![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Fra TV2-nyhetene :
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Drøyt, rett og slett, drøyt!
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Ikke for å unnskylde flygelederen, men det var veldig vanskelig å høre 59 før 12 selv når jeg visste at det kom. Kanskje det nok en gang burde vært kjørt fram pisk her og fått amerikanerne til å snakke ifølge ICAO manualen, altså United Five - Niner - One - Two og ikke Fiftynine - Twelve.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() Quote:
Last edited by BraathensSafe1985; 08-04-2012 at 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Spiller ingen rolle! Flygelederen hører at det er snakk om brann, da SKAL brannbilene sendes ut umiddelbart. Enten så er det øvelse, eller så er det reelt, INGEN som spøker om dette.
Hadde for ikke så lenge siden oppstart på et fly som meldte fra til tårnet om at de hadde en sensor som melde fra om røyk. Tok under 1 min til brannbilene var der. Og det selv om piloten sa til tårnet at det sannsynligvis var en feilmelding, noe det også var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
1. Det har skjedd større katastrofer enn dette som et resultat av misforståelser fordi det ikke benyttes korrekt fraseologi. 2. Forumdeltagerne her er igjen ute og "konkluderer", basert på et mediaoppslag.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Bare å kalle opp flyet som meldte om brann det. Og fortelle at runway xxx er klargjort iløpet av x min for nødlanding.
Som sagt er dette noe ingen i bransjen leker med, nettopp for å unngå det som her skjedde! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Jeg oppfatter det slik at flyet er på bakken og rapporterer røyk i cockpit og ber om at det blir sendt brannbiler. Flygelederen misforstår "fiftyninetwelwe" som "United 12", et fly som er ukjent for ham. Det tar tilsynelatende bare 10-15 sekunder før misforståelsen er oppklart. Men kanskje du i bransjen kan forklare dette for en amatør som meg, hvis jeg har misforstått?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Jeg mistenker faktisk at flygelederen tror det er noen som sender falske meldinger på frekvensen, defor kaller han det bullshit og "there's no United 12".
Det hender fra tid til annen, kanskje de er plaget med et på denne flyplassen? Se der, nå er jeg også ute og spekulerer uten grunnlag.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Har aldri hørt om noen som har sendt nødmeldinger på flyfrekvenser før, har du? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Og de 10-15 sekundene kan være forskjellen mellom en ulykke og en dødsulykke. Forstår at du ikke jobber i bransjen, for vi tenker sikkerhet foran alt annet. Selv om flygelderen mistenker bs, SKAL han reagere som om det er reelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
"5912, emergency, smoke in cockpit, roll trucks please" "And who was that? "5912" "United 12, what's your position? Det er det som blir sagt før flygelederen tror det er noe BS fordi han ikke har noen United 12. De 10-15 viktige sekundene hadde fort vært spart hvis flygeren hadde brukt korrekt callsign og oppgitt posisjon på første oppkall. Men det er nå bare amatør-meg som tror ting....
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() Last edited by Wig-wag; 08-04-2012 at 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Nok en gang ser man viktigheten av standardisert fraseologi. Hadde piloten fulgt boka, hadde trolig flygelederen fått det med seg.
Mayday mayday. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Ser jo i dette tilfellet hvor alvorlig det er å bare anta noe sikkerhetsmessig, og det kunne faktisk gått mye værre, veldig mye værre! HVa slags unnskyldning er det ovenfor evt. pårørende at du trodde at nødmeldingen var BS????? Ja, her er du tydeligvis amatør! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Selv om stresstolleransen for piloter er høy, vil de nok føle det om det brenner i cockpit. Ikke alltid like lett "å følge boka" da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Det er vel da det er aller viktigst?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
I denne saken er det lite informasjon til derimot å få noen god oversikt over hendelsen. Så jeg synes det er ganske underholdende å se her hvordan så mange tydligvis vet hva som er gjort rett og galt, og hvem sin skyld dette er. NTSB er sikkert veldig glad for all hjelpen av ekspertene her ;-))) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Å bruke MAyday skal ikke være nødvendig. Når airtraffic control får en indikasjon på at noe er galt skal de handle uansett hva slags terminologi en bruker. Blir litt for dumt at en skal måtte bruke spesielle ord får å få fart på tingene. Det er vel ikke alltid at ordvalget til en pilot står øverst på agendaen når det er en krise ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Nå må vi holde tunga rett i munnen før det sporer helt av her. Jeg er verken pilot eller flyveleder men vet at det er viktig med riktig melding så man får satt riktig beredskapsgrad.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Forøvrig er det en ting å øve på det, men når du opplever brann i et så lite rom som en cockpit, så er det vel de færreste av oss som kan si eksakt hvordan vi vil reagere, selv en trent pilot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Singapore Airlines - brann i en cargo container ombord et passasjerfly | Frequent Traveller | Flyforum | 10 | 24-04-2013 17:02 |
Og DU trodde DAT var ille .. ? | LN-MOW | Bilder & foto | 7 | 17-11-2011 17:25 |
Akkurat da du trodde bunnen var nådd .... | LN-MOW | Flyforum | 12 | 16-03-2009 10:13 |
SVENSKE TRODDE FLESLAND VAR | LN-HAT | Flyforum | 6 | 18-03-2006 00:59 |