Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2012, 00:52   #1
Flying-news
ScanFlyer Silver

Spørsmål Spørsmål: bestilt t/r med Ryanair, ikke møte opp på utreise? + hjelp

Familien på fire skal nedover til PMI med Ryanair i slutten av måneden, og billetter ble kjøpt for lenge siden. I går ringte tante min mor og sa at hennes master-graduation i et eller annet i London er på samme dag som vi reiser sørover. Min mor har et sterkt ønske om å være der på den store dagen til tante, hvilket betyr at hun i så fall ikke kan reise med oss nedover. Hun har spurt meg om jeg kunne sjekke priser på Oslo-LON, og LON-PMI dagen etter, for å møte oss da. Har funnet greie priser med DY og EasyJet til hhv ca 350kr og 1000 kr.

Problemet da er Ryanair. Av en eller annen grunn fornemmer jeg at billetten hennes blir ugyldig dersom hun ikke reiser med "hele" billetten slik den ble bestilt. Er det sånn at hun bare kan bestille OSL-LON, LON-PMI og så reise hjem igjen fra Mallorca med samme Ryanair-booking som oss andre, selv om hun ikke ble med sørover?

For ordens skyld skal vi andre som også reiser fortsatt reise med Ryanair både ned og hjem igjen, slik som i utgangspunktet.

Må vi si ifra til Ryanair at hun ikke blir med sydover på utreisen? Eller er det for hennes del bare å ikke møte opp, uten at det får noen konsekvenser for oss andre, eller henne på hjemreisen?
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 03:07   #2
Scanflyer
ScanFlyer Blue

Scanflyer's Avatar

Default Re: Spørsmål: bestilt t/r med Ryanair, ikke møte opp på utreise? + hjelp

Hvis din mor ikke benytter utreisen vil returen bli automatisk kansellert. Det er standard hos de aller fleste flyselskaper.

Du kan jo bare bestille en ny enveisbillett fra PMI med Ryanair?
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 04:09   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Re: Spørsmål: bestilt t/r med Ryanair, ikke møte opp på utreise? + hjelp

Passasjerer som ikke bruker utreiseflyvningen, kan bruke returflyvningen.

http://www.ryanair.com/no/sporsmal/c...not-travelling
Old 05-07-2012, 06:27   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Familien på fire skal nedover til PMI med Ryanair i slutten av måneden, og billetter ble kjøpt for lenge siden. I går ringte tante min mor og sa at hennes master-graduation i et eller annet i London er på samme dag som vi reiser sørover. Min mor har et sterkt ønske om å være der på den store dagen til tante, hvilket betyr at hun i så fall ikke kan reise med oss nedover. Hun har spurt meg om jeg kunne sjekke priser på Oslo-LON, og LON-PMI dagen etter, for å møte oss da. Har funnet greie priser med DY og EasyJet til hhv ca 350kr og 1000 kr.

Problemet da er Ryanair. Av en eller annen grunn fornemmer jeg at billetten hennes blir ugyldig dersom hun ikke reiser med "hele" billetten slik den ble bestilt. Er det sånn at hun bare kan bestille OSL-LON, LON-PMI og så reise hjem igjen fra Mallorca med samme Ryanair-booking som oss andre, selv om hun ikke ble med sørover?

For ordens skyld skal vi andre som også reiser fortsatt reise med Ryanair både ned og hjem igjen, slik som i utgangspunktet.

Må vi si ifra til Ryanair at hun ikke blir med sydover på utreisen? Eller er det for hennes del bare å ikke møte opp, uten at det får noen konsekvenser for oss andre, eller henne på hjemreisen?
Ta kontakt med Ryanair og spør de om hvilke retningslinjer som gjelder. De er de nærmeste til å gi deg korrekt svar.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 13:03   #5
Scanflyer
ScanFlyer Blue

Scanflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Passasjerer som ikke bruker utreiseflyvningen, kan bruke returflyvningen.

http://www.ryanair.com/no/sporsmal/c...not-travelling

Oisann. Her var jeg for kjapt ute! Var ikke klar over at Ryanair hadde andre regler enn andre selskaper. Beklager det!
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 13:31   #6
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Scanflyer View Post
Oisann. Her var jeg for kjapt ute! Var ikke klar over at Ryanair hadde andre regler enn andre selskaper. Beklager det!
Normalt har jo Ryanair dårligere vilkår enn andre selskaper. Men her ser det jo ut til at de faktisk har bedre vilkår enn det som er vanlig.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 13:33   #7
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Normalt har jo Ryanair dårligere vilkår enn andre selskaper. Men her ser det jo ut til at de faktisk har bedre vilkår enn det som er vanlig.
Ja det er rart de ikke selger samme setet flere ganger
Old 05-07-2012, 15:44   #8
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Ryanair Re: Spørsmål: bestilt t/r med Ryanair, ikke møte opp på utreise? + hjelp

En konsekvens av at Ryanair alltid ( så langt tilbake som jeg har brukt dem, iallfall) bare har solgt enveisbilletter.
Old 05-07-2012, 22:18   #9
Flying-news
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Ta kontakt med Ryanair og spør de om hvilke retningslinjer som gjelder. De er de nærmeste til å gi deg korrekt svar.

Vidar
Det var det min mor også ville, men det er jo så mye enklere å få svar her
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 20:43   #10
LN-CMN
ScanFlyer Silver

Jeg har gjort dette flere ganger, kun brukt returbilletten, dette er nok pga at man sjekker inn selv og at billetten ikke "henger sammen" , hos andre selskap blir utreisen stående som Airport og ikke FLOWN og da kanselleres returen.

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 22:06   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Har ikke noe å gjøre med at du sjekker inn selv, og heller ikke at kupongstatus blir airport - alle kuponger går til airport control uansett (og tilbake til open om den ikke er benyttet).

Det handler bare om hvordan selskapet har valg å gjøre det - selge alt som én reise, eller selge alle flighter som énveisbilletter.

For selskap som kansellerer resterende flighter dersom man ikke dukker opp, og det er nok fortsatt de fleste, så går det en melding fra innsjekksystemet om hvilke pax som var noshow (mener det står på PFSen - pax final sales, men ble litt i tvil nå), og resterende bookinger på flighter med aktuelt flyselskap blir kansellert automatisk på grunnlag av den meldingen. E-ticketen er ikke kansellert dog, den lever videre. Noen selskap tillater at man betaler et noshowgebyr, og ev. ombookingsgebyr, og da benytter man samme e-ticket som grunnlag for den nye. Det kan også være refusjonsverdi igjen.

But I digress...

Posting Rules