![]() |
|
![]() |
#181 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg går dermed tilbake til min og Dag Viking sin konklusjon. Den letteste løsningen her er å bare innføre Penalty/Reward-regmine, hvilket lett ville medført at dette koster mer enn det smaker å gamble på overtid. Det er i utgangspunktet utrolig at en så stor leverandør i dag ikke har dette i sine avtaler... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ny dag med en statusrapport, fredag 13. juli:
Punktlighet på avganger SAS | 59 % Norwegian | 56 % Widerøe | 71 % Andre selskap | 53 % Totalt OSL | 58 % Punktlighet for ankomster (med samme 15 minuttersregelen) SAS | 50 % Norwegian | 44 % Widerøe | 45 % Andre selskap | 51 % Totalt OSL | 48 % Bakkemannskapene for de tre store aktørene på OSL greide igjen å hente inn mellom ankomst og avgang - SAS 9 prosentpoeng forbedring, Norwegian 13 prosentpoeng og Widerøe 26 prosentpoeng. Gjennomsnittlig forsinkelse ved ankomst for de med mer enn 15 minutter var 48 minutter, opp 9 minutter fra i går. Alle ankomster unntatt 12 stk etter kl. 1600 hadde en forsinkelse på mer enn 15 minutter.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 14-07-2012 at 00:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Ser i Aftenposten at det regnes med forsinkelser i dag lørdag også og at de håper det skal bli noe bedre på søndag.
Noen av dere interne som vet hva som kan forventes på mandag morgen og formiddag ? Blir det på samme måten til uken ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Desverre oppfattes generell bemanningsmangel som en aksjon av de som tror at Avinor eier en flygeleder med hud og hår. Det berømte stabiliseringstillegget er kun en generell avtale om at de tillitsvalgte skal stille seg velvillige til søknader om disp fra Arbeidsmiljøloven. Det er ikke en slavekontrakt som betyr at folk plikter å stille opp langt utover det forsvarlige, som enkelte i NHO og andre steder har fått det for seg. Det er akkurat like kjipt for oss som jobber med dette, som det er for de som er ute og flyr. Presset for øyeblikket er rimelig hardt, og jeg blir ikke overrasket om noen går på en smell her hvis ikke hardkjøret i bl.a. media roer seg. Folk jobber det de klarer, men man skal ha tid til å ta seg inn igjen, og også se litt til kone, barn og venner selv i en presset situasjon for arbeidsplassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]() Quote:
Takker så mye ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Mye tull her!
1. Tillitsvalgte kan aldri gi noen disp i forhold til hva Arbeidsmiljøloven angir som absolutte krav. 2. Tillitsvalgte (gjennom AMU) kan derimot med medvirke til at skiftplaner som bryter mot enkelte krav kan få et positivt utfall ved arbeidsgivers søknad om disp til Arbeidstilsynet. 3. Tillitsvalgte skal selvsagt arbeide for at inngåtte avtaler overholdes, og i dette tilfellet oppfordre den enkelte ansatte til å steppe inn. Så er dette med overtid og definisjonen av det. Sammen begrep benyttes både i Arbeidsmiljøloven og i tariffavtaler, men det er ikke det samme. Som regel har tariffavtalene en lavere ukentlig/periodisk arbeidstid enn hva som stilles som krav til arbeidstid i Arbeidsmiljølovens Kapittel 10. Med andre ord det som det i en bedrift betales overtid for trenger nødvendigvis ikke være overtid i Arbeidsmiljølovens betydning. Til slutt siden arbeidsfri er en hot potato her, så legger jeg her inn et utdrag fra Arbeidsmiljøloven om akkurat dette Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og den forskriften har følgende ordlyd
Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
F.eks. kan jeg jobbe 500 timer overtid pr år, uten at det nødvendigvis betyr at jeg sliter meg ut eller klager over at arbeidsgiver belaster meg for hardt i helger og ferien av den grunn. En kollega fikk nettopp avlyst ferien sin pga at han måtte på overtid. Jaja, slik er det i det private næringsliv der man har konkurranse, av og til må man stå på ekstra for å gjennomføre kontrakter man har med sine kunder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
|
![]()
Du føler ikke at 24000 timer overtid ifjor på drøye 110 pers kvalifiserer til at noen "av og til står på litt ekstra"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Det er mye mer interessant hvis du sier hvor mange timer folk har jobbet på et år, enn hvor mange timer overtid dere har. 218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Håper at man kan komme til en løsning i Avinor, tviler ikke på at det sliter på for flygelederne, men dere vil vel aldri få (skal heller aldri ha) for stort press på jobb. Men i takt med disharmonien i Avinor som medfører uroligheter i luftfarten så øker virkelig presset for de som hver eneste dag fronter pax. Der kan vi snakke om å møte veggen.
Det er ingen andre en Avinor og flygelederne som kan løse denne floken. Det er de harde fakta. Last edited by BU016; 14-07-2012 at 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
I tillegg skal de tillitsvalgte stille seg positive til en søknad til det lokale Arbeidstilsyn om en dispensasjon i henhold til §10-6 6.ledd som gir en maks overtidsramme på 20 timer per uke og 200 timer per 26 uker. Pratet om dispensasjoner er egentlig bare en måte å si at de tillitsvalgte skal stille seg positive til at arbeidsgiver kan velge en "slakkere" begrensning på hvor mye overtid som kan gås. Utover dette skal vi også skriftlig avtale reduksjon i hviletid mellom vakter fra 11 til 8 timer. Når man så regner overtid, så regnes det både i kompenserte timer og i timer etter AML. Det er gjerne en differanse på disse, som LN-KGL påpeker. I Avinor betyr det at en som har gått 375 timer overtid ikke nødvendigvis har mer enn 190 AML-timer overtid. Dette løses gjennom først å telle AML-timer når man passerer 38 timer i ukentlig arbeidstid. Deretter trekker man ifra permisjonstimer/dager, syke barn/barnepassers sykdom, AML-pauser osv. Derfor ender man opp med differansen i timer. En kollega av meg gikk over 500 timer overtid ifjor, men AML-messig var det ikke mer enn 280 timer grunnet de overnevnte forhold. Men det akkurat slikt man bør få has på i et sikkerhetsrelatert yrke. 500 timer er omkring 30% ekstra arbeidstid, noe som egentlig er langt over forsvarlig arbeidsmengde. Men Avinor foretar ingen slike vurderinger, de lar folk stå på, det er billigere enn å ansette en person til å fylle disse timene som en del av et fast årsverk. Og slik fortsetter man å planlegge vaktlister med udekkede vakter i strid med AML §10-6 1. og 3. ledd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vi får se hva som skjer etter 1. januar 2014 - da er ikke forskriften for flygeledere lenger gjeldende.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Quote:
Litt OT; Jeg tror mine kollegaer hadde et snitt på 350-450 timer overtid i fjor. Forskjellen på oss og flygelederne er: -Hvis vi er misfornøyde, kan vi gå til en konkurrent eller finne oss noe helt annet å gjøre. Det er vel vanskelig for en flygeleder, hvis man ikke er villig til å flytte et godt stykke. Flygeledere er kanskje ikke spesielt ettertraktet utenfor flygeleder-yrket i det norske arbeidslivet? -Hvis vi streiker, har en aksjon eller nekter overtid pga ferie eller andre ting, blir vår kunde misfornøyd og vil muligens velge en konkurrent til neste oppdrag. Det slår altså tilbake på oss selv på lang sikt. Hvis en flygeleder streiker, har en aksjon eller nekter overtid, går det alltid ut over tredjepart (flyselskap og passasjerer), og hverken flygelederne selv eller selskapet de jobber for. Håper politikerne tar grep, og konkurranseutsetter flygelederfunksjonen, for dagens situasjon er samfunnet ikke tjent med. At Avinor ikke klarer å levere de tjenestene de tar betalt for, bør også få store følger for de ansvarlige. Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Den blir nok forlenget, akkurat som den gjorde før det opprinnelige utløpet som var 31-12-2012. Avinor ordnet det uten å sjekke med NFF først...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]() Quote:
Det merkelige i denne saken er at folk legger skylden på arbeidstaker. Som FLL er man arbeidstaker i et firma. Firmaet heter Avinor. Det kunne godt vært et annet firma for FLL del. Det er arbeidsGIVER som bestemmer hvor mange det skal være i bedriften - Ikke arbeidstakeren. I dette tilfellet ønsker arbeidstaker å ha flere folk. Hadde f.eks. Norwegian vært sterkt underbemannet på piloter hadde man neppe lagt skylden på pilotene. Da hadde det vært Kjos og co som måtte ta støyten. I Avinor løper sjefene fra ansvaret og forklarer det med "liten velvilje" osv. Skal langt mer enn "liten velvilje" til for å forklare den bemanningen og overtidsbruken som nå er blitt normen. Slutt å legg skylden på det produserende ledd, og heller innse realitetene: er man for få blir det til slutt umulig å produsere 100%... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |