Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2012, 17:53   #121
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (2011)

Kina har egne regler for gruppevisum for deltakere i gruppereiser med godkjente reisearrangører. Så det kan absolutt stemme.
Old 18-03-2012, 17:56   #122
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

For øvrig kan det nevnes at det snart blir en ny type norsk nødpass med ny farge. Husker ikke i forbifarten hvilken farge det blir, og er ikke på jobben nå, men tror det var oransje.

I forbindelse med dette forventes det at flere land vil nekte innehavere av denne typen nødpass, som blir det eneste norske nødpasset, innreise.
Old 18-03-2012, 18:28   #123
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
I forbindelse med dette forventes det at flere land vil nekte innehavere av denne typen nødpass, som blir det eneste norske nødpasset, innreise.
Jeg vet ikke hvor du har det fra, men det er vel snakk om at det skal komme mulighet for å utstede pass på dagen på Oslo Lufthavn og andre sentrale steder, som skal ha full biometrisk informasjon - men som vil bli vesentlig dyrere.
Superhai is offline  
Old 18-03-2012, 18:31   #124
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg vet ikke hvor du har det fra, men det er vel snakk om at det skal komme mulighet for å utstede pass på dagen på Oslo Lufthavn og andre sentrale steder, som skal ha full biometrisk informasjon - men som vil bli vesentlig dyrere.
Dette har jeg direkte fra politiet, som vi har god kontakt med via jobben. Du husker sikkert hva som skjedde forrige gang vi endret på nødpassene...

Men å kjapt få et "ekte" pass på OSL ville jo vært kanonbra.
Old 18-03-2012, 18:39   #125
badsofa
ScanFlyer Blue

Noen som vet om det har blitt helt slutt på at express visum til Russland utstedes på dagen? Før tok det 20 - 30 minutter til det var klart, men nå måtte eg komme tilbake neste dag så det ble en ekstra flight over fjellet denne uken.

Har eg vert der på et ekstra travelt tidspunkt, eller må man uansett vente til neste dag nå?

Og ja køen var som alltid enorm og effektiviteten liten
badsofa is offline  
Old 18-03-2012, 18:44   #126
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Hastevisum skall i følge hjemmesiden dems være mulig, men det står at behandlingstiden er 1-3 dager for dette dog.
Old 18-03-2012, 22:04   #127
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by badsofa View Post
Noen som vet om det har blitt helt slutt på at express visum til Russland utstedes på dagen? Før tok det 20 - 30 minutter til det var klart, men nå måtte eg komme tilbake neste dag så det ble en ekstra flight over fjellet denne uken.

Har eg vert der på et ekstra travelt tidspunkt, eller må man uansett vente til neste dag nå?

Og ja køen var som alltid enorm og effektiviteten liten
Tror det kommer litt an på antall i køen. I rolige perioder har det tatt 20 min. Nå sist (forrige uke) tok det til neste dag. Så det kan altså være litt ymse.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now  
Old 18-03-2012, 23:09   #128
olems
ScanFlyer Blue

Ja, da lager de mest sansynlig et gruppevisum til hele gruppen. Men erfaringsmessig ville jeg hatt et visum i passet til Kina. Det som er med gruppevisum er at hele gruppen må reise inn og ut sammen, og dersom noen blir syke eller borte. Ja, da sitter du der.

Dette var da svar til gruppevisum til Kina spørsmålet. Jeg så ikke at det var skrevet endel poster etter. Beklager det.
olems is offline  
Old 25-03-2012, 17:16   #129
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Default Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
her er infoen fra TIMATIC
Quote:
[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Nationals of Sweden holding
confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from
Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets
for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or
passport replacing documents that are accepted for entry
into China (People's Rep.). For more details on document
requirements, please enter China (People's Rep.) as a
destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.
Hva er riktig her?

http://forum.flyprat.no/showpost.php...9&postcount=19

Jeg ankommer Beijing kl21:30 på en søndag. Drar igjen med LH til MUC dagen etter kl13:00. Har jeg lov til å bo på hotellet på flyplassen (og dermed dra fra flyplassen) eller må jeg bli i Terminalen??
Jamesbond_ppk is offline  
Old 25-03-2012, 21:48   #130
kimmam
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Hva er riktig her?

http://forum.flyprat.no/showpost.php...9&postcount=19

Jeg ankommer Beijing kl21:30 på en søndag. Drar igjen med LH til MUC dagen etter kl13:00. Har jeg lov til å bo på hotellet på flyplassen (og dermed dra fra flyplassen) eller må jeg bli i Terminalen??
Dette gjelder nok bare ved Shanghai flyplassene og ikke i Beijing. Jeg har selv kun ~19 timer i PEK på vei hjem fra Tokyo. Jeg forsto det slik at jeg måtte ha visum, men kan jo være at andre regler gjelder angående flyplasshotellet.
Old 25-03-2012, 21:54   #131
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Dette gjelder nok bare ved Shanghai flyplassene og ikke i Beijing. Jeg har selv kun ~19 timer i PEK på vei hjem fra Tokyo. Jeg forsto det slik at jeg måtte ha visum, men kan jo være at andre regler gjelder angående flyplasshotellet.
Denne posten her på Flyertalk skulle vel oppsummere det hele
http://www.flyertalk.com/forum/16200886-post3.html

Så du trenger IKKE visum til Kina ved 19 timer i Beijing om du skal videre. Du er faktisk fritt til å gjøre hva du vil på disse 24 timene det være seg å ta en tur inn til byen, eller dra til den kinesiske mur. Og det står jo eksplisitt i TIMATIC om at det er lov å forlate flyplassen.

Last edited by Hypern; 25-03-2012 at 21:57.
Hypern is offline  
Old 25-03-2012, 22:02   #132
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

En nordmann jeg kjenner hadde billett videre innen 48 timer fra Shanghai og hadde med seg utskrift fra siden som sa at han da ikke trengte visum, men han slapp ikke in på flyet fra Hong Kong til Shanghai likevel, men måtte skaffe seg visum til kina i Hong Kong som gikk på et døgn.

Problemet var at han da mistet flighten og da blir alle bookingene på resten av turen kanselert. Han måtte på kort frist bestille nye billetter for resten av turen og det ble ganske så dyrt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 25-03-2012, 22:33   #133
kimmam
ScanFlyer Blue

Quote:

Så du trenger IKKE visum til Kina ved 19 timer i Beijing om du skal videre. Du er faktisk fritt til å gjøre hva du vil på disse 24 timene det være seg å ta en tur inn til byen, eller dra til den kinesiske mur. Og det står jo eksplisitt i TIMATIC om at det er lov å forlate flyplassen.
Okei. Jaja, fikk da et spennende klistremerket i passet
Old 26-03-2012, 09:03   #134
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
En nordmann jeg kjenner hadde billett videre innen 48 timer fra Shanghai og hadde med seg utskrift fra siden som sa at han da ikke trengte visum, men han slapp ikke in på flyet fra Hong Kong til Shanghai likevel, men måtte skaffe seg visum til kina i Hong Kong som gikk på et døgn.

Problemet var at han da mistet flighten og da blir alle bookingene på resten av turen kanselert. Han måtte på kort frist bestille nye billetter for resten av turen og det ble ganske så dyrt.
a

Som sagt i posten jeg linket til på Flyertalk så er det største problemet å overbevise flyselskapet ikke kineserne.
Hypern is offline  
Old 26-03-2012, 09:35   #135
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Quote:

Takk! Jeg flyr inn til PEK fra HKG på CA. Og som de sier på FlyerTalk skal de kinesiske selskaper være kjent med reglene. Håper det ordner seg
Jamesbond_ppk is offline  
Old 26-03-2012, 10:29   #136
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
a

Som sagt i posten jeg linket til på Flyertalk så er det største problemet å overbevise flyselskapet ikke kineserne.
Jeg kontaktet Ambassaden og de sa også at jeg måtte ha visum til tross for at jeg faller klart innenfor visumfrihet ifølge websiden.

Jeg svarte at de burde slette eller oppdatere websiden de har med inkorrekt info. Får se hva som skjer, kanskje jeg blir svartelistet...

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 26-03-2012, 10:34   #137
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Takk! Jeg flyr inn til PEK fra HKG på CA. Og som de sier på FlyerTalk skal de kinesiske selskaper være kjent med reglene. Håper det ordner seg
Det trodde også min venn som fløy et kinesisk selskap. Det ble en meget dyr erfaring for ham. Tråden i flyertalk er ett år gammel og de har endret visumreglene siden dette, i tillegg til en mye strengere praksis for nordmenn.

Og ambassaden i Oslo sier som sagt også at jeg trenger visum. Fikk svar fra dem idag.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 26-03-2012, 11:12   #138
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Merkelig, for ifølge TIMATIC så er det mulig med TWOV. Men det ville ikke ha vært første gangen et land ikke informerer TIMATIC-folkene om endringer i regler.

Sjekk selv f eks her: http://www.qatarairways.com/no/en/vi...uirements.page
Old 26-03-2012, 11:33   #139
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Merkelig, for ifølge TIMATIC så er det mulig med TWOV. Men det ville ikke ha vært første gangen et land ikke informerer TIMATIC-folkene om endringer i regler.

Sjekk selv f eks her: http://www.qatarairways.com/no/en/vi...uirements.page
Det er ikke lett for andre å gi riktig info når ambassadens websider ifølge ambassaden er inkorrekte.

Om noen er i tvil er det bare å ta kontakt med ambassaden, de responderte raskt på e-post.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 26-03-2012, 11:51   #140
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Så får man håpe at ambassaden vet hva de snakker om. Jeg har vært i kontakt med mange ambassader via jobben, og det er ikke alltid dem gir samme beskjed hele tiden heller. Om man ikke følger det som står i TIMATIC som reisende så kan man få et problem uansett, siden det er det systemet mer eller mindre alle flyselskap bruker. Og siden de fleste land har gjort det enkelt for seg og lagt mye av ansvaret på nettopp flyselskapene, så kan man fort få problemer om TIMATIC sier én ting og ambassaden sier noe annet.

Posting Rules