Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2012, 10:53   #181
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

[QUOTE=panerai;710281]Vil det ikke være mulig for norwegian å selge flyene de har kjøpt, for mer enn de betalte for dem? Jeg tenker da på at andre flyselskap ikke trenger å vente, men kan få dem med en gang.[/QUOTE Kjos har jo gått ut og sagt at en mulighet er å leie ut flyene, men veien derfra til å selge er jo ikke så stor.
Det virker som div flyselskap på denne lavaholmen vi har ute i Nordsjøen driver litt på denne måten og de har sikkert tjent noen kroner på å selge sine 3 bestilte 787 til DY
Futura is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:00   #182
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,583
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Men da må de vel få noen nye AOC's?
Nei, det er ingen sammenheng mellom AOC og registrering.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:12   #183
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 775
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Helt utrolig nyhet, uten å diskutere hvem som er best av flyselskaper, må man jo si at dem som lo av Kjos da han startet, idag nok sitter med en fæl smak i munnen, Kjos viser med dette at han er en utrolig dyktig forretningsmann, tror ikke det blir siste "sjokk" melding fra han i fremtiden
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 15:13   #184
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by panerai View Post
Jeg mener også å ha lest (men jeg husker ikke hvor) at de også beveger seg vekk fra point to point.
Det er lenge siden Norwegian bare var point-to-point. Gjennomgående reiser har de hatt i mange år nå.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 17:10   #185
OleSR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by TobyAllan View Post
Helt utrolig nyhet, uten å diskutere hvem som er best av flyselskaper, må man jo si at dem som lo av Kjos da han startet, idag nok sitter med en fæl smak i munnen, Kjos viser med dette at han er en utrolig dyktig forretningsmann, tror ikke det blir siste "sjokk" melding fra han i fremtiden
Ja, dette bekrefter vel bare nok en gang at luftfartsbransjen kan være en uforutsigbar bransje hvor hobbyanalytikere skal være forsiktige med å være bombastiske og påståelige med mindre de besitter veldig god kjennskap til bransjen og markedet Og noen ganger er ikke det godt nok engang.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 23:14   #186
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som nevnt til det kjedsommelige, enhetsflåte er overvurdert så snart du oppnår en viss størrelse. Og DY har forlengst passert den terskelen...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.280312,-84.134606
Jeg tror hovedargument ligger nok en gang i tilgjenglighet.

Dersom man leser press-release til Norwegian i all ro sa sta det direkte inn der at hverken av de to leverandörer ble villige a levere 200+ som Norwegian ville ha innen denne tidsrommet. Ergo ble ordre splitted, begge leverandörer spilt ut mot hverandre og prisen dumped.

Airbus har fatt en MoU og det skulle skje mye för denne ikke kommer til virkeligheten.

Likevel tilbyr denne deling av flaten ogsa sjansen a ha A321 i fremtida og bruke den pa de mest volumsterke og mest lönnsomme ruter.

Vi fa ser hva fremtida holder, men jeg tror NAX og Björn Kjos i spissen kommer a overraske oss i minst en gang til. Spanair er konk, bmi baby ligger apent for salgs, LCC bransjen vil konsolidere seg enda mere i 2012. Det virker som NAX har bestillt flyene slik at du kan vokse ogsa i en scenario hvor de kjöper opp konkurrenter eller deler av konkursbo. Men, dette er min beskjeden privat mening...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 23:36   #187
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Noen som vet msn på LN-NGA+B+C+D+E+F+G ?
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 17:08   #188
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Om så støvet har lagt seg, og tema hører muligens hjemme i en egen tråd.
Men hjelper det virkelig å senke forbruket med 10-20% og ha ansatt på "veldig langt øst" tariffer når oljen om 10år + ikke lenger koster $100 ,men kanskje $250 .
Flyselskapene vil vel snart ha 50% av sine kostnader i olje.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 17:13   #189
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Om så støvet har lagt seg, og tema hører muligens hjemme i en egen tråd.
Men hjelper det virkelig å senke forbruket med 10-20% og ha ansatt på "veldig langt øst" tariffer når oljen om 10år + ikke lenger koster $100 ,men kanskje $250 .
Flyselskapene vil vel snart ha 50% av sine kostnader i olje.
Jo høyere oljepris, jo bedre gevinst får Kjos på sitt flykjøp. Folk må fly, og selskapene med de mest effektive flyene kommer til å få en enorm fordel når prisen stiger til nye høyder.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 17:21   #190
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jo høyere oljepris, jo bedre gevinst får Kjos på sitt flykjøp. Folk må fly, og selskapene med de mest effektive flyene kommer til å få en enorm fordel når prisen stiger til nye høyder.
Ikke uenig i det, men å fortsette å brenne olje vil ikke gi "billige" turer, men mer nødvendige , dyre turer.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 17:24   #191
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Ikke uenig i det, men å fortsette å brenne olje vil ikke gi "billige" turer, men mer nødvendige , dyre turer.
Ja, og dette kan føre til at markedet endrer seg. Ikke sikkert at de aktørene og de markedssegmentene som gjør det best i dag, er de som gjør det best om 10-15 år. Flybransjen er temmelig dynamisk.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 17:24   #192
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Om så støvet har lagt seg, og tema hører muligens hjemme i en egen tråd.
Men hjelper det virkelig å senke forbruket med 10-20% og ha ansatt på "veldig langt øst" tariffer når oljen om 10år + ikke lenger koster $100 ,men kanskje $250 .
Flyselskapene vil vel snart ha 50% av sine kostnader i olje.
Det hjelper mye a ha flyene i bestilling som forbruker mindre fuel. Selv dersom man ikke trenger dem selv, sa kan man lage en fortreffelig forretning av a selge nye fly direkte etter leveranse videre. DL gjorde dette i mange ar.

Men det hva skjer her er i mine öygn noe fundamentalt annet. DY legger med disse flyinnkjöp grunnlag for en transformasjon fra LCC+ til en nettverkselskap med lave priser (og kostnader). Med A og B i flaten blir dette dedicated fleets med individuelle kapasitaeter, som gir rom for enda mer diversifisering i fremtida. Mange muligheter og noen ekstra kostnader og utfordninger.

Samtidlig er man i ferd med a start langruter i 2013 og transformerer ogsa bookings-systemer til industri standard. Det er ikke uten grunn at noen i SAS ledelsen kikker bekymringsfult over til hva skjer i Diamanten. Og trolig ikke bare SAS sin ledelse... Her bygges det noe opp som har potensial a vaere riktig stor, dersom ledelsen i NAX klarer a finne de riktige tempo for sitt ekspansjon, som ikke nödvendigvis ma vaere den mest hurtige...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2012, 14:28   #193
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,583
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Flight International har i inneværende ukes nummer en helsides artikkel og interessant betraktning omkring DY's kjøp av nytt materiell.
Anbefales lest så får mange her inne svar på mange spørsmål.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 02:18   #194
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 02:53   #195
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,565
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Hahahahaha, hvor er ''like'' knappen når man trenger den her på forumet?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 09:31   #196
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Og i dag har DN en sak om Norwegian sine muligheter til å tjene store penger på flysalg som følge av den store ordren
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2330783.ece

Quote:
Worst case selger vi flyene for det vi kjøpte dem for, sier Foss
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2012, 10:43   #197
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Og i dag melder DN at kjøpet kan være i fare.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2355952.ece
Quote:
Politisk krangel i USA kan true Norwegians flykjøp
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2012, 11:15   #198
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Og i dag melder DN at kjøpet kan være i fare.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2355952.ece
Tror ikke krangelen rundt Exim banken vil fortsette lenge - en bør i så fall ta med Chapter 11 som lar Amerikanske selskap refinansere på måter som få selskap utenfor USA kan. Ja det bruses med fjærene - men det er det blir til - ingen fare for Norwegian.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2012, 19:06   #199
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Norwegian Spøker for finansieringen til Kjos

http://www.hegnar.no/bors/article686486.ece
Spennende hva utfallet av dette blir..
Hvordan er Norwegian finansielt stilt til å takle dette?
TL is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2012, 19:08   #200
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: Spøker for finansieringen til Kjos

Står om dette i bestillingstråden. Det er nok bare politisk brusing med fjære .. Vil neppe få noen betydning.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian bestiller nye 787-9 sail4fun Flyforum 31 04-07-2014 15:19
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15


All times are GMT +2. The time now is 08:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.