Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2012, 21:43   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Maibilder fra SVG (Mens noen kikker på Dreamliner kikker jeg på andre ting.... )

Blir nok et haaaaav av sjanser til å se 787 ved senere anledninger tenkte jeg og la planen om å dra på spottetur til OSL i mai på hylla. No regrets. 1.mai fikk jeg likevel skvist inn litt tid til litt planespotting. Hadde et ørlite håp om å rekke avgangen til Icelandair. Men neida, den missa jeg på fire minutters margin. Tok av foran nesen på meg da jeg kjørte på det som etterhvert blir Sola-splitten.

Men men. Jeg fikk nå tatt noen andre bilder i stedet.

1. mai:

OY-CKR - Piper PA-31-350 Chieftain by nosalthe, on Flickr

Var ikke bare meg som var ute og koste meg i det fine været.

DSC_0399 by nosalthe, on Flickr

LN-ALR - Reims Aviation F177RG by nosalthe, on Flickr

Hadde et håp om å få se denne på take-off. Så at den ble tanket opp og klargjort. De startet opp motorene og stod og surret en god stund før den plutselig shuttet ned. Så da fikk jeg snike meg bort til gjerdet å ta et sånn et bilde i stedet.

D-IABC - Aero Commander 680V Turbo Commander/Century Turbo by nosalthe, on Flickr

KLM sine Fokker er og blir en kjærlig variasjon innimellom alle grisene og jungel-jetene.

PH-OFM - Fokker 100 by nosalthe, on Flickr

Så hopper vi elegant over til dagens dato altså 3. mai. Hadde lovet å kjøre min kjære som skulle ut på jobbreise med tidlig flyavgang. Så da ble det noen timer spotting på morgenkvisten og utover med varierende resultat. Men her kommer hvertfall noen, så får vi se om de kanskje sniker seg inn noen "bonusbilder" etter hvert.

LN-RNW er en av SAS sine maskiner som for øyeblikket er "på utlån fra svensk produksjon". Jeg så ikke denne da jeg var på Arlanda sist oktober. Så da var det kjekt at den kom nå da. Den ankom fra Trondheim som SK4481 og drar her videre til Gardermoen som SK4008.

LN-RNW - Boeing 737-700WL by nosalthe, on Flickr

En DAT. Eller var det DOT?

LY-RUS - Saab 340A by nosalthe, on Flickr

Wizzair's maskin som gjorde dagens rundtur GDN-SVG-GDN hadde hvit nese. (HA-LPN).

HA-LPN - AIrbus A320 by nosalthe, on Flickr

Foreløpig siste fra meg i denne omgang er G-DBCH som er en Airbus A319. Kom inn på BMI's rute 537 fra Heathrow. Likte godt bakteppet på dette bildet med alle de gule blomstene...

G-DBCH - Airbus A319 by nosalthe, on Flickr

Som sagt. Kommer muligens tilbake med "bonusbilder" etter hvert. Happy spotting.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 22:12   #2
chrSVGa380
Flyspotter på SVG

chrSVGa380's Avatar

Default Re: Maibilder fra SVG (Mens noen kikker på Dreamliner kikker jeg på andre ting.... )

Flotte bilder, Nils
chrSVGa380 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 22:15   #3
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Default Re: Maibilder fra SVG (Mens noen kikker på Dreamliner kikker jeg på andre ting.... )

Flotte bilder fra SVG. Kjempebilder jeg vil ha mer, takker så mye for titten ihbertfall. Vet noen hvem som eier privatflyet.?
Old 03-05-2012, 23:44   #4
Kanon
ScanFlyer Molded

D-IABC og PH-OFM var lekre
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 14:47   #5
inger
ScanFlyer Gold

Fine bilder Blomstene lyste opp på siste bilde ja

Inger
inger is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 21:14   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Takk for hyggelige kommentarer alle sammen.

Ble en tur ut i dag også, så det kommer nok noen bilder etterhvert.
Old 04-05-2012, 23:16   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Da slenger vi på noen bilder fra i dag. 4.mai. JetTime'n måtte dokumenteres. I tillegg dukket det jo opp noen andre spennende saker så. Here we go...

Starter på en måte der vi sluttet i går. BMI var her med G-DBCI i dag som var en ny maskin i loggboken min.

G-DBCI - Airbus A319 by nosalthe, on Flickr

LN-DYL var også en ny oppføring i loggboken.

LN-DYL - Boeing 737-800WL by nosalthe, on Flickr

Dagens høydepunkt var nok denne OY-JTE som opererte en charter til Helsinki. JetTime har også en retur fra Helsinki (på søndag kl. 1555) for de som ønsker å knipse den.

OY-JTE - Boeing 737-3L9 by nosalthe, on Flickr

Her om dagen så ble det observert tre Sea Kings i formasjon fra Sola. I dag var det to maskiner som tok av sammen og kom rett over hodene våre på plattformen. Sånn blir det interessante bilder av.

"60" and "62" - Sea Kings from RNOAF. by nosalthe, on Flickr

Et annet helikopter på besøk er denne EC-FTB som kommer fra den spanske kystvakten. Jeg må si at jeg liker designet på disse maskinene veldig godt. En skikkelig klassiker som var en trofast sliter på norsk kontinentalsokkel i mange år.

EC-FTB - Sikorsky S61N094 by nosalthe, on Flickr

Den neste maskinen her kan vi nok ikke si er en trofast sliter. Den ble levert til KLM Cityhopper den 20 april. Ca. 14 dager siden altså. Vi får satse på den får mange gode år i tjeneste for det nederlandske flyselskapet. I dag opererte den KL1201/1202.

PH-EZW - Embraer 190 by nosalthe, on Flickr

Foreløpig siste bilde i denne omgang stod parkert på militær side da jeg ankom plattformen en gang etter klokken 1200. Den stod parkert der gjennom hele mitt opphold på Sola, men startet opp og takset ut for avgang rett før jeg måtte dra. Var vel et rolig øyeblikk på Sola for den takset ut "den vanlige veien" men i stedet for å takse rundt så gasset den på og backtracket i frisk fart helt ned til enden av rullebanen før den snudde og tok av. Vakker maskin. Dette er en av Luftsforsvaret's Falcon-maskiner. Hørte forøvrig at den kom innom litt senere på ettermiddagen også.

RNOAF "041" - Dassault Falcon 20ECM by nosalthe, on Flickr

Ha en god helg forumister!
Old 05-05-2012, 19:08   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fine bilder! LY-RUS er egentlig en DOT-maskin, men her flyr den åpenbart på en DAT-rute. Den har vel antakelig blitt flyttet fra Gardermoen til Rygge etter at de mistet konsesjonen på Fagernes?
Old 05-05-2012, 20:42   #9
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Kanon flotte bilder fra vakre Stavanger! Gleder meg ekstra mye til å komme hjem dit til sommeren etter å sett disse!
Old 05-05-2012, 20:47   #10
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
LY-RUS er egentlig en DOT-maskin, men her flyr den åpenbart på en DAT-rute.
Ikke nødvendigvis. EBJ-BLL-SVG og retur er vel en DOT-rute med SAAB?

Og bildene? Konge. Det så forøvrig ut som at BMI lettet fra gresset....
Stone is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2012, 20:59   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Ikke nødvendigvis. EBJ-BLL-SVG og retur er vel en DOT-rute med SAAB?
Nei, det er en DAT-rute. Den eneste DOT-ruten er Oslo-Røros.
Old 05-05-2012, 21:10   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Men har DAT noen 340 i flåten, eller er det bare DOT som har det?
Old 05-05-2012, 21:43   #13
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Nei, det er en DAT-rute. Den eneste DOT-ruten er Oslo-Røros.
Hvorfor er rutenummeret R6023/024 da? R6 er jo DOT.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2012, 23:15   #14
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Fine bilder og flott variasjon av motiver!
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2012, 23:46   #15
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Ble nødt til å titte innom etter at jeg til stadighet presterer å lese tittelen som "Matbilder fra SVG".

Flotte bilder var det, selv om det var fly og ikke mat som var avbildet.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 08:16   #16
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Takk for veldig kjekke kommentarer alle sammen. Koser meg med å ta flybilder om dagen og begynner å glede meg til flyshow om en måneds tid. Kommer vel antagelig bare til å flytte ut til Sola den helgen.

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Ble nødt til å titte innom etter at jeg til stadighet presterer å lese tittelen som "Matbilder fra SVG".

Flotte bilder var det, selv om det var fly og ikke mat som var avbildet.
Hehe. Hadde kanskje hjulpet hvis hadde satt en bindestrek mellom "mai" og "bilder"? Men men.

(en liten parantes: Hadde det vært morsomt å starte opp en egen bildetråd med matbilder fra flyreiser?).
Old 06-05-2012, 08:32   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Hvorfor er rutenummeret R6023/024 da? R6 er jo DOT.
Det er mulig at det er DOTs fly som opererer ruten til Esbjerg og at Avinor presenterer denne ruten med R6, men ifølge DATs egne sider brukes bare R6 på Røros-ruten. De andre har DX-rutenummer, også Esbjerg-ruten. Forskjellen mellom DAT og DOT er uansett så flytende at det er lettest å forstå dem som ett selskap.
Old 06-05-2012, 11:26   #18
Vidar
ScanFlyer Gold

Flotte bilder du presenterer oss her.

Vidar
<a href="http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?tag=Vidar+Ringstad" target="_blank">My photos on planespotters.net</a>
Vidar is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 13:52   #19
PerJohan
ScanFlyer Blue

Mye variert og fint her!
Den Aero Commanderen mener jeg kom fra OSL. Det tok i alle fall av en slik tidligere i uka
Old 06-06-2012, 19:16   #20
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Bonusbilde #1 fra mai.

LN-BUC fotografert på avgang 22.mai.

LN-BUC - Boeing 737-505 by nosalthe, on Flickr
Reply

Posting Rules