Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2012, 14:14   #161
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år?
Skjerpings, say no more.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 14:24   #162
Kanon
ScanFlyer Molded

Lurt å lese hele posten Ståle

Quote:
Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år? Jeg kjenner til en annen på Røyken som fikk unge i går, han kommer naturligvis ikke på jobb nå.. dette kan vel kalles organisert? For dette mener "apron" med flere og da er det sånn..

At endel som leser denne tråden ikke skjønner at dette er et ledelsesproblem er synd.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 14:43   #163
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Skjerpings, say no more.
Jeg kunne egentlig tenke meg flere barn men tror nok jeg får greie meg med ett, det kunne jo forkludre noens reiseplaner. For ikke snakke om at barn kan bli syke og dermed utløser mer fravær. Kanskje best om vi alle går inn i sølibatiet slik at vi kan jobbe mer. Og ferie, det trenger vi vel ikke så fett som vi har det

God sommer. Med et inderlig håp om at folk faktisk holder seg friske, dekker de vaktene som kan dekkes og at Avinors dårlige planlegging fører til minst mulig forsinkelser for alle.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 14:54   #164
sidstar
Newcomer

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Og ferie, det trenger vi vel ikke så fett som vi har det
Du får komme deg på jobb igjen snart ja... Posthylla er allerede klar
sidstar is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 14:59   #165
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue

Quote:
Disse småtårnene i Sverige har de samme flygelederne som før,men ny arbeidsgiver.. ser ikke helt hvordan det løser ting..
Det varierar lite, på Växjö och Örebro är det samma personal men ny arbetgivare, medan på Västerås är det rätt mycket nytt folk. När ACR tog över ESOW hade man stora problem att få personal att stanna kvar. ACR försökte dumpa villkoren och eftersom även LFV hade brist på flygledare valde de flesta på ESOW att stanna kvar i LFV.

Man plockade bla in flera pensionerade flygledare som dock saknade lokal behörighet, nyutbildade elever samt även en elev från EPN som tidigare blivit avskild från utbildningen. Några klarade inte av OJT utan valde att hoppa av, de kom senare tillbaka och man fick införa en begränsning på max två flygplan inom Västerås TMA när dessa är i tjänst. Därutöver arbetar vad jag hört fortfarande en flygledare utan att ha lokal behörighet. Samarbetet mellan ESOW och Stockholm ACC fungerar tydligen väldigt dåligt.

ESOE och ESMX däremot (som också drivs av ACR numera) funkar det tydligen väldigt bra, där är det som sagt samma personal som tidigare men med ny arbetsgivare.
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 15:28   #166
QQsauce
Newcomer

Angående punkt 1: Vi har et "stabiliseringstillegg" på i underkant av den summen som er nevnt. Premisset for tillegget er såvidt jeg har fått med meg at vi skal stille oss positive til unntak fra AML og utvidelser av overtidskvoter ved behov.

Det utvises generelt en overveldende fleksibilitet og ekstrem velvilje i forhold til å la seg omdisponere og å dekke opp ledige vakter på overtid (24000 timer overtid på Røyken ifjor). Vi snakker om AML-fleksing på Adecco-nivå og vel så det over mange år. Mulig folk begynner å bli lei. Jeg er først og fremst lei av den sentrale ledelsens arroganse og bevisste stigmatisering av sine egne ansatte.

Last edited by QQsauce; 13-07-2012 at 22:04.
QQsauce is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 15:54   #167
BU016
ScanFlyer Blue

Takk for info fra innsiden av Avinor. Det som overrasker meg er at Avinor som har visst flyselskapenes sommerprogrammer fortsatt pøser på med "eksterne" ad-hoc aktører. Disse kommer da på toppen av et allerede sprengt program.

Videre et det fint at et forslag til løsning er sendt motparten, det som er synd er at det kommer så alt for sent.

Passasjeren lider og selskapene blør fordi man ikke kan telle eller samarbeide i Avinor
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 16:03   #168
QQsauce
Newcomer

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Passasjeren lider og selskapene blør fordi man ikke kan telle eller samarbeide i Avinor
Sånn har det vært så lenge jeg har jobbet i selskapet. Jeg er helt enig med folk som tidligere i tråden har sagt at det må svi i lommeboka til Avinor når de ikke greier å drifte tjenesten de er satt til å levere på en tilfredsstillende måte. Slik det er nå driver Avinor å sparer inn noen usle millioner i året (til tross for milliardoverskudd), på bekostning av allerede hardt pressede flyselskaper som på sin side taper flere titalls (hundretalls?) millioner. Jeg tror dét er den eneste måten å få de til å bemanne opp skikkelig..

Last edited by QQsauce; 13-07-2012 at 16:07.
Old 13-07-2012, 16:08   #169
Chaos Controller
ScanFlyer Blue

Chaos Controller's Avatar

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Organisert aksjon? Kall det hva dere vil....
Saavidt jeg vet er vi 4 norske flygeledere som jobber her nede i sandkassen (Dubai og Abu Dhabi), og ingen av oss er paa veg tilbake til gamlelandet med det foerste, er det ogsaa en organisert aksjon?
Old 13-07-2012, 16:23   #170
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Takk for info fra innsiden av Avinor. Det som overrasker meg er at Avinor som har visst flyselskapenes sommerprogrammer fortsatt pøser på med "eksterne" ad-hoc aktører. Disse kommer da på toppen av et allerede sprengt program.

Videre et det fint at et forslag til løsning er sendt motparten, det som er synd er at det kommer så alt for sent.

Tja de skal vel hanke inn ekstra avgiftskroner, og når Avinor ikke har vært bortskjemt med gode ledere i "styre og (nåværende) stell" , så kan en ikke forvente noe mer enn ett for og si det mildt dårlig resultat.

Så kred til flyvelderne som står på og jobber...

D.N.R.

Last edited by Oslop; 13-07-2012 at 17:01.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 16:52   #171
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Lurt å lese hele posten Ståle
Uansett syntes jeg at det blir litt unødvendig å dra ironi av den typen der, det siste flyvelederne trenger nå er vel beskyldninger om ditt og datt selvom noe av det gjerne ikke menes sikkelig..

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 16:57   #172
LN-JTE
ScanFlyer Blue

LN-JTE's Avatar

Hvordan er en typisk arbeidsbelastning på Røyken, foreks over en 2 ukers periode?(siden annen hver helg er nevnt). Fordeling av dag/kveld/natt skift osv.

Om fordeling er "rævva" så skal det jo ikke mye til før noen skift på overtid merkes i heimen.

Blir irritert på deres vegne, måten ledelsen kommuniserer i media på.

Ønsker alle i sentralene og tårnene god sommer(som mulig)

Og så håper jeg alt går knirkefritt når familien skal på tur i begynnelsen av August
Old 13-07-2012, 17:16   #173
BU016
ScanFlyer Blue

For all del, kreditt til de som står på ekstra gjennom sommeren. Det som forbauser meg er at en organisasjon kan fortsette med splid og uenighet gjennom så mange år og opptil flere toppleder utskiftninger.

Denne åpenbare mangelen på harmoni og evne til samarbeid må tvinge frem nye måter og tenke på. Luftfarten kan ikke leve med ustabile støttespillere og samarbeidspartnere.

Men for all del, god sommer til alle som jobber ræva av seg.
Old 13-07-2012, 17:52   #174
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Blir jo for dumt når Trond Giske setter kniven på strupen til SAS for å levere overskudd og så ødelegger det statlige selskapet Avinor SAS sine sjanser til å lykkes. 1-0 til SAS.
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 17:53   #175
QQsauce
Newcomer

Quote:
For all del, kreditt til de som står på ekstra gjennom sommeren. Det som forbauser meg er at en organisasjon kan fortsette med splid og uenighet gjennom så mange år og opptil flere toppleder utskiftninger.

Denne åpenbare mangelen på harmoni og evne til samarbeid må tvinge frem nye måter og tenke på. Luftfarten kan ikke leve med ustabile støttespillere og samarbeidspartnere.

Men for all del, god sommer til alle som jobber ræva av seg.
Sverre Quale var svært godt likt og hadde tilsynelatende noenlunde fornuftig fokus. Sikkerhet og stabilitet i tjenesten fremfor konstante nedskjæringer og profitt. Jeg er åpen for det meste, men stiller meg undrende til å folk tror privatisering vil gjøre sikkerhet og bemanning bedre på noen måte. Det er ganske beskrivende at amerikanerne faktisk ikke har privatisert denne tjenesten.. I Avinors tilfelle er det jo staten som tar utbytte i flere hundre millionersklassen, og i så måte er en stor pådriver for økt inntjening.
Old 13-07-2012, 18:56   #176
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Jeg vil anta at ledelsen nå irriterer seg grønn over at det ikke ble en langvarig streik, så de kunne gjemt seg under parasollene i syden og feid egne problemer stille under teppet.

Quote:
Originally Posted by QQsauce View Post
Vissnok er endel av sentral ledelse fremdeles på ferie, men ventes hjem de nærmeste dagene.
Helt fantastisk!!! Kanskje man burde inndra ferien til alle i ledelsen inntil ting er på plass?

Old 13-07-2012, 18:58   #177
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Hvis dette ikke får følger for noen, så begynner jeg å lure.
Ut fra kommentarer på facebook, er det flygelederne som får all skyld for dette blandt folk flest.

Ser man hva som står i media, så er det ensidig avinor sitt synspunkt som kommer frem:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-6942475.html

Slike artikler bedrer ikke akkurat Ola Nordmann sitt syn på flygeledere som overbetalte og streikevillige.

Quote:
Ferieavvikling årsaken
Avinor sier trafikkøkningen på Gardermoen i sommer har vært større enn ventet. Dermed har de ikke nok folk til å ha full bemanning samtidig som mange ansatte har sommerferie.

Det til tross for at flyvelederne har et lønnstillegg på 60.000 kroner i året for å være tilgjengelig for ekstra vakter.

- Vi ønsker oss litt mer velvilje fra flyvelederne. Vi kan beordre overtid og inndra ferie, men det vil gjøre en allerede presset arbeidssituasjon enda verre for dem som jobber. Vi er foreløpig ikke der, sa konsernsjef Dag Falk-Pedersen i Avinor til NTB i går.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-6942690.html

Å jobbe intenst vil si å ta helgefri?
Quote:
Avinor har sagt de jobber intenst for å finne en løsning. Det var et møte i går, og det skal være et nytt møte neste uke. Ministeren og politikerne får ta dialogen med Avinor.

Last edited by Dag Viking; 13-07-2012 at 19:36.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 19:04   #178
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Ser at LH til FRA er også meget forsinket. Denne har ofte knapp forbindelse i FRA , så det er vel noen til Asia og andre steder får overnatting der borte ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 19:08   #179
BU016
ScanFlyer Blue

Hvis ledelsen i Avinor fortsatt er på ferie så sier det særdeles mye. Jeg har ingen problemer med at Avinor skal tjene penger, men de må ikke gå over lik for og tjene mest mulig. Det paradokse her er at mens Avinor verner om sin ferie, så avbryter kundene (flyselskapene) sine. Folk kalles inn på overtid, flyr ekstra og stiller opp for å løse et problem de ikke har skapt. På toppen av alt må de faktisk også kompensere i millionklassen.

Hvis en slik ting hadde skjedd i det private kan man være sikker på at man hadde fått fortgang på å finne en løsning. For i det private står man faktisk uten jobb når man gjør en så dårlig jobb.

Men igjen, honnør til de som faktisk står på, bare synd det på langt nær er nok for å forhindre problemer og store økonomiske tap.
Old 13-07-2012, 20:02   #180
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

OSL ligger an til å slå rekorden fra i går for gjennomsnittlig forsinkelse for de flightene som ankommer mer enn 15 minutter forsinket. De er nå 44 minutter forsinket, hvilket er 5 minutter mer enn i går. Til nå i kveld er 79 av dagens flighter ankommet mer enn 15 minutter forsinket. Dette gir for tiden en punktlighet på 63%, men også inne denne grenen er nesten mulig å tangere rekorden fra i går på 43% punktlighet.
Reply

Posting Rules