Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2012, 20:28   #181
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Blir jo for dumt når Trond Giske setter kniven på strupen til SAS for å levere overskudd og så ødelegger det statlige selskapet Avinor SAS sine sjanser til å lykkes. 1-0 til SAS.
SAS har vesentlig mer fundamentale problemer enn litt streik og forsinkelser...

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis dette ikke får følger for noen, så begynner jeg å lure.
Ut fra kommentarer på facebook, er det flygelederne som får all skyld for dette blandt folk flest.
(...)
Slike artikler bedrer ikke akkurat Ola Nordmann sitt syn på flygeledere som overbetalte og streikevillige.
Dette er vel akkurat problemet.. Mitt eget inntrykk før jeg begynte her var at flygeledere var overbetalte slasker som utelukkende vant grunnet en sterk fagforening. Nå er sikkert bildet mer nyansert enn "flygeleder=helter, Avinor=drittsekker", men jeg synes allikevel det er utrolig at media tillater seg å fremstille situasjonen så ensidig uten videre kryssforhør.

Jeg går dermed tilbake til min og Dag Viking sin konklusjon. Den letteste løsningen her er å bare innføre Penalty/Reward-regmine, hvilket lett ville medført at dette koster mer enn det smaker å gamble på overtid. Det er i utgangspunktet utrolig at en så stor leverandør i dag ikke har dette i sine avtaler...
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 00:55   #182
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Ny dag med en statusrapport, fredag 13. juli:

Punktlighet på avganger
SAS | 59 %
Norwegian | 56 %
Widerøe | 71 %
Andre selskap | 53 %
Totalt OSL | 58 %

Punktlighet for ankomster (med samme 15 minuttersregelen)
SAS | 50 %
Norwegian | 44 %
Widerøe | 45 %
Andre selskap | 51 %
Totalt OSL | 48 %

Bakkemannskapene for de tre store aktørene på OSL greide igjen å hente inn mellom ankomst og avgang - SAS 9 prosentpoeng forbedring, Norwegian 13 prosentpoeng og Widerøe 26 prosentpoeng.

Gjennomsnittlig forsinkelse ved ankomst for de med mer enn 15 minutter var 48 minutter, opp 9 minutter fra i går.

Alle ankomster unntatt 12 stk etter kl. 1600 hadde en forsinkelse på mer enn 15 minutter.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 14-07-2012 at 00:59.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 09:46   #183
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Ser i Aftenposten at det regnes med forsinkelser i dag lørdag også og at de håper det skal bli noe bedre på søndag.

Noen av dere interne som vet hva som kan forventes på mandag morgen og formiddag ? Blir det på samme måten til uken ?
apeks is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 10:00   #184
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Jeg går dermed tilbake til min og Dag Viking sin konklusjon. Den letteste løsningen her er å bare innføre Penalty/Reward-regmine, hvilket lett ville medført at dette koster mer enn det smaker å gamble på overtid. Det er i utgangspunktet utrolig at en så stor leverandør i dag ikke har dette i sine avtaler...
Det største problemet her er vel at Avinor driver etter et på forhånd satt avkastningskrav hvert år. Dermed er hele veien fokuset og kortsiktig klare å nå denne fastsatte avkastningen til AS Norge, i stedet for på lang sikt kunne skape en smidig og effektiv organisasjon, som kanskje hadde kastet av seg mer penger hvert år. Dermed blir det et offentlig "klare seg innenfor sitt budsjett" fokus, noe som ikke er en fruktbar tenkemåte i et dynamisk marked.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 10:09   #185
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Ser i Aftenposten at det regnes med forsinkelser i dag lørdag også og at de håper det skal bli noe bedre på søndag.

Noen av dere interne som vet hva som kan forventes på mandag morgen og formiddag ? Blir det på samme måten til uken ?
Forsinkelser er det egentlig fare for stort sett hele tiden, spørsmålet er bare hvor store. Sist sjekket så mandag sånn passe ut, men det blir reguleringer grunnet det vaktoppsettet som ligger til grunn. Problemstillingen er at f.eks. Oslo APP er satt opp med 5 mann per skift (skulle vært 6, ideelt 7 på sommeren), Oslo ACC er satt opp med 7 mann per skift (er 10 utenom sommeren, skulle ideelt vært 8 eller 9), og da må det reguleres. Vi har ikke folk til annet, noe som har kommunisert siden vaktlistedrøftingene i mai.

Desverre oppfattes generell bemanningsmangel som en aksjon av de som tror at Avinor eier en flygeleder med hud og hår. Det berømte stabiliseringstillegget er kun en generell avtale om at de tillitsvalgte skal stille seg velvillige til søknader om disp fra Arbeidsmiljøloven. Det er ikke en slavekontrakt som betyr at folk plikter å stille opp langt utover det forsvarlige, som enkelte i NHO og andre steder har fått det for seg.

Det er akkurat like kjipt for oss som jobber med dette, som det er for de som er ute og flyr. Presset for øyeblikket er rimelig hardt, og jeg blir ikke overrasket om noen går på en smell her hvis ikke hardkjøret i bl.a. media roer seg. Folk jobber det de klarer, men man skal ha tid til å ta seg inn igjen, og også se litt til kone, barn og venner selv i en presset situasjon for arbeidsplassen.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 10:16   #186
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Forsinkelser er det egentlig fare for stort sett hele tiden, spørsmålet er bare hvor store. Sist sjekket så mandag sånn passe ut, men det blir reguleringer grunnet det vaktoppsettet som ligger til grunn. Problemstillingen er at f.eks. Oslo APP er satt opp med 5 mann per skift (skulle vært 6, ideelt 7 på sommeren), Oslo ACC er satt opp med 7 mann per skift (er 10 utenom sommeren, skulle ideelt vært 8 eller 9), og da må det reguleres. Vi har ikke folk til annet, noe som har kommunisert siden vaktlistedrøftingene i mai.

Desverre oppfattes generell bemanningsmangel som en aksjon av de som tror at Avinor eier en flygeleder med hud og hår. Det berømte stabiliseringstillegget er kun en generell avtale om at de tillitsvalgte skal stille seg velvillige til søknader om disp fra Arbeidsmiljøloven. Det er ikke en slavekontrakt som betyr at folk plikter å stille opp langt utover det forsvarlige, som enkelte i NHO og andre steder har fått det for seg.

Det er akkurat like kjipt for oss som jobber med dette, som det er for de som er ute og flyr. Presset for øyeblikket er rimelig hardt, og jeg blir ikke overrasket om noen går på en smell her hvis ikke hardkjøret i bl.a. media roer seg. Folk jobber det de klarer, men man skal ha tid til å ta seg inn igjen, og også se litt til kone, barn og venner selv i en presset situasjon for arbeidsplassen.

Takker så mye
apeks is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 13:06   #187
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Mye tull her!
1. Tillitsvalgte kan aldri gi noen disp i forhold til hva Arbeidsmiljøloven angir som absolutte krav.
2. Tillitsvalgte (gjennom AMU) kan derimot med medvirke til at skiftplaner som bryter mot enkelte krav kan få et positivt utfall ved arbeidsgivers søknad om disp til Arbeidstilsynet.
3. Tillitsvalgte skal selvsagt arbeide for at inngåtte avtaler overholdes, og i dette tilfellet oppfordre den enkelte ansatte til å steppe inn.

Så er dette med overtid og definisjonen av det. Sammen begrep benyttes både i Arbeidsmiljøloven og i tariffavtaler, men det er ikke det samme. Som regel har tariffavtalene en lavere ukentlig/periodisk arbeidstid enn hva som stilles som krav til arbeidstid i Arbeidsmiljølovens Kapittel 10. Med andre ord det som det i en bedrift betales overtid for trenger nødvendigvis ikke være overtid i Arbeidsmiljølovens betydning.

Til slutt siden arbeidsfri er en hot potato her, så legger jeg her inn et utdrag fra Arbeidsmiljøloven om akkurat dette
Quote:
§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.

(4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 13:35   #188
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Til slutt siden arbeidsfri er en hot potato her, så legger jeg her inn et utdrag fra Arbeidsmiljøloven om akkurat dette
Det er forskrift som gir unntak for helgefri for flygeledere.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 14:13   #189
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Og den forskriften har følgende ordlyd

Quote:
Midlertidig forskrift om unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere

§ 1. Dersom det er nødvendig for å sikre en forsvarlig avvikling av flytrafikken, kan det gjøres unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere. Slikt unntak kan bare gjøres gjeldende overfor de arbeidstakere som sier seg villig til det. Det ukentlige fridøgn må minst hver fjerde uke falle på en søn- eller helgedag.

§ 2. Denne forskriften trer i kraft 1. mai 2007. Fra samme dato oppheves midlertidig forskrift 13. november 2006 nr. 1234 om unntak fra arbeidsmiljøloven § 10-8 fjerde ledd for flygeledere. Forskriften gjelder frem til 1. januar 2014.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 16:30   #190
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Så er dette med overtid og definisjonen av det. Sammen begrep benyttes både i Arbeidsmiljøloven og i tariffavtaler, men det er ikke det samme. Som regel har tariffavtalene en lavere ukentlig/periodisk arbeidstid enn hva som stilles som krav til arbeidstid i Arbeidsmiljølovens Kapittel 10. Med andre ord det som det i en bedrift betales overtid for trenger nødvendigvis ikke være overtid i Arbeidsmiljølovens betydning.
Dette er et ganske viktig poeng. Å jobbe overtid med en vanlig 8-16 jobb er noe ganske annet enn å jobbe overtid når man jobber skift.
F.eks. kan jeg jobbe 500 timer overtid pr år, uten at det nødvendigvis betyr at jeg sliter meg ut eller klager over at arbeidsgiver belaster meg for hardt i helger og ferien av den grunn.
En kollega fikk nettopp avlyst ferien sin pga at han måtte på overtid. Jaja, slik er det i det private næringsliv der man har konkurranse, av og til må man stå på ekstra for å gjennomføre kontrakter man har med sine kunder.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 19:56   #191
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
En kollega fikk nettopp avlyst ferien sin pga at han måtte på overtid. Jaja, slik er det i det private næringsliv der man har konkurranse, av og til må man stå på ekstra for å gjennomføre kontrakter man har med sine kunder.
Du føler ikke at 24000 timer overtid ifjor på drøye 110 pers kvalifiserer til at noen "av og til står på litt ekstra"?
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 19:59   #192
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by QQsauce View Post
Du føler ikke at 24000 timer overtid ifjor på drøye 110 pers kvalifiserer til at noen "av og til står på litt ekstra"?
Det er mye mer interessant hvis du sier hvor mange timer folk har jobbet på et år, enn hvor mange timer overtid dere har. 218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 20:17   #193
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.
Det er 18 timer mer per år for en heltidsarbeider (38 t/uke) enn hva AML tillater. 100 timer ekstra kan skriftlig avtales mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte hvis man har en tariffavtale.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 21:00   #194
QQsauce
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er mye mer interessant hvis du sier hvor mange timer folk har jobbet på et år, enn hvor mange timer overtid dere har. 218 timer overtid per pers er ikke spesielt mye.
Du synes ikke 218 timer i snitt er mye ? Jeg har ikke listene foran meg nå, men vi hadde hvertfall et par stk over 600 timer.. En hel haug mellom 350-550.. Det foregår AML triksing over en lav sko for å få en normal uke til å gå rundt.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 21:05   #195
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Håper at man kan komme til en løsning i Avinor, tviler ikke på at det sliter på for flygelederne, men dere vil vel aldri få (skal heller aldri ha) for stort press på jobb. Men i takt med disharmonien i Avinor som medfører uroligheter i luftfarten så øker virkelig presset for de som hver eneste dag fronter pax. Der kan vi snakke om å møte veggen.

Det er ingen andre en Avinor og flygelederne som kan løse denne floken. Det er de harde fakta.

Last edited by BU016; 14-07-2012 at 21:10.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 21:18   #196
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Mye tull her!
1. Tillitsvalgte kan aldri gi noen disp i forhold til hva Arbeidsmiljøloven angir som absolutte krav.
2. Tillitsvalgte (gjennom AMU) kan derimot med medvirke til at skiftplaner som bryter mot enkelte krav kan få et positivt utfall ved arbeidsgivers søknad om disp til Arbeidstilsynet.
3. Tillitsvalgte skal selvsagt arbeide for at inngåtte avtaler overholdes, og i dette tilfellet oppfordre den enkelte ansatte til å steppe inn.
I utgangspunktet skal hver enhet følge AML §10-6 4.ledd. Det gir en maksgrense på 200 timer overtid per kalenderår (52 uker), 10 timer i uken og 25 timer per 4 uker. Dette kan utvides til de begrensningene som setter i AML §10-6 5.ledd, 300 timer overtid per 52 uker, 40 timer per 4 uker og 15 timer per uke. Den avtalen som det stadig snakkes om betyr at de lokale tillitsvalgte ved hver enhet skal stille seg velvillige til at lokal ledelse søker Avinor sentralt om de kan følge begrensningene som er satt i §10-6 5.ledd.

I tillegg skal de tillitsvalgte stille seg positive til en søknad til det lokale Arbeidstilsyn om en dispensasjon i henhold til §10-6 6.ledd som gir en maks overtidsramme på 20 timer per uke og 200 timer per 26 uker.

Pratet om dispensasjoner er egentlig bare en måte å si at de tillitsvalgte skal stille seg positive til at arbeidsgiver kan velge en "slakkere" begrensning på hvor mye overtid som kan gås.

Utover dette skal vi også skriftlig avtale reduksjon i hviletid mellom vakter fra 11 til 8 timer.

Når man så regner overtid, så regnes det både i kompenserte timer og i timer etter AML. Det er gjerne en differanse på disse, som LN-KGL påpeker. I Avinor betyr det at en som har gått 375 timer overtid ikke nødvendigvis har mer enn 190 AML-timer overtid. Dette løses gjennom først å telle AML-timer når man passerer 38 timer i ukentlig arbeidstid. Deretter trekker man ifra permisjonstimer/dager, syke barn/barnepassers sykdom, AML-pauser osv. Derfor ender man opp med differansen i timer.

En kollega av meg gikk over 500 timer overtid ifjor, men AML-messig var det ikke mer enn 280 timer grunnet de overnevnte forhold. Men det akkurat slikt man bør få has på i et sikkerhetsrelatert yrke. 500 timer er omkring 30% ekstra arbeidstid, noe som egentlig er langt over forsvarlig arbeidsmengde. Men Avinor foretar ingen slike vurderinger, de lar folk stå på, det er billigere enn å ansette en person til å fylle disse timene som en del av et fast årsverk. Og slik fortsetter man å planlegge vaktlister med udekkede vakter i strid med AML §10-6 1. og 3. ledd.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 21:24   #197
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Vi får se hva som skjer etter 1. januar 2014 - da er ikke forskriften for flygeledere lenger gjeldende.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 21:32   #198
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er 18 timer mer per år for en heltidsarbeider (38 t/uke) enn hva AML tillater. 100 timer ekstra kan skriftlig avtales mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte hvis man har en tariffavtale.
Ja, men hva er en vanlig arbeidsuke for en flygeleder, uten overtid? Hvor mye er et normert årsverk?

Quote:
Originally Posted by QQsauce View Post
Du synes ikke 218 timer i snitt er mye ? Jeg har ikke listene foran meg nå, men vi hadde hvertfall et par stk over 600 timer.. En hel haug mellom 350-550.. Det foregår AML triksing over en lav sko for å få en normal uke til å gå rundt.
Nei, jeg synes ikke det.

Litt OT;
Jeg tror mine kollegaer hadde et snitt på 350-450 timer overtid i fjor. Forskjellen på oss og flygelederne er:

-Hvis vi er misfornøyde, kan vi gå til en konkurrent eller finne oss noe helt annet å gjøre. Det er vel vanskelig for en flygeleder, hvis man ikke er villig til å flytte et godt stykke. Flygeledere er kanskje ikke spesielt ettertraktet utenfor flygeleder-yrket i det norske arbeidslivet?

-Hvis vi streiker, har en aksjon eller nekter overtid pga ferie eller andre ting, blir vår kunde misfornøyd og vil muligens velge en konkurrent til neste oppdrag. Det slår altså tilbake på oss selv på lang sikt. Hvis en flygeleder streiker, har en aksjon eller nekter overtid, går det alltid ut over tredjepart (flyselskap og passasjerer), og hverken flygelederne selv eller selskapet de jobber for.

Håper politikerne tar grep, og konkurranseutsetter flygelederfunksjonen, for dagens situasjon er samfunnet ikke tjent med. At Avinor ikke klarer å levere de tjenestene de tar betalt for, bør også få store følger for de ansvarlige.

Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 21:40   #199
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Vi får se hva som skjer etter 1. januar 2014 - da er ikke forskriften for flygeledere lenger gjeldende.
Den blir nok forlenget, akkurat som den gjorde før det opprinnelige utløpet som var 31-12-2012. Avinor ordnet det uten å sjekke med NFF først...
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2012, 22:12   #200
Fornax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, men hva er en vanlig arbeidsuke for en flygeleder, uten overtid? Hvor mye er et normert årsverk?



Nei, jeg synes ikke det.

Litt OT;
Jeg tror mine kollegaer hadde et snitt på 350-450 timer overtid i fjor. Forskjellen på oss og flygelederne er:

-Hvis vi er misfornøyde, kan vi gå til en konkurrent eller finne oss noe helt annet å gjøre. Det er vel vanskelig for en flygeleder, hvis man ikke er villig til å flytte et godt stykke. Flygeledere er kanskje ikke spesielt ettertraktet utenfor flygeleder-yrket i det norske arbeidslivet?

-Hvis vi streiker, har en aksjon eller nekter overtid pga ferie eller andre ting, blir vår kunde misfornøyd og vil muligens velge en konkurrent til neste oppdrag. Det slår altså tilbake på oss selv på lang sikt. Hvis en flygeleder streiker, har en aksjon eller nekter overtid, går det alltid ut over tredjepart (flyselskap og passasjerer), og hverken flygelederne selv eller selskapet de jobber for.

Håper politikerne tar grep, og konkurranseutsetter flygelederfunksjonen, for dagens situasjon er samfunnet ikke tjent med. At Avinor ikke klarer å levere de tjenestene de tar betalt for, bør også få store følger for de ansvarlige.

Beklager at jeg ikke har noen sympati for flygeledere, kun for uskyldige flyselskap og deres passasjerer.
I mange andre land i Europe er det forbudt med overtid for flygeledere. I Norge baserer man driften på overtid/ salg av fridager - noe som i utgangspunktet er ulovlig.

Det merkelige i denne saken er at folk legger skylden på arbeidstaker.
Som FLL er man arbeidstaker i et firma. Firmaet heter Avinor. Det kunne godt vært et annet firma for FLL del. Det er arbeidsGIVER som bestemmer hvor mange det skal være i bedriften - Ikke arbeidstakeren. I dette tilfellet ønsker arbeidstaker å ha flere folk.
Hadde f.eks. Norwegian vært sterkt underbemannet på piloter hadde man neppe lagt skylden på pilotene. Da hadde det vært Kjos og co som måtte ta støyten.
I Avinor løper sjefene fra ansvaret og forklarer det med "liten velvilje" osv.
Skal langt mer enn "liten velvilje" til for å forklare den bemanningen og overtidsbruken som nå er blitt normen.

Slutt å legg skylden på det produserende ledd, og heller innse realitetene: er man for få blir det til slutt umulig å produsere 100%...
Fornax is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 05:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.