![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jeg og kjæresten fant et tilbud med Singapore Airlines fra Frankfurt til New York. Tur-retur for 380 euro, så det var virkelig en knallpris! Siden han er tysk var det en ekstra god grunn å ta flyet fra Tyskland. Vi tok et A380 fly, og sånn som jeg har forstått etter å ha sett meg litt rundt her samt forsket på forhånd, er det et veldig bra fly. Hadde også hørt masse flott om Singapore, så jeg var ganske rolig før avreise.
Mitt problem er at jeg alltid har hatt en grad av flyskrekk, uten at det har hindret meg å ta fly (må man, så må man). I forhold til flyselskapet, er det bare å ta av seg hatten. Flyet var 6 timer forsinket grunnet streik, så kjæresten og jeg forventet å henge rundt på flyplassen. Det ble ikke tilfellet. Mens vi ventet, fikk vi et hotellrom samt mat for 100 euro til sammen. Absolutt ikke verst. Alt ombord på flyet var også supert: maten (masse å velge i mellom, gode råvarer, spennende retter), drikke (både med og uten alkohol - fantastisk), snacks, ordentlig bestikk i stedet for kun plastikk, sokker, pledd, puter, supert utvalg av filmer, tv-serier, musikk, informasjon om flyet, artig lesestoff, hyggelige og behagelige ansatte (som stadig vekk tilbød vann o.l). Kan ikke si annet enn at forholdene var fantastiske. Det eneste problemet var turbulensen. Hjelpes, jeg har aldri vært så redd for mitt eget og kjærestens liv. På turen til NY var de siste 25 minuttene kun risting! Det var grusomt. Hadde sånn et trykk i hodet, at jeg følte jeg nesten måtte besvime. På turen tilbake var det enda verre. Over Atlanteren var det konstant risting, og ved et tilfelle "datt" flyet ned to ganger (vet ikke hvordan jeg skal forklare dette). Flyvertinnen måtte også sette seg ned på gulvet. Er dette normalt, eller var jeg bare veldig uheldig? Om noen har noen innspill, hadde det vært supert. Mente at det ikke ville være så turbulent i slike fly... Men igjen, Singapore var toppen! Her er et bilde av flyet, som var temmelig fint! Last edited by leile; 16-03-2012 at 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei og velkommen! Nei - det er ikke vanlig med så sterk og mye turbulens, men det forekommer. Imidlertid er flyene bygd for å tåle forferdelig mye juling, så det er helt ufarlig så lenge man er spent fast. Det er ikke mer farlig enn å kjøre bortover en dårlig norsk riksvei.
Du er ike den første her som har hatt problemer med flyskrekk. Jeg tror jeg vil abefale deg og søke opp de eldste trådene til bruker Polaris. Hun er vel det beste eksempelet på en som har gått fra full panikk til å få abstinenser når det ikke blir nok flyving. Ellers er det bare å spørre. Flyteknisk er et greit sted hvis det er noe av rent teknisk art, ellers er det bare å spørre om hva det måtte være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Takk skal du ha! Kjekt å høre fra deg. Skal absolutt sjekke ut postene til Polaris.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Velkommen til forum.
Som MOW skriver, så er så meget turbulens ikke normalt, men det er vel ikke helt unormalt at der er en del turbulens undervejs på Atlant-flyvninger - specielt hvis ruten går over Grønland? Eller der er stærk vind el.lign. Jeg synes vi har oplevet turbulente områder næsten hver gang vi har passeret Grønland - dog sjældent i så stor grad som det beskrives her. Nu ved jeg jo heller ikke hvilken rute i fløj over Atlanten. Mht. flyskræk, så kan jeg kun bakke MOW op i, at det er mere normalt end man umiddelbart tror. Jeg er selv gået fra "jo-mere-turbulens-desto-bedre-for-så-kan-vi-mærke-vi-flyver" til "Jeg-kommer-aldrig-til-at-overleve-denne-flyvetur" og er nu igen nået til "Øv-er-flyveturen-allerede-overstået-Der-må-snart-bookes-en-ny-rejse". Hvis du har problemer med flyangst eller ubehag, så kan jeg varmt anbefale dig at gøre noget ved det. For langt de fleste er det muligt at få kureret det - enten 100% - eller ihvertfald i så stor grad, at man faktisk godt kan nyde en flyrejse - uden at tro det er verdens ende når der er turbulens eller dårligt vejr. Det er dog meget individuelt hvad der skal til - og hvad der er årsagen. For nogle fungerer det rigtigt godt at tilegne sig viden om fly m.v. - for andre hjælper det overhovedet ikke. I rigtig mange tilfælde vil man opleve at flyangst faktisk handler om noget helt andet en selve flyrejsen. Der er mange måder at angribe det på. Bl.a. - Viden om fly, lyde, turbulens osv. - Distraktion - i mildere tilfælde (læs, lyt musik, se film, løs opgaver osv osv) - Flyangst kurser (Mener WF afholder kurser jævnligt) - Psykolog (Gerne kognitivt) - Hypnose Husk altid at fortælle om flyangst til personalet ombord. De er vant til at møde folk der har svært ved at flyve og er generelt gode til at berolige passagerne. Men som sagt er der ikke en enkel opskrift på hvad der hjælper - da det er meget individuelt. Der er mange eksempler på både piloter og kabinepersonale, som pludseligt får flyangst efter mange år på jobbet. Det kommer bl.a. ifm. at man får børn og pludseligt ikke er så "udødelig" mere, som man var i sine "unge" dage. Og husk så på, at du ikke er alene. Omkring 20% af alle passagerer har flyangst i en eller anden grad.
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Tusen takk for svar! Ja, det varierer veldig om jeg føler meg bra eller dårlig på fly. Hvis jeg begynner å tenke over at jeg faktisk er så høyt oppe i luften, merker jeg at jeg lett blir litt svimmel. Men fint å høre at det er gode muligheter for å jobbe med sånt (har jo alltid visst det, men ikke akkurat hvor jeg bør henvende meg!).
Sa i fra til personlaet ved Singapore Airlines, som var meget gode under reisen. Nok en gang, tusen takk for svar. Setter pris på det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Det er korrekt, og tilbakemeldingene på kurset er veldig gode.
http://www.wideroe.no/modules/module...2&C=524&I=3694 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Fantastisk! Tusen takk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Velkommen leile!
Takk for en fin beskrivelse av turen din. Du vertfall kommet til rett forum. Her er det mange mennesker med UHORVELIG mye kunnskap, og det er bare å fyre løs dine spørsmål. Fårhåpenlig vil en økt kunnskap vedrørende fly føre til mindre flyskrekk ![]() Husk det du leser i aviser o.l er ofte KRIGSTYPER, og de overdramatiserer OFTE hendelser i luftfarten. Her vil du fårhåpentligvis får ett riktigere og mer nøyansert bilde av tingene. Håper du vil trives på forumet. Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei. Når det gjelder trykk i hodet sliter jeg med det samme. Får et voldsomt trykk når man går inn for landing. Dette har ofte med bihulene å gjøre. Et lurt tips er å ta nesespray før/underveis i turen selv om man ikke er tett. Jeg var forøvrig hos øre/nes/hals og tok CT av hodet for å avdekke problemet, men fant ikke noe signifikant, så du trenger ikke ha problem selv om du opplever trykk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Tusen takk for alle svar og hyggelige responser! Det er kjekt. Har en del spørsmål, så det er godt å ha "landet" (
![]() Posthuman, takk for det. Allerede skrevet ned, og nesesprayen blir definitivt med på tur neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
@leile: enkelte steder i verden er det mer turbulens enn andre, og du var nok litt uheldig å få oppleve det over nord-Atlanteren. Det er ganske normalt med turbulsen når man flyr over ekvator pga metrologisk forhold.
Har selv opplevd på SQ A380 over Burma at flyvertinnene måtte sette seg ned - trodde jeg var dødsdømt ![]() Over Hawaii er det mye turbulens også, når man flyr fra USA --> Australia/NZ. Jeg tok faktisk en sovepille ca. 4 timer ut i fly turen (totalt 16 timer) og våknet av turbulens. Ganske gale, og det pågikk i ca. 3 timer konstant, sånn smått. Ble egentlig ganske vant med det, og det var merkelig når vi landet at jorden var helt rolig ![]() Har selv litt flyskrekk og en måte jeg fikser det på er å reise ofte. Jo oftere jeg reiser, jo mindre redd er jeg liksom. Det kan høres ganske dumt ut, men man blir liksom vant med bevegelsene tror jeg. Jeg har ikke flydd på 3 måneder nå snart, og gruer meg litt til neste gang! hehe |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Singapore Airlines med Manchester-Houston | Someone | Flyforum | 1 | 12-08-2024 20:08 |
Fotokonkurranse med Singapore Airlines | Bizflyer | Flyforum | 0 | 07-07-2017 15:55 |
Singapore airlines award med EB-poeng | flugger | Reiseforum | 8 | 17-08-2015 19:32 |
Langhelg i Bangkok med Singapore Airlines | Fly med oss | TripReports | 29 | 24-05-2012 22:03 |
Singapore Airlines i Kattegatt med A340 | Bizflyer | Flyforum | 6 | 21-12-2006 09:44 |