Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2012, 13:33   #1
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
DAT har i dag fået meddelelse om at Samferdselsdepartementet har givet Widerøe ret i sin klage og derfor omgør tildelingsbeslutningen for ruterne i Lofoten. ”Vi er helt uenige i denne beslutning og vil overveje at påklage dette” lyder det fra Jesper Rungholm, CEO i DAT.

DAT er derfor tvunget til at lukke for booking på ruterne fra Bodø og vil selvfølgelig refundere billetter som allerede er bestilt. ”Vi har over 10.000 bookinger, det vil tage mellem 6 til 8 uger at refundere disse, da denne proces er manuel. Refundering af flybilletter sker automatisk og ingen behøver derfor kontakte ruteafdeling. DAT beder om kunders tålmodighed, da dette vil tage lidt tid, men alle vil blive refunderet fuldt ud” udtaler Jesper Rungholm.

”Vi beklager meget de problemer som denne udvikling betyder” slutter Jesper Rungholm.
http://www.dat.dk/LOFOTEN-37134.htm
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 13:36   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,282
Default FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Nå som Samferdseldepartementet har tatt Widerøe sin klage til følge, og DAT slutter å selge billetter på rutene fra Bodø. Hva er prosessen videre da?

Blir anbudet lagt ut på nytt eller blir søknadene behandlet på nytt?

Det er ihvertfall særdeles dårlig håndverk fra offentlig hold, selv om det vel ikke når opp til Alltinn
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 13:37   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Her blir det bråk, vil anta at DAT har hatt store utgifter i forberedelsene sine..

Går ikke å bestillle billetter på wideroe.no..

Spennende å se hva som skjer 1. april
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 23-03-2012 at 13:39.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 13:44   #4
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Dette blir det nok oppvask av ja
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 13:52   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Blir anbudet lagt ut på nytt eller blir søknadene behandlet på nytt?
I teorien kan man bare plukke fra innkomne tilbud (les: WF) om tilbyder ønsker å fortsatt ha tilbudet inne. (Vedståelsesfrist gikk ut i det SD tildelte kontrakter)

Jeg tror at det nok blir lyst ut på nytt, og denne gang uten SCAT-1.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 13:53   #6
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

What the fudge??

Kan noen forklare på tre linjer hva det er WF har klaget på og fått gjennomslag for??
Har ikke tid til å lese hele tråden her nå, men en smule nysgjerrig kan man si!

Dette lukter det mye styr av, selvfølgelig litt for WF og mye for DAT.
Det lukter også litt strategi av dette, siden det er fredag og det er noen ministre som har mista jobben sin idag.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 14:15   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
What the fudge??

Kan noen forklare på tre linjer hva det er WF har klaget på og fått gjennomslag for??
Har ikke tid til å lese hele tråden her nå, men en smule nysgjerrig kan man si!

Dette lukter det mye styr av, selvfølgelig litt for WF og mye for DAT.
Det lukter også litt strategi av dette, siden det er fredag og det er noen ministre som har mista jobben sin idag.
WF har vel klaget på tildelingen av rutene til DAT, og jeg vil anta at klagegrunnlaget er at WF mener at DAT ikke oppfyller vilkårene i anbudet. Det er vel sannsynligvis ingen her inne, om de nå ikke er insidere, som har sett selve klagen. Man kan jo gjette på at det går på flere parametre som er av betydning i forhold til produksjonen (innflygningssystem, antall seter, osv.). De søkte vel om midlertidig forføyning i første omgang, men så ble saken behandlet i SD som ser ut til å ha snudd i saken.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 14:58   #8
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Lyst ut på nytt pga. noen selskaper vant anbudet på feil grunnlag?
Anbudet burde vel da helst gå til det/de selskapene som faktisk klarer å levere et produkt i forhold til det originale anbudet, eller tar jeg helt feil?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:08   #9
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Lyst ut på nytt pga. noen selskaper vant anbudet på feil grunnlag?
Anbudet burde vel da helst gå til det/de selskapene som faktisk klarer å levere et produkt i forhold til det originale anbudet, eller tar jeg helt feil?
Nå er det jo litt tidlig å si noe om hvordan/hvorfor WF har fått SD til å snu, men det er vel rimelig å tro at det er på grunn av manglende SCAT-1.
Om så er tilfelle, så må nok SD utlyse anbudet på nytt, da kravet i praksis er en forhåndstildeling til Widerøe, som strider mot en hel haug med regler.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:24   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Dette er skandale. Hva skjer nå fremover? Jeg har billetter til en hel gjeng med folk som skal hjem til påske. Hva nå med billetter til disse? Her er det tydeligvis bare å starte planleggingen på nytt, ettersom WF og DAT har forskjellig avgangstidspunkt for midt-på-dagen avgangen fra NVK.

Ikke lett å drive butikk oppe i dette her. Nå blir det vel enten flere tusen kroner dyrere billetter hjem, eller 3 timers venting i Bodø på folk. Å sende denne regningen til SD hjelper vel ingenting. Det er nok som å snakke til døve ører.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:28   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ikke lett å drive butikk oppe i dette her. Nå blir det vel enten flere tusen kroner dyrere billetter hjem, eller 3 timers venting i Bodø på folk. Å sende denne regningen til SD hjelper vel ingenting. Det er nok som å snakke til døve ører.
Ja, her er det jo publikum som får lide for at SD opererer med så korte frister at klagen behandles omtrent i oppstartuka. På en rekke andre kollektivanbud har operattørene 4-6 måneder fra avgjørelse til oppstart, og dette har vel også konkurransetilsynet tidligere tatt opp.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:32   #12
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Dette er skandale. Hva skjer nå fremover? Jeg har billetter til en hel gjeng med folk som skal hjem til påske. Hva nå med billetter til disse? Her er det tydeligvis bare å starte planleggingen på nytt, ettersom WF og DAT har forskjellig avgangstidspunkt for midt-på-dagen avgangen fra NVK.

Ikke lett å drive butikk oppe i dette her. Nå blir det vel enten flere tusen kroner dyrere billetter hjem, eller 3 timers venting i Bodø på folk. Å sende denne regningen til SD hjelper vel ingenting. Det er nok som å snakke til døve ører.
Skulle tro at Widerøe (der det er mulig) tar en sjarmoffensiv og lar DAT-billetter brukes på sine egne flygninger?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:36   #13
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Billetter til/fra Lofoten og Narvik er tildels allerede åpnet for salg og resten kommer fortløpende utover kvelden/natta.
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:39   #14
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Følgende står å finne på nettsidene til Samferdselsdepartementet.

Quote:
Samferdselsdepartementet fikk 14. mars 2012 en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder. Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.
Quote:
For å sikre et kontinuerlig flytilbud i Lofoten, har Widerøe bekreftet overfor departementet at selskapet vil drive rutetrafikk på en midlertidig kontrakt fra og med 1. april, 2012, på rutene Svolvær-Bodø, Leknes-Bodø, Røst- Bodo og Narvik – Bodø.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:39   #15
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

PM fra SD:
Quote:
- Etter tildeling av flyanbud til Danish Air Transport AS (DAT) i januar, har det kommet fram ny informasjon som viser at selskapet ikke kan starte rutedrift i Lofoten 1. april i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet fikk 14. mars 2012 en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder. Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.

De nye opplysningene har kommet fram både i forbindelse med ordinær utsjekkingsprosess som flyselskaper har med Luftfartstilsynet før oppstart og som følge av Widerøes klage på tildelingen. Samferdselsdepartementet mottok klage fra Widerøe 6. mars 2012.

For å sikre et kontinuerlig flytilbud i Lofoten, har Widerøe bekreftet overfor departementet at selskapet vil drive rutetrafikk på en midlertidig kontrakt fra og med 1. april, 2012, på rutene Svolvær-Bodø, Leknes-Bodø, Røst- Bodo og Narvik – Bodø.

- Jeg er opptatt av å opprettholde et godt flytilbud i Lofoten. Passasjerer som har kjøpt flybillett hos DAT vil ha krav på refusjon. Billetter vil i løpet av dagen kunne bestilles hos Widerøe, sier samferdselsministeren.

DAT og Widerøe var de to tilbydere i konkurransen om å fly de fire ruteområder i Lofoten. Samferdselsdepartementet vil ikke ta stilling til fremtidig og varig løsning og eventuell klagebehandling, før klagefrist for vedtak om avvising er utløpt. DAT har en frist på tre uker til å klage over Samferdselsdepartementets vedtak om å avvise selskapets tilbud om å fly i Lofoten.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=676285
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:42   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Ut fra hva SD skirver så virker det jo ikke som DAT ville greid å starte opp pr. 1. april uansett:
Quote:
Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.
Noen som kjenner til hva evt. problemer med "kompass" gjør her? Det burde være ganske et basic instrument som de hadde orden på.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:45   #17
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Nå kan det bli morro. Ser for meg et par scenario:

1. WF får andbudet siden de er den eneste som oppfyller kravene. (scat-1 holdt utenfor)
2. WF får andbudet siden de er den eneste som oppfyller kravene(Scat-1 holdt utenfor). Men hvor DAT klager/mener at de skulle fått disp, da det var umuig å bli klar til oppstart grunnet sent varsel om resultat på andbud.
3. SD legger ut nytt andbud uten SCAT-1. Noe som fører til at både WF og DAT legger seg lavere i pris enn dette anbudet. SD sparer penger.
4. DAT får disp på LF sine påpekninger, men WF får medhold på SCAT-1 kravet. Da blir det vel rettsak/nytt anbud.
5. Alle andre mulige kombinasjoner av overstående elementer.

Dette blir spennende vår/sommer. DAT har vel hatt så store utgifter, pluss at de har tapt på vestlandet. Så her blir det nok fight til det bitter end.
storg is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:51   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Nå har leg lest vedlegget som ble lagt ut til pressemeldingen, og SCAT-1 er bare en liten del her, og i prinsippet ikke vektlagt. LT er ikke veldig rosende i sin omtale av DATs prosedyrer m.v.

Quote:
Luftfartstilsynet anser det som utenkelig at DAT får på plass nødvendige supplementer for noen av modellene sine innen oppstart 1. april. Det er videre stor usikkerhet knyttet til muligheten for DAT å få supplementene implementert innen oppstart av vintersesongen høsten 2012 (september/oktober).
...
Når det gjelder punkt 4 om ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våre baner, fremgår det av Appendix 1 til EU-OPS 1.1045 pkt. 8.1.2 at GMC (Gross Mass Charts) skal fremlegges Luftfartstilsynet før operasjoner på flyplasser av kategori C kan godkjennes.
Luftfartstilsynet finner at påkrevde godkjenninger mangler, og at frem til disse foreligger må selskapet forholde seg til standardprosedyrer som fører til store vektbegrensninger for avgang selv på tørr bane og ellers ideelle forhold.
...
På denne bakgrunn vurderer Luftfartstilsynet det dit hen at det er usannsynlig at DAT kan drive rutene i tråd med konkurransegrunnlaget fra oppstartsdatoen1. april2012.
Vedr. kompassene så det ut som ta av tre fly ikke hadde godkjent kompassystem ihht EU-OPS.

Slik det ser ut i brevet fra SD, men LTs kommentarer, hadde DAT fått problemer med å operere fra 1. april, f.eks. på våt bane (som jeg vil anta det hender at det er i Lofoten)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 23-03-2012 at 15:54.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:52   #19
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Der er grundlag for mange retsmøder. Men jo også en ganske kaotisk proces, der var også noget omkring Røros.

Personligt tror jeg DAT overvejer at trække sig helt fra at byde i det område igen, men naturligvis tage en retssag om erstatning. De indlejede fly kan så evt. bruges på en rute fra Rygge til København eller andre interessante ruter? Vel dyrt fra DAT at have fly stående i vente på at de evt. vinder udbuddet efter det her, måske de vil forsøge at komme videre i stedet.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2012, 15:55   #20
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Hele Samferdselsdepartementets brev til DAT: http://www.regjeringen.no/pages/3759...rasdtildat.pdf
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") jaas Flyforum 74 28-03-2012 09:39
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? Trdfly Småprat 20 02-11-2011 17:06


All times are GMT +2. The time now is 14:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.