Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2012, 13:23   #21
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Utdanning som bakkemanskap?

Det er normalt ikke arbeidsgiver som tar seg av politiattesten men Luftfartstilsynet, men kan du vise til at du har fått et kort, så teller det jo positivt da arb.giver vet at du sannsynligvis har en godkjent bakgrunnssjekk. I tillegg til UPA, så må du også ha dokumentasjon på jobb/studier for fem år tilbake i tid. Det er nye regler fra i fjor.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 13:28   #22
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er normalt ikke arbeidsgiver som tar seg av politiattesten men Luftfartstilsynet, men kan du vise til at du har fått et kort, så teller det jo positivt da arb.giver vet at du sannsynligvis har en godkjent bakgrunnssjekk. I tillegg til UPA, så må du også ha dokumentasjon på jobb/studier for fem år tilbake i tid. Det er nye regler fra i fjor.
Ta og med siste 5 års adresser. Men dette gjelder nye kort, og fornyelse. Har du gyldig kort, er det bare å oppdatere dette med din nye arbeidsgiver og stilling.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 13:30   #23
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Jepp alt er levert. neste mandag er det gått 1mnd siden jeg søkte. Og dem på jobben sa det kunne ta opp til en måned og få kortet, så håper det kommer snart så men jeg får først ta ut læretiden min som eletriker. Så får jeg se hva jeg gjør etterpå det når jeg er ferdig.
Old 02-05-2012, 13:36   #24
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
Jepp alt er levert. neste mandag er det gått 1mnd siden jeg søkte. Og dem på jobben sa det kunne ta opp til en måned og få kortet, så håper det kommer snart så men jeg får først ta ut læretiden min som eletriker. Så får jeg se hva jeg gjør etterpå det når jeg er ferdig.
Etter at de nye reglene trådde i kraft, har det tatt opptil tre måneder. Men nå skal vistnok Avinor sette flere folk på dette, for å få ned behandlingstiden.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 13:45   #25
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Såpass lang tid ja. Men men det får ta tiden det trenger, det er en stor prosess det skal gjennom så, men det verste er midlertidig kort som kun er to dager. Kan få mer ettersom hvor stor jobben er tror jeg, men men Avinor bestemmer men krysser fungert for at kortet kommet snart.
Old 02-05-2012, 14:10   #26
Roxman
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
men krysser fungert for at kortet kommet snart.
Kortet kommer ikke i posten. Du må få utlevert et skjema som må signeres av en i bedriften som Avinor har godkjent, for å så levere dette til ID-kontoret på flyplassen. Vis du arbeider i et firma som utfører midlertidig arbeid på flyplassen, så må du nok belage deg på å måtte ha midlertidig så lenge dere arbeider innenfor.
Old 02-05-2012, 14:29   #27
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Har du søkt på eget iniativ eller er det bedriften du jobber i som du jobber i som har søkt for deg?
Vede is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 14:29   #28
JoeW
ScanFlyer Rusty

Du kan vel ikke akkurat søke på eget initativ?

(jf. "tjenestemessig behov")
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 14:33   #29
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Jobben har søkt for meg ja. Trodde ikke det var lov og søke om det privat, så håper det er i boks om ikke lenge.
Old 02-05-2012, 17:44   #30
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Nei det et helt korrekt. Derfor jeg lurte.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2012, 18:07   #31
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Skjønner godt men Avinor hadde vel begynt og lure på om det va noe merkelig. Om jeg hadde søkt privat, så tipper det ikke hadde gått gjennom uansett da.
Old 03-05-2012, 10:56   #32
Madman
ScanFlyer Gold

Madman's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Ta og med siste 5 års adresser. Men dette gjelder nye kort, og fornyelse. Har du gyldig kort, er det bare å oppdatere dette med din nye arbeidsgiver og stilling.
Jeg måtte fornye kortet mitt i fjor sommer. Da forlangte de full dokumentasjon på hva jeg har gjort de siste 5 årene. Det burde de jo egentlig vite, da jeg har hatt ID-kort på OSL i snart 11 år.....
Madman is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 11:05   #33
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Madman View Post
Det burde de jo egentlig vite, da jeg har hatt ID-kort på OSL i snart 11 år.....
Nå sier jo ikke ID-kortet akkurat så mye om akkurat det, men om du har vært fast ansatt hos en arbeidsgiver så kan arbeidsgiver påføre det i sitt søknadsskjema.
Old 03-05-2012, 11:17   #34
Madman
ScanFlyer Gold

Madman's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Nå sier jo ikke ID-kortet akkurat så mye om akkurat det, men om du har vært fast ansatt hos en arbeidsgiver så kan arbeidsgiver påføre det i sitt søknadsskjema.
Har vært fast ansatt hele tiden, men måtte uansett dokumentere det... Hører det samme om mange andre. Trodde det ville være enkelt å bare fornye et kort hos samme arbeidsgiver, men ikke i mitt (og flere andres) tilfelle..
Madman is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 11:39   #35
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Etter at de nye reglene trådde i kraft, har det tatt opptil tre måneder. Men nå skal vistnok Avinor sette flere folk på dette, for å få ned behandlingstiden.
Tre måneder til hva? Etter hva jeg har hørt det behandlingstid på 4 uker (pluss/minus 1 uke) hos luftfartstilsynet. Estimert tid fra søknad til start i jobb på lufthavn (innenfor security) ligger derfor på ca 1,5 mnd, om vi skal ha litt buffer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 11:51   #36
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Har vært fast ansatt hele tiden, men måtte uansett dokumentere det... Hører det samme om mange andre. Trodde det ville være enkelt å bare fornye et kort hos samme arbeidsgiver, men ikke i mitt (og flere andres) tilfelle..
Jeg synes jo også det var fint at jeg måtte skaffe dokumentasjon på alle mine arbeidsgivere de siste fem årene -- når jeg tross alt hadde hatt ID-kort hos samtlige... Forslaget fra LT var forsåvidt smart nok, ringte NAV og fikk en utskrift av arbeidsgiverregisteret. Nesten rart de ikke kunne forenklet dette dersom arbeidsgiverne allerede lå i systemet ift. ID-kort all den tid jeg neppe er alene om å ha hatt fire arbeidsgivere for mer eller mindre samme jobben...

(At jeg også har bodd litt mye i utlandet, og studert ved opptil flere skoler, gjorde at det vel ble en 12-13 sider vedlegg som ble sendt opp til LT. Men det gikk, og det er jo det viktigste! )
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2012, 12:06   #37
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Stemmer det. Det viktigste er at det blir godkjent, og at du ikke er kriminell eller har en dårlig bakgrunn. Og at jobben har søkt for deg, så etter det er alt greit.
Old 03-05-2012, 16:47   #38
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Hvis du har hatt samme arbeidsgiver i fem år, så kan de sende med bekreftelse på det. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at de faktisk gjør det, og det er vel det som har skjedd i dette tilfellet.
Old 03-05-2012, 21:48   #39
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Jeg har søkt på Jåttå (Service og Samferdsel) og jeg har lyst til å jobbe hos Norport på SVG som bakkemannskap.
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2012, 17:33   #40
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Lurer på en ting til. For kjøre de bildene og utstyret dem bruker trodde jeg dem trengte et ekstra sertifikat, som heter "utvidet for spesialkjøretøy" eller bare "spesialkjøretøy" Er ikke sikker men lurer på om det stemmer.?

Posting Rules