![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her kommer en liten rapport fra en 'bakvendt' weekendtur til Tondheim. Min første, men et sted må man jo starte. Beklager hvis jeg ikke får det helt til, vet bl.a. ikke hvordan jeg får satt inn bilder inne i teksten.
Ikke noe spesielt spennende, med da det ble Fokker 70 opp og Embraer 190 ned fikk man ihvertfall sammenlignet KLCs nye og gamle fugler heads up. Embraerne erstatter KLMs Fokker 100 men KLM har vel fortsatt et par igjen. Uansett bra at man har fått seg en tur med 100 også fra før av før de forsvinner. KLM har tidligere sagt at de skulle bestemme seg for erstatter for Fokker 70 iløpet av fjoråret, men så langt har det ikke kommet noe, kan vel ha blitt satt noe på vent med et utfordrende marked om dagen. Med tanke på at dagens flåte med Fokker 70 også fyller hullene etter at Fokker 50 ble utfaset og at KLM allerede har Embraer 190 er kanskje Embraer 170/175 et sannsynlig valg? --- - KL1175 23/3 AMS-TRD, KLM Cityhopper Fokker 70, sete 9A - Siden KLM la ned den noe kuriøse innenriksruten MST-AMS for noen år siden mer eller mindre samtidig med utfasing av Fokker 50 og finanskrise, var det bare å sette seg på toget for den 2,5 timer lange togturen til Schiphol istedet. Rakk et tidligere tog enn antatt, så ankom Schiphol i god tid. Med 18 grader og sol ble det derfor en tur til bagdrop og så opp til panoramaterrassen på taket. Her står det en av KLMs utfasede Fokker 100 på utstilling, og med bra vær og uteservering ble det en fin lunsj med bra utsikt rett mot Fokkern :-) Så bar det mot sikkerhetskontrollen, laaang kø men det var jo tross alt fredag ettermiddag. Gikk allikevel radig unna så ikke noe problem. Ble buss til flyet og boarding gikk greit. Et par foran gardinen og bortimot fullt på economy. Hadde sjekket inn på internett dagen før og sikret oss en toseter på rad 9, må si det er deilig med tosetere når man er to som er ute og reiser. Hadde derimot glemt at det var så trangt på KLMs Fokker 70 i Economy. Her fikk ikke så som en lillefinger plass, og det ble to timer med knea godt planta i setet foran. Må si jeg ble litt skuffet, dette var minst like trangt som hos FR og hadde forventet at KLM faktisk tilbød litt mer komfort. Menmen, jeg er bare 187 på sokkelesten så skal ikke klage, hadde vært verre om jeg hadde 10 cm til ;-) Pusback på tid, og turen tok ganske nøyaktig 2 timer, uten større begivenheter. Det merkes at Fokkerne ikke er moderne lenger, støyen var påtagende ift feks 737 og må ha vært verre lenger bak i kabinen. Setene i seg selv var ellers OK. Kabinen var ren og pen og ga et godt inntrykk selv om det merkes at flyet ikke var nytt. Effekten og støyen fra luftanlegget varierte veldig under hele turen, mer eller mindre i sammenheng turtallet på motorene virket det som, ganske slitsomt. Kabinbesetningen gikk først en runde med mat og drikke, ble rødvin (var jo tross alt helg) og takket ja til maten. KLM har byttet ut de tørre brødskivene med et slags rundstykke, ene halvdelen med skinke og andre halvdelen med ost var det denne gangen, en stor forbedring spør du meg. Ble en runde til senere og tok da en kaffe. Er utrolig hvor mye litt drikke og litt mat inkludert i prisen gjør for bedre helhetsintrykket, her mener jeg SAS har noe lære. Det går i hvertfall i riktig retning etter at SAS (gjen)innførte gratis kaffe/te og frokost. Landet på et grått og trist Værnes og bagasjen var fort på plass. --- Så ble det flybuss til byen og tre netter på Rica Nidelven. Hotellet var moderne og fint, rommet lite men gjorde nytten. Sengen var derimot for myk for min smak og var dessuten av typen 'to enkeltsenger satt sammen til en dobbeltseng', ikke min favoritt da skiten har en tendens til å gli fra hverandre. Frokosten var derimot grunn nok alene til å velge hotellet, dette er desidert det beste jeg har opplevd både innlands og utlands! Har riktignok blitt kåret til Norges beste hotellfrokost, og det er vel fortjent. Egen kaffebar, ferske smoothier, omelett lagd på bestilling og et stort utvalg av lokale produkter fra Trøndelag, som oster, spekemat og laks. Kokken informerte med glede at gravlaksen var hans eget verk og nevnte noe om at Gin var blitt brukt, godt var det ihvertfall. Hotellet var på lik linje med alle andre hoteller i byen sjokfullt denne helgen, tror det var NM i Janitsjar eller noe i den duren, skikkelig Band Camp ihvertfall. --- - KL1174 26/3 TRD-AMS, KLM Cityhopper Embraer 190, sete 7A - Etter noen fine dager i Trondheim til tross for dårlig vær var det på tide å komme seg sørover til mer bærekraftige ølpriser igjen. Flighten ble ca 20 min forsinket grunnet sent ankommet fly, kapteinen informerte senere om at det skyldtes sterk headwind på vei opp. Boarding på utenlandsterminalen på Værnes gikk greit, rett ut til flyet. Og der ventet PH-EZI på oss, levert i 2009. Hadde en tur med Air Dolomitis 195 i sommer og var positivt overrasket den gang så gledet meg til turen. Boarding gikk greit, tror det var bare en pax foran gardinen men derimot bare et par ledige seter bak gardinen. Vi kom oss i luften og hadde en fin tur sørover, litt turbulens et par minutter men ellers stille og rolig. Samme rutine med servering som veien opp, men denne gangen var det smurt godt på med noe majonesgreier på begge halvdelene av rundstykket, ikke noe for min smak. Embraern var ellers en fryd å reise med - et betydelig løft fra Fokker 70 og etter min mening også bedre enn 737 NG fra et pax-perspektiv. Kabinen var lys og luftig med 2+2 seating, her behøver man ikke å frykte midtsete. Store flotte vinduer ga god utsikt og støynivået var veldig dempet, igjen bedre enn 737 NG etter min mening. Her har også KLM vært mer generøs med benplassen, noen knyttneve ble det ikke men noen fingre fikk ihvertfall plass. Setet i selv syntes jeg var litt hardt, likte de 'gamle' setene i Fokkern bedre. Landet etter ca 1 time og 45 min på Schiphol, på den østre nord/sør rullebanen så var en kort tur inn til terminalen. Slapp buss denne gangen, ned trappen fra flyet og opp en trapp til broen så var man inne i terminalen. Bagasjen lot vente på seg, men hadde uansett god tid da vi var så heldige at et av dagens to direktetog til Maastricht gikk om tre kvarter så ventet på det så vi slapp og bytte tog i Utrecht. --- Det var det, prøver å legge ved noen bilder, håper det kommer i kronologisk rekkefølge. Ikke mye, men ble et par fra taket på Schiphol også. Last edited by EHBK; 27-03-2012 at 00:04. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en bra rapport med stemningsfulle bilder! Små flytyper tar seg meget godt ut i KLMs livery, noe dine bilder beviser
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM World Business Class, AMS-HRE-LUN-AMS | GinTonic | TripReports | 21 | 19-05-2013 16:26 |
TRD-AMS-MAD-AMS-TRD-OSL-KSU | flyKSU | TripReports | 11 | 27-11-2012 23:21 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
KLM med retur til AMS på AMS-BGO ruten | LN-AFG | Flyforum | 0 | 01-12-2008 21:02 |
TRD-AMS-SEA-HNL-SEA-AMS-TRD (KLM/NWA) | O_K_ | TripReports | 12 | 28-10-2008 18:21 |