Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2012, 07:26   #141
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post

Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.
Det kommer litt an på hvem du mener av de ansatte som er skyld i dette. Vaktlistene for sommeren ble planlagt utifra at man manglet flygeledere til å kunne drifte normalt i sommer. Restriksjoner på trafikken er resultatet, noe Avinor sentralt fikk beskjed om i mai allerede. At ledelsen har sittet med tommelen opp i ræva og ikke gjort noe med dette før det eksploderer i media, er faktisk det jeg finner mest kritikkverdig. Dette er ingen overraskelse for de ansatte i Avinor, det burde ikke komme som en overraskelse på konsernledelsen, og derfor bør heller ikke flyselskapene være overrasket. Men har det sviktet i kommunikasjonen mellom Avinor og kundene, da er det noen som har et forklaringsproblem.

All den tid Avinor ikke klarer å bemanne sine flygekontrollenheter med nok personell, så vil slike situasjoner oppstå. Neste gang kan det være tårnet på Alta som er underbemannet, med tilhørende restriksjoner. Det vil ha stor impact for Alta og omegn, men medføre mindre medieinteresse. Men likefullt vil Avinor ikke ha gjort jobben sin godt nok.

Jeg er sikker på at noen svetter godt nå, men det er ingen tvil om at dette er noe som har fått utvikle seg over noen år, og at det er blitt reagert for lite og for sent .
Old 13-07-2012, 08:21   #142
apeks
ScanFlyer Silver

Jeg håper også noen svetter, men jeg tviler egentlig på det.
Synes ledelsen i Avinor virker ganske likegyldig.
Hørte til og med i et intervju at han synes han hadde gjort en god jobb.
Det sier vel ganske mye............
apeks is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 08:26   #143
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
...for det er jo min skyld at flyene er forsinket.
Å, jobber du i ledelsen i Avinor, du

Når det er for få på vakt, eks. ingen med kompetanse på Farris TMA eller et tårn blir ubemannet - hvordan håndteres da SAR o.l.? Flyr de ukontrollert eller kommer andre inn?

Hvis man må tvinge folk tilbake fra ferie, hvis vaktlister planlegges med utstrakt bruk av overtid m.v. burde vel dette på sikt gå ut over sikkerheten? På tide at LT blander seg inn og strammer inn på noen krav her?

Old 13-07-2012, 08:48   #144
Michael
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Å, jobber du i ledelsen i Avinor, du
Haha, vet ikke hvor mye ironien min kom frem i innlegget...men, so far so good på OSL hvertfall.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 08:54   #145
apron
ScanFlyer Blue

Restriksjonene som påfører flyselskapene store kostnader er definitivt en aksjon iverksatt av flygelederne. Når det er sagt(påstått), er det likefullt et resultat av naivitet fra Avinor.

Hvordan i all verden er det mulig å sette seg frivillig i en situasjon hvor en fullstendig gir bort alle kortene i stokken til en yrkesgruppe som flygeledere?

Nå er det om å gjøre for Avinorledelsen å ta ansvar brennfort!
1.) Kjøp fred i luftrommet i Norge
2.) Umiddelbart legge en plan for å sette en stopper for fremtidig maktmisbruk fra en yrkesgruppe.

...det som proviserer meg aller mest er at det hele pakkes inn i en skjult agenda - skikkelige kjærringspill fra NFF som kødder til ferien for svært mange og økonomien til flyselskapene for å oppnå egen vinning.

De skulle vært pisket hver 3 time gjennom hele fellesferien på ballene med en flisete wire.. Hrmpf..€€##arghhh!
apron is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 09:58   #146
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Jeg håper også noen svetter, men jeg tviler egentlig på det.
Synes ledelsen i Avinor virker ganske likegyldig.
Hørte til og med i et intervju at han synes han hadde gjort en god jobb.
Det sier vel ganske mye............
De svetter nok ikke i det hele tatt. De ser vel $$ i øynene. Det ble vel til og med sagt i et intervju at det ikke var noe å stresse seg opp for. Bare å slappe av og kjøpe en is og en brus ekstra. Hvem tjener i så fall på det?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 10:22   #147
Toffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Nå er det om å gjøre for Avinorledelsen å ta ansvar brennfort!
1.) Kjøp fred i luftrommet i Norge
2.) Umiddelbart legge en plan for å sette en stopper for fremtidig maktmisbruk fra en yrkesgruppe.
Så er tusenkronersspørsmålet hvordan man klarer å kombinere 1 og 2.
Old 13-07-2012, 10:24   #148
Bjamong
ScanFlyer Blue

http://avinor.easycruit.com/intranet...y/798059/18872

Any takers?
Bjamong is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 10:33   #149
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Da fikk en info om at det med all sansynelighet blir en rate på 15 fly i timen inn til osl fra 1430 lokal idag.

Og som kompensasjon for "kaoset" så skal flyselskapene slippe å betale extraavgiftene som påløper på landing etter normal åpningstid på flyplassene. Skal si de er raus....

REGULATION Oslo FMP July 13th 2012
Reason Lack of staffing, ENGM TWR
Traffic Volumes ENGMARR1
Period 1230-2200 UTC.
Rate 15/60
Max average delay 160 mins

Der fikk de en til på jobb , så da blir det en 18/60 rate

D.N.R.

Last edited by Oslop; 13-07-2012 at 11:49.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 10:51   #150
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Ingen som helst tvil om at ledelsen i Avinor ikke har gjort jobben sin. Situasjonen er helt uholdbar og Avinor har ansvaret.

Men på den annen side, her ligger vel hunden begravet:

Quote:
Originally Posted by QQsauce View Post
Når Avinor i tillegg viser en hårreisende arroganse i tariffoppgjøret (og da snakker jeg ikke om lønnsforhold) og attpåtil nærmest benekter at problemet eksisterer og lemper alt ansvaret over på "late og overbetalte" flygeledere i mediene så blir man ganske fedup.

Personlig har jeg logget ca 160 overtidstider hittil i år. (I fjor gikk jeg ca 350.) Ser for meg at jeg ikke gidder spesielt mange flere om ikke Avinor kommer med lua i hånda og erkjenner at de har driti seg ut, igjen.
Organisert aksjon? Kall det hva dere vil....
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 11:04   #151
siksak
Newcomer

Noen som har peiling på hvordan det blir fra rygge i kveld?
siksak is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 11:37   #152
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

SLA,... om Avinor ikke klarer å levere slot tid innen 15 minutter fra avtalt rutetid , betales ingen avgift til leverandøren (aka Avinor)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 11:53   #153
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Organisert aksjon? Kall det hva dere vil....
Hvordan en persons misnøye med ledelsen blir til en organisert aksjon sier litt om hvor lett det er for Avinors ledelse å slippe unna igjen.

Er forøvrig enig i at en SLA burde vært på plass for lenge siden. Kun da vil Avinor få et økonomisk incentiv til å sørge for adekvat bemanning. Slik det er i dag skyves kostnaden bare over på kunden.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 12:04   #154
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Hvordan en persons misnøye med ledelsen blir til en organisert aksjon sier litt om hvor lett det er for Avinors ledelse å slippe unna igjen.
Begrepet "organisert aksjon/aksjon" kan vel i høyeste grad tøyes - i alle retninger, alt fra en aksjon satt i gang fra fagforeningens side til at en håndfull personer har snakket sammen og sagt at de ikke vil ta på seg noe mer ekstra...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 12:11   #155
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Begrepet "organisert aksjon/aksjon" kan vel i høyeste grad tøyes - i alle retninger, alt fra en aksjon satt i gang fra fagforeningens side til at en håndfull personer har snakket sammen og sagt at de ikke vil ta på seg noe mer ekstra...
Og 2 innbruddstyver som avtaler å begå innbrudd sammen defineres da som organisert kriminalitet......priceless!
Old 13-07-2012, 12:23   #156
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Og 2 innbruddstyver som avtaler å begå innbrudd sammen defineres da som organisert kriminalitet.....
Nei, det har ikke jeg sagt. "Organisert kriminalitet" har en egen og klar definisjon.
En avtale der flesteparten av de ansatte har blitt enige om å f.eks. nekte overtid vil jeg tro de fleste vil oppfatte som "organisert aksjon", uten at den nødvendigvis er initiert av ledelsen i fagforeningen. Å forsøke å latterliggjøre at folk oppfatter det som en aksjon, synes jeg ikke er videre smart hvis man vil ha passasjerer og menigmann med seg.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 12:39   #157
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Problemet er vel at det stadig ropes om aksjoner uten at noen av oss som jobber som flygeledere har hørt om det. Når du stiller opp og går 3-400 timer overtid i året føles det passe urettferdig å bli kalt lat og overbetalt når man ikke har anledning.
Vi får stadig høre om at vi er syke rett som det er selv om sykefraværet ved Oslo Approach ligger rundt 1%.
Selv har jeg pappaperm for tiden, men jeg antar flere her mener jeg burde ventet med å ta ut den til det passer dem bedre, uavhengig av hva som må til for at kabalen skal gå opp ift. barnehageoppstart mm.
Old 13-07-2012, 12:56   #158
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Selv har jeg pappaperm for tiden, men jeg antar flere her mener jeg burde ventet med å ta ut den til det passer dem bedre, uavhengig av hva som må til for at kabalen skal gå opp ift. barnehageoppstart mm.
Selvfølgelig bør du melde deg til tjeneste! Barnet sover sikkert det meste av dagen så klarer seg selv mens du bruker din fritid, som det virker som alle andre har krav på bortsett fra dere, til jobb. Tenk på alle takkekortene du vil få

Ellers er enkeltindividets fritid, nettop deres til å disponere som de vil. Flygeledere har like mye rett til fritid som meg, en lærer, en doktor eller hvem det nå måtte være. Om mitt selskap ringer meg på en fridag og spør meg om jeg kan jobbe er det opp til meg å bestemme det, ikke dem. Fritiden er min til å gjøre hva jeg vil med, og hvis det inkluderer alt annet enn jobb, ja så gjør det det samme hvor mye penger de måtte kaste etter meg. Det er opp til selskapene å finne ut av hvordan de vil legge opp sin ansattekabal, og hva slags risiko de vil ta i så henseenede. Her har tydeligvis Avinor gamblet og tapt så det griner.

Last edited by Turtle; 13-07-2012 at 13:02.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 13:29   #159
Pluto
Newcomer

Pointmergearrival, kunne du ikke ventet med å få unge noen år? Jeg kjenner til en annen på Røyken som fikk unge i går, han kommer naturligvis ikke på jobb nå.. dette kan vel kalles organisert? For dette mener "apron" med flere og da er det sånn..

At endel som leser denne tråden ikke skjønner at dette er et ledelsesproblem er synd.

Min oppsummering: Kastrup har ca 50% flere flygeledere på ca samme trafikkmengde. Flygelederne på Røyken går fremdeles overtid og har gjort det i hele år og mange år tidligere. Personellsituasjonen på Røyken er på historisk lavmål. Ferieavvikling gjør det enda værre. En ledelse og opinion som stigmatiserer hele yrkesgruppen gjør ikke saken bedre. Ikke rart at folk går lei..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 13:52   #160
BU016
ScanFlyer Blue

Jeg har ingen problemer med å se at dette er et ledelse problem. Dette begrunnes med:

1. For få folk på jobb
2. Tillater altfor mye trafikk (Ref Falk Pedersen på TV2)

Når det er sagt så undres jeg også over noen punkter som man håper at folk med kompetanse kan svare på.

1. Stemmer det at man har 60 000 i året for å være disponible for overtid ved behov?

2. Har man hatt samtaler med Avinor om problemet og sett på konstruktive løsninger, eller sitter dere på hver deres tue og lar pax/selskap ta støyten?
BU016 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules