Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2012, 17:15   #1
MD80Kristian
Newcomer
 
Join Date: Jan 2010
Location: Karup, Danmark
Posts: 44
Norwegian Norwegian tilbage på KRP

TV2 News melder at DY er tilbage på KRP - med 4 daglige afgange fra på Søndag.
MD80Kristian is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 17:36   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: DY tilbage på KRP

Koselig, har hatt noen fine stopp der
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 18:01   #3
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: DY tilbage på KRP

Så mangler vi bare BLL-CPH for at lappe indenrigshullerne. Hvem mon tager over der?
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 18:16   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,919
Default Re: DY tilbage på KRP

Synes Karup høres ut som en tapsrute med 738....det gjelder forsåvidt alle innenriksruter i Danmark!
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 18:23   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Synes Karup høres ut som en tapsrute med 738....det gjelder forsåvidt alle innenriksruter i Danmark!
DY havde jo ikke nogen større success sidst de prøvede - og da var det oftest med 737-300.

KRP fungerer ikke med store maskiner. Små fly og mange frekvenser er løsningen - og ikke mindst interline aftaler, så det midtjyske erhvervsliv kan komme videre ud i verden.

Synd for QI og ikke mindst synd for erhverslivet i midtjylland, at de nu ender op med en langt dårligere løsning end tidligere. Men de var delvist selv medskyldige i det, da mange købte billigere DY billetter da de kom på markedet (og dermed var medskyldige i at gøre livet svært for QI) - uden at tænke over konsekvenserne når QI var væk. Nu har de sparet nogle småpenge i første omgang, men ender med at det bliver langt dyrere for dem i fremtiden når deres muligheder for interline m.v. forsvinder...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 18:24   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Synes Karup høres ut som en tapsrute med 738....det gjelder forsåvidt alle innenriksruter i Danmark!
Ja vel, kanskje man beslutter seg a beholde noen 733 til evigheten for a kunne betjene disse tynne ruter. CPH-BLL ble betjent av DM med 737 ogsa, sa det finnes en mulighet a tjene penger pa disse, dersom man sender flyet videre til Europa etterpa...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 19:39   #7
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
DY havde jo ikke nogen større success sidst de prøvede - og da var det oftest med 737-300.

KRP fungerer ikke med store maskiner. Små fly og mange frekvenser er løsningen - og ikke mindst interline aftaler, så det midtjyske erhvervsliv kan komme videre ud i verden.

Synd for QI og ikke mindst synd for erhverslivet i midtjylland, at de nu ender op med en langt dårligere løsning end tidligere. Men de var delvist selv medskyldige i det, da mange købte billigere DY billetter da de kom på markedet (og dermed var medskyldige i at gøre livet svært for QI) - uden at tænke over konsekvenserne når QI var væk. Nu har de sparet nogle småpenge i første omgang, men ender med at det bliver langt dyrere for dem i fremtiden når deres muligheder for interline m.v. forsvinder...
Nå var det nok ikke konkurransen med DY på CPH-KRP som var årsak til at QI gikk konkurs, men derimot en totalt inkompitent ledelse...
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 22:59   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Synd for QI og ikke mindst synd for erhverslivet i midtjylland, at de nu ender op med en langt dårligere løsning end tidligere. Men de var delvist selv medskyldige i det, da mange købte billigere DY billetter da de kom på markedet (og dermed var medskyldige i at gøre livet svært for QI) - uden at tænke over konsekvenserne når QI var væk. Nu har de sparet nogle småpenge i første omgang, men ender med at det bliver langt dyrere for dem i fremtiden når deres muligheder for interline m.v. forsvinder...
Hva er dette for noe, ansvarliggjør du virkelig forbrukere som brukte Norwegian fra KRP delvis for at QI gikk konkurs?

Hvordan oppførte Cimber seg overfor kundene, når ansatte i selskapet kjøpte opp alle 1-kroners billettene til Norwegian, og dermed ødela muligheten forbrukerne hadde til å reise "gratis" den gangen?

Mange kunder i KRP får faktisk et bedre produkt nå, med B738 og gratis WiFi, fremfor ATR.

Last edited by Boeing_fan; 03-05-2012 at 23:03.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 01:15   #9
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Hva er dette for noe, ansvarliggjør du virkelig forbrukere som brukte Norwegian fra KRP delvis for at QI gikk konkurs?

Hvordan oppførte Cimber seg overfor kundene, når ansatte i selskapet kjøpte opp alle 1-kroners billettene til Norwegian, og dermed ødela muligheten forbrukerne hadde til å reise "gratis" den gangen?

Mange kunder i KRP får faktisk et bedre produkt nå, med B738 og gratis WiFi, fremfor ATR.
Ha ha - nyte en B738 og gratis WiFi i 8 minutter fra signs off til signs on....? Ja - det blir nok en voldsom forbedring... :-D Selvfølgelig mye viktigere enn halvering i antall avganger og NIX connection med nettverksselskaper!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 08:13   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by Jetset View Post
Nå var det nok ikke konkurransen med DY på CPH-KRP som var årsak til at QI gikk konkurs, men derimot en totalt inkompitent ledelse...
Enig i at det var den væsentligste grund. Derfor skriver jeg også "delvist", da CPH-KRP har været en rigtig moneymaker for QI og gik til at være tabsrute for både QI og DY.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 08:20   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Hva er dette for noe, ansvarliggjør du virkelig forbrukere som brukte Norwegian fra KRP delvis for at QI gikk konkurs?

Hvordan oppførte Cimber seg overfor kundene, når ansatte i selskapet kjøpte opp alle 1-kroners billettene til Norwegian, og dermed ødela muligheten forbrukerne hadde til å reise "gratis" den gangen?

Mange kunder i KRP får faktisk et bedre produkt nå, med B738 og gratis WiFi, fremfor ATR.
Ja jeg giver erhverskunderne en del af skylden for at de i dag sidder med et langt dårligere produkt end tidligere.

En halvering af afgangene og ingen interline er en voldsom forringelse ift tidligere. At kunne bruge wifi (hvis man er så heldig at få en 738) i 6-8 minutter er jeg ganske sikker på er ganske ligegyldigt i denne sammenhæng.

Men de valgte selv at flyve med DY for at spare lidt småpenge og nu får de det produkt de har bedt om, men ikke tænkt over konsekvenserne af.

Privatkunder er en anden snak. Dem ved vi at der kun er 3 salgsargumenter der virker overfor: pris, pris og pris. De lever også bedre med dårligere frekvens.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 09:19   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: DY tilbage på KRP

Hvis DY skal satse på en bredere feeding rutesatsning, bør vel DY også tenke litt regionalfly i størrelsen 50-80 seter? Som flere andre sier er det vel ganske mange innenriksruter som ikke vil gå med en 738 maskin?

DY flyr jo både KRS-BGO og KRS-TRD med 738 med frekvenser på 4-7 ganger i uka. Hadde de hatt mindre fly kunne de nok heller klare flere frekvenser og sånn sett konkurrert bedre med SAS?

Samme ville vel gjelde i DK. Men det er kanskje ikke sånn strategien deres er??

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 09:33   #13
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: DY tilbage på KRP

Hvor stor andel av passasjerene mellom KRP og CPH hadde transfer videre?
Mener å ha lest et sted her på forumet at det er snakk om ca 30% transfer på OSL, men det kan vel være at det tallet er noe større på CPH?!
For de som bare skal til CPH er vel det forholdsvis likegyldigt hvilken farge det er på setene i maskinen de skal flyve med. Men skal man videre ut i verden hadde jo QI en helt klar fordel. Men nå er jo ikke DYs opperasjon ut av CPH liten heller.

Uansett synd at QI ikke klarte videre drift og kanskje like ille for SK at de mister endel feed, som etterhvert kan havne hos konkurrentene.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 09:47   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: DY tilbage på KRP

Tipper på at omkring 50 % af pax fra KRP er/var Transfer pax.
Her i AAR er ca Hovedparten af vore psgr transfer pax

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 10:53   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DY tilbage på KRP

Uten at jeg har oversikt over hvilke alternativer som finnes på nærliggende flyplasser, så er det vel en knapp time unna Billund med bil, er det ikke? 1.5 timer + til Aarhus? Ikke verdens undergang, men opplagt en forrigelse for de som er transfer passasjerer.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 13:28   #16
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,589
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Ha ha - nyte en B738 og gratis WiFi i 8 minutter fra signs off til signs on....? Ja - det blir nok en voldsom forbedring... :-D Selvfølgelig mye viktigere enn halvering i antall avganger og NIX connection med nettverksselskaper!
Jeg gir det 1-0 med denne kommentaren så langt i tråden.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 08:40   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,149
Default Re: DY tilbage på KRP

I følge CH-aviation vil ruten bli fløyet av en 737-300 på wetlease fra JetTime fra mars
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 18:23   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I følge CH-aviation vil ruten bli fløyet av en 737-300 på wetlease fra JetTime fra mars
Og samtidig nedjusteres til 2 daglige i sommerperioden. Ser ud til DY slider noget på den rute.

Og erhvervslivet i midtjylland slider endnu mere med et historisk dårlig flyudbud fra KRP. Desuden er KRP på et kritisk minimum hvor man overvejer om det kan betale sig at drive civil luftfart.

737 er og bliver for stor til den rute og så længe DY findes der kommer der ikke en operatør med mindre fly/flere frekvenser/interline, som erhvervslivet har brug for.

Godt eksempel på at LCC og discount priser ikke altid er godt for markedet. Men men, det var midtjyderne selv der valgte at spare nogle få hundrede kroner og flyve DY istedet for QI uden at tænke over hvor stor regningen blev efterfølgende. Det er der mange der fortryder idag.

Alle har tabt. DY tjener ikke penge på ruten, QI gik konkurs (bl.a. pga manglende indtægter fra denne rute) og erhvervslivet har aldrig haft dårligere muligheder.

Tror det ville være bedst for alle hvis DY lukkede ruten og SK/QA eller DAT fløj den med ATR.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 25-02-2013 at 18:28.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 19:44   #19
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Tror det ville være bedst for alle hvis DY lukkede ruten og SK/QA eller DAT fløj den med ATR.
Kanskje DAT, men SK har uttalt at Karup ligger for nærme Billund nå som det er kommet ny vei, og transferandeleb fra Karup er alt for lav.... Er det virkelig nødvendig med 3 lufthavner så nærme som Karup, Billund og Esbjerg?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2013, 19:54   #20
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: DY tilbage på KRP

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Kanskje DAT, men SK har uttalt at Karup ligger for nærme Billund nå som det er kommet ny vei, og transferandeleb fra Karup er alt for lav.... Er det virkelig nødvendig med 3 lufthavner så nærme som Karup, Billund og Esbjerg?
NEJ - sagt af en der bor 35min fra KRP.
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KRP på HAU i dag? Basse-HAU Flyforum 6 20-09-2010 09:47
DY på KRP MD80Kristian Flyforum 11 02-02-2010 20:57
spottervenligt flyshow i KRP Guest Flyforum 0 29-05-2005 12:51
Airshow i KRP Guest Flyforum 1 29-03-2005 00:19
QI nu med CRJ på KRP Guest Flyforum 4 18-10-2004 19:03


All times are GMT +2. The time now is 11:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.