![]() |
|
![]() |
#1 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,998
|
![]()
edit: ser at jeg glemte "SYD" i tittelen, burde vært: YVR-LAX-SYD-MEL-LAX-YVR... oops
![]() Jeg tenkte jeg skulle dele mine opplevelser og erfaringer med denne Australia turen fra Vancouver/Nord-Amerika. Den varte i totalt 8 dager, hvorav 2 dager var på reisefot, 2 dager i Sydney (egentlig 3, men ble 1 dag "forsinket" i Los Angles) og 3 dager i Melbourne. (Jeg har ikke så mange bilder av selve flyturene innvendig osv, men skal fikse det til en annen gang. Derimot så har jeg masse bilder av min første A380 tur i 2009, men det begynner å bli lenge siden...) Først vil jeg bare si at det er flere grunner til at jeg tok denne turen. Jeg har som et lite personlig mål å fly alle selskap som flyr A380 og derfor valgte jeg å fly via Los Angles (det finnes YVR-SYD direkte, med AC33/34 B777) for å fly Qantas' A380. Itillegg har jeg alltid hatt lyst å fly Stillehavet på tvers og så på dette som en god mulighet for å gjøre det. Prisen var god, og tiden på året virket flott (vår i Australia). Jeg hadde også 3 venner jeg ønsket å besøk, og med alt dette "in mind" så måtte jeg jo bare reise ![]() Jeg bestilt hele reisen gjennom Orbitz. Når Orbitz fungerer, fungerer det meget godt. Prisen for de totalt 5 flyvningen endte på 11810 NOK, men jeg fikk ca. 2200 tilbake igjen (les videre for å finne ut hvorfor!), så totalt 9610NOK. Da jeg kom til flyplassen viste det seg at jeg ikke hadde visum til Australia og at mannen bak disken bare kunne sende meg til Los Angles hvor jeg måtte ta ut bagasjen og sjekke inn på nytt for å la Qantas hjelpe meg. Dette var en rookie/noob feil av meg, som viste seg å være veldig bra. Jeg tok av fra YVR lørdag 15 Oktober kl 1325 PST (lokal tid) med Alaska Airlines (AS704), som kun operer Boeing. Flyet var en 737 med overraskende komfortable seter (sammenlignet med det jeg er vandt med fra SAS/Norwegian i Norge) og var 80% fullt. Flyturen var på rett under 2,5 timer. Vi fikk servert gratis drikke 3 ganger, noe jeg heller ikke er vant med fra 737 turer i Norge. Det var en solfylt dag og masse interessant å se på turen sørover, bl.a. snødekte fjell. På bildet under ser man Vancouver med UBC/skoleområdet i forgrunnen, downtown til høyre og fjellene bak. En flott by å fly inn/ut av! Her ser man Los Angles fra luften. Inntrykk: veldig firkantet og stort/utstrakt. Alaska Airlines har en policy om at bagasjen skal være på rullebåndet innen 20 minutter (ellers får du gavekort som kompenasjon) etter flyet er parkert på gate. Hørtes litt teit ut, men var ganske genialt da bagasjen ventet på meg etter at amerikanerne hadde godtatt at jeg ikke var en farlig person. Deretter gikk jeg bort til Qantas sin terminal og deres skranker der. Jeg skulle ta QF12 kl 2230, og dagen i forveien sjekket jeg ut hvilket fly Qantas sendte fra SYD (og som jeg skulle fly tilbake dit med). Det viste seg å være en gammel B747, noe jeg ikke ønsket å fly da jeg valgte ruten kun pga A380'n. Jeg nevnte dette pent for damen i skranken, samt at jeg ikke hadde visum, og hun sa til meg at jeg hvis jeg kunne drøy turen min 1 døgn så skulle hun fikse visum og kompensasjon, samt garantere A380. Én time senere gikk jeg tilbake og fikk 400 dollar (2200 NOK) cash, hotell for natten og alle måltider + fikset visum ![]() Utsikt fra hotell vinduet var ikke så dumt det heller. Her ser dere Alaska Airlines flyet jeg skulle ta om akkurat 1 uke tilbake til Vancouver. Vi var flere unge mennesker som satt igjen denne lørdagskvelden, og vi koste oss på hotellet. B747 har ca. 30-40 mindre seter enn A380 hos Qantas, og derfor ønsket de at noen ville sitte igjen. Søndag 16 Oktober var jeg igjen klar til å sjekke inn, og da var alt i orden og klar for den nesten 15 timer lange reisen til SYD. Påstigning gikk greit for alle oss passasjer, men transportbåndet på LAX for bagasjen streiket så piloten sa at noen av oss ikke vil ha bagasjen klar når vi kom frem. Vi fløy VH-OQC og landet presist 0730 tirsdag 18 Oktober. Siden vi fløy over tidslinjen, fikk jeg aldri oppleve mandag 17 Oktober, som er ganske greit egentlig - hvem er glad i mandager uansett? :P Takeoff gikk smertefritt, og jeg ble overrasket over hvor fort "fasten seatbelt" skiltet gikk av (allerede etter ca. 1000 meter) sammenlignet med 737'n jeg fløy dagen i forveien (kun på crusing altitude). Setene var veldig behagelig og kunne lenes tilbake samtidig som at "rumpe"-delen gikk utover (vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det) som førte til at man fikk en mye mer ligge-aktig-stilling. Jeg satt på vingen og ved vinduet. Maten var god husker jeg, men jeg husker ikke hva vi fikk til middagen. Det jeg husker er at vi fikk middag etter avgang, og deretter ingenting "stort" på 12 timer før frokost og landing. Derfor vil jeg anbefale til dere som spiser en del å ha med en egen liten matpakke (dette hadde jeg på retur biten). Jeg tok en avslappingspille (ikke sovepille) og sov i kanskje 6-7 timer før jeg våknet av turbulence over Hawaii og ekvator. Den holdt på i nesten 3 timer, så man blir helt vant til turbulence etter en slik tur ![]() Landing på flyplassen var som forventet behagelig, og det gikk raskt å komme seg ut av flyet, noe som var deilig etter en laaaaaang tur. Som jeg nevnte tidligere ble ikke all bagasjen sendt med vårt fly, og min var en av disse. Dermed fikk jeg ikke bagasjen min før senere på kvelden når en Qantas ansatt leverte det på døren til en kamerat av meg. Det går mange fly fra LAX -> SYD hver dag, Qantas flyr én A380 og 747, Delta en 777 og United en 747. I tillegg er det flere forbindelser mellom andre flyplasser i Australia og USA. Så langt hadde Qantas overgått all forventing på tross av flere hiccups. Last edited by petter380; 28-02-2012 at 07:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,998
|
![]()
Etter 2 dager i Sydney gikk turen videre til Melbourne. Jeg syns det alltid er spennende å fly innenlands i andre land enn Norge, da det er ganske forskjellig enn det å fly utenlands fra/til. Her ser man innenriks terminalen til Qantas på SYD. Meget flott.
Jeg hadde litt problemer med å få sjekket inn. Jeg hadde valgt et sete ved nødutgang og måtte da gå via skranken for å bevise at jeg kunne hjelpe til i en nødssituasjon. Dette tok overraskende lang tid, men det lot seg ordne. Vi ble plassert på en 19 år gammel 737 (uten winglets t.o.m.). Her ser dere utsikten før takeoff. Personen som satt ved siden av meg likte ikke å fly og dermed pratet vi store deler av den 90 minutter lange turen for å få henne til å tenke på andre ting. Påtross av litt flyskrekk kunne hun mye om fly, og sa at SYD-MEL og MEL-SYD er verdens mest trafikkerte rute. Qantas flyr opp til hver halv time, ofte 767 og de største 737ene de eier. I tillegg har man flere andre lavpris selskap, så det vil ikke overraske meg om det hun sier er sant. Jeg fløy QF437 som tok av 1330 torsdag 20 Oktober og flyet var på rute. Det var ca. 90% fullt og flyturen var behagelig. Den ene flyvertinnen var et eneste stort smil og det smittet på alle oss passasjerer også som førte til en god stemning. ---------------------------------------------------------------------------------- Siste del av turen var tilbake til Vancouver fra Melbourne via Los Angles. QF93 (MEL-LAX) flys av en A380 fire dager i uken, og ellers en 747 så jeg var bitte litt nervøs igjen. Heldigvis sto det to store kjemper klare, denne til London via Singapore: Og "min" VH-OQE til Los Angles Utsikten fra vinduet og sete 74A, fra en A380 til en annen ![]() Nok en gang var flyet helt fullt og alt gikk på skinner. Qantas har kamera i halen på A380ene som passasjerene får tilgang til, og det var veldig greit da vi kunne se når alt var klart og ready for taxing/takeoff Flyet var nok en gang 100% fullt og tok av og landet on-time. Som jeg nevnte tidligere blir det kun servert 2 måltider. Halvveis ut i flyturen tok jeg frem min snack mellom de to måltene, en footlong Subway. Det kan anbefales for folk som spiser mye. Jeg fikk mange misunnelig fjes mot meg mens jeg spiste den, hehe... Jeg husker godt frokosten vi fikk; frokostblanding på fly er genialt så lenge det ikke er turbulence! Flyet tok av fra MEL 1035 lokal tid søndag 23 oktober og landet samme dag, nesten 4 timer tidligere. In other words, vi hadde reist tilbake i tid! Det var tøft syns jeg, og siden vi hadde flydd 19 tidszoner (eller egentlig bare 5 + krysset tidslinjen) så ble denne søndagen ikke mindre enn 43 timer lang totalt. Nok en gang var det turbulence over Hawaii. Vi landet tidlig søndag morgen i tåke, som dere ser her: Mange skulle reise videre fra Los Angles, inkludert meg selv, og et tips er å få en lapp som sier du skal ha prioritet gjennom alle kontrollene man må gjennom. Dette sparer man masse tid på, ettersom flere fly fra Australia kommer inn samtidig + fra Tel Aviv osv. All-in-all kan jeg anbefale både innenriks og langdistanse flyvninger med Qantas, samt Alaska Airlines. Prismessig var det helt fantastisk, t.o.m. før jeg fikk pengene tilbake. Kvaliteten på service og utstyr er helt på topp hos begge. En siste ting angående reising via USA: Jeg er ikke særlig glad i å fly via USA for å komme meg dit jeg vil, og det fikk jeg smertelig erfare når jeg åpnet bagasjen min vel tilbake i Vancouver. Der sto det en lapp om at de hadde åpnet bagasjen min, beklaget hvis de hadde måtte knekke låsen og/eller ødelagt noe. Dette provoserte meg masse; at de i det hele tatt har lov... Så vær obs på at dette kan skje deg + at det tar ofte lang tid med passkontroll o.l. på ineffektive LAX. Beklager litt norsk/engelsk ordbruk. Håper det var litt interessant lesing ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]()
Fin rapport fra en strekning som sjeldent flys av medlemmer her på forumet
Quote:
Quote:
Og det med kofferten er velkjent og selv gidder jeg ikke engang låse kofferten. Alternativet er TSA godkjente låser som de (og alle andre :rolleyes) lett kan få opp Tok forresten og rettet på overskriften din ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Takk for fin rapport! Jeg fløy langt med QF i sommer, blant annet LHR-SIN med A380 og SYD-JNB i 747 som begge er 12-13 timers turer, og led ingen nød med tanke på mangelfull servering. Tvert i mot var crewet ofte frempå med både det ene og det andre, bl.a. 2 gode måltider på hver flight, is ca halvveis, "godtepose" med sjokoladebarer, diverse snacks og vann i setelommen ved ombordstigning, jevnlig påfyll av drikke og dessuten bra utvalg av snacks, sjokolade og drikke i galley med selvbetjening. Vet ikke om jeg var heldig eller du uheldig, men QF etterlot seg et meget positivt inntrykk på samtlige 6 flyvninger vi hadde med de.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,998
|
![]() Quote:
![]() Derfor anbefaler jeg gjerne Subway e.l. på turer over 10 timer. Jeg kan garantere mange misunnelig fjes, spesielt på economy, hehe ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Takk for en flott tripreport på carriers og strekninger vi ikke leser så mye om! Hørtes forøvrig litt slitsomt ut med en så lang reise for så få dager på destinasjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Takk for en intr og flott rapport. Fint å kunne lese om selskap på den andre siden av kloden.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
Flott rapport med bra biler og tekst. Takker for du delte denne rapporten, ser ut som turen var ganske bra og været var bra. Australia ser så pent ut fra luften, fløy du til Sidney eller Melbourne? Uansett bra rapport. Likte godt bilde av Qantas A380 som stod med gate der, ellers bildene av alle halene ellers så turen bra ut. Takk for rapporten fly venner det skal du ha.
__________________
Ja vi elsker alle og fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,998
|
![]() Quote:
![]() Jeg fløy LA --> Sydney, deretter Sydney --> Melbourne og Melbourne --> LA. Når jeg tenker meg om, så fløy jeg faktisk til og fra begge de to stedene, hehe ![]() Hehe, oops! Skal huske det til en annen gang! Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Slutter meg til de andre - takk for fin rapport, ser ut som de meste klaffet.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Til Cancún med Aeroméxico og United (LAX-MEX-CUN-ORD-LAX) | flyKSU | TripReports | 15 | 12-04-2015 18:59 |
TOS - OSL-LHR-YVR- (SEA) YVR-LHR-OSL | ENSO | TripReports | 20 | 27-03-2010 21:21 |
CPH-LHR-YVR-YYC-YVR-LHR-CPH BA (J) + Westjet (Y) | Petrus | TripReports | 16 | 30-03-2009 16:56 |
Frakt av ski OSL-YVR og transport SEA-YVR | Someone | Reiseforum | 4 | 24-02-2009 19:24 |
Nytt alternativ mellom LAX og SYD | Tommy777 | Flyforum | 27 | 24-08-2008 07:31 |