![]() |
|
![]() |
#141 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
All den tid Avinor ikke klarer å bemanne sine flygekontrollenheter med nok personell, så vil slike situasjoner oppstå. Neste gang kan det være tårnet på Alta som er underbemannet, med tilhørende restriksjoner. Det vil ha stor impact for Alta og omegn, men medføre mindre medieinteresse. Men likefullt vil Avinor ikke ha gjort jobben sin godt nok. Jeg er sikker på at noen svetter godt nå, men det er ingen tvil om at dette er noe som har fått utvikle seg over noen år, og at det er blitt reagert for lite og for sent ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg håper også noen svetter, men jeg tviler egentlig på det.
Synes ledelsen i Avinor virker ganske likegyldig. Hørte til og med i et intervju at han synes han hadde gjort en god jobb. Det sier vel ganske mye............ |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Å, jobber du i ledelsen i Avinor, du
![]() Når det er for få på vakt, eks. ingen med kompetanse på Farris TMA eller et tårn blir ubemannet - hvordan håndteres da SAR o.l.? Flyr de ukontrollert eller kommer andre inn? Hvis man må tvinge folk tilbake fra ferie, hvis vaktlister planlegges med utstrakt bruk av overtid m.v. burde vel dette på sikt gå ut over sikkerheten? På tide at LT blander seg inn og strammer inn på noen krav her?
![]() |
#144 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Restriksjonene som påfører flyselskapene store kostnader er definitivt en aksjon iverksatt av flygelederne. Når det er sagt(påstått), er det likefullt et resultat av naivitet fra Avinor.
Hvordan i all verden er det mulig å sette seg frivillig i en situasjon hvor en fullstendig gir bort alle kortene i stokken til en yrkesgruppe som flygeledere? Nå er det om å gjøre for Avinorledelsen å ta ansvar brennfort! 1.) Kjøp fred i luftrommet i Norge 2.) Umiddelbart legge en plan for å sette en stopper for fremtidig maktmisbruk fra en yrkesgruppe. ...det som proviserer meg aller mest er at det hele pakkes inn i en skjult agenda - skikkelige kjærringspill fra NFF som kødder til ferien for svært mange og økonomien til flyselskapene for å oppnå egen vinning. De skulle vært pisket hver 3 time gjennom hele fellesferien på ballene med en flisete wire.. Hrmpf..€€##arghhh! |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
De svetter nok ikke i det hele tatt. De ser vel $$ i øynene. Det ble vel til og med sagt i et intervju at det ikke var noe å stresse seg opp for. Bare å slappe av og kjøpe en is og en brus ekstra. Hvem tjener i så fall på det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så er tusenkronersspørsmålet hvordan man klarer å kombinere 1 og 2.
![]() |
#148 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da fikk en info om at det med all sansynelighet blir en rate på 15 fly i timen inn til osl fra 1430 lokal idag.
Og som kompensasjon for "kaoset" så skal flyselskapene slippe å betale extraavgiftene som påløper på landing etter normal åpningstid på flyplassene. Skal si de er raus.... REGULATION Oslo FMP July 13th 2012 Reason Lack of staffing, ENGM TWR Traffic Volumes ENGMARR1 Period 1230-2200 UTC. Rate 15/60 Max average delay 160 mins Der fikk de en til på jobb , så da blir det en 18/60 rate ![]() Last edited by Oslop; 13-07-2012 at 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Ingen som helst tvil om at ledelsen i Avinor ikke har gjort jobben sin. Situasjonen er helt uholdbar og Avinor har ansvaret.
Men på den annen side, her ligger vel hunden begravet: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Newcomer
|
![]()
Noen som har peiling på hvordan det blir fra rygge i kveld?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SLA,... om Avinor ikke klarer å levere slot tid innen 15 minutter fra avtalt rutetid , betales ingen avgift til leverandøren (aka Avinor)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan en persons misnøye med ledelsen blir til en organisert aksjon sier litt om hvor lett det er for Avinors ledelse å slippe unna igjen.
Er forøvrig enig i at en SLA burde vært på plass for lenge siden. Kun da vil Avinor få et økonomisk incentiv til å sørge for adekvat bemanning. Slik det er i dag skyves kostnaden bare over på kunden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Begrepet "organisert aksjon/aksjon" kan vel i høyeste grad tøyes - i alle retninger, alt fra en aksjon satt i gang fra fagforeningens side til at en håndfull personer har snakket sammen og sagt at de ikke vil ta på seg noe mer ekstra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og 2 innbruddstyver som avtaler å begå innbrudd sammen defineres da som organisert kriminalitet......priceless!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
En avtale der flesteparten av de ansatte har blitt enige om å f.eks. nekte overtid vil jeg tro de fleste vil oppfatte som "organisert aksjon", uten at den nødvendigvis er initiert av ledelsen i fagforeningen. Å forsøke å latterliggjøre at folk oppfatter det som en aksjon, synes jeg ikke er videre smart hvis man vil ha passasjerer og menigmann med seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Problemet er vel at det stadig ropes om aksjoner uten at noen av oss som jobber som flygeledere har hørt om det. Når du stiller opp og går 3-400 timer overtid i året føles det passe urettferdig å bli kalt lat og overbetalt når man ikke har anledning.
Vi får stadig høre om at vi er syke rett som det er selv om sykefraværet ved Oslo Approach ligger rundt 1%. Selv har jeg pappaperm for tiden, men jeg antar flere her mener jeg burde ventet med å ta ut den til det passer dem bedre, uavhengig av hva som må til for at kabalen skal gå opp ift. barnehageoppstart mm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Ellers er enkeltindividets fritid, nettop deres til å disponere som de vil. Flygeledere har like mye rett til fritid som meg, en lærer, en doktor eller hvem det nå måtte være. Om mitt selskap ringer meg på en fridag og spør meg om jeg kan jobbe er det opp til meg å bestemme det, ikke dem. Fritiden er min til å gjøre hva jeg vil med, og hvis det inkluderer alt annet enn jobb, ja så gjør det det samme hvor mye penger de måtte kaste etter meg. Det er opp til selskapene å finne ut av hvordan de vil legge opp sin ansattekabal, og hva slags risiko de vil ta i så henseenede. Her har tydeligvis Avinor gamblet og tapt så det griner. Last edited by Turtle; 13-07-2012 at 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Newcomer
|
![]()
Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år? Jeg kjenner til en annen på Røyken som fikk unge i går, han kommer naturligvis ikke på jobb nå.. dette kan vel kalles organisert? For dette mener "apron" med flere og da er det sånn..
At endel som leser denne tråden ikke skjønner at dette er et ledelsesproblem er synd. Min oppsummering: Kastrup har ca 50% flere flygeledere på ca samme trafikkmengde. Flygelederne på Røyken går fremdeles overtid og har gjort det i hele år og mange år tidligere. Personellsituasjonen på Røyken er på historisk lavmål. Ferieavvikling gjør det enda værre. En ledelse og opinion som stigmatiserer hele yrkesgruppen gjør ikke saken bedre. Ikke rart at folk går lei.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har ingen problemer med å se at dette er et ledelse problem. Dette begrunnes med:
1. For få folk på jobb 2. Tillater altfor mye trafikk (Ref Falk Pedersen på TV2) Når det er sagt så undres jeg også over noen punkter som man håper at folk med kompetanse kan svare på. 1. Stemmer det at man har 60 000 i året for å være disponible for overtid ved behov? 2. Har man hatt samtaler med Avinor om problemet og sett på konstruktive løsninger, eller sitter dere på hver deres tue og lar pax/selskap ta støyten? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |