var jeg i Luxembourg i en uke for å lære om prosjektet som allerede da var godt i gang..
http://www.eurocontrol.int/content/sesar-and-research Problemet med Lothe er for meg at han skyter fra hofta med ammunisjon som ikke er relevant.. (vet ikke om den metaforen funker?)
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Uansett om han skyter fra hofta eller ikke så fortjener han respekt. Som jeg skrev i sted så representerer han selskapene som lider under mangel på styring og samarbeid i Avinor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hovedessensen i hele situasjonen er at Avinor ikke har gjort jobben sin med å sørge for at det er nok flygeledere til å håndtere trafikken. Dette er noe som er en "arvelig belastning", da Luftfartsverket ikke sørget for dette heller før Avinor ble konstruert i 2003. At man så gjør seg avhengig av at de ansatte skal omtrent selge seg med hud og hår for at trafikken skal gå på skinner, da gjør man seg selv og kundene sine en relativt stor bjørnetjeneste. Avinor har kjent til bemanningssituasjonen både ved Gardermoen TWR og Oslo Kontrollsentral i flere år, men har ikke foretatt de nødvendige grep for å få bukt med problemene. Derfor er det riktig å peke på dem i forhold til manglende respekt for kundene deres. Forøvrig opplever jeg som ansatt et Avinor som opptrer rimelig arrogant over både kundene og sine egne ansatte i forhold til de uttalelsene som har kommet gjennom sommeren.
Hva Lothe i NHO mener om saken, oppfatter jeg som en lite gjennomtenkt blanding av oppgulp og selvfølgeligheter. Jeg forstår at mannen er frustrert pga. situasjonen, men det unntar ham ikke fra å sette seg ordentlig inn i det han skal uttale seg om. Desverre er nok media også en del av dette, da de ikke nødvendigvis har nok kunnskap om saken til å arrestere ham i noen av de faktafeilene han kommer med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det interessante her, er vel først og fremst hva kostnaden er for å avvikle en gitt trafikk, ikke kostnaden per ansatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#288 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mange gode innlegg her. Slik jeg tolker det, ser det ikke ut som om verken Avinor eller deres ansatte forstår alvoret. Selskapene flyr forsinket, de flyr lenger for å komme utenom Oslo, de kjøper inn ekstra crew, de kaller inn ekstra folk. Selskapene gjør det Avinor og deres ansatte skulle gjort. De skulle sette seg sammen, lage løsninger og strekke seg litt lenger for kunden. Men det er nok bare i det private man er dumme nok til å gjøre slik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo nettopp denne foreslåtte konkuranseutsettingen som er med å skape de problemene vi ser nå. Avinor prøver å gjøre seg mer "attraktive" som tjenesteleverandør ved å fremstå som mer effektive enn før. Den raskeste måten å levere en bedre "bunnlinje" er å kutte i personellkostnader. Jeg føler at ledelsen i Avinor skyver problemet nedover, og ber mellomledere levere en uendret tjeneste med mindre antall hoder. Her leker man butikk i et selskap som går med flere hundre mill i overskudd. Avinor har riktig nok et ansvar for å levere en mest mulig kostnadseffektiv tjeneste. Men de har først og fremst ansvar for å levere selve tjenesten. Kostnader/priser får komme i annen rekke. I mine øyne er Avinor (eller burde være...) primært en forvalter av nasjonal infrastruktur, og ikke et firma som selger tjenester i privat sektor. Kundene trenger en god og pålitelig tjeneste, ikke på død og liv en marginalt billigere tjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Se på disse tallene
Fra statsbudsjettet 2011 Quote:
Quote:
Quote:
Eieren bestemmer altså før regnskapsåret starter hvor mye de skal ha i utbytte i motsetning til andre aksjeselskap hvor utbytte vedtas etter at regnskapet er avsluttet. Dette må etter mitt syn sette store begrensinger i selskapets muligheter til å løse sine utfordringer og fleksibiliteten som selskapet er avhengig av. Mitt poeng er at man kanskje skyter pianisten for noe som er komponistens feil. Vidar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Alt kundene etterspør er pålitelighet. Det er helt riktig.
Nå syntes det helt umulig å levere og evnen til å finne løsninger virker fullstendig fraværende i alle ledd i organisasjonen. Man sitter på hver sin tue å skyter mot hverandre, når man i virkeligheten skulle samarbeidet for og finne ut av de åpenbare samarbeidsproblemene. For meg som sitter på utsiden, virker det som om organisasjonen er handlingslammet og ute av stand til å bidra til løsninger. Når man samtidig sliter ut x antall ledere på x antall år så kan man også lure på om dette virkelig er et ledelses problem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når samfunnet en vakker dag våkner opp og sier at nok er nok, vil dette treffe flygelederne så kraftig at de vil ikke vil skjønne hva som traff dem før det er for sent. Det kalles å strekke strikken for langt. Imidlertid er vi i Norge så bedøvet av god økonomi at det kan ta lang tid før noen med makt våkner og det vil under ingen omstendighet skje i tåkefyrsten Jens sin regjeringstid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så dette er altså bare et problem i Norge? Ser restriksjoner andre steder i Europa. Privatisering hadde nok løst alt :donk
https://www.public.cfmu.eurocontrol....pec/index.html Reason DelayDelay (%) ATC Staffing 13489 48% ATC Capacity 9069 32%
![]() |
#295 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg synes flyselskapene SK,DY og WF burde holde igjen avgiftene til Avinor, og ta en rettsak på hele greia. For de betaler iallefall for an vare som i bestefall kan klassifiseres til å være en b vare. Først når Avinor merker at det "svir" økonomisk så vil de gjøre noe konstruktivt, tenker jeg. Last edited by Oslop; 25-07-2012 at 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Synes som om den andre siden begynner å få litt plass i media også nå:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8252055 |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Enkelte her har pekt på arroganse hos de ansatte i Avinor overfor kundene deres. De aller, aller fleste av mine kolleger føler at de står på mer enn forventet for å holde hjulene i gang. Desverre ser det ikke ut til at vår arbeidsgiver setter pris på denne innsatsen, og heller etterlyser enda mer velvilje. Min oppfatning er at Avinor har brukt opp denne ekstra velviljen for lenge siden, i forhold til at de ikke oppfyller sin del av ansvaret for å bemanne lufttrafikktjenesten forsvarlig. Desverre går dette utover flyselskapene og passasjerene, noe jeg synes er svært trist. Jeg personlig har stått på lenge nå, men min tålmodighet med arbeidsgiveren min er snart slutt, noe jeg antar er en følelse jeg deler med flere. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Newcomer
|
![]()
Artikkelen viser i alle fall at NHO Luftfart evner å snu kappen etter vinden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bare for å ha det sagt. Jeg skjønner godt flyveledernes frustrasjon over arbeidsgiver, og det er ikke dems feil at arbeidsgiver ikke har bemannet godt nok opp.
Men hvorfor er det flyveledere som sitter på kontor å "flytter papir", bare fordi ansiennitetslista ikke kvalifiserer til en jobb i røyken evt twr Osl ? Det er da sløsing med resurser spør du meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Og dermed kom det også frem at vi reelt ikke snakker 160 timer overtid pr. år i snitt, men rundt 50 (2,5 timer a 47 arbeidsuker er ikke å regne som overtid). Dette er ikke mer enn det som er helt normalt i arbeidslivet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |