Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2012, 23:30   #201
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Jeg personlige og folk generelt legger skylden på Avinor og deres ansatte. Ingen andre er skyld i dette problemet.

Det er Avinor og deres ansatte sammen med styret som må sette seg ned og komme til enighet rundt dette. Verken flyselskaper, passasjerer eller andre kan hjelpe dere.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 00:01   #202
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Dag viking.

Jeg ser du etterlyser konkurranse. Fair enough.

Et par problemstillinger:
-Hvor mange flyplasser i Norge går i dag med overskudd? Svar:ikke mange
-Vil staten legge ut enheter dem tjener mye penger på, ut på anbud? Svar: neppe
-Vil staten/forsvaret akseptere at et privat firma/annen nasjon, overtar driften av Norway ACC? Svar: tvilsomt
-Vil man få selskaper til å etablere seg på mindre tårn, alà Kirkenes, Alta, Bardufoss e.l?? Hva da med rekruttering til disse enhetene?

Det er svært mange variabler som spiller inn her, konkurranseutsetning, er nok ikke svaret som vil løse problemene vi har sett den siste tid
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 00:28   #203
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Vel, de har i hvert fall privatisert sikkerhetskontrollene på flyplassene uten at det synes vært noe problem.

Jeg tror nok en mer britisk løsning hadde vært bedre - et eget selskap for trafikk-kontroll løsrevet fra en kommersiell aktør som Avinor i realiteteten er nå. Kanskje å tillate at andre aktører komme inn på eiersiden, som hos NATS hvor flyselskapene eier 42% av aksjene kunne også bidra med en mer bevisst forståelse for hvorfor de er der de er.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 00:34   #204
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default

Sikkerhetskontroll? Om du tenker på det noen skrev om sikkerhetsyrker, så er det skivebom å sammenlikne disse.

Sikkerhetskontroll dreier seg som Security.

ATS dreier seg om Safety.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 02:07   #205
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

For de som er ombord i flyene er det et fett - hvis begge yrkesgrupper feiler kan det bli final shut eye.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 02:44   #206
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Jeg synes det er en smule oppsiktsvekkende at enkelte synes å mene at det er uproblematisk at flygeledere skal legge inn litt ekstra innsats ("stå på litt ekstra"), samtidig som man i andre diskusjoner vi har hatt her inne synes å mene at flygere på død og liv ikke må pålegges mer arbeidstid. Er det bedre med en trøtt flygeleder enn en trøtt pilot?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 08:54   #207
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes det er en smule oppsiktsvekkende at enkelte synes å mene at det er uproblematisk at flygeledere skal legge inn litt ekstra innsats ("stå på litt ekstra"), samtidig som man i andre diskusjoner vi har hatt her inne synes å mene at flygere på død og liv ikke må pålegges mer arbeidstid. Er det bedre med en trøtt flygeleder enn en trøtt pilot?
Jeg vil si at det helt klart er like ille med begge deler.

Jeg forundres også litt over debatten enkelte ganger. Det ble vist til et regnestykke som sa 218 timer overtid i snitt per hode per år. Ut fra hva slags arbeidsforhold man selv har så vil det helt sikkert være ulike oppfatninger om hvor mye/lite dette er.
Det er imidlerttid hevet over tvil at det faktisk er mer enn AML faktisk tillater under normale omstendigheter. At man baserer en drift på at man i snitt går over AML´s begrensninger og derfor nesten kontinuerlig opererer på en dispensasjon synes jeg er meget kritikkverdig, spesielt i sikkerhetskritiske funksjoner.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 09:38   #208
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Et par problemstillinger:
-Hvor mange flyplasser i Norge går i dag med overskudd? Svar:ikke mange
Lite relevant i forhold til konkurranseutsetting. Hvor mange av de konkurranseutsatte kortbanerutene går med overskudd (uten tilskudd)?. Ingen.

Quote:
-Vil staten legge ut enheter dem tjener mye penger på, ut på anbud? Svar: neppe
Det tror jeg er helt uproblemtisk. Det finnes flere eksempler på at lønnsomme, statlige (og kommunale) bedrifter er privatisert. De mest nærliggende eksemplene jeg kommer på, er flere kommunale e-verk. Andre eksempler kan være Televerket eller Statoil.

Quote:
-Vil staten/forsvaret akseptere at et privat firma/annen nasjon, overtar driften av Norway ACC? Svar: tvilsomt
For meg framstår det som uproblematisk. Er det noe jeg ikke ser?

Quote:
-Vil man få selskaper til å etablere seg på mindre tårn, alà Kirkenes, Alta, Bardufoss e.l?? Hva da med rekruttering til disse enhetene?
Hvorfor skulle man ikke få firmaer til å etablere seg her? (Det lukter en forståelse her om at disse stedene er så gudsforlatt at man aldri vil kunne rekruttere folk til dem, uansett hva man tilbyr av goder og at det kun er Avinors beordring som gjør at noen orker å tilbringe tid i tårnene der. Litt spesielt å mene, for eksempel, om Alta med 20.000 innbyggere og høyskole, i så fall.)

Quote:
Det er svært mange variabler som spiller inn her, konkurranseutsetning, er nok ikke svaret som vil løse problemene vi har sett den siste tid
Konkurranseutsetting er på ingen måte noen kortsiktig løsning. Såpass betydelig mangel på folk med spesialkompetanse, ser jeg egentlig ikke noen kortsiktig løsning på. For en del av tjenesten er det også vanskelig å se for seg full konkurranseutsetting.

Jeg ser en organisasjon som virker som den er ute av stand til å ta hensyn til både ansatte og kunder. Da tror jeg konkurranseutsetting vil være en god løsning. Kundene får en leverandør som i større grad må levere tjenestene, og de ansatte får et mer dynamisk arbeidsmarked og kan bytte arbeidsgiver om de ønsker seg vekk.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 09:50   #209
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default

KGL - for deg og andre passasjerer så er det nok ett fett, men innholdet i de to typene tjenester du velger å sammenlikne er ikke i nærheten av hverandre.

En utslitt arbeider i flygelederposisjon (med alt en slik jobb innebærer) er ikke det samme som en utslitt arbeider i sikkerhetskontrollen.

Hadde det vært "ett fett" så hadde vekter-opptaket vært like vanskelig som flygelederopptak.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 09:58   #210
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 10:25   #211
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.
Det har pågått et prosjekt de siste årene i tårnene kalt EDK (endret driftskonsept), kort sagt har dette gått ut på å fjerne LTTF (tidligere kalt assistenter) . FLL har overtatt de oppgavene LTTF hadde. Om jeg ikke husker feil har man fjernet like over 40 årsverk. Slik jeg har forstått det har dette samtidig medført at noen enheter derfor er tilført flere FLL. Men man har isolert på hver enhet spart penger.

Jeg er uenig med deg at 200-300 timer ikke er mye. Husk at dette er skiftarbeid. Dersom vi går ut fra at gjennomsnittsvakten er 7,5 timer vil dette si 27-40 ekstra arbeisdager/skift, der trolig mange er på natta og i mellomliggende helger (jobber i utganspunktet annen hver helg). Personlig kan jeg ikke fordra nattevakter, blir helt ødelagt dagen derpå..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 10:45   #212
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,912
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
"slik har vi gjort det i alle år, slik skal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer"... er det slik ? , kan man ikke organiseres på annen måte , fordele oppgaver ? , avlaste noen oppgaver til andre kompetanseprofiler ? 200-300 timer ot. pr år for bør ikke være en spesiell stor belastning, særlig tatt i betrakning at man utfører arbeide fra -1- og samme sted.
Det er vel en grunn til at mange land har lagt seg på 0 timer overtid for flygerledere og at det er mulig at det er flere faktorer som gjør at bildet er noe mere nyansert enn det som fremstille altfor enkelt av Avinors ledelse. Jeg har ikke noe inntrykk at "slik har vi gjort det i alle år, slik kal det gjøre i fremtiden og ingen andre kan komme med noen innspill til endringer" ...jeg hører derimot at det mye villighet blant Flygerlederene til å forbedre situasjonen - men at de møter en vegg på Oslo S og at det er der de store problemene ligger godt begravet.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 12:07   #213
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Fantastisk at Avinor i en periode med for få FLL har valgt å overføre oppgave i den størrelsesorden til de ,med det etterslep som man har hatt i utgangspunktet.
Håper da at ikke fagforeningen har "krevd" å få disse oppgavene som et langsiktig jpp. og at det ikke bunner i kamp mellom profesjoner.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 11:12   #214
ClearedILS
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Idag kan vi igjen lese om flygeledermangel og en infosjef i SAS som er i harnisk. Forståelig nok - for all del. Desto mer skuffende at kritikken rettes direkte mot flygelederne som, " er i ferd med å røyke seg ut".

Det er rart ingen medier har klart å fange opp Rolf Skrede sin ord for fem år siden:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=190016

Jeg er selv ute og reiser en del om dagen, og det er frusterende når man må vente lenge fordi det er personellmangel. I alle andre bedrifter hadde ledelsen fått skylden, her er det arbeidstakere med flere hunder timer overtid - allerede i år - som får høre at deres manglende arbeidsvilje er årsaken til at selskaper taper enorme summer på forsinkelsene som oppstår. Når dette er noe som har vært varslet lenge, så burde kritikken i langt større grad vært rettet mot ledelse og ikke arbeidstakere. Eller, ikke i langt større grad, men utelukkende. At det igjen såes tvil om motivasjonen til flygelederne og "aksjoner" til stadighet nevnes - det er skuffende.
ClearedILS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 15:17   #215
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Fantastisk at Avinor i en periode med for få FLL har valgt å overføre oppgave i den størrelsesorden til de ,med det etterslep som man har hatt i utgangspunktet.
Håper da at ikke fagforeningen har "krevd" å få disse oppgavene som et langsiktig jpp. og at det ikke bunner i kamp mellom profesjoner.
Absolutt ikke, "vi" er veldig glad i assistentene våre, og syns det er trist at Avinor kun har ett sett briller - og det er kostnadskutt-brillene.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 18:06   #216
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

http://www.aftenposten.no/okonomi/Va...n-6946698.html


Quote:
De gjør marginalt små tiltak som får ting til å gli på kort sikt, men de kan ikke garantere noen ting. Vi betaler 1,6 milliarder kroner for en tjeneste Avinor ikke levere, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart til NTB.
Latterlig unnskyldning fra Avinor, slikt hadde ikke funket i det normale næringslivet.

Quote:
Vi beklager at vi ikke kan levere det flyselskapene forventer, men trafikkøkningen har vært større enn vi har tatt høyde for, samtidig som flygelederne skal ha ferie, sier flysikkerhetsdirektør Knut Skaar i Avinor.
No shit
Quote:
Det humper og går nå i år, men vi vil ha et møte med regjeringen, der vi ber om at tårntjenestene blir konkurranseutsatt, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 20:06   #217
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Avinor Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Til orientering har Avinor ikke gjort en dritt så langt. Det har vært etpar møter mellom fagforening og ledelse, men det har ikke båret noen frukter. Lørdag ligger ann til å bli årets desidert verste dag. Prognoser fra eurocontrol med to flygeledere på ACC sier 105000 min delay, 5-6 timer average. Foreløpig har man én..
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 20:28   #218
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Er litt skuffet over NHO Luftfart, som bare mener det er å hente inn arbeidskraft for å dekke opp ledige vakter. De burde ha kompetanse til å vite at det ikke er så enkelt.

SAS skuffer også med:
Quote:
"Det er et paradoks at når én flygeleder blir syk eller ikke møter, så må vi ta ut ekstra mannskaper, kalle ansatte hjem fra ferie og praktisere ferienekt. Hvorfor kan ikke Avinor gjøre det samme?"
Det er vel ikke veldig lenge siden både DY og SAS slet med for lite crew av forskjellige årsaker. Nekt av fridagsjobbing hos DY, og hos SAS hadde vel alle-mann-alle brukt opp nesten all arbeidstiden en periode.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 20:30   #219
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,326
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

For oss som jobber med helkontinuerlig drift er det jo en kjent sak at bemanning i helger og ferieavvikling kan by på store utfordringer.

Både de som kommer hjem fra ferie og skal ut på ferie denne helgen er neppe særlig lystne på overtidsjobbing helgen før/etter ferie - noe som er ganske naturlig.

(For ordens skyld - jeg jobber ikke i flybransjen)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2012, 22:03   #220
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Det har pågått et prosjekt de siste årene i tårnene kalt EDK (endret driftskonsept), kort sagt har dette gått ut på å fjerne LTTF (tidligere kalt assistenter) . FLL har overtatt de oppgavene LTTF hadde. Om jeg ikke husker feil har man fjernet like over 40 årsverk. Slik jeg har forstått det har dette samtidig medført at noen enheter derfor er tilført flere FLL. Men man har isolert på hver enhet spart penger.
Oversatt til norsk betyr vel det at man har erstattet assistenter med flygeledere og dermed skapt et enda større underskudd på flygeledere.

Forøvrig er utskiftning av assistenter til fordel for flygeledere noe man begynte med for snart tyve år siden da konseptet med "planner" funksjon åpenbarte seg der planneren skulle besettes av en fullbefaren flygeleder.

tiemand is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 12:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.