Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2012, 17:50   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Kamera TR - SVG-FRA-LIS-FRA-SVG

Leg 1.

SVG-FRA: LH979
Dato: 2. mars 2012
Individ: D-AECH
Type: Embraer ERJ-190AR
Lev: August 26. 2010
Navn: N/A

Ankom Sola frykteleeeg tidlig, da svigerfar som kjørte meg ut insisterte på at man måtte være der minst to timer før når man skal til utlandet. Fikk etter litt «forhandlinger» og overbevisning og en form for kompromiss rundet det ned til rett over en time.

Jeg var litt groggy på grunn av dagen før, etter et glass whiskey for mye, og så derfor frem til litt søvn på flyet. Hadde sjekket inn dagen før og fått valg 12 F på flyet ned til FRA og 12 A på flighten ned til LIS. Begge var nødutgang, så dette lovet bra med hensyn til å strekke ut bena og få seg en høneblund. Dette ble ikke helt som planlagt, kommer litt tilbake til det senere i tråden.

Gikk bort til innsjekkingsautomaten for å få meg et skikkelig BP, men innsjekkingsautomaten sa at den ikke kunne gi meg BP, og at jeg måtte også sjekke inn på ny i FRA.

Daffet bort til bagdrop, ga personen i skranken BP som jeg hadde skrevet ut da jeg sjekket inn online dagen før. Fikk sjekket inn hele veien og fikk tagget bagen hele veien ned til LIS. Fikk meg også et ordentlig BP . Jeg var som nevnt ovennfor, rimelig trøtt i trynet, så jeg fikk det ikke med meg, men jeg kunne sverge på han i insjekk limte på noe på kofferten min, men tenkte ikke noe mer på det.

Sikkerhetssjekk ble kjapt gjennomført og skoene fikk seg en ekstra scann i metalldetektoren. Deretter var det å få tak i en kvote med snus og få seg en kaffekopp og ei baconpølse slik at man fikk i seg «frokost» og kunne våkne litt.

Boarding ble fra en av de nye gatene nede i kjelleren på SVG. Boarding completet var vel sånn ca. på tiden. Klokken ble 07.00, og kapteinen kom på speaker og sa at årsaken til at vi ikke hadde beveget oss, var at det var tåke i FRA. Han forsikret alle at dette påvirket alle fly, både innkommende og utgående, så de som hadde connecting flights, trengte ikke å bekymre seg.

Klokken ble 07.10 og takset vi ut og tok av på RW 36. Gikk ikke lange tiden før det var V2 og rotate, da flyet var rimelig lett. Vil estimere at det var ca. 25 % belegg på denne flighten. Til sammenligning med flighten jeg hadde i fjor november fra SVG med LH, så var den ca. halvtom. Greit nok at dette var midt på dagen, men 25 % belegg på en morgenflight til FRA er ikke et godt tegn.

Etter at vi hadde nådd rett altitude fikk vi utdelt et kald rundstykke med ost og sennep. Ikke det beste jeg hadde smakt akkurat, men det gikk ned i det store huller. Valgte en kaffe og en eplejuice til «frokosten». Warsteineren fant jeg ut at det var tryggest å stå over med tanke på at det var grytidlig og man ikke en gang hadde våknet skikkelig.

Siden jeg sjekket inn dagen før, så hadde jeg sikret meg sete 12A, hvilket er nødutgang. Men jeg fikk ikke sitte alene der. Fikk en nabo i det andre setet som man kan karakterisere som en fotball idiot. Og med det legger jeg trykk på ordet idiot. Han breier seg ut, fiklet hele tiden med friskluftventilen slik at den laget ekstra lyd. Ble med andre ord dårlig med søvn på meg på denne flighten.

Så med andre ord, hadde det ikke vært for naboen i setet ved siden av, så hadde dette vært en ganske komfy flight.

Etter hvert ble det på tide å begynne nedstigningen til FRA, og man godt si at tåka lå tykk som en grøt. Midt oppi dette, (det viser seg etterpå at det var snakk om 1-2 minutter) så hører jeg at purseren skriker, sitt down, we are going to land any minute now!!!!!

Landing ble på den nye RW’en og naturligvis bussgate. Og hva tror du skjer etter at flyet har stoppet? Alle er klar til å «storme» ut av flyet. Men jeg klarer ikke å forstå hvorfor alle skal "storme" ut av flyet rett etter at det har stoppet. Det var lite belegg på flyet, og alle skal jo i den samme bussen uansett.

Et av flyene på nabogaten

Neste punkt på agendaen var Skytrain bort til T2 for noe frokost og en kaffe før det skulle bli spotting.

Men det viste seg at terrassen ikke åpnet klokken 10 som vanlig, men 25. Mars! Så da ble det med litt vindusspotting og begynne å skrive TR’en og vente på Olav (BSSW) som kom med LH fra OSL. Observerte at det var vesentlig roligere trafikk og tempo pga. tåken.

Last edited by sirpjalle; 11-03-2012 at 19:27.
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:05   #2
terje t
ScanFlyer Blue

Default Re: TR - SVG-FRA-LIS-FRA-SVG

Fy, man setter ikke skoen på stolryggen foran, for siden å klage på slitt interiør!!!
terje t is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 18:27   #3
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Han der ved siden av deg på turen SVG-FRA breiet seg skikkelig ja, sette foten halv veis bort til deg, snakk om oppførsel, slikt hadde irritert meg skikkelig.
Vedrørende belegget, eg har billett SVG-FRA 19.sept, å da ska LH fly med CRJ, sist eg fløy med dem på den ruten var i dec 2010 med Embraeer og da var den full. Så her skal dem fly med mindre maskin ja. Venter på fortsettelsen...
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2012, 21:53   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Fortsettelse....
Old 13-03-2012, 21:54   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Etter litt terminalspotting og frokost beveget jeg meg mot T1 for å bla. se om de hadde en japanske whisky'en og for å daffe rundt og få beveget meg litt. Skytrain ble tatt til den andre enden av T1 helt ute i piren og jeg ble tydeligvis dagens og den enste utvalgte i sikkerhetskontrollen. Av med sko for en ekstra skanning, og litt beføling samt bonusen, en kjapp swab for å se om jeg hadde onde hensikter og hadde med meg eksplosiver! Needless to say, all was good!

Traff etter hvert på Olav rundt gate A34-isj og slo av en prat. Etter hvert var det på tide å pakke ned foto utstyr og stille seg i kø på gate. Plutselig ser jeg at det er en ANA 787 som takser forbi og hiver meg på luren til Olav som går i riktig retning, slik at i det minste en av oss for bilde av fuglen.

Ikke det beste bildet akkurat, men godt nok som «dokumentasjon»

Old 13-03-2012, 22:04   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Leg 2.

FRA-LIS TP573
2. mars 2012
Individ: CS-TTK
Type: Airbus A319-111
Lev: Juni 22. 1999
Navn: 'Miguel Torga'

Beklager dårlig kvalitet på bildet, men flyet er i det minste behørig dokumentert.

Boarding på denne flighten skulle ha begynt rundt klokken 12.50, men det varte og det rakk. Så jeg hadde god til å se på tavla, og observerte at denne flighten hadde codeshare med de fleste Star Alliance selskapene etter som jeg kunne se. I alle fall de fleste.

Flyet skulle ha forlatt gaten 13.30. Usikker når vi forlot gaten, men det ble med en ganske bra forsinkelse.

Basert på maten jeg fikk sist gang jeg fløy med TAP, så hadde jeg relativt høye forventninger til maten i forhold til de gangene jeg har flydd med Lufthansa, og var sikker på at jeg skulle ble vinneren av den den interne konkurransen vi hadde. Men døhhhh, det var ikke mye å skrive hjem om.

I tillegg hadde flyet mitt blitt nedgradert fra A320 til A319, så nødutgang setet mitt, 12A ble ikke nødutgang på denne flighten. Absolutt ingen høydare. Knyttenevetest ikke bestått. Ellers kan det legge til at det smekk full kjerre på denne flighten.

Maten var dessverre ikke noe å skryte av. Fikk noe lasagnelignende greier med grønsaker i bunn, hvit saus og ost på toppen, samt en eller annen «frutti» av ananas og et rundstykke. Synes selv at det lignet på en muffins, hvilket Olav og kommenterte da han så bilet av maten fra flighten.

Til maten ble det et glass vin og kaffe.

Til sammenligning fikk Olav dette servert på sin Lufthansa flight.

Men alt i alt ble ikke turen så ille. Kom i prat med et eldre tysk par som satt på samme treseter som meg. Så det ble til at det gikk i litt skoletysk og halvgebrokken engelsk fra dem og litt prat om what do do og not do i Lisboa.

Etter ankomst ble parkering på gate 125.

La merke til at kapteinen på denne flighten var en dame i det jeg boardet flyet i FRA. Hadde en kjapp prat med henne om hvilken reg flyet hadde, og man må så absolutt si at dette ikke var det styggeste stykket kvinne jeg her sett, tvert i mot….

Ble ikke til at jeg innyndet meg til en kikk i cockpit da jeg bare så J**** måtte på do og vanne porselenet. Deretter var det å hente kofferten og vente på Olav som kom med Lufthansa flighten sånn ca. rett etter meg.

Og så spoler vi litt tilbake til Sola og innsjekk. Jeg la merke til at han i innsjekk på Sola hadde klistret på noe på kofferten min, og ganske riktig, kofferten min kom ut som nr. to på rullebåndet med en orange priority tag.

Traff på Olav, og tok deretter en drosje til hotellet og sjekket inn hvoretter det ble til at vi tok en tur ut og så oss rundt og senere noe lunsj.

Last edited by sirpjalle; 17-03-2012 at 19:08.
Old 13-03-2012, 22:28   #7
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Lørdag
Vi bestemte oss for å ta en liten tur inn til Lisboa. Og det ble til at vi valgte å ta metroen inn til Lisboa.

Basert mine erfaringer fra i fjor sommer, så ble det til at vi satset på å ta metroen inn til Rossio som er Lisboas hoved togstasjon og bruke den som en «HUB» og ta den som utgangspunkt for vårt lille ekspedisjon.

I utlandet har man litt annerledes reklamer enn her på berget, og noen er litt mer Harry enn andre, og denne var i aller høyeste grad Harry.

Vi bommet dog på en stasjon, så da var det bare å finne første og beste Lisboaner og si et ord, Rossio, Hvoretter man fikk direksjonene på flytende engelsk, og komme seg på sporet igjen. Første task på listen var å få i seg noe frokost.

Spaserte ned over gaten for å se om vi fant noen egnede steder å spise. Landet på en kafé hvor noen grillete skinke og oste smørbrød ble slukt sammen med frisk presset appelsinjuice og en god kopp kaffe.

Forrige gang jeg var her, så la jeg merke til alle gateselgerne, denne gang fant jeg ut hva de EGENTLIG solgte foruten solbriller. Forklaring, denne gangen var jeg i Lisboa uten unger, så da ble jeg tilbudt litt sterkere ting. Vi ble stoppet en 2-3 ganger i løpet av 50 meter og spurt om å kjøpe solbriller og eller hasj eller marihuana.

Noen bilder fra Lisboa

Olav var og på jakt etter en presang til sin bror, så vi ende opp i en souvenir butikk jeg besøkte i fjor. Kom da over en rimelig autentisk modell
Da jeg så denne modellen, så var den første tanken å gi dette til en av de mange løse fuglene som henger på Sola og som tar bilder av fly, men jeg er redd at dette ikke nødvendigvis hadde falt i god jord

Etter noe trasking rundt i byen ble det en liten pitstop på Starbucks hvoretter det ble inntatt lunsj på Hard Rock.

Deretter var det metroen tilbake til Campo Grande og hotellet. Det skal bemerkes at servitrisene på Hard Rock var særdeles brede i målet, dvs. at de prøvde å høres mest mulig amerikanske ut og man kunne på en eller annen måte merke at de var særdeles ivrige etter å få tips.

Etter ankomst på hotellet satte vi kursen mot Aeroporto de Lisboa og T1 for å plukke opp leiebilen fra Hertz. Hadde opprinnelig booket en VW Polo eller lignende, men oppgraderte til en Audi A1 til ekstra EUR 20 pr. dag.

Bildene er tatt på flymuseet utforbi Sintra.

Må og legge til at dette var en liten, men absolutt sprek og morsom sak!

Før jeg reiste ned, hadde jeg en stående avtale med jentene i huset at jeg var nødt til å få tak i diverse matvarer når jeg var i Portugal, så kursen ble staket ut mot kjøpesenteret Forum Sintra som ligger langs IC19 og Pino Doche som supermarkedet heter.

Naturligvis, det slår ikke feil når mannfolk befinner seg i en matvarebutikk. Man verifisere at man kjøper riktig vare slik at man slipper å ta en ny tur i butikken. Og da ble det til at man måtte ta en telefon hjem til Noreg!

Siden vi ikke hadde store planer bortsett fra litt fly og litt "ferie" ble det til at vi satte kursen mot byen Colares for å se litt mer og for å få oss en bedre middag. Colares ligger rett etter Sintra når en kjører fra Lisboa. Når vi var der i fjor, så lette vi lenge etter en bedre restaurant i området vi ferierte i, og vi fant en i Colares. Basert på fjorårets erfaring ble det til at denne restauranten ble valgt.

Dette er absolutt en restaurant jeg kan anbefale på det sterkeste. Restauranten er ikke stor, den har en 6-8 bord, men den har en avslappet og lun atmosfære med veldig god mat og et rikelig vi utvalg av vin. Bla mye lokal produsert vin fra Colares/Sintra området.... Med tanke på at dette var et "finere" sted, ble det til at vi ikke tok bilder av maten osv.

Last edited by sirpjalle; 13-03-2012 at 22:32.
Old 17-03-2012, 19:13   #8
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Søndag

Denne dagen var dedikert fullt og holdent til spotting. Etter at frokosten var fullført var det å sette seg ned og lage en slagplan. Vi fant navnet på en vei som gikk langs rullebanen, Plottet denne inn på GPS'en og satte i vei, hele 800 meter.

Fulgte veien bortover og ankom så Cargo området, der vi så en del biler som stod parkert på siden i en rundkjøring.

Tenkte at vi skulle prøve dette stedet og parkerte der vi og. Etter en stund dukket onkel blå opp, og Olav pirket meg på skulderen Vi gikk bort og så at de noterte ned skiltnummer og diverse på alle bilene som stod parkert der. Vi unnskylte oss og sa at vi ikke visste bedre, vi bare så andre biler der og antok at det var ok.

Kan trygt si at i motsetning til hjemme på berget, så er ikke dette Boeing land men Airbus land.

Etter hvert så dukket det opp en «lokal» spotter opp. Vi kom litt i prat med ham, og ble enige om å bli med ham for å se på noen andre steder å spotte fra. Og en kjapp online innsjekk ble foretatt på mobilene våre før vi dro avgårde.

Ingen av disse stedene vi ble vist var direkte lette å finne. Det var kjøring i hytt og gevær for å komme frem og vi avvek lengre og lengre vekk fra RW før vi nærmet oss igjen. Koordinater ble uansett plottet inn på GPS’en.

Begge stedene vil jeg nok kun anbefale på dagtid, da det nok ikke var det tryggeste stedet å oppholde seg alene på vil jeg tro.

Har dessverre ikke noen gode bilder fra det første stedet, så det lar jeg å vise noe fra.

Mens vi var det la jeg merke til at det var en fin 4 felts vei, men den var åpenbart ikke i bruk. Denne skulle visstnok åpne i 2006, men det ble ikke noe av det.

Det ble litt bilder på oss fra det siste stedet før kursen ble satt mot hotellet for lunsj.
Old 17-03-2012, 19:16   #9
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Mandag

Frokost ble unnagjort, fikk sjekket ut og satt kursen mot flyplassen. Leverte fra oss Audien og bort til bagdrop, fikk levert fra meg kofferten og fikk printet ut to BP’s i papirformat. Kjøpte oss et par flasker vann før man satte seg ned og foretok litt terminal spotting

Leg 3.
LIS-FRA LH1167
5. mars 2012
Individ: D-AIQA
Type: Airbus A320-211
Lev: April 12.1991
Navn 'Mainz'

Boarding var ikke helt på tiden. Olav og jeg hadde sjekket inn og valgt sete 15A og 15C i håp om at midtsetet forble ledig. Men den gang ei.
Pushback var forsinket, la ikke merke til hvor mye vi var forsinket. Full kjerre, og ellers en begivenhetsløs flight.

Knyttneve test ble bestått på denne flighten i motsetning til TAP flighten.

Måltidet som ble servert på denne flighten var av et annet kaliber enn det TAP klarte å stille opp med på vei ned til Lisboa.

Til selve maten valgte ble det valgt vin og en øl. Dessverre så hadde de ikke Weisbier, så jeg endte opp med en vanlig Warsteiner.

La og merke til at på denne maskinen så hadde de ikke rad 13 i motsetning på TAP flighten som hadde det.

Det ble bussgate på oss, og også denne gangen var folk klar til å storme ut av flyet idet man merket den minste antydning til at flyet hadde stoppet. Og dette gikk ikke upåaktet av flyvertinnene hvoretter folk fikk beskjed om å sitte og ha på seg selen til flyet hadde faktisk stoppet helt.
Old 17-03-2012, 19:18   #10
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Vi hadde noen timer til gode i FRA, så noe av det første som ble sjekket var mail, og hvorvidt jeg hadde fått svar på requesten min om medlemskap Lufthansa Oil & Energy Club var ferdig behandlet.

Etter en kjapp lunsj og en øl var det å traske bort til lounge inngangene å henvende seg til en av dragene og spille blond og spørre om status på requesten min, hvoretter jeg fikk til svar at dette kunne hun ikke sjekke. Dette måtte jeg sjekke online.

Hadde egentlig ikke regnet med noe annet svar, men what the hell, jeg hadde ikke noe å tape på det. Og hadde hun noe info jeg ikke hadde, så hadde det jo ikke vært feil å sitte i en lounge i stedet.

Nuvel, da var det å traske rundt å fordrive tiden, få handlet inn det man «trengte» i TaxFree butikkene og vente på flighten hjem til SVG.
Old 17-03-2012, 19:19   #11
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Leg 4.
FRA-SVG LH878
5. mars 2012
Individ: D-AECF
Type: Embraer ERJ-190AR
Lev: Juni 23.2010
Navn 'Kronberg/Taunus'

Ble bussgate denne gangen og. Og jeg fikk den lengste bussturen jeg har hatt noensinne i Frankfurt. Til slutt endte vi opp på bussgate bort forbi Cargo området.
Ikke så mye å si om denne flighten, da denne var rimelig begivenhetsløs.
Til mat ble det utdelt en kald pølse og potetstappe.

Det var det samme som jeg fikk utdelt med Lufthansa Regional sist gang jeg reiste med em i November 2011, så jeg var forberedt på at dette ikke var noe å skrie hjem om. Og det medførte riktighet denne gangen og.

Slapp heldigvis bussgate etter ankomst på Sola, så da var det å fikse to kvoter snus og låne Olav sitt BP. Hentet koffert på båndet og var ute av flyplassen rundt 00.30
Old 18-03-2012, 00:37   #12
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Toppers rapport

Hva hendte med Skoda oppgraderingen?
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 10:44   #13
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar