![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg personlige og folk generelt legger skylden på Avinor og deres ansatte. Ingen andre er skyld i dette problemet.
Det er Avinor og deres ansatte sammen med styret som må sette seg ned og komme til enighet rundt dette. Verken flyselskaper, passasjerer eller andre kan hjelpe dere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Dag viking.
Jeg ser du etterlyser konkurranse. Fair enough. Et par problemstillinger: -Hvor mange flyplasser i Norge går i dag med overskudd? Svar:ikke mange -Vil staten legge ut enheter dem tjener mye penger på, ut på anbud? Svar: neppe -Vil staten/forsvaret akseptere at et privat firma/annen nasjon, overtar driften av Norway ACC? Svar: tvilsomt -Vil man få selskaper til å etablere seg på mindre tårn, alà Kirkenes, Alta, Bardufoss e.l?? Hva da med rekruttering til disse enhetene? Det er svært mange variabler som spiller inn her, konkurranseutsetning, er nok ikke svaret som vil løse problemene vi har sett den siste tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, de har i hvert fall privatisert sikkerhetskontrollene på flyplassene uten at det synes vært noe problem.
Jeg tror nok en mer britisk løsning hadde vært bedre - et eget selskap for trafikk-kontroll løsrevet fra en kommersiell aktør som Avinor i realiteteten er nå. Kanskje å tillate at andre aktører komme inn på eiersiden, som hos NATS hvor flyselskapene eier 42% av aksjene kunne også bidra med en mer bevisst forståelse for hvorfor de er der de er.
![]() |
#204 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Sikkerhetskontroll? Om du tenker på det noen skrev om sikkerhetsyrker, så er det skivebom å sammenlikne disse.
Sikkerhetskontroll dreier seg som Security. ATS dreier seg om Safety.
![]() |
#205 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For de som er ombord i flyene er det et fett - hvis begge yrkesgrupper feiler kan det bli final shut eye.
![]() |
#206 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg synes det er en smule oppsiktsvekkende at enkelte synes å mene at det er uproblematisk at flygeledere skal legge inn litt ekstra innsats ("stå på litt ekstra"), samtidig som man i andre diskusjoner vi har hatt her inne synes å mene at flygere på død og liv ikke må pålegges mer arbeidstid. Er det bedre med en trøtt flygeleder enn en trøtt pilot?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg forundres også litt over debatten enkelte ganger. Det ble vist til et regnestykke som sa 218 timer overtid i snitt per hode per år. Ut fra hva slags arbeidsforhold man selv har så vil det helt sikkert være ulike oppfatninger om hvor mye/lite dette er. Det er imidlerttid hevet over tvil at det faktisk er mer enn AML faktisk tillater under normale omstendigheter. At man baserer en drift på at man i snitt går over AML´s begrensninger og derfor nesten kontinuerlig opererer på en dispensasjon synes jeg er meget kritikkverdig, spesielt i sikkerhetskritiske funksjoner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |||||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Jeg ser en organisasjon som virker som den er ute av stand til å ta hensyn til både ansatte og kunder. Da tror jeg konkurranseutsetting vil være en god løsning. Kundene får en leverandør som i større grad må levere tjenestene, og de ansatte får et mer dynamisk arbeidsmarked og kan bytte arbeidsgiver om de ønsker seg vekk. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
KGL - for deg og andre passasjerer så er det nok ett fett, men innholdet i de to typene tjenester du velger å sammenlikne er ikke i nærheten av hverandre.
En utslitt arbeider i flygelederposisjon (med alt en slik jobb innebærer) er ikke det samme som en utslitt arbeider i sikkerhetskontrollen. Hadde det vært "ett fett" så hadde vekter-opptaket vært like vanskelig som flygelederopptak.
![]() |
#210 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg er uenig med deg at 200-300 timer ikke er mye. Husk at dette er skiftarbeid. Dersom vi går ut fra at gjennomsnittsvakten er 7,5 timer vil dette si 27-40 ekstra arbeisdager/skift, der trolig mange er på natta og i mellomliggende helger (jobber i utganspunktet annen hver helg). Personlig kan jeg ikke fordra nattevakter, blir helt ødelagt dagen derpå..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#213 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fantastisk at Avinor i en periode med for få FLL har valgt å overføre oppgave i den størrelsesorden til de ,med det etterslep som man har hatt i utgangspunktet.
Håper da at ikke fagforeningen har "krevd" å få disse oppgavene som et langsiktig jpp. og at det ikke bunner i kamp mellom profesjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Newcomer
|
![]()
Idag kan vi igjen lese om flygeledermangel og en infosjef i SAS som er i harnisk. Forståelig nok - for all del. Desto mer skuffende at kritikken rettes direkte mot flygelederne som, " er i ferd med å røyke seg ut".
Det er rart ingen medier har klart å fange opp Rolf Skrede sin ord for fem år siden: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=190016 Jeg er selv ute og reiser en del om dagen, og det er frusterende når man må vente lenge fordi det er personellmangel. I alle andre bedrifter hadde ledelsen fått skylden, her er det arbeidstakere med flere hunder timer overtid - allerede i år - som får høre at deres manglende arbeidsvilje er årsaken til at selskaper taper enorme summer på forsinkelsene som oppstår. Når dette er noe som har vært varslet lenge, så burde kritikken i langt større grad vært rettet mot ledelse og ikke arbeidstakere. Eller, ikke i langt større grad, men utelukkende. At det igjen såes tvil om motivasjonen til flygelederne og "aksjoner" til stadighet nevnes - det er skuffende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#216 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.aftenposten.no/okonomi/Va...n-6946698.html
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Newcomer
|
![]()
Til orientering har Avinor ikke gjort en dritt så langt. Det har vært etpar møter mellom fagforening og ledelse, men det har ikke båret noen frukter. Lørdag ligger ann til å bli årets desidert verste dag. Prognoser fra eurocontrol med to flygeledere på ACC sier 105000 min delay, 5-6 timer average. Foreløpig har man én..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er litt skuffet over NHO Luftfart, som bare mener det er å hente inn arbeidskraft for å dekke opp ledige vakter. De burde ha kompetanse til å vite at det ikke er så enkelt.
SAS skuffer også med: Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#219 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
For oss som jobber med helkontinuerlig drift er det jo en kjent sak at bemanning i helger og ferieavvikling kan by på store utfordringer.
Både de som kommer hjem fra ferie og skal ut på ferie denne helgen er neppe særlig lystne på overtidsjobbing helgen før/etter ferie - noe som er ganske naturlig. (For ordens skyld - jeg jobber ikke i flybransjen)
![]() |
#220 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Forøvrig er utskiftning av assistenter til fordel for flygeledere noe man begynte med for snart tyve år siden da konseptet med "planner" funksjon åpenbarte seg der planneren skulle besettes av en fullbefaren flygeleder. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |