![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Om det er for få flygeledere må man utdanne flere så enkelt er det. Joda jeg skjønner jo at det koster Avinor bortimot 1 million kroner å utdanne en flygeleder, men når det går utover bemanning så må man ganske enkelt legge mer penger i utdanningssystemet til Avinor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan noen fortelle konkret hvor mange stillinger som står ubemannet og hvor mange
flygeledere det er totalt? Uten disse tallene blir dette en meningsløs diskusjon. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Merker at det er en stund siden man forlot Norge når arbeidsgiverorganisasjonen har et navn som gir assosiasjoner til 007 og SPECTRE.
Det gir vel ikke så mye mere mening i diskusjonen om du vet hvor mange stillinger som mangler når det er noe man ikke kommer til enighet om. En ting er stillinger som ikke er dekt i utgangspunktet, en annen er at man ikke har muligheter nok til å dekke opp ved sykdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
- Hvis det mangler f.eks 1 stilling av 500 ansatte betyr dette i praksis ingenting. - Mangler det 100 stillinger av 500 er det en katastrofe. Normalt sykefravær dekkes i de aller fleste bedrifter med overtid av de resterende. Man kan ikke ha x% overdekning av 2 grunner; - Man vil ikke ha nok arbeid til alle og får altfor høye personalkostnader - Sykefraværet vil øke dramatisk da det ikke lenger vil ha noen konsekvens om man er "syk" eller ikke. Etter en stund vil man være like langt, men med langt høyere kostnader og dårligere miljø. W Last edited by Wahoo; 28-06-2012 at 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I denne saken som så mange andre så ligger vel sannheten et sted i mellom hva som sies og skrives fra partene.
Man ble vel litt pizzet når overtids kompansasjonen for extra helgejobbing ble redusert vel juletider vil jeg tro. At det mangler folk er også en faktor, og så er det en fin balanse mellom å få "lov" til å jobbe endel overtid med veldig bra kompensasjon , til å bli "pålagt" overtid en fin sommerdag med moderat kompensasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Basert på dagens noe snaue helgebemanning, vil det være nok folk til å dekke annenhver helg i 2015. Dette er basert på et noe optimistisk overslag på tilførsel av personell til enheten, og at 80-85% av de tilførte faktisk består opplæringen. Sårbart? Uten tvil.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...tover-sommeren
Det må da trygt kunne kalles ræva planlegging. Kan vel ikke være noe sjokk for Avinor at de ansatte skal ha ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er ikke noe nytt med udekte vakter i vaktlister, så det er ikke ferie som skaper det. Ferie gjør bare at det blir mange flere. Husk at vaktlisten med disse udekte vaktene OGSÅ vil føre til flow selv om ALLE vaktene blir dekket opp fra tid til annen, også UTEN korttidsfravær. (Trafikken er større en vaktlisten klarer i perioder)
TFC1 kan sikkert korrigere, men jeg mener at det var ca 150 udekte vakter bare for Oslo TMA og Farris TMA sist vaktliste også. Problemet med sommerfeire er at ikke bare er det færre folk grunnet ferie, det er ikke så mange å få tak i til å gå overtid heller! (Det er noe lettere ellers i året.) Hvem ønsker å gå på overtidsvakt om sommeren om både ektefelle og barn har ferie? (......med mindre man er lei kjerringa da....... ![]()
![]() |
#49 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg maa si at det ser ut som om at lite endrer seg der hjemme i gamlelandet, i 2005 pakket jeg kofferten og dro til sandkassen for aa jobbe i stedet. Paa den tiden var det underbemanning av flygeledere der hemme, og om jeg husker rett var det lovnader om at man snart skulle vaere nok bemannet slik at det skulle bli baade mindre overtid og flere frihelger...
Haaper NFF fikk til gode resultater i forhandligene i helgen, skal bli interessant aa se hva som har endret seg, men maa si at det fremdeles ikke virker spesielt interessant aa flytte tilbake til gamlelandet for saa aa slite seg ut paa jobb. Naar man i tillegg sitter med mer i nettoloenn her nede enn det mine kollegaer der hjemme i snitt tjener brutto foer overtid maa det veldig gode ordninger til for aa lokke oss utvandrere til aa returnere... (For ordens skyld, her hos meg har jeg bare hatt 2 overtidsvakter i aar, og for hver vakt faar blir jeg kompensert med 2 fridager. Mine kollegaer litt lengere nord blir kompensert med en fridag og minimim 5.500 kroner pr vakt (med dagens kurs)). |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Newcomer
|
![]()
Varför inte erbjuda några svenska ATCO kontrakt ? LFV/Nuac (hahaha.......) har resurser så det räcker och blir över många år framåt. Om flygtrafiken blir kvar på nuvarande nivå eller lägre har sverige många ATCO som utan negativa konsekvenser kan "utlånas" tlll andra providers utan att NUAC (danmark/sverige) slipper onödiga personalkostnader.
Svenska ATCO's are cheap (comparing to homegrown norwegians......) /Sly |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det jobber mange svenske flygeledere i Norge, og de jobber på normale norske betingelser, også lønn. Avinor driver ikke med sosial dumping.
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er faktisk bare å søke, Avinor legger ut flygelederstillinger til søknadsrunde hver senhøst (Novemberish) på Avinor.no Her er det fritt fram for eksterne søkere, får samme betingelser som de norske.
Jobber svensker, dansker, islendinger i norge. Sikkert også andre nasjonaliteter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tjener Avinor penger på GA? (splittet) | M609 | General Aviation og sjøfly | 9 | 17-06-2012 11:02 |
flygeledere fra utlandet | C172 | Flyforum | 40 | 30-05-2006 08:41 |
For liten bemanning i skranken på Torp | GF1 | Flyforum | 39 | 05-02-2006 12:55 |
Bemanning på Kontrollsentral Nord | Green1 | Flyforum | 0 | 12-08-2005 10:01 |