![]() |
|
![]() |
#481 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Man skulle tro at det er opplagt slik at det er selskapet som opererer flygningen som har ansvaret for det sikkerhetsmessige. Ansvaret for den kommersielle delen vil det vel være selskapet som har utstedt billetten (ved f.eks. bruk av wet lease o.l.). Er det f.eks. den enkelte pilots ansvar ved uhell i selskaper der man er ansatt fast? Last edited by TOS; 25-04-2012 at 13:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]()
En slik streik? Når vil noen tjene på selve streiken i en streik? Hvem mener du med man? Flygerene? Ingen flygere vil jo i utgangspunktet streike. Hvordan vet du at flygerene her ikke vil få gjennomslag og slik sett tjene på den på sikt? Alle vil jo i utgangspunktet samarbeide men på visse punkt er det sterk uenighet om et grunnprinsipp og da presser man på for å få gjennomslag med de midler som har vist seg å fungere ved tidligere konflikter. Risiko for konsekvenser kalkulert opp mot forventet verdi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Det gjelder vel på mange områder og bransjer? For å nå et mål må man gjennom mange delmål. Man kan ikke si "Vi får la Kjos gjøre som han vil ettersom Ryan jo også holder på slik". Det er heller ikke gitt at man kommer til mål (et mål som forøvrig kan endre seg undervegs), men man kan heller ikke gi opp å kjempe for det man tror på før man har begynt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
Presset for å få til den utviklingen og slippe ansavar for ansatte vil fortsette. Jeg tror det blir værre hvis pilotene gir seg. Holdningen at "dette kan vi ikke gjøre noe med" er farlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er jo noen som mener at man bør velge sine kamper med omhu, og kanskje helst velge de kampene man faktisk kan vinne. Jeg tror ikke dette er en slik kamp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
Kjekt å se i dag at SAS ser ut til å ha forstått at skal de være med i kampen så nytter det ikke å spare seg til fant, for dems del ihvertfall. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
|
![]() Quote:
![]() ![]() Og vi vet vel ikke hva det neste DY gjør - det er ikke utenkelig at det kommer "hylleselskaper" opprettet hvor en kan få bedre leiebetingelser, skatte avdragelser og andre "gode" grunner til å flagge ut ..... Disclaimer: This "Norwegian Flight is operated by a Swedish Captain, livining in Malaga, married in Finland, taxed in Ireland, mistresses in France, Belgium and Austria (none in the UK) "
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 25-04-2012 at 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår SAS så er deres "fordel" at de har et produkt som er noe bedre tilpasset et segment av markedet som betaler bedre (og henter i snitt ut rundt dobbelt så mye i enhetsinntekt som DY), noe som gjør det mulig å ha litt mindre fokus på kostnadene enn en LCC som DY hvis primære konkurransefortrinn er å levere et produkt med lavere kostnader for å kunne sette lavere priser. Det er selvsagt et valg man har gjort, men valg av en slik forretningsmodell nødvendiggjør et helt annet kostnadsfokus. DY kunne selvsagt valgt å være noe helt annet, men det har de ikke gjort og aldri vært, og gitt at man ser at de store, veletablerte "forretningsselskapene" sliter med lønnsomheten så er det sannsynligvis ikke en farbar vei for et lite selskap som DY å skulle tro at man kan etablere seg i det markedssegmentet på en lønnsom måte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå var dette vel et svar på et innlegg angående kontraktspiloter og ansvarsforholdene (jeg skrev forøvrig at DY bruker wet lease, noe som ikke er helt ukjent også for andre selskaper). Du får ikke meg til å tro at DYs fremtidige forretningsmodell er basert på innleie av fly og personell fra vikarbyråer (jfr ditt eksempel fra Colgan og CO)... DY skal selv fly sine egne fly, med piloter som enten er fast ansatte, eller ansatte på kontrakt.
Last edited by TOS; 25-04-2012 at 14:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 25-04-2012 at 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
|
![]()
......ser ikke bort i fra "nobben" (LN-NOB) går i sympatistreik
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
Min mening: Ja man har SAS og 5 star airlines. Så har man RYR på motsatt side av skalaen. Heldigvis finnes det flere genre i mellom. Nordmenn og andre generelt er imidlertid ikke fornøyd med produktet RYR og velger helst noe annet. NAS har lagt seg på et mellomnivå mht. mye. Supert på noe og mindre bra på annet. (fra nye fine fly med internet, god benplass, lite forsinkelser osv. Klart bedre enn RYR og da kan man ta litt tillegg i pris noe de har gjort. Om de har dyktige ansatte som er fornøyde og går på jobb når de er opplagte og fornøyde så kan de ta litt ekstra betalt for det og. Selv om noen er hjernevasket med at kun pris betyr noe så er det ikke der som det ikke er det ellers i samfunnet. (alle kjøper ikke skoda) Kostnad og pris er veldig viktig ja. Men alt med måte er noe Kjos ser ut til å måtte bli minnet på nå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Er det noen som kan bekrefte at følgende er tilfellet?
Quote:
I såfall, har vel DY allerede forsøkt det pilotene ønsker uten å lykkes... ![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Hva angår pris som viktig faktor så er det nok viktig for mange reisende. Det betyr jo ikke at man er hjernevasket, for jeg er av den oppfatning at folk flest er fullt kapable til å vurdere pris i forhold til nytten man får fra kjøpet. Hvis man ikke tror at folk er i stand til dette så tror jeg det er en long shot å skulle få disse til å inkorporere ulempen billige billetter påfører pilotvilkårene. At ikke alle kjøper Skoda er vel fordi man ha forskjellige preferanser, men i motsetning til biler så er nok oppfatningen hos mange at en flyreise er en flyreise. Da blir pris viktigere for flyreiser enn for bilvalg. Last edited by TOS; 25-04-2012 at 18:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
Kjos har/hadde en god merkevare som han muligens ødelegger mer enn han aner ved å få flygerene mot seg. 2. fullt kapable til å vurdere pris ift. nytten men en flyreise er en flyreise? Det er vel litt motsigende? Vel jeg har jo hørt dette før, men tror som sagt det er mulig å endre litt på dette ved opprøreret flygerene nå tar. Jeg synes flygerene i NAS ser ut til å gjøre gode forberedelser til å fronte poenget deres og kanskje blir det lettere for kundene å akseptere uten å klage at man må betale noen tiere ekstra for å fly middle class fremfor low class og "bli behandlet som kveg". Last edited by jager34; 25-04-2012 at 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Man kan gjøre produktet bedre for å gi det mer verdi. Å fortelle kunden at hvis han betaler ett par hundrelapper ekstra så gjør han de "stakkars pilotene glade", gir neppe mannen i gata noen nevneverdig merverdi. For noen vil det faktisk virke motsatt - det finnes som som mener at pilotene har det altfor bra. I tillegg vil som kjent økte priser bety færre salg, som igjen betyr at du må øke billettprisene enda mer. For å bruke deres egen terminologi; "It costs fuel to carry fuel" ![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
At mr. Kjos har fått en ripe i lakken er det heller ingen tvil om.. mannen bak smilet er avduket.. Last edited by Earlybird.; 25-04-2012 at 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Forklar hvordan du blir "behandlet som kveg" på en low class?
Jeg har sett køene ved ombordstigning på flere forskjellige flyplasser i Norge. De er akkurat like både hos SK, som er et nettverksselskap, og hos DY, som er LCC. Jeg har reist med både SK og DY. Passasjerene spretter like fort opp og står i akkurat like køer ombord på begge selskapene før de slipper på land. Jaggu var det seter ombord på begge selskaper også, ingen båser. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |