![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Aksjonen i september 2004 har jeg store problemer med ikke å kalle en samlet aksjon, og ikke individer som møtte på jobb, men som ikke følte seg 100
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Sail4fun. Er dette noe du 100% vet, eller synser du bare? LTT-fullmektig er et stikkord til deg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Norsk Flygelederforening har kommet med en pressemelding vedrørende tariff-forhandlingene som når går til mekling til helga.
http://www.natca.no/_files/users/Ark...ding1_juni.pdf Utdrag: Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
|
![]() Quote:
Hvis man klager for for mye overtid for man da heller si nei til dette når man blir spurt, og dermed sørge for riktig bemanning på lenger sikt, istedet for å godta det år etter år, for så å gå i stå. Det er faktisk mulig å si nei |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
@someone. Flygeledere kan bli beordret på overtid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,107
|
![]()
Takk for info!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Nå er det vel slik at arbeidsmiljøloven åpner for at enhver ansatt beordres til å jobbe overtid dersom det er behov. Forskjellen er at flygeledere (og f.eks. piloter) kan erklære seg tjenesteudyktige i forbindelse med en slik beordring, og da er man akkurat like langt....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]() Quote:
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
|
![]() Quote:
Neppe så mye dramatikk de første dagene med andre ord. Men vi vet jo at det nok kommer til å bli en langt større opptrapping (om det blir streik da). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Uten å kjenne detaljene... og godt mulig man har gode argumenter og krav. Men slik som dette har blitt fremstilt... så syns jeg det er latterlig å begrunne streik ved å sammenligne godene sine med toppledere, og ergo skal streike for å ha like gode vilkår ift. pensjon. Og det er utrolig dårlig å spre usikkerhet og i ytterste konsekvens lamme hele flytrafikken midt i fellesferien pga. dette. Dette framstår som misbruk av streikeretten. Og det skal godt gjøres at en slik streik rettferdiggjøres.
Ja til tvungen lønnsnemd for usakelige streiker som går urimelig utover uskyldig tredjepart! |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Og hvilke firmaer er det som ikke er avhengig av en "uskyldig tredjepart" ?
For å bruke et gammelt Carl I Hagen uttrykk: "En kan ikke leve av å klippe hverandre". |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]() Quote:
Er det noe Avinor ønsker så er det igjen å framstille flygeledere(fll) som grådige idioter. NFF ba Avinor å gå ut til pressen med informasjon om underbemanningen som er på Oslo og Gardermoen. Dette ville ikke Avinor. Tilfeldig? Nei. Det er bedre å forsøke å framstille det som en aksjon hver gang det er forsinkelser. Oslo APP har f.eks. 20-30% ferre fll enn det Avinor selv sier det skal være. Man skal ikke lengre enn til Kastrup og Arlanda hvor man har et konstant bemanningsoverskudd, nettopp for å ta seg av sykdom o.l. - og en helt riktig tilnærming til bemanning. Hvis lille Per på 2 år er syk og fll-mamma må være hjemme en dag, kan det føre til flere hundre minutter delay på GM. Så idiotisk sårbar er bemanningen idag. Men det er helt i tråd med hvordan Avinor har driftet LTT de siste 20 årene - "det er billigere å kalle inn folk på overtid og ha 20% underbemanning, enn å ha 10% overbemanning for å ta seg av fravær o.l." Evt forsinkelser belastes flyselskapene... Fra Aftenposten: Quote:
Kan Avinor sette deg opp på: * jobb annenhver helg * jobb til kl23 fredags kveld og på igjen kl 2230 søndags kveld i frihelgen din * jobb søndags ettermiddag i ferieuken din, hver gang man tar ut ferie * jobb kl 0600 dagen etter man gikk av, gjerne flere, nattevakter dagen før - slik at man må snu døgnet med 24t på 24t (fullstendig imot alle søvnanbefalinger) * være avhengige av en mengde unntak fra AML for at daglig drift skal gå rundt * osv osv ...så gjør Avinor nettopp det. Det er derfor man nå ønsker å forandre slike ting i avtalen slik at Avinor også må følge noe av det som anbefales innen HMS. Ingen fll ønsker at tredjepart får lide, spesielt ikke nå i sommerferien. Håper på en rask løsning. Men Avinor får slutte å henge ut fll og kalle dette en lønnskamp. Den holder dessverre ikke, selv om media og Avinor er fullstendig uinteressert i å prøve å nyansere debatten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,968
|
![]()
Nuvel... Deres side av saken stod vel plastret ut over alle nettavisene igår så den ene er vel ikke bedre enn den andre. Det er vel heller ingen flygeleder-ledere som har gått ut og sagt at "lønna er god nok" heller.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10051085
Endelig har media begynt å grave litt i den virkelige tilstanden hos Avinor. Nå er det vel litt drøyt av Avinor å påstå at det kun er 13 ubesatte flygelederstillinger på landsbasis, vaktlisteutkastet for Oslo ATCC hadde opprinnelige 425 udekte vakter for 13 uker i sommer. Man endte opp på ca 190 vakter, men da er bemanningen kuttet rimelig inn til beinet for å få en noenlunde levelig liste for de ansatte. Historien gjentar seg, Randi Flesland påsto det var nok flygeledere, Luftfartsverket drev på akkurat samme måten. Nok er nok nå, selv om vi sikkert er grådige idioter som fremmer usaklige krav... |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,968
|
![]()
Vel... om snittlønnen før overtid, i artikkelen, er i nærheten av korrekt er det jo et greit tillegg for nettopp helgejobbing innebygget.
Underbemanning derimot. Den skjønner jeg og det er selvfølgelig uholdbart i lengden.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 28-06-2012 at 09:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Sånn litt på siden, men allikevel; på jobb mangler vi nå store mengder ansatte. Når det ikke er nok folk på jobb får vi ikke tatt pauser eller gått på toalettet. Noen skift mangler rett og slett dekning. Dette gjør arbeidsdagen stressende, slitsom og krevende. Når man har jobbet 9-10timer skift i så så mange dager, så hjelper det ikke om jeg så får 1000kr timen overtidsbetalt. Er sliten og fritiden er verdt alt.
Så det argumentet synes jeg er vel begrunnet. Uansett hvor mye man får betalt, det er litt irrelevant når man har nådd metningspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,968
|
![]()
Jo, altså. Som jeg skrev før jeg modererte meg (for ikke å provosere), så er det nettopp det jeg antyder. Dere får en meget høy lønn av noen ulike grunner. At det er et stort ansvar, at det kreves utdanning, at det kreves en rett personlighet/takle stress, at dere er en sterk pressgruppe... Men OGSÅ at det er svært ukurrante arbeidstider.
Jeg har tolket noen av postene over som at man klager om sin syke mor pga lørdagsjobbing. Og DET argumentet synes jeg altså faller på stengrunn.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
![]() Et konkret eksempel. i 2007 ble det utformet en forskrift som ga unntak fra AML §10-8 4. ledd om hyppig søndagstjeneste. ( http://www.lovdata.no/for/sf/ad/td-20070427-0459-0.html ) Denne forskriften hadde en varighet frem til 31-12-2011, da bemanningen skulle i henhold til avtale være i en normal situasjon igjen. Vårparten 2011 fant Avinor ut at de ikke kunne klare å oppfylle sin del av avtalen med begrunnelse i at de da "ville måtte bemanne utover det de anså som nødvendig for å opprettholde regularitet i flytrafikken". NFF ble ikke tatt med på råd før Avinor fikk Samferdselsdepartementet til å forlenge denne forskriften. Er det normal måte å behandle sine ansatte på..?? Nei, tror ikke det. Jeg forstår at det kan virke som om vi gnåler om å få fri lørdager og søndager i bøtter og spann, men når realiteten er at arbeidsgiver planlegger på at man skal jobbe mer enn annenhver helg fordi det ikke passer seg for dem å bemanne ordentlig, da blir man en smule provosert.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
Når arbeidsgiver konsekvent ikke har nok arbeidere til å dekke alle skift, som fører til vedvarende overtidsarbeid på de som jobber - så må man nesten true med streik og komme med knallharde lønnskrav hvis man ønsker en endring.
Er dagens ordning lønnsom for arbeidsgiver, contra det å hurtig tilstelle tilstrekkelig med nyansatte? Familie og fritid er viktigere enn penger, men krav om penger er det som kan sikre nettopp dette. Mefører det riktighet at ATC har vært dårlig bemannet i en årrekke, så er det igrunn fortjent med konflikter nå, da unnskyldninger om liten kapasitet i utdanningssystemet ikke holder mål på lang sikt. Det er ikke verre en å utbygge dette, og mange år tar det ikke såfremt viljen er der. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tjener Avinor penger på GA? (splittet) | M609 | General Aviation og sjøfly | 9 | 17-06-2012 11:02 |
flygeledere fra utlandet | C172 | Flyforum | 40 | 30-05-2006 08:41 |
For liten bemanning i skranken på Torp | GF1 | Flyforum | 39 | 05-02-2006 12:55 |
Bemanning på Kontrollsentral Nord | Green1 | Flyforum | 0 | 12-08-2005 10:01 |