Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2012, 21:17   #41
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Re: Nyt om Ryanair vs. LO

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Den virksomhed, her handlingselskabet, er jo ikke tvunget pr. lov til at skrive under på en sådan overenskomst.
Men har altså likevel skrevet under på en handlingavtale med Ryanair. Helt frivillig.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 21:21   #42
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by HenrHans View Post
Hvis Ryanair og O'leary ikke kan li' duften i bageriet, så må de forlade Billund, tabet vil ikke blive voldsomt, der står andre selskaber på spring for at dække 'tabet', FlyBe er f.eks. ikke blevet afskrækket af den danske model !
hvorfor er de da ikke inne på BLL allerede?

Vidar
Old 16-05-2012, 21:45   #43
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Men har altså likevel skrevet under på en handlingavtale med Ryanair. Helt frivillig.
Formentlig, men ikke sikkert. Der er nogle regler hvis man har monopol, men det vil jeg ikke eksamineres i

Men eftersom de nok har en aftale med dem, så vil et brud på denne aftale stadig ikke være lovbrud, men ene og alene kontraktbrud, hvilket er en sag for civilretten. En strejke af denne art er mig bekendt ikke et brud på konkurrenceretten i forhold til monopoler. Men igen, er lidt derude hvor jeg ikke kan bunde!
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 22:48   #44
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Formentlig, men ikke sikkert. Der er nogle regler hvis man har monopol, men det vil jeg ikke eksamineres i

Men eftersom de nok har en aftale med dem, så vil et brud på denne aftale stadig ikke være lovbrud, men ene og alene kontraktbrud, hvilket er en sag for civilretten. En strejke af denne art er mig bekendt ikke et brud på konkurrenceretten i forhold til monopoler. Men igen, er lidt derude hvor jeg ikke kan bunde!
Hvis et handlingselskap har en dominerende posisjon, som fx ved monopol, så tror jeg de vil slite i forhold til konkurranselovgivingen hvis de nekter å levere sine tjenester til et selskap som skal fly til/fra flyplassen. Leveringsnekt vil kunne rammes av Artikkel 101 i TFEU (den nye EU traktaten) om konkurransebegrensende atferd.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 05:57   #45
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by HenrHans View Post
Det bliver din arbejdsgiver sikkert glad for at høre, du mangler blot at fortælle ham hvor mange % du ønsker at gå ned i løn. Skal din løn svare til det Polske niveau eller det rumænske, du kan også vælge at gå hele vejen og med det samme og ramme det kinesiske niveau ?

Nu ønsker du nok ikke at gå ned i løn, så hvorfor skal de personalegrupper der arbejder i luftfartsindustrien accepterer et Ryanair kommer og underbyder de andre virksomheder, hvis der ikke er nogen der vælger at tage kampen nu så bliver det skruen uden ende - og løn og arbejdsvilkår vil blive forringet over en bred kam.

Hvis Ryanair og O'leary ikke kan li' duften i bageriet, så må de forlade Billund, tabet vil ikke blive voldsomt, der står andre selskaber på spring for at dække 'tabet', FlyBe er f.eks. ikke blevet afskrækket af den danske model !
Jamen hvorfor stoppe her? Hvorfor ikke blokere for LOT, Emirates, Aeroflot, Qatar, AirBaltic, Thai osv. De underbyder også nogle gange SAS og andre lokale selskaber. Og de betaler da også mindre i løn til deres crew end SAS gør. Og jeg er ikke sikker på at de har overenskomster.

Kunne det ikke lige så godt være at fagforeningsmedlemmerne, der ikke kan li' duften i bageriet, der skulle forlade branchen og/eller fagforeningen?
Old 17-05-2012, 07:40   #46
NSMS
Newcomer

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Jamen hvorfor stoppe her? Hvorfor ikke blokere for LOT, Emirates, Aeroflot, Qatar, AirBaltic, Thai osv. De underbyder også nogle gange SAS
Interessant! Jeg anede ikke at de alle havde åbnet base i Danmark !
NSMS is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 09:47   #47
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis et handlingselskap har en dominerende posisjon, som fx ved monopol, så tror jeg de vil slite i forhold til konkurranselovgivingen hvis de nekter å levere sine tjenester til et selskap som skal fly til/fra flyplassen. Leveringsnekt vil kunne rammes av Artikkel 101 i TFEU (den nye EU traktaten) om konkurransebegrensende atferd.
Betyr det at fagforeningskontingenten på sikt kan bli ganske høy for å dekke eventuelle bøter på grunn av ulovlige streiker og blokader?

Vidar
Old 17-05-2012, 10:15   #48
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by ValdaIsaksson View Post
Det ville jeg nu faktisk være parat til, hvis det kunne redde jobs, eller andet. Jeg er sådan set bare glad for at have et i disse tider.

Desuden skulle vi alle bidrage til krisen, eller hvad var det nu, den kloge minister sagde?
Jamen jeg ville da helt sikkert også gå 50 % ned i løn, hvis altså også lige min skat, husleje, benzin, fødevarer og alle andre udgifter også faldt med samme
procenttal..
Hisln Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 10:21   #49
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

I BLL og AAL er der kun et handling selskab. altså monopol. Paxtallene i AAL og BLL er vel så høje at de 2 lufthavne sagtens kan bære 2 handling selskaber.
Hos os i AAR har vi godt nok også kun 1 handling selskab, men her er det samlede paxtal ikke så højt at der er plads til et extra selskab.
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 11:39   #50
branserud
ScanFlyer Blue

Er vel kanskje den eneste gangen jeg stötter danske fagforeninger fullt ut.. MEN dette er et problem som ligger langt over enkelt land. Dette er en sak for EU. Synes ansatte skal ha en viss trygghet och at selskaper skal kunne konkurere på likere villkår. Like vil det alldrig bli. Mest skremmende mener jeg at luftfarten er på vei i feil rettning og den eneste som kan stoppe det er EU.

Last edited by branserud; 17-05-2012 at 12:18.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 13:49   #51
ValdaIsaksson
ScanFlyer Blue

Nu er der jo ingen der tvinger dem til arbejdet vel? Og der er helt sikkert nogle der gerne vil gøre det. Måske kunne man få noget erfaring med jobbet, så man kunne søge videre.
Hvorfor har fagforeningerne ikke kig på tjenere og kokke, som arbejde gratis for at få erfaring? Det er da tilmed noget værre rod.
ValdaIsaksson is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 14:14   #52
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Betyr det at fagforeningskontingenten på sikt kan bli ganske høy for å dekke eventuelle bøter på grunn av ulovlige streiker og blokader?
Nå er ikke jeg jurist så jeg skal ikke komme med prediksjoner om det, men brudd på konkurranseloven kan innebære litt bøter, ja. Nå vil det vel være handlingselskapet som pålegges eventuelle bøter, og som evt i neste omgang må ta dette med de som er ansvarlige for leveringsnekten.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 14:54   #53
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Ansatte (evt. med hjælp fra fagforeningerne) betaler fra tid til anden en bod for ulovlig strejke. Men et evt. brud på konkurrenceloven pga. strejke betales af virksomheden, i det her tilfælde handlingselskabet.

Om det så er brud på denne lov hvis selskabet har indgået en aftale men bliver ramt af strejke: Pas, det ved jeg ikke, men kunne være interesssant at få afklaret.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 00:04   #54
ValdaIsaksson
ScanFlyer Blue

Ryanair Re: Nyt om Ryanair vs. LO

Jeg skal flyve med Ryanair midt i juni. Hvis de strejker der, bliver min billet, og hotel refunderet oder was? :/
ValdaIsaksson is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 04:44   #55
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg skal flyve med Ryanair midt i juni. Hvis de strejker der, bliver min billet, og hotel refunderet oder was? :/
Hahaha !
Old 18-05-2012, 06:54   #56
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Hvis det er en ulovlig streik, send regningen til det selskapet hvor de ansatte har gått ut i streik. Alternativt send den til fagforeningen.

Ellers kan jo selvfølgelig også en reiseforsikring duge i enkelte situasjoner.

Vidar
Old 18-05-2012, 18:39   #57
Robert Palmer
Newcomer

ValdaIsaksson:
Det er lidt kompliceret at forklare reglerne for erstatning ved aflyste flyvninger - både for hotel og airfare, da reglerne kan være forskellige og afhænge af flere faktorer.

Her er et realistisk bud på hvad du kan forvente fra Ryanair - både i tilfælde af aflyste rejser, men også generelt:

http://tinyurl.com/7qpz6t7
Robert Palmer is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2012, 19:35   #58
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Så går de ansatte selv til angreb på 3F og HK i Billund

Quote:
De ansatte i Billund Airport vil ikke i konflikt med Ryanair, selv om fagforeningerne 3F og HK blæser til konflikt. Der bliver aldrig nogen konflikt med Ryanair i Billund Airport. Det fastslår en gruppe ansatte efter flere ugers drøftelser om muligheden for en konflikt mod det irske lavprisselskab, ledt af fagforeningerne 3f og HK
http://www.jv.dk/artikel/1341903:Bus...-fagforeninger

Quote:
- Der er faktisk decideret uanstændigt at fagforeningsfolk bruger os som våben og i øvrigt gambler med vores arbejdspladser, i en sag som nok kun har deres egen interesse. Hvis vi som medarbejdere har sympati for deres kamp, er det en anden sag, men når det lader til at ingen i lufthavnen har lyst til at være en del af dette, så skal vi ikke tvinges ind det, hedder det i protesten.
http://www.tvsyd.dk/artikel/153095:A...fthavnsblokade
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2012, 19:57   #59
Robert Palmer
Newcomer

Klasseforrædere...
Robert Palmer is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2012, 10:49   #60
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Quote:
Tirsdag eftermiddag var omkring 100 ansatte i Billund Lufthavn samlet til stormøde for at undgå at blive inddraget i en symptikonflikt mod Ryanair. Repræsentanter fra de to fagforbund HK og 3F kom i kraftig modvind på mødet i den jyske lufthavn.
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=62877

Det er vel forståeligt nok de beskytter deres egen arbejdsplads,
trods FR's skal vi kalde det alternative metoder.

Posting Rules