Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2012, 23:20   #261
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Avinor Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Jeg må korrigere meg selv litt: Én mann på ACC ble beordret, han var ikke på ferie men hadde vanlig frihelg. En mann på Farris TMA ble beordret (antar det var for å unngå nullrate i perioder), han hadde kun denne helgen igjen av ferien sin.. Såh, så veldig dramatisk var det kanskje ikke.. Dette er riktignok ekstremt uvanlig for oss. Jeg er ikke kjent med om dette har blitt gjort tidligere, ei heller hvordan slikt evt kompenserer.

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Muligens dumt spørsmål: Er det total delay for alle planlagte flyvninger?
(For 3+ dager delay høres smådrøyt ut...)
Ja det er totalt for hele dagen jeg snakker om.. (4-5000 er ikke veldig mye, tror det var drøye 8000 idag fredag.)

Last edited by QQsauce; 20-07-2012 at 23:23.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 23:36   #262
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,987
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ja, da blir det vel som SAS holdt på, man går "tom" for arbeidstid og folk utpå høsten. Men da går det jo "bare" ut over forretningsreisende.
Selv om det kan koste å misse møter synes jeg faktisk det er bedre med kaos i forretningsreisetiden. Vi har ofte større ressurser (utover bare penger) og erfaring til å redde dagen. Ferie er ikke så lett å flytte og det betyr kollosalt mye for de involverte.

Men det er noe skjit uansett. Det ender jo med at det er vi som får ubetalt overtid med å ta inn jobben. Men altså om man skal sammenligne pest og kolera.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 20-07-2012 at 23:38.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 23:46   #263
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Selv om det kan koste å misse møter synes jeg faktisk det er bedre med kaos i forretningsreisetiden. Vi har ofte større ressurser (utover bare penger) og erfaring til å redde dagen. Ferie er ikke så lett å flytte og det betyr kollosalt mye for de involverte.

Men det er noe skjit uansett. Det ender jo med at det er vi som får ubetalt overtid med å ta inn jobben. Men altså om man skal sammenligne pest og kolera.
Enig der. Det som skjer i arbeidstida er typisk "shit happens" for min del. Litt uregelmessigheter tar jeg som kryder i hverdagen. Men ikke kød med fritida mi!!!

Jeg må si jeg er fryktelig spent på hvordan det blir på både lørsdag og søndag. Og så lurer jeg litt på hva 4-5000 timer vil bety i praksis. Snakker vi da om opp til 3-4 timer forsinkelse kanskje?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2012, 23:50   #264
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Nei, selvsagt kan de også gå tom for flygeledere på grunn av at de ikke orker mer, men det ser ut til at presiseringen fra sommerresidensen var nødvendig. Forøvrig hadde det vært en fornøyelse å ha vært flue på veggen under en inspeksjon fra Arbeidstilsynet hos Avinor ser det ut til, spesielt med de opplysninger som har kommet frem i kveld.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 00:53   #265
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Og så lurer jeg litt på hva 4-5000 timer vil bety i praksis. Snakker vi da om opp til 3-4 timer forsinkelse kanskje?
Et par timer før jeg gikk fra jobb i kveld var estimatet 48 min average delay.. Det er mildt sagt usikkert dog.. Sikkert en hel del flights som ikke var meldt inn ennå, samt usikkerhet rundt overflights m.m. Ta det med en feit neve salt. Søndagen mangler også noen vakter, men tror ikke det blir voldsomme utslag med mindre noe uforutsett skjer mellom nå og da.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 12:36   #266
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Hva gjør selskapene med tanke på forpleining når forsinkelsen er over 2 timer? Kommer dette under ekstraordinære omstendigheter? Noen som har erfaringer med dette de siste ukene?

http://www.forbrukerrådet.no/tips-og...e/forsinkelser
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 13:08   #267
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Nei, selvsagt kan de også gå tom for flygeledere på grunn av at de ikke orker mer, men det ser ut til at presiseringen fra sommerresidensen var nødvendig. Forøvrig hadde det vært en fornøyelse å ha vært flue på veggen under en inspeksjon fra Arbeidstilsynet hos Avinor ser det ut til, spesielt med de opplysninger som har kommet frem i kveld.
Har sjekket litt, og Avinor gjør ingenting galt i forhold til hvordan man tolker periodene. Det er faktisk opp til arbeidsgiver om de vil ha løpende eller kalenderordnet timetelling.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 08:18   #268
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Norske flyselskaper mener den norske og europeiske flysikringstjenesten må omstruktureres for å unngå kaos med forsinkelser og innstilte fly.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3439794.ece

Quote:
I Europa er det 70 flykontrollsentraler. I Nord-Amerika er det 20. Nord-Amerika er jo dessuten et veldig stort geografisk område med svært mye flytrafikk, og amerikanerne sier selv at 20 er for mange. Åpenbart må man redusere antallet i Europa også, sier Torbjørn Lothe, direktør i bransjeforeningen NHO Luftfart, der blant annet norske flyselskaper er organisert.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 09:24   #269
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Ser at Lothe vil ha overlappende tjenester levert fra forskjellige sentraler. Tydelig at han ikke vet hva han snakker om...
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 10:14   #270
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Ja, det er litt morro når bedrevitere uttaler seg. Bare synd folk tror alt det han påstår, lar seg gjennomføre.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 12:28   #271
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Baksiden av finansavisen må være litt pinlig for flygelederene.
Har ikke noe link, men de har tydelig sakset ut vitsen i siste magasin av flygelederen.

Samme hvem som er ansvarlig så kommer man ikke heldig ut.

Last edited by BU016; 24-07-2012 at 12:34.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 12:45   #272
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det er ganske normalt at vi flygeledere blir fremstilt som den store stygge ulven, og nasjonens riksklyser. Det er ikke spesielt morro å lese avisen for tiden. Og ja man blir påvirket av det, men vi lar det ikke gå utover det operative arbeidet.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 12:55   #273
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Det er ganske normalt at vi flygeledere blir fremstilt som den store stygge ulven, og nasjonens riksklyser. Det er ikke spesielt morro å lese avisen for tiden. Og ja man blir påvirket av det, men vi lar det ikke gå utover det operative arbeidet.
nå har vel bildet blitt mer nyansert. Avinor får mye pepper, men slenger jo mye tilbake også. Flygelederforeningen syntes jeg er alt for lite på banen, men det er kanskje en bevisst strategi. Når det er sagt så kom nok den vitsen litt på feil tid.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 13:13   #274
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 647
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Har ikke noe link, men de har tydelig sakset ut vitsen i siste magasin av flygelederen.
http://www.swamp.com.au/strips/8410.gif




For øvrig en mengde "Air Traffic Controller" Sumpen striper:
http://www.swamp.com.au/archives.php?ch=17

Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 13:56   #275
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Ser at Lothe vil ha overlappende tjenester levert fra forskjellige sentraler. Tydelig at han ikke vet hva han snakker om...
Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Ja, det er litt morro når bedrevitere uttaler seg. Bare synd folk tror alt det han påstår, lar seg gjennomføre.
Arrogant å tro at det ikke er rom for stordriftsfordeler , viktig å tenkte litt lenger enn til neste sommerferie, men se dette i 5-10- års perspektiv.

Tror man virkelig ikke at det er noe å hente på større enheter i europeisk sammenheng ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 15:07   #276
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Lothe setter seg ikke særlig godt inn i ting. Det viser seg hver gang han blir intervjuet. Forøvrig er det vel 24 ACC i USA og 7 i Canada. En annen ting som viser seg ofte er at man slett ikke får stordriftsfordeler i denne bransjen. De minste enhetene er som regel de billigste og mest effektive per hode.
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 15:11   #277
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Lothe representere tross alt deres kunder, merkelig å latterliggjøre han på den måten.

I papirutgaven av aftenposten står blant annet følgende:

Quote:
De (flygelederne) har for stor makt, og kan lamme kritisk virksomhet. Men dette er nok i ferd med å endre seg på grunn av ny teknologi og overnasjonale løsninger.
Quote:
Samferdselsdepartementet bekrefter at en omogranisering vil komme.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 15:16   #278
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Latterliggjøringen står han for selv.
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 15:52   #279
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Jetstar View Post
Latterliggjøringen står han for selv.
Uten at man har lest alt han har sagt, så representerer han tross alt kundene til Avinor og fortjener muligens litt mer respekt. Det er utopi å tro at flygeleder tjenesten ikke kan forbedres. Selskapene og publikum kan ikke bli skadelidende hver gang noen bommer på ferieplaner eller når akutt frafall oppstår.

Nå er jeg kanskje på tynn is, men når jeg ser på noen av postene i denne tråden, så virker det også som om det ikke finnes noe samarbeid eller dialog mellom flygelederene og Avinor. Det i seg selv er jo katastrofalt.

I bunn å grunn må faktisk både Avinor og flygelederene skjerpe seg hvis man skal komme til løsninger som kundene kan leve med. Dere jobber i samme konsern og er her for kundene.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2012, 16:02   #280
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Jetstar View Post
Latterliggjøringen står han for selv.
Hvis dette synspunktet representerer den vanlige meningen i Avinor, så er det Avinor som er problemet, og ikke Lothe. En total mangel på respekt for sine kunder kan man kun ha når man har monopol. Normalt sett har man respekt for både kundene og deres ønsker, men det eksisterer kanskje ikke her?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 22:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.