Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2012, 16:17   #281
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis dette synspunktet representerer den vanlige meningen i Avinor, så er det Avinor som er problemet, og ikke Lothe. En total mangel på respekt for sine kunder kan man kun ha når man har monopol. Normalt sett har man respekt for både kundene og deres ønsker, men det eksisterer kanskje ikke her?
Det synes vel å ha kommet klart nok frem i den siste tid ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 16:25   #282
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Dette dreier seg om en person som fra dag en har forgifta konstruktive tiltak med feilinformasjon og direkte løgn. Som media (og noen av dere) sluker rått. Klart man har respekt for sine kunder. Uten dem hadde det vært lite vits. Men det ble litt avsporing uansett det her. Vi får se hva som blir resultatet fremover.
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 16:26   #283
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det Lothe snakker om er vel Sesar/ses, et gigantprosjekt som skal reformere europeisk luftfart. Det er ikke noe nytt og har ingenting med de problemene vi ser i dag. Det er endringer som kommer. Behovet for flygeledere kommer ikke til å bli mindre. For snart to år siden var jeg i Luxembourg i en uke for å lære om prosjektet som allerede da var godt i gang..

http://www.eurocontrol.int/content/sesar-and-research

Problemet med Lothe er for meg at han skyter fra hofta med ammunisjon som ikke er relevant.. (vet ikke om den metaforen funker?)
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 16:37   #284
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Uansett om han skyter fra hofta eller ikke så fortjener han respekt. Som jeg skrev i sted så representerer han selskapene som lider under mangel på styring og samarbeid i Avinor.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 17:39   #285
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Hovedessensen i hele situasjonen er at Avinor ikke har gjort jobben sin med å sørge for at det er nok flygeledere til å håndtere trafikken. Dette er noe som er en "arvelig belastning", da Luftfartsverket ikke sørget for dette heller før Avinor ble konstruert i 2003. At man så gjør seg avhengig av at de ansatte skal omtrent selge seg med hud og hår for at trafikken skal gå på skinner, da gjør man seg selv og kundene sine en relativt stor bjørnetjeneste. Avinor har kjent til bemanningssituasjonen både ved Gardermoen TWR og Oslo Kontrollsentral i flere år, men har ikke foretatt de nødvendige grep for å få bukt med problemene. Derfor er det riktig å peke på dem i forhold til manglende respekt for kundene deres. Forøvrig opplever jeg som ansatt et Avinor som opptrer rimelig arrogant over både kundene og sine egne ansatte i forhold til de uttalelsene som har kommet gjennom sommeren.

Hva Lothe i NHO mener om saken, oppfatter jeg som en lite gjennomtenkt blanding av oppgulp og selvfølgeligheter. Jeg forstår at mannen er frustrert pga. situasjonen, men det unntar ham ikke fra å sette seg ordentlig inn i det han skal uttale seg om. Desverre er nok media også en del av dette, da de ikke nødvendigvis har nok kunnskap om saken til å arrestere ham i noen av de faktafeilene han kommer med.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 18:09   #286
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Jetstar View Post
En annen ting som viser seg ofte er at man slett ikke får stordriftsfordeler i denne bransjen. De minste enhetene er som regel de billigste og mest effektive per hode.
Det interessante her, er vel først og fremst hva kostnaden er for å avvikle en gitt trafikk, ikke kostnaden per ansatt.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 18:21   #287
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Jeg forstår at mannen er frustrert pga. situasjonen, men det unntar ham ikke fra å sette seg ordentlig inn i det han skal uttale seg om. Desverre er nok media også en del av dette, da de ikke nødvendigvis har nok kunnskap om saken til å arrestere ham i noen av de faktafeilene han kommer med.
Da må leverandøren (les: Avinor) få en god dialog med kunden (her: NHO luftfart) slik at kunden faktisk får korrekte fakta og kan uttale seg om situasjonen. Det virker mer og mer som dette sirkuset er en eneste lapskaus av dårlig kommunikasjon mellom alle parter, samtidig som media er en svamp som trekker til seg alle oppgulp som kommer. Det er ikke rart det ikke funker
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 00:21   #288
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Mange gode innlegg her. Slik jeg tolker det, ser det ikke ut som om verken Avinor eller deres ansatte forstår alvoret. Selskapene flyr forsinket, de flyr lenger for å komme utenom Oslo, de kjøper inn ekstra crew, de kaller inn ekstra folk. Selskapene gjør det Avinor og deres ansatte skulle gjort. De skulle sette seg sammen, lage løsninger og strekke seg litt lenger for kunden. Men det er nok bare i det private man er dumme nok til å gjøre slik.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 00:31   #289
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Mange gode innlegg her. Slik jeg tolker det, ser det ikke ut som om verken Avinor eller deres ansatte forstår alvoret. Selskapene flyr forsinket, de flyr lenger for å komme utenom Oslo, de kjøper inn ekstra crew, de kaller inn ekstra folk. Selskapene gjør det Avinor og deres ansatte skulle gjort. De skulle sette seg sammen, lage løsninger og strekke seg litt lenger for kunden. Men det er nok bare i det private man er dumme nok til å gjøre slik.
Nok en gang; Hadde det svidd i lommeboka, ville nok dette vært ordnet for lenge siden.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 00:39   #290
Glider
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 97
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det er jo nettopp denne foreslåtte konkuranseutsettingen som er med å skape de problemene vi ser nå. Avinor prøver å gjøre seg mer "attraktive" som tjenesteleverandør ved å fremstå som mer effektive enn før. Den raskeste måten å levere en bedre "bunnlinje" er å kutte i personellkostnader. Jeg føler at ledelsen i Avinor skyver problemet nedover, og ber mellomledere levere en uendret tjeneste med mindre antall hoder. Her leker man butikk i et selskap som går med flere hundre mill i overskudd. Avinor har riktig nok et ansvar for å levere en mest mulig kostnadseffektiv tjeneste. Men de har først og fremst ansvar for å levere selve tjenesten. Kostnader/priser får komme i annen rekke. I mine øyne er Avinor (eller burde være...) primært en forvalter av nasjonal infrastruktur, og ikke et firma som selger tjenester i privat sektor. Kundene trenger en god og pålitelig tjeneste, ikke på død og liv en marginalt billigere tjeneste.
Glider is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 06:19   #291
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Se på disse tallene

Fra statsbudsjettet 2011
Quote:
Avinor

Som følgje av den internasjonale finanskrisa, gav staten i 2009 og 2010 Avinor avdragsfritak på lånet som finansierte bygginga av Oslo lufthamn, Gardermoen. I tillegg tok ikkje staten utbyte frå Avinor for dei same to åra. Sidan situasjonen no har stabilisert seg, budsjetterer Samferdselsdepartementet med eit utbyte på 315 millionar kroner og eit avdrag på statslånet på 444 millionar kroner i 2011.
Fra statsbudsjettet 2012
Quote:
Avinor AS:

• 502 millioner kroner i utbytte
• 444,4 millioner kroner til avdrag på statslån til Oslo Lufthavn AS
Fra Avinor
Quote:
Utbytte
Avinors utbyttepolitikk er definert i Stortingsmelding nr. 49 (2008-2009).
Utbyttepolitikk

I selskap der staten eier alle aksjene, som i Avinor, er generalforsamlingen ikke bundet av styrets forslag til utdeling av utbytte, jf. aksjeloven/allmennaksjeloven paragraf 20-4.

Eier har skissert utbyttepolitikken i Stortingsmelding nr. 49 (2008-2009) kapittel 6.4. Eier legger til grunn et forventet utbytte for de neste tre til fem årene (2010-2012/2014) på 50 prosent av konsernets årlige resultat etter skatt. Stortingsmeldingen signaliserer at det ved fastsettelsen av utbyttet for det enkelte regnskapsår skal tas hensyn til Avinors finansielle stilling herunder fremtidig investeringsnivå, finansieringsbehov og kapitalstruktur.
Utbytte betalt

Avinor AS har betalt utbytte til staten basert på følgende regnskapsår:

2003: 0
2004: 151,5 millioner kroner
2005: 26,4 millioner kroner
2006: 324,5 millioner kroner
2007: 396,9 millioner kroner
2008: 0
2009: 0
2010: 504,0 millioner kroner
2011: 421,8 millioner kroner
Det viktige her er hva som står først hos Avinor. "Han stat" er ikke bundet av styrets forslag til utbytteutbetaling. Generalforsamlingen, "Ho Samferdselsministeren", tar utbytte ut fra hvilke finansering "Han stat" trenger. For regnskapsåret 2012 forventes et utbytte på 502 mill. Dette skal da være 50% av konsernets resultat, som da må være på vel 1 milliard.
Eieren bestemmer altså før regnskapsåret starter hvor mye de skal ha i utbytte i motsetning til andre aksjeselskap hvor utbytte vedtas etter at regnskapet er avsluttet. Dette må etter mitt syn sette store begrensinger i selskapets muligheter til å løse sine utfordringer og fleksibiliteten som selskapet er avhengig av.

Mitt poeng er at man kanskje skyter pianisten for noe som er komponistens feil.


Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 06:28   #292
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Alt kundene etterspør er pålitelighet. Det er helt riktig.
Nå syntes det helt umulig å levere og evnen til å finne løsninger virker fullstendig fraværende i alle ledd i organisasjonen. Man sitter på hver sin tue å skyter mot hverandre, når man i virkeligheten skulle samarbeidet for og finne ut av de åpenbare samarbeidsproblemene.

For meg som sitter på utsiden, virker det som om organisasjonen er handlingslammet og ute av stand til å bidra til løsninger.

Når man samtidig sliter ut x antall ledere på x antall år så kan man også lure på om dette virkelig er et ledelses problem?
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 11:39   #293
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Hvis dette synspunktet representerer den vanlige meningen i Avinor, så er det Avinor som er problemet, og ikke Lothe. En total mangel på respekt for sine kunder kan man kun ha når man har monopol. Normalt sett har man respekt for både kundene og deres ønsker, men det eksisterer kanskje ikke her?
Godt oppsummert.

Når samfunnet en vakker dag våkner opp og sier at nok er nok, vil dette treffe flygelederne så kraftig at de vil ikke vil skjønne hva som traff dem før det er for sent.

Det kalles å strekke strikken for langt.

Imidlertid er vi i Norge så bedøvet av god økonomi at det kan ta lang tid før noen med makt våkner og det vil under ingen omstendighet skje i tåkefyrsten Jens sin regjeringstid.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 13:04   #294
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Så dette er altså bare et problem i Norge? Ser restriksjoner andre steder i Europa. Privatisering hadde nok løst alt :donk

https://www.public.cfmu.eurocontrol....pec/index.html

Reason DelayDelay (%)
ATC Staffing 13489 48%
ATC Capacity 9069 32%
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 13:13   #295
Oslop
ScanFlyer Blue
 
Oslop's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by GFL View Post
Så dette er altså bare et problem i Norge? Ser restriksjoner andre steder i Europa. Privatisering hadde nok løst alt :donk

https://www.public.cfmu.eurocontrol....pec/index.html

Reason DelayDelay (%)
ATC Staffing 13489 48%
ATC Capacity 9069 32%
Om 10000 av de min skyldes norske flyveledere så sier det fint lite om tilstanden i europa.

Jeg synes flyselskapene SK,DY og WF burde holde igjen avgiftene til Avinor, og ta en rettsak på hele greia. For de betaler iallefall for an vare som i bestefall kan klassifiseres til å være en b vare.
Først når Avinor merker at det "svir" økonomisk så vil de gjøre noe konstruktivt, tenker jeg.
__________________



D.N.R.

Last edited by Oslop; 25-07-2012 at 14:17.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 15:15   #296
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Synes som om den andre siden begynner å få litt plass i media også nå:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8252055
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 15:38   #297
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Synes som om den andre siden begynner å få litt plass i media også nå:
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8252055
Det er nok på tide at den siden av saken kommer frem også.

Enkelte her har pekt på arroganse hos de ansatte i Avinor overfor kundene deres. De aller, aller fleste av mine kolleger føler at de står på mer enn forventet for å holde hjulene i gang. Desverre ser det ikke ut til at vår arbeidsgiver setter pris på denne innsatsen, og heller etterlyser enda mer velvilje. Min oppfatning er at Avinor har brukt opp denne ekstra velviljen for lenge siden, i forhold til at de ikke oppfyller sin del av ansvaret for å bemanne lufttrafikktjenesten forsvarlig. Desverre går dette utover flyselskapene og passasjerene, noe jeg synes er svært trist. Jeg personlig har stått på lenge nå, men min tålmodighet med arbeidsgiveren min er snart slutt, noe jeg antar er en følelse jeg deler med flere.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 16:23   #298
Range Rover
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 25
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Artikkelen viser i alle fall at NHO Luftfart evner å snu kappen etter vinden!
Range Rover is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 16:35   #299
Oslop
ScanFlyer Blue
 
Oslop's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Bare for å ha det sagt. Jeg skjønner godt flyveledernes frustrasjon over arbeidsgiver, og det er ikke dems feil at arbeidsgiver ikke har bemannet godt nok opp.

Men hvorfor er det flyveledere som sitter på kontor å "flytter papir", bare fordi ansiennitetslista ikke kvalifiserer til en jobb i røyken evt twr Osl ? Det er da sløsing med resurser spør du meg.
__________________



D.N.R.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 16:37   #300
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Og dermed kom det også frem at vi reelt ikke snakker 160 timer overtid pr. år i snitt, men rundt 50 (2,5 timer a 47 arbeidsuker er ikke å regne som overtid). Dette er ikke mer enn det som er helt normalt i arbeidslivet.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 21:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.