Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2012, 11:49   #41
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
3-3-3 kommer til å bli normen hos de aller fleste selskapene, inkludert det store nettverksselskapene dessverre. At ANA og JAL velger 2-4-2 kommer til å bli blant unntakene. Men det har uansett visst seg at passasjerer på economy først og fremst ser på pris og reiserute og ikke setebredde, og de med 10 i bredden på 777 virker ikke ha noe problem med å få folk til å booke hos dem
3-3-3 i 787 blir som 3-4-3 i 744, noe som har vært normen for "alle" 744-operatører. Det har vært lite ramaskrik om at det har vært for trangt, så dette er nok storm i et vannglass. Jeg er mer skeptisk til 3-4-3 i 777, likevel velger selskaper å innføre dette. Hadde det gått for mye ut over bookingtall hadde nok prosessen blitt reversert.

At SAS skulle legge seg på et høyere komfortnivå enn normen blandt nettverksselskap er en utopi, og jeg lurer egentlig på hvem som har påstått dette her på forumet.

Quote:
Denne tråden derimot synes nå å vise at SAS ønsker å sette inn setene like tett som hos DYIC. Det vi da dermed kan konstatere er at enkelte her ønsker at også SAS skal ned på et fullt LCIC-nivå
Å påstå at SAS mest sannsynlig vil velge 3-3-3 i en eventuell 787 er langt fra det samme som å ønske SAS ned på LCC nivå. Skjønner egentlig ikke hvor enkelte tar slike konstateringer fra.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 10-05-2012 at 11:53.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 12:08   #42
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
SAS Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Tror jeg trenger igjen å nevne denne tabellen


I forbindelse med valget til DY med 3+3+3 seter var det en opphetet debatt her, og omkvedet var at så trangt ville ikke SAS velge - SAS har til og med en tomme ekstra i bredde sammenlignet med hva DY nå viste at de skulle tilby i sine nye 787.

Denne tråden derimot synes nå å vise at SAS ønsker å sette inn setene like tett som hos DYIC. Det vi da dermed kan konstatere er at enkelte her ønsker at også SAS skal ned på et fullt LCIC-nivå. Spørsmålet er så om SAS også skal konkurrere på lik linje på pris med DYIC siden det ikke er vesentlige forskjeller i komfort mellom de to i cattle? Regner med at det er noen som vil protestere høylytt nå
Jeg sitter tett¨på denne prosessen i SAS, og vet ganske mye om dette.
Vil bare si at ingenting som har med hverken flytype, eller setekonfigurasjoner er avgjort.
Sete og galley konfigurasjoner vil heller ikke bli diskutert før flytype er avgjort.
Hvor tett stolene skal plasseres i economy har heller ikke engang vært tema internt.
Hva enkelte her på dette fora måtte mene og tro om dette blir rene spekulasjoner.

Forøvrig en ganske morsom tråd å lese.
Men det som er sagt fra SAS er at det er 2 flytyper selskapet ser på. Det er 787, og Airbus A350.
Ingen avgjørelser er tatt, ei heller noen tidsplan foreligger.
Men arbeidet med dette er i gang, naturligvis. Antall fly er heller ikke avgjort.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 16:28   #43
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg sitter tett¨på denne prosessen i SAS, og vet ganske mye om dette.
Vil bare si at ingenting som har med hverken flytype, eller setekonfigurasjoner er avgjort.
Sete og galley konfigurasjoner vil heller ikke bli diskutert før flytype er avgjort.
Hvor tett stolene skal plasseres i economy har heller ikke engang vært tema internt.
Hva enkelte her på dette fora måtte mene og tro om dette blir rene spekulasjoner.

Forøvrig en ganske morsom tråd å lese.
Men det som er sagt fra SAS er at det er 2 flytyper selskapet ser på. Det er 787, og Airbus A350.
Ingen avgjørelser er tatt, ei heller noen tidsplan foreligger.
Men arbeidet med dette er i gang, naturligvis. Antall fly er heller ikke avgjort.
Ikke at jeg skal påstå så mye,som jeg ikke driver med daglig. Men finner det veldig merkelig at ikke seteconfig/antall seter ikke er diskutert. Det vil da være veldig essensiellt ved ett flykjøp, hvor mange personer man får plass til, alt annet synes jeg er helt på viddene, er jeg helt på bærtur
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 19:21   #44
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det er veldig essensielt hvis det snakk om kjøp Basse-HAU, men jeg synes å kunne lese mellom linjene til SAS-Steward at her er det mer om å kunne finne en utleier som kan være en partner (eller våger å være en partner). Dermed gir det fleste andre ting av seg selv - et helt standard konfigurert fly som det vil være lett å finne ny kunde for i tilfelle ...
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 19:36   #45
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,400
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Som det tidligere har sagt, så skal alle løsninger nå være 'hyllevare' istedet for spesialløsninger som SAS er så berømte for, så da gir mye seg selv når man bestemmer seg for type.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 20:20   #46
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det er veldig essensielt hvis det snakk om kjøp Basse-HAU, men jeg synes å kunne lese mellom linjene til SAS-Steward at her er det mer om å kunne finne en utleier som kan være en partner (eller våger å være en partner). Dermed gir det fleste andre ting av seg selv - et helt standard konfigurert fly som det vil være lett å finne ny kunde for i tilfelle ...
Er ikke så mye å lese mellom linjene, annet en det som er beskrevet tidligere.
Løsningene man velger skal være hyllevare fra produsenten.
Å da det for hver flytype (både Airbus og Boeing) er mellom 15 og 20 ulike løsninger for galley og setekonfigurasjoner, krever det litt arbeid.
Videre må man se på cargo, avtaler man har og eventuelt kan få, hvor skal flyene benyttes og hvilke destinasjoner ser man for seg i forhold til eventuelle ekspansjoner.

Men det er også klart at man ser på andrehåndsverdien og eventuelle kostnader til eventuelle oppgraderiner osv.
Det er utrolig mange hensyn man skal ta, og oppi dette kommer også hvilket nivå man skal legge seg på i forhold til ombord service, og in-flight produkt.

Men på nåværende punkt er det helt umulig for noen å konkludere med noe som helst i forhold til hvilken flytype, setekonfigurasjon og ikke minst pitch.
Jeg vet godt hva jeg personlig ønsker, men er ikke sikkert alle er enig med meg om det.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 21:35   #47
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Grei og flott tabell, men hva er tallene 747 3+4+3 ?

Husker godt 747 da de hadde ni i bredden. Det føltes godt. Har opplevd det med AA, CO, UA, PA og DL... Men her har vel ingen tabell ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 21:59   #48
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Er ikke så mye å lese mellom linjene, annet en det som er beskrevet tidligere.
Løsningene man velger skal være hyllevare fra produsenten.
Å da det for hver flytype (både Airbus og Boeing) er mellom 15 og 20 ulike løsninger for galley og setekonfigurasjoner, krever det litt arbeid.
Videre må man se på cargo, avtaler man har og eventuelt kan få, hvor skal flyene benyttes og hvilke destinasjoner ser man for seg i forhold til eventuelle ekspansjoner.

Men det er også klart at man ser på andrehåndsverdien og eventuelle kostnader til eventuelle oppgraderiner osv.
Det er utrolig mange hensyn man skal ta, og oppi dette kommer også hvilket nivå man skal legge seg på i forhold til ombord service, og in-flight produkt.

Men på nåværende punkt er det helt umulig for noen å konkludere med noe som helst i forhold til hvilken flytype, setekonfigurasjon og ikke minst pitch.
Jeg vet godt hva jeg personlig ønsker, men er ikke sikkert alle er enig med meg om det.
Airbus A350, please ))
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 22:03   #49
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Airbus A350, please ))
Snakker du ut fra egne behov, eller hva du mener gjør SAS best rustet til å overleve og tjene penger i fremtiden?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 22:15   #50
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,515
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Airbus A350, please ))
Herregud skal de la de ansatte være med å bestemme også nå!!!!!

Fra spøk til revolver, hva baserer du din uttalelse på? Hvorfor A350 og ikke 787?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 00:07   #51
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Snakker du ut fra egne behov, eller hva du mener gjør SAS best rustet til å overleve og tjene penger i fremtiden?
Hvad der er bedst for alle parter. No more, no less!
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 00:16   #52
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Herregud skal de la de ansatte være med å bestemme også nå!!!!!

Fra spøk til revolver, hva baserer du din uttalelse på? Hvorfor A350 og ikke 787?
At A350-900 vil give SAS de bedste økonomiske forudsætninger, vores passagerer mere plads og teknologiske bekvemmeligheder og crew de bedste arbejdsbetingelser. Det er bare at sætte de to fly op mod hinanden.

Men spændende bliver det, når SAS melder ud om det bliver A eller B.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 00:25   #53
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
At A350-900 vil give SAS de bedste økonomiske forudsætninger, vores passagerer mere plads og teknologiske bekvemmeligheder og crew de bedste arbejdsbetingelser. Det er bare at sætte de to fly op mod hinanden.

Men spændende bliver det, når SAS melder ud om det bliver A eller B.
Men hvorfor vurderer SAS begge flytyper, når du er så skråsikker på at 359 er best på alle måter? Aner ikke ledelsen hva de driver med?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 00:40   #54
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Hvis A359 var best, hadde det vell ikke vært behov for andre fly?
Hvis B787 var best, hadde det vell ikke vært behov for andre fly?

Jeg kan godt holde på i det uendelige.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 00:52   #55
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

SAS kan vel også taktiske spillet - alt er bedre enn monopol
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 06:49   #56
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Ser ikke riktig hvordan man skal finansiere dette. Kreditt verdigheten er ikke på topp og rentene på et evt kjöp blir atakelig höyere enn hos konkurentene. Man snakker om ca 45 millarder..
Selskapet er i stort behov for en fornyelse plan. I artikklen står det at förste langdistanse flyet i 2014.
Ser ikke for meg at man får tak i värken b787-9/10 eller a350 i 2014.. Og man er i desperat behov av å gå med store gevinster i årene som kommer.. Om man skal konkurere mot selskaper som har nyere og mere effektiv flåte som i tillegg tar större og större markedsandeler for hvert år.. Lykke til..


http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2394789.ece

På kort- og mellomdistansene skal SAS ha en blanding av de nyeste Boeing 737-flyene og Airbus A320.

Med 60 nykomlinger blir utskiftingen like stor som hele dagens flåte til konkurrenten Norwegian, påpeker direktør Roald. Utskiftingen blir en lang prosess som skal pågå over flere år fram mot slutten av dette tiåret.

De nye flyene skal erstatte samtlige av de 26 eldre MD-80 i SAS-eie og de ti eldste Boeing 737 som fulgte med på lasset da SAS kjøpte Braathens for ti år siden.

Også utskiftingen av langdistanseflåten vil pågå etter hvert med to fly årlig. De første flyene skiftes i 2014 og blir fulgt av ytterligere to året etter. Aktuelle her er nye Airbus A330, A350 eller Boeing 787 – i den nye 10-versjonen med plass til 315 passasjerer.

Totalt må SAS regne med å betale mellom 40 og 45 milliarder kroner for de nye flyene, skriver Stavanger Aftenblad.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 07:00   #57
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Ser ikke riktig hvordan man skal finansiere dette. Kreditt verdigheten er ikke på topp og rentene på et evt kjöp blir atakelig höyere enn hos konkurentene. Man snakker om ca 45 millarder..
Selskapet er i stort behov for en fornyelse plan. I artikklen står det at förste langdistanse flyet i 2014.
Ser ikke for meg at man får tak i värken b787-9/10 eller a350 i 2014.. Og man er i desperat behov av å gå med store gevinster i årene som kommer.. Om man skal konkurere mot selskaper som har nyere og mere effektiv flåte som i tillegg tar större og större markedsandeler for hvert år.. Lykke til..


http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2394789.ece

På kort- og mellomdistansene skal SAS ha en blanding av de nyeste Boeing 737-flyene og Airbus A320.

Med 60 nykomlinger blir utskiftingen like stor som hele dagens flåte til konkurrenten Norwegian, påpeker direktør Roald. Utskiftingen blir en lang prosess som skal pågå over flere år fram mot slutten av dette tiåret.

De nye flyene skal erstatte samtlige av de 26 eldre MD-80 i SAS-eie og de ti eldste Boeing 737 som fulgte med på lasset da SAS kjøpte Braathens for ti år siden.

Også utskiftingen av langdistanseflåten vil pågå etter hvert med to fly årlig. De første flyene skiftes i 2014 og blir fulgt av ytterligere to året etter. Aktuelle her er nye Airbus A330, A350 eller Boeing 787 – i den nye 10-versjonen med plass til 315 passasjerer.

Totalt må SAS regne med å betale mellom 40 og 45 milliarder kroner for de nye flyene, skriver Stavanger Aftenblad.
Avhengig av leverandør vil mesteparten av dette finansieres via spesielle Exportlån som ikke vil bli dyrere for SAS enn konkurentene, jeg kjenner ikke til hvilke vilkår Airbus kan tilby - men vet av lokale forhold (og bråk fra blant annet Delta) at Boeing har absolutt finansieringsløsninger som ikke skulle by på problemer for SAS.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 07:02   #58
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,937
Default

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Avhengig av leverandør vil mesteparten av dette finansieres via spesielle Exportlån som ikke vil bli dyrere for SAS enn konkurentene, jeg kjenner ikke til hvilke vilkår Airbus kan tilby - men vet av lokale forhold (og bråk fra blant annet Delta) at Boeing har absolutt finansieringsløsninger som ikke skulle by på problemer for SAS.
Leasing er vel en faktor som også bør nevnes?

Selv Emirates finansierer sine A380 gjennom sale-leaseback
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 07:36   #59
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Store deler av de 60 nye flyene det snakkes om i artikkelen i flåten er vel allerede bestilt? Med unntak av langdistansefly og noen flere kort- og mellomdistansefly.

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
På kort- og mellomdistansene skal SAS ha en blanding av de nyeste Boeing 737-flyene og Airbus A320.
SAS har allerede bestilt 12 (brukte) Boeing 737-700 (to levert i år), ni (nye) Boeing 737-800 (en levert i år), i tillegg er om lag 10-15 Airbus A320 på vei. SAS har jo også en ordre på 30 A320 neo.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 09:04   #60
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Historen er også nået til de danske breddegrader:
http://finans.tv2.dk/nyheder/article...y.html?forside
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019) Henshaw Reiseforum 316 10-03-2025 22:01
Artikel: SAS og en række andre luftfartsselskaber kræver 2,5 mia. af Københavns Lufth EvakCPH Flyforum 1 20-02-2017 13:34
SAS og bemanding af langdistancefly KHANSEN Småprat 1 13-03-2016 14:37
Hvordan ser det ut i bagasjeanlegget på OSL? Kort video. The Ticketor Småprat 6 18-10-2012 18:09
Intressant SAS artikel flywheel Flyforum 0 17-03-2009 14:01


All times are GMT +2. The time now is 14:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.