![]() |
|
![]() |
#121 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
Disse småtårnene i Sverige har de samme flygelederne som før,men ny arbeidsgiver.. ser ikke helt hvordan det løser ting..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Newcomer
Join Date: Apr 2008
Location: ENGM
Posts: 42
|
![]()
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler. Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Quote:
Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() Quote:
Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på.. Last edited by Pluto; 12-07-2012 at 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Avinor i oppvaskmøte med flyselskapene
http://www.aftenposten.no/okonomi/Av...e-6941544.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 17
|
![]()
Jeg har jobbet som flygeleder på Røyken i 12 år nå. Vi har aldri vært dårligere bemannet. Avinor har så lenge jeg har vært ansatt konkret valgt å basere normal drift på utstrakt bruk av overtid. Jeg har jobbet 2-300 timer overtid hvert år siden jeg sjekket ut og ser ikke noe lys i tunnelen. Tvert imot har sikkerhetsmarginene de siste årene blitt klart forverret, samtidig som det "strammes inn" overalt for å spare penger. Dette sliter på personellet og tålmodigheten er i ferd med å ta slutt.
Når Avinor i tillegg viser en hårreisende arroganse i tariffoppgjøret (og da snakker jeg ikke om lønnsforhold) og attpåtil nærmest benekter at problemet eksisterer og lemper alt ansvaret over på "late og overbetalte" flygeledere i mediene så blir man ganske fedup. Personlig har jeg logget ca 160 overtidstider hittil i år. (I fjor gikk jeg ca 350.) Ser for meg at jeg ikke gidder spesielt mange flere om ikke Avinor kommer med lua i hånda og erkjenner at de har driti seg ut, igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
De fleste har det faktisk bedre der de er, og kunne ikke tenke seg jobb i Norge. (Beklager å ødelegge gode kveruleringer med facts.)
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]() Quote:
Sammenligner man med andre land jobber man lengre mere, dårligere turnus osv i Norge enn andre land. Det er grunn til at nordmenn drar til Dubai og får dobbelt så mye i lønn der nede. Og skal man sammenligne med f.eks. Polen, Tsjekkia m.f. skulle norske FLL hatt en årslønn på rundt 3-4mill hvis man tar hensyn til kjøpekraft osv for å ligge på samme nivå som de. Hvorfor skal utenlandske FLL, som det er for få av i hele Europa, komme til fantastiske Norge og bli rævkjørt av en arbeidsgiver som kun er ute å sverte sine arbeidstakere? Nok er nok... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
1) Vi øsnsker selvfølgelig at så mange som mulig kommer på jobb for å dekke opp vaktene 2) Og på spørsmål om han har gjort jobben sin: "Ja, det har jeg" Er glad det ikke er min sjef...
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
"nok er nok" , ja det kommer frem
Det ligger vel noe i at endel fordeler meg helgeskift ble fjernet fra årsskiftet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
På NRKs radio "Her og Nå" i ettermiddag var sluttkommentaren til en representant fra Avinor at forsinkelser ikke var til å unngå til helgen, men at folk skulle ta det med godt humør og nytte anledningen til å drikke en ekstra brus og spise litt mer softis. Så da er vel hele denne farsen snudd til at folk kan skjeie enda litt mer ut i ferien og riktig more seg på flyplassene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Jadda, sitter nå her på OSL og venter på et forsinket fly. Har allerede begynt å grue meg til mandag morgen. Vurderer seriøst å skippe Brann-kampen på søndag for å fly via TRD til EVE da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
|
![]() Quote:
Men! De flyplassene som ligger mellom halvannen times og to timers flytur unna Oslo - ja der skulle jeg like å se et privatselskap få til en slik løsning med å be flygelederne gå ned i lønn. Såvidt meg bekjent "flommer" de nordligere strøkene våre over av unge flygeledere, og aldri i verden om de er interessert i å bli sittende der oppe i årevis på lavere lønn enn kollegaer sørpå. Det er mulig jeg tar feil og at det finnes unntak, men generelt er vel status på tårnene som Harstad, Bardufoss, Banak, Kirkenes, Alta osv at det sitter folk på plikt. Jeg tviler vel på at veldig mange av de ser for seg et eviglangt liv der oppe - hvert fall om betingelsene blir dårligere enn de er vant til nå, og som eventuelt blir dårligere enn det tidligere kolleger har i Avinor om noen år. Og da blir spørsmålet, hvordan skal et privateid selskap, f.eks. i Alta klare å beholde folk? Jo, de må øke lønnen. Og da er neppe så mange private selskap interessert. For det gjør jo naturligvis at utgiftene blir høyere. Et annet spørsmål er hvor de skal hente arbeidskraft fra, som da er villig til å flytte til Nord-Norge, for å tjene mindre enn i sine egne hjemland? Tanken rundt privatisering er sikkert sund og konkurranse er vel og bra i de fleste sammenhenger. I Norge har vi i første rekke en stor trussel mot at det skal lykkes - nemlig geografi. Den andre er at vi ikke kan lokke utenlandsk arbeidskraft med høyere lønn enn de allerede har. Jeg stiller meg tvilende til at noen selskaper vil få noe ut av dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg jobber gjerne over for å få jobben unna, men vill aldri akseptert en arbeidsgiver som avtalefester overtidsplikt. Her må fagrøysla tyngre på banen for å være en motvekt i media, men det er vel ikke like sexy å formidle... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]() Quote:
Sjelden jeg gruer meg til jobb, men akkurat denne helga kunne jeg tenkt meg å hatt fri. Da kan man bare konstatere at jobbhelga begynner om 6 timer. Bare å finne frem smilet...for det er jo min skyld at flyene er forsinket. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 11
|
![]() Quote:
Jeg skulle likt å se lokførerne, konduktørne eller hvem det skulle være få skylden om NSB hadde stilt seg i en situasjon som Avinor er i nå. Eller at sykepleierne får skylden fordi eldreomsorgen går dårlig. Helt utrolig hvilken linje mediene har lagt seg på i dekningen av denne saken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg må bare tiltre det de foregående poster skriver. En toppsjef som må bønnfalle arbeidstakernes fagforening om å jobbe enda mer overtid for at selskapet han leder skal kunne levere de mest grunnleggende tjenestene Avinor skal stå for??? Maken til udugelighet og inkompetanse. Han virket å være likeglad, men ville vise at nå fikk passasjerene vær så god være formøyd når han, sjefen sjøl, selv hadde holdt møte.
Som flere har påpekt; hvordan et de mulig at mediene ikke stiller mer kritiske og kunnskapsrike spørsmål? Avinor har bare sittet med hendene i fanget og ventet på at sommertrafikken for feriereisende skulle ødelegges? Og hvor er politikerne?
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) Last edited by litt-amatør; 13-07-2012 at 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tid for en statusrapport på en av de mest begredelige dager på OSL i år, 12. juli:
Punktlighet på avganger SAS | 56 % Norwegian | 54 % Widerøe | 30 % Andre selskap | 47 % Totalt OSL | 51 % La oss også ta for oss punktlighet for ankomster (med samme 15 minuttersregelen) SAS | 36 % Norwegian | 45 % Widerøe | 35 % Andre selskap | 52 % Totalt OSL | 51 % Må berømme bakkemannskapene til de to største aktørene på OSL for å greie å bringe så mange for sene ankomster innenfor 15 minutters forsinkelse på avgangene igjen - SAS har 20% forbedring, mens Norwegian greier å få inn 9% fler. Gjennomsnittlig forsinkelse ved ankomst for de med mer enn 15 minutter er 39 minutter, og maksimalt hadde SAS 2:04 forsinkelse (SK4734 fra Split hvis de ankommer som varslet kl 01:34), Norwegian 1:25 (DY541 fra Stavanger) og Widerøe 2:14 (WF145 fra Sandane). Samtlige SAS-fly med planlagt ankomst mellom 16:50 og 21:45 og samtlige Norwegian-fly mellom 16:00 og 21:35 hadde en punktlighet på 0%. Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Det skal ikke være lett å drive flyselskap i Norge, med dårlig vær om vinteren, streik og ferie+underbemanning om sommeren og generelt liten betalingsvilje. Heldigvis regner det mye, så folk drar mye på ferie til sydligere strøk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |