![]() |
|
![]() |
#221 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Det er ikke riktig at hvor det tidligere satt en fullmektig, er det nå satt inn flygeledere. Arbeidsoppgavene til fullnektigene har til dels blitt automatisert, og tildels fjernet. Den siste stunden vi hadde fullmektig, hadde dem svært lite å gjøre. Jeg snakker nå om tårn. De har muligens andre oppgaver på acc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Hovedårsaken til at assistentene ble identifisert som "mål" var at i mange tårn var den ene arbeidsoppgaven etter den andre fjernet, og til slutt var det så få igjen at man ikke kunne rettferdiggjøre å ha dem der. Det er selvsagt store variasjoner på hvor mye som ble overført til flygeleder, og om det har hatt innvirkning på godkjent flygelederbemanning. Om jeg ikke husker feil, så er økningen i bemanning som har bakgrunn kun i EDK mindre enn 5 årsverk på landsbasis. På ATCC vil det være mange assistenter så lenge vi har dagens system (NATCON), men neste generasjons system vil føre til endringer, det kan jeg garantere.
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]() Quote:
bruk av økt overtid? Eller er det andre finurligheter som må avklares? Hvis Avinor og flygelederne presterer 5-6 timer slot på lørdag, så er det bare og ta av seg hatten. Da vil det torpedere ferien for en lang rekke mennesker og opinionen vil ikke være nådig. Den sammen opinionen forstår heller ikke at Avinor har ansvaret. Således vil flygelederne bli satt i gapestokken av Ola Nordmann. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
For Ola Dunk er flygelederne en bortskjemt og på grensen til overbetalt arbeidsgruppe. Dersom dette vedvarer, vil konkurranseutsetting av flygeledertjenestene i Norge stå på agendaen når det blir borgerlig regjering fra september 2013, så får tiden vise om det vil bedre situasjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Å konkurranseutsette flygekontrolltjenesten er liksom sommerens "medie-flue" etter problemene vi erfarer nå.
De som foreslår dette sparker inn åpne dører. Konkurranseutsetting har vært kjent som en kommende aktualitet innen Avinor i flere år. Randi Flesland prøvde å holde dette frem som riset bak speilet overfor NFF, men hun representerte en så elendig arbeidsgiver at flygelederne ga jevnt faen i problemstillingen. En eventuell ny aktør ville fortsatt være avhengig av de allerede eksisterende norske flygeledere, som igjen anså Fleslands Avinor som en så dårlig arbeidsgiver at en eventuell ny umulig kunne være verre. Vi får håpe at Falk-Pedersens Avinor ikke beveger seg inni samme uføre.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Er det ikke akkurat det som et problemet? At man har en svak ledelse i Avinor som ikke makter utfordringene? Hvis da de ansatte også gir "jevnt faen i problemstillingen" , ja da har man oppskriften på en skakkjørt organisasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
|
![]() Quote:
Jeg er selvsagt helt enig i at full stans i trafikken er veldig uheldig, men opinionen har vi tapt for mange tiår siden uansett.. Vi er en bitteliten gruppe, med relativt god lønn og egen fagforening. Vi er 100% prisgitt at mediene er geniunt interessert i å fremme hele bildet, hvilket de sjelden er. Angående lørdag er det er sendt ut anmodning om at overflights bør reroutes utenom luftrommet. Prognosen uten overflights er nærmere 1 time delay i snitt, så det jeg skrev tidligere er worst case scenario og neppe veldig realistisk. (Gitt at man er 2 stk, ikke 1.) Last edited by QQsauce; 19-07-2012 at 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
En konkurranse utsetting kan faktisk bedre situasjonen for Avinor fordi de dermed kan prissette det flygeledertjenesten faktisk koster. Dersom Avinor skulle velge å delta i en eventuell konkurranseutsetting av flygeledertjenesten har de ikke lov til å kryssubsidiere den konkurranseutsatte tjenesten med inntekter fra andre tjenester de leverer. Altså kan en konkurranseutsetting faktisk være til det bedre for både arbeidsgiver og ansatte. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]() Quote:
Jeg må si jeg er jaggu glad for at ikke alt er privatisert og konkurranseutsatt. Et næringsliv som kun bryr seg om å sikre ledelsen kontrakter og penger inn, på kostnad av de ansattes lønn og fritid er slik verden har blitt. Jeg har selvfølgelig forståelse for at konkurranse er tøft, og selskapene må overleve. Men må det alltid gå på bekostning av de som arbeider? Utdanne seg til et yrke med gode betingelser, og til slutt ende opp med dårligere og dårligere avtaler? Bare å se hvordan flybransjen har endt opp. For mye konkurranse er alltid positivt, helt til du jobber der selv. Skrekkelig glad for at jeg har en arbeidsgiver som satser stort på de ansatte, og verdsetter oss. Men fortsetter vi i ønskeretningen din, så blir vel det norske Forsvaret snart et underselskap av ManPower, med befal og soldater på vikarkontrakter!
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Hadde flygerforeningen til Norwegian gått til streik, hadde det rammet deres egne kunder og deretter Norwegian som selskap. Hvis flygelederne streiker/er underbemannet osv, rammer det kun en uskyldig tredjepart. En vesentlig forskjell. Dessuten har jeg stor sympati med de flygende på "underbetalte" kontrakter, som har en dyr egenfinansiert utdannelse bak seg, et usikkert arbeidsmarked foran seg og en dårlig begynnerlønn. Flygeledere sliter ikke med noen av de tre problemene. Jeg ønsker ikke dårligere betingelser for flygeledere, snarere at dårlig bedriftsledelse og personanplanlegging i et selskap som yter flygeledertjenester faktisk får konsekvenser for de ansvarlige. Quote:
Last edited by Dag Viking; 20-07-2012 at 02:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
|
![]()
Helt enig i dette. Det største problemet her er nettopp at Avinor ikke får svi økonomisk når de ikke greier å levere tjenesten de er satt til å gjøre. Hadde de hatt et økonomisk insentiv for å sørge for uforstyrret drift 24/7 hadde vi hatt full bemanning for lenge siden..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]() Quote:
Bemanner man den samme posisjonen med to flygeledere trenger man to flygeledere for å gi samme posisjon pause, en økning på 100%. EDK er et nytt begrep som havner om det samme, bare at man snakker om det som om det skulle være noe nytt. Fjerning av assistenter i operativ arbeidsposisjon til fordel for fullbefaren flygeleder må nødvendigvis ha kostet en formue i ressurser. Sett litt stort på det burde det ha ført til en dobling av behovet for flygeledere de siste tyve årene. Last edited by tiemand; 20-07-2012 at 09:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
I alle fall for et tårn, er ikke det tilfelle Tiemand. Der har operativ FLL tatt over de få oppgavene som var igjen av assistentens oppgaver, altså ikke ekstra folk på jobb..(Utsending av METAR om enheten ikke har meteorolog), oppdatering av ATIS etc. Flightplanning, NOTAM utstedelse o.l har nå blitt sentralisert. Som regel er oppgavene rundt disse temaene, gjort i løpet av få minutter.
Man trenger heller ikke være to flygeledere på jobb til en hver tid, for å få til avløsning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Hvorfor rettes det ikke fokus fra journalister på hvordan Avinor skal løse denne situasjonen med mangel på personell på? Økning i antall studieplasser for flyveledere har for eksempel ikke vært nevnt med et ord så langt .. Så klart løser det ikke problemet på kort sikt, men her må man jo i høyeste grad også tenke langsiktig.
Og hvis Avinor og NFF har hatt en "avtale" om å heller dekke opp økning i kapasitet gjennom overtid i stedet for nyansatte, så viser det jo strengt tatt bare hvor naive Avinor er, som ikke har skjønt hvilken utrolig sårbar situasjon de da setter seg i ved for eksempel ulike arbeidskonflikter. Jeg sier ikke at man har en konflikt nå, for det virker jo som om flyvelederne strekker seg langt for å redusere problemene, men generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hvis flygelederne streiker for å få opp bemanningen på et forsvarlig nivå så har jeg ingen problemer med å ha sympati for dette (dvs. at man ikke må belage seg på å bruke eksisterende personell på overtid for å få kabalen til å gå opp). I motsetning til for flygere så har man vel heller ingen absolutt øvre grense for hvor mange timer man kan jobbe? Last edited by TOS; 20-07-2012 at 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
|
![]()
Som Cato har svart til deg tiemand, er det feil.
I tilfeller hvor man har to dekte flygelederposisjoner, så rullerer man jo naturligvis med tre stykker, og ikke fire slik du skisserer - det får da være måte på til dårlig ressursbruk ![]() Så der man før var to FLL og en fullmektig på vakt samtidig, er man nå tre FLL isteden som rullerer. Det er en sikkerhetsgevinst i det også, en mulighet til å se andre jobbe - noe som gjør at det ikke utvikler seg til at man har mange praksiser i et tårn, kontra en felles. Læringsmomentet blir også tilstede når man kan se andre jobbe, kontra alltid sitte alene (eller med en fullmektig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
Jeg skal via OSL til CHQ i morgen midt på dagen.....med DY. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]() Quote:
I den avtalte minimumsbemanningen går jeg ut fra at det er beregnet et visst minimum av flygelederhoder på vakt. Hender det at det er et mindre antall enn dette på vakt grunnet private avtaler som skissert over? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]()
"Ryktet" sier det var ca 19000t overtid (AML-timer?) på Røyken i fjor.
Det utgjør at HVER dag er det ca 6-7 stk på overtid. Et dagskift utgjør ca 38 man, noe som betyr at hver dag er ca 20% av folkene som er i arbeid på overtid! Allikevel hører man at FLL er noen late idioter. Hadde Avinor vært et privat selskap som f.eks. het Lidl-aviation hadde de ALDRI i verden fått lov å holde på slik de gjør nå. Det er kun fordi Avinor er statseid at de får lov å basere driften på utstrakt overtid, har unntak på unntak fra AML, har turnusordninger som ikke hører hjemme i skiftarbeid osv. Sett inn NATS eller Serco e.l. til å drive dette, og de hadde sagt at den bemanningen som er nå er helt bortenfor enhver sunn fornuft. Kanskje prisen for å drifte ATC hadde blitt litt høyere, men den ville vært stabil og sikker. Kom ikke å si at Norge og Avinor ikke har råd til å ha en fornuftig bemanning på et av de viktigste samferdselsområdene i Norge. Et annet problem er at Avinor skal gi en avkastning på 400mill til staten. Hvor får man dette tallet fra? Hadde man merket forskjell om dette var 300mill, og man heller bemannet opp? Neppe... Og: nok en gang nå har man startet et spareprogram, iPosisjon, som skal spare 6,7893755%...også et tall tatt ut av løse luften. Ingen er imot forbedringsprogrammer, men når dette hovedsakelig går ut på å tyne bemanningen enda mer, blir det feil. Vi skal ikke ha bemanning, men vi skal opprettholde hver eneste flyplass på hver bergknatt og knøs. (Eks Molde-Kristiansund, Mosjøen-Brønnøysund-Sandnessjøen osv) Å skylde på at "sommertrafikken var høyere enn prosjektert" er bare tull. Problemet med Avinor er at de skal være best i klassen og sammenligner trjenestepris mot Estland, Polen osv. Man har også hatt talentløse (mellom)ledere som ikke har bemannet opp før store prosjekter(les: ASAP) - istedenfor sendte man gjerne vekk et par FLL før man startet prosjektet... Når i tillegg folk søker seg vekk (Dubai osv), folk går av med pensjon(bummer!), noen mister legelisensen(ja det hender og), langt fra alle klarer utsjekk på Oslo(ca 30% stryk), flytraffiken har økt kraftig de siste årene osv. sitter man igjen med et håpløst underskudd av folk. Allikvel skylder man på Ola-flygeleder! Neste gang det er forsinkelser med NSB skal jeg skylde på lokfører; neste gang SAS er forsinket er det kapteinens feil; neste gang burgeren er sen på McDonald er jenta bak kassa sin feil... Sett gjerne inn private aktører for min del. De hadde aldri fått lov å holde på slik Avinor nå gjør. Last edited by Fornax; 20-07-2012 at 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
|
![]()
Det siste spørsmålet ditt skjønner jeg ikke hva du mener tiemand, men på det første så gir vel svaret seg selv: Arbeidstid er arbeidstid, man er på jobben så lenge vakten varer. De stedene jeg har tjenestegjort har jeg ikke hørt forslag om å dele vakter slik, tror langt mindre sjefen hadde godtatt det heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |