Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2012, 12:02   #1
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Fra TV2-nyhetene :

Quote:
– Hørte du det? spurte flygelederen en kollega.

– Jeg vet at det er pisspreik. Jeg vet det. United 12. Har du hørt om en United 12 noen sted
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/f...t-3750534.html
C130 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 12:53   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Drøyt, rett og slett, drøyt!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 14:15   #3
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Ikke for å unnskylde flygelederen, men det var veldig vanskelig å høre 59 før 12 selv når jeg visste at det kom. Kanskje det nok en gang burde vært kjørt fram pisk her og fått amerikanerne til å snakke ifølge ICAO manualen, altså United Five - Niner - One - Two og ikke Fiftynine - Twelve.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 14:31   #4
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
United Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Ikke for å unnskylde flygelederen, men det var veldig vanskelig å høre 59 før 12 selv når jeg visste at det kom. Kanskje det nok en gang burde vært kjørt fram pisk her og fått amerikanerne til å snakke ifølge ICAO manualen, altså United Five - Niner - One - Two og ikke Fiftynine - Twelve.
Var kansje vanskelig å høre første anropet, men det andre var klart og tydlig !

Last edited by BraathensSafe1985; 08-04-2012 at 14:44.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 15:35   #5
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Spiller ingen rolle! Flygelederen hører at det er snakk om brann, da SKAL brannbilene sendes ut umiddelbart. Enten så er det øvelse, eller så er det reelt, INGEN som spøker om dette.

Hadde for ikke så lenge siden oppstart på et fly som meldte fra til tårnet om at de hadde en sensor som melde fra om røyk. Tok under 1 min til brannbilene var der. Og det selv om piloten sa til tårnet at det sannsynligvis var en feilmelding, noe det også var.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 15:39   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Spiller ingen rolle! Flygelederen hører at det er snakk om brann, da SKAL brannbilene sendes ut umiddelbart.
Sende dem hvor da? Hvis United 12 ikke er noe kjent.

1. Det har skjedd større katastrofer enn dette som et resultat av misforståelser fordi det ikke benyttes korrekt fraseologi.

2. Forumdeltagerne her er igjen ute og "konkluderer", basert på et mediaoppslag.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 15:47   #7
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Bare å kalle opp flyet som meldte om brann det. Og fortelle at runway xxx er klargjort iløpet av x min for nødlanding.

Som sagt er dette noe ingen i bransjen leker med, nettopp for å unngå det som her skjedde!
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:06   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip !

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Bare å kalle opp flyet som meldte om brann det. Og fortelle at runway xxx er klargjort iløpet av x min for nødlanding.

Som sagt er dette noe ingen i bransjen leker med, nettopp for å unngå det som her skjedde!
Jeg har litt problemer med å oppfatte hendelsesforløpet ut fra lydklippet (har hørt på det i VG også).

Jeg oppfatter det slik at flyet er på bakken og rapporterer røyk i cockpit og ber om at det blir sendt brannbiler. Flygelederen misforstår "fiftyninetwelwe" som "United 12", et fly som er ukjent for ham. Det tar tilsynelatende bare 10-15 sekunder før misforståelsen er oppklart.

Men kanskje du i bransjen kan forklare dette for en amatør som meg, hvis jeg har misforstått?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:10   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Jeg mistenker faktisk at flygelederen tror det er noen som sender falske meldinger på frekvensen, defor kaller han det bullshit og "there's no United 12".

Det hender fra tid til annen, kanskje de er plaget med et på denne flyplassen?

Se der, nå er jeg også ute og spekulerer uten grunnlag.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:21   #10
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg mistenker faktisk at flygelederen tror det er noen som sender falske meldinger på frekvensen, defor kaller han det bullshit og "there's no United 12".

Det hender fra tid til annen, kanskje de er plaget med et på denne flyplassen?

Se der, nå er jeg også ute og spekulerer uten grunnlag.
Nå står det helt tydelig i artikkelen at piloten ba om nødlanding.

Har aldri hørt om noen som har sendt nødmeldinger på flyfrekvenser før, har du?
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:24   #11
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Og de 10-15 sekundene kan være forskjellen mellom en ulykke og en dødsulykke. Forstår at du ikke jobber i bransjen, for vi tenker sikkerhet foran alt annet. Selv om flygelderen mistenker bs, SKAL han reagere som om det er reelt.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:34   #12
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Nå står det helt tydelig i artikkelen at piloten ba om nødlanding. som har sendt nødmeldinger på flyfrekvenser før, har du?
Jeg hørte på lydopptaket, og det sies ikke noe om nødlanding.

"5912, emergency, smoke in cockpit, roll trucks please"
"And who was that?
"5912"
"United 12, what's your position?

Det er det som blir sagt før flygelederen tror det er noe BS fordi han ikke har noen United 12. De 10-15 viktige sekundene hadde fort vært spart hvis flygeren hadde brukt korrekt callsign og oppgitt posisjon på første oppkall.

Men det er nå bare amatør-meg som tror ting....
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)

Last edited by Wig-wag; 08-04-2012 at 16:39.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:55   #13
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Nok en gang ser man viktigheten av standardisert fraseologi. Hadde piloten fulgt boka, hadde trolig flygelederen fått det med seg.

Mayday mayday.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 16:57   #14
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg hørte på lydopptaket, og det sies ikke noe om nødlanding.

"5912, emergency, smoke in cockpit, roll trucks please"
"And who was that?
"5912"
"United 12, what's your position?

Det er det som blir sagt før flygelederen tror det er noe BS fordi han ikke har noen United 12. De 10-15 viktige sekundene hadde fort vært spart hvis flygeren hadde brukt korrekt callsign og oppgitt posisjon på første oppkall.

Men det er nå bare amatør-meg som tror ting....
Jeg gjentar: Det spiller INGEN rolle om flygelederen TROR det er BS, til det er disse sekundene for viktige. Når han ikke vet helt hvor flyet er, er det mest hensiktsmessig å sende brannbilene til rullebanen, og heller korrigere dem om det viser seg å være feil. Om flyet står på bakken starter evakuering før/mens de sender ut nødmelding.

Ser jo i dette tilfellet hvor alvorlig det er å bare anta noe sikkerhetsmessig, og det kunne faktisk gått mye værre, veldig mye værre! HVa slags unnskyldning er det ovenfor evt. pårørende at du trodde at nødmeldingen var BS?????

Ja, her er du tydeligvis amatør!
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 17:02   #15
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Nok en gang ser man viktigheten av standardisert fraseologi. Hadde piloten fulgt boka, hadde trolig flygelederen fått det med seg.

Mayday mayday.
Selv om stresstolleransen for piloter er høy, vil de nok føle det om det brenner i cockpit. Ikke alltid like lett "å følge boka" da.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 17:05   #16
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Selv om stresstolleransen for piloter er høy, vil de nok føle det om det brenner i cockpit. Ikke alltid like lett "å følge boka" da.
Det er vel da det er aller viktigst?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 19:04   #17
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Selv om stresstolleransen for piloter er høy, vil de nok føle det om det brenner i cockpit. Ikke alltid like lett "å følge boka" da.
Det er faktisk det de trener på, og når de ikke sier mayday mayday i en slik situasjon er noe alvorlig galt med enten piloten selv, eller treningen.
I denne saken er det lite informasjon til derimot å få noen god oversikt over hendelsen.
Så jeg synes det er ganske underholdende å se her hvordan så mange tydligvis vet hva som er gjort rett og galt, og hvem sin skyld dette er.
NTSB er sikkert veldig glad for all hjelpen av ekspertene her ;-)))
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 20:18   #18
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
United Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Å bruke MAyday skal ikke være nødvendig. Når airtraffic control får en indikasjon på at noe er galt skal de handle uansett hva slags terminologi en bruker. Blir litt for dumt at en skal måtte bruke spesielle ord får å få fart på tingene. Det er vel ikke alltid at ordvalget til en pilot står øverst på agendaen når det er en krise ombord.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 20:29   #19
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Nå må vi holde tunga rett i munnen før det sporer helt av her. Jeg er verken pilot eller flyveleder men vet at det er viktig med riktig melding så man får satt riktig beredskapsgrad.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2012, 20:39   #20
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Brann i passasjerfly, flygeleder trodde det var fleip!

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Det er faktisk det de trener på, og når de ikke sier mayday mayday i en slik situasjon er noe alvorlig galt med enten piloten selv, eller treningen.
I denne saken er det lite informasjon til derimot å få noen god oversikt over hendelsen.
Så jeg synes det er ganske underholdende å se her hvordan så mange tydligvis vet hva som er gjort rett og galt, og hvem sin skyld dette er.
NTSB er sikkert veldig glad for all hjelpen av ekspertene her ;-)))
Mitt poeng er at her SKAL det reageres, selv om pilotene ikke bruker rett fraseologi. Og det er du vel enig i?

Forøvrig er det en ting å øve på det, men når du opplever brann i et så lite rom som en cockpit, så er det vel de færreste av oss som kan si eksakt hvordan vi vil reagere, selv en trent pilot.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Singapore Airlines - brann i en cargo container ombord et passasjerfly Frequent Traveller Flyforum 10 24-04-2013 17:02
Og DU trodde DAT var ille .. ? LN-MOW Bilder & foto 7 17-11-2011 17:25
Akkurat da du trodde bunnen var nådd .... LN-MOW Flyforum 12 16-03-2009 10:13
SVENSKE TRODDE FLESLAND VAR LN-HAT Flyforum 6 18-03-2006 00:59


All times are GMT +2. The time now is 17:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.