Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-05-2011, 08:09   #101
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Store selskaber vil byde på SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå er det en kjensgjerning at SAS fortsatt sliter med betydelig høyere kostnader enn mange andre selskaper, men vi får se hva som blir sluttresultatet når hele Core SAS har fått effekt (det ble vel sagt at store deler av Core SAS var implementert i løpet av 2010, men at den fulle effekten ikke kommer før i 2011 - om jeg nå husker dette rett). SAS hadde iallefall per 31.12. 2010 en svært lang vei å gå på kostnadssiden i forhold til alle selskaper jeg har sett regnskapene til. Forhåpentligvis går det rette veien.

Det er også en kjensgjerning av f.eks. CAU stadig rasler med sablene, og fagforeningene på CPH knyttet til handling tar seg en pause på noen timer en travel kveldsøkt for faglige møter. Hvorvidt dette skaper reelle problemer fremover vites ikke.

Selv om det er organisasjonsfrihet så er det også en kjensgjerning at SAS har mange fagforeninger, men kanskje har disse i senere tid utvist noe mer forståelse for at SAS faktisk er et selskap i et steintøft konkurransemarked (for det gikk lenge før det sank inn).
Men hvorfor bare se på fagforeningene, er de de eneste som har påført SAS store omkostninger de siste årene. Var det fagforeningene som stod bak oppdelingen i de 4 AOC´ene og det var ikke små penger som med på det eksprimentet ! Og jeg tror at det var en del Goodwill SAS tapte på det også, jeg tror ingen av SAS sine kunder forstod at når det stod 2 identiske 737 ved siden av hverandre, det man hadde crew i følge AOC til hadde teknisk, den andre var frisk men kunne ikke brukes for det var feil AOC. Det var ikke noe som ble kokt sammen av en fagforening.
Old 26-05-2011, 08:15   #102
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Men hvorfor bare se på fagforeningene, er de de eneste som har påført SAS store omkostninger de siste årene. Var det fagforeningene som stod bak oppdelingen i de 4 AOC´ene og det var ikke små penger som med på det eksprimentet ! Og jeg tror at det var en del Goodwill SAS tapte på det også, jeg tror ingen av SAS sine kunder forstod at når det stod 2 identiske 737 ved siden av hverandre, det man hadde crew i følge AOC til hadde teknisk, den andre var frisk men kunne ikke brukes for det var feil AOC. Det var ikke noe som ble kokt sammen av en fagforening.
Det er klart, men nå var ikke min intensjon å redegjøre for alle faktorer som har hatt negativ effekt på SAS. De 4 AOC'ene er vel scrappet, så det er ikke noe som bør skape problemer fremover. Det var ikke min intensjon å legge alle problemer på fagforeningene (for som du selv nevnte i en tidligere post så kreves det ofte 2 parter for å skape en konflikt).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 08:37   #103
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Problemet med 4 AOC ble jo en helt annen. Det er jo ingen darlig trekk a dele opp en selskap i business units og la disse konkurrere litt med hverandre, slik at man blir mere effektive. Dermed kan kostnader synke.
Det hva ingen under Lindegaard tenkte seg om ble jo at dersom man vil ha slik en konkurranse, sa ma man gi disse business units enda större autonomi. Slik at de kunne velge sine underleverandörer fritt. Og dette ble det aldri noe av. Dermed hented man inn bare de kostnader som oppstod med 4 AOC, uten a apne for en mulighet for a kunne oppna ogsa de mulige besparelser. Har du en gang tenkt deg hvor mye disse AOC-selskaper har tapt pga at de ble tvangs-knytted til SGS, STS osv?!?

Jeg er overbevist dersom man ville hadde gitt disse 4 selskaper med sine AOC mer autonomi, sa ville SAS har vaert ikke sa lenge bak i omstillingsprosessen. De kunne har spart seg 2-3 ar. Det ble en missed chance, men dette kom för SAS som konsern hadde innstillt seg pa de store omleggningsprossesser og spare-runder.

Her ble det skrivet mye om fagforeninger. Jeg tror ikke at dette er en stor problem. En ny eier kan uten problemer sette opp en ny AOC, overföre flyene og sette an nye folk. Det er bare en fatall ruter som trenges SAS AOC pga traffik-rettigheter. Men det fleste ruter er i Europa og det spilles ingen rulle for kunden om dette er en SAS AOC fly eller en fl yi SAS livery med sticker "operert by selskap XYZ". Dette vil ha implikasjoner for fagforeninger, og dersom CAU og Co. ikke omstiller seg snart, sa star de snart uten oppgave...
Old 26-05-2011, 13:25   #104
Alf
ScanFlyer Blue

Misstolka mig inte, jag har ingenting emot fackföreningar även om jag tycker att de kan ha lite väl mycket makt ibland.

Föreställ er att Lufthansa vill köpa SAS. Tror ni verkligen att de kommer ta över nuvarande struktur rakt av? Enligt mig kommer de i så fall vilja göra stora förändringar för att få ned personalkostnader och kommer därför vilja göra rätt stora omstruktureringar. Kommer då alla de 30+ fackföreningarna gå med på detta? Eller kommer de sätta käppar i hjulen för en sådan affär?
Alf is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 13:37   #105
Spacetime
ScanFlyer Blue

Det blir spennende å se hvordan SAS velger å parere Norwegians flåte av 5 (minst) Boeing 787 fra 2013.

a) Vil de satse på å konkurere fortrinnsvis mot Norwegian med "bread and butter" ruter fra OSL, ARN og CPH

b) Vil de satse på å konkurere mot fortrinnsvis Finnair med business destinasjoner i østen. Kanskje flytte all IC til ARN.

c) Vil de velge å være et slags Lufthansa's minibase for IC med base i CPH?

Det er sikkert mange varianter, men en fast strategi må SAS velge snart. Uansett valg, vil SAS få litt av en utfordring om 2 år.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 14:12   #106
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Det blir spennende å se hvordan SAS velger å parere Norwegians flåte av 5 (minst) Boeing 787 fra 2013.

a) Vil de satse på å konkurere fortrinnsvis mot Norwegian med "bread and butter" ruter fra OSL, ARN og CPH

b) Vil de satse på å konkurere mot fortrinnsvis Finnair med business destinasjoner i østen. Kanskje flytte all IC til ARN.

c) Vil de velge å være et slags Lufthansa's minibase for IC med base i CPH?

Det er sikkert mange varianter, men en fast strategi må SAS velge snart. Uansett valg, vil SAS få litt av en utfordring om 2 år.
Detta förutsätter att SAS börjar tjäna pengar eller förvärvas av någon annan (ex LH). Utan ökade resurser är SAS liksom fast i den situation man befinner sig i nu. Finnairs expansion öster har ju fått fortgå utan att SAS kunnat göra ett dyft. Att flytta kapacitet mellan CPH, OSL och ARN kommer inte fixa problemet. Det behövs pengar för att avvärja hotet från DY.

Last edited by jikswoboB; 26-05-2011 at 14:17.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 14:56   #107
Spacetime
ScanFlyer Blue

Penger?? Det må jo holde med de 11 milliardene SAS har motatt de siste 2 år. For den summen kunne SAS ha kjøpt hele Norwegian + Air Berlin og fortsatt hatt masse til overs til drift.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 15:33   #108
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Hvad angår SAS IC, så kommer de vel ikke videre, før de har en plan for flere fly? Lige nu kan de ikke udvide uden at få flere fly ind i flåden, og der er vist ikke lige planer det indenfor det nærmeste års tid.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 15:35   #109
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Hvorfor behøver SAS å "parere" dette på noen måte, uten en gang å vite sikkert hva Norwegian vil bruke dem til? SAS lever i en hverdag med sterk konkurranse på IC, fra andre nettverksselskaper og fra charterselskaper, så jeg tror ikke SAS behøver å endre så mye fordi de får en konkurrent til.

Hvordan skal SAS parere at Thomas Cook Scandinavia får en ekstra A330 og dermed har fem langdistansemaskiner?
Old 26-05-2011, 15:40   #110
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hvorfor behøver SAS å "parere" dette på noen måte, uten en gang å vite sikkert hva Norwegian vil bruke dem til? SAS lever i en hverdag med sterk konkurranse på IC, fra andre nettverksselskaper og fra charterselskaper, så jeg tror ikke SAS behøver å endre så mye fordi de får en konkurrent til.

Hvordan skal SAS parere at Thomas Cook Scandinavia får en ekstra A330 og dermed har fem langdistansemaskiner?
SAS er dessuten med i *A og et nettverk-selskap. De bør konsentrere seg på det de er gode på, ikke tilpasse seg en hverdag med konkurrent A eller B eller C.
Norwegian må dessuten satse på O&D, det trenger ikke SAS.
En god kortsiktig plan + en god langsiktig plan er det som teller, så får konkurrentene gjøre hva de vil!
Old 26-05-2011, 16:27   #111
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Vel gustav, en kort kikk pa DOC av A330/A340 og B787 gir svaret. Talk about Money...

SAS vil föle seg i nöd a svare pa dette hva kommer innen 2-3 ar. Ikke fordi det er NAX som flyr 787, men fordi flere og flere konkurrenter vil gjöre dette. Bare tenk deg hvor mye asiatiske og amerikanske selskaper har 787en pa ordre...
Old 26-05-2011, 21:24   #112
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Vel gustav, en kort kikk pa DOC av A330/A340 og B787 gir svaret. Talk about Money...
Ja, selvfølgelig må SAS forholde seg til at bransjen er i utvikling og at de har konkurrenter som får mer effektive fly. Det jeg mente er at det neppe er tre ekstra fly til Norwegian som gjør at det må endre strategi.
Old 27-05-2011, 06:55   #113
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

SAS vil föle seg i nöd a svare pa dette hva kommer innen 2-3 ar. Ikke fordi det er NAX som flyr 787, men fordi flere og flere konkurrenter vil gjöre dette. Bare tenk deg hvor mye asiatiske og amerikanske selskaper har 787en pa ordre...
Vel nå er vel SAS i godt selskap med de fleste Europeiske selskapene, ingen 787/A350 ordre hos mange av de store, så det er nok noe mere tid enn 2-3 år.
Old 28-05-2011, 04:19   #114
lynx
Newcomer

BU662, du er som vanlig right on the money, oppsplittingen avslørte ganske ugly tall, som ganske umiddelbart ble tildekket, og i ettertid kamuflert. Har noen noensinne spurt seg om hvorfor toppledelsen som argument for å legge ned det beste 737 verkstedet utenom Boeing, (Boeing uttalelse) var: "man må jo ha bensinstasjonen der veien er". Tel Aviv er jo naturligvis on the highway (to hell) ;-)
lynx is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 12:32   #115
RIBRO
ScanFlyer Gold

SAS Selges SAS nå?

Ifølge E24 så har regjeringene i SE/NO/SK tatt konkrete skritt for å selge SAS:

http://www.e24.se/business/regeringe...de_3319747.e24
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 13:29   #116
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: Selges SAS nå?

En ev köpare av SAS vill säkert se ett större bidrag på flera miljarder kronor för att täcka bolagets stora pensionskuld från nuvarande huvudägare.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 15:39   #117
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Disse ryktene/spekulasjonene oppstår vel en 2-3 ganger per år. På meg virker det nesten som om det er for å blåse opp aksjekursen.

Men jeg er enig med sk931, SAS vil bestå i en eller annen form tror jeg.
Eierskapet og strukturen er noe annet.
Hva som er best for SAS, ansatte og luftfarten i Skandinavia er usikkert.

LH er alltid satt som mest aktuelt, de driver vedlig likt (er jeg fortalt) som det SAS gjør i dag, dog med betydelig lavere kostnader.
Det er rutenettverk som er enkle å integrere da det er tett samarbeid allerede i dag.

Når det gjelder AF/KLM har jeg ingen tro på det. Forskjellene er store, og det finnes inget samarbeid i dag. Samtidig er KLM store på både Norge og Sverige allerede.

BA derimot kan være noe kanskje.
Men da vil det nok bli et krav om å oppgi endel slotter på LHR, noe som garantert vil øke prisene til og fra London.
Dette er ruter som allerede i dag er relativt godt belagt for begge selskaper.
Men absolutt spennede.

Men igjen, rykter er rykter. Tror det ikke før jeg får noe mer konkret.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 23:08   #118
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Ja, da er vi i gang igjen
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2333547.ece
Quote:
Regjeringene i Norge, Sverige og Danmark skal ha tatt konkrete steg som kan føre til et salg av SAS
Quote:
Bloomberg skriver i dag at SAS-sjef Rickard Gustafson ikke vil kommentere ryktene om at de nordiske regjeringene forbereder seg på å selge sine aksjer i SAS. Bloomberg melder også at at ingen talspersoner fra de tre regjeringene i Norge, Sverige og Danmark kan bekrefte at de har tatt konkrete skritt med sikte på å selge SAS.
Old 16-02-2012, 07:42   #119
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Disse ryktene/spekulasjonene oppstår vel en 2-3 ganger per år. På meg virker det nesten som om det er for å blåse opp aksjekursen.

Men jeg er enig med sk931, SAS vil bestå i en eller annen form tror jeg.
Eierskapet og strukturen er noe annet.
Hva som er best for SAS, ansatte og luftfarten i Skandinavia er usikkert.

LH er alltid satt som mest aktuelt, de driver vedlig likt (er jeg fortalt) som det SAS gjør i dag, dog med betydelig lavere kostnader.
Det er rutenettverk som er enkle å integrere da det er tett samarbeid allerede i dag.

Når det gjelder AF/KLM har jeg ingen tro på det. Forskjellene er store, og det finnes inget samarbeid i dag. Samtidig er KLM store på både Norge og Sverige allerede.

BA derimot kan være noe kanskje.
Men da vil det nok bli et krav om å oppgi endel slotter på LHR, noe som garantert vil øke prisene til og fra London.
Dette er ruter som allerede i dag er relativt godt belagt for begge selskaper.
Men absolutt spennede.

Men igjen, rykter er rykter. Tror det ikke før jeg får noe mer konkret.
Jeg for min del tro at SK kan bli delvis spist av en av de sandkassa-selskapene. EY har forsynt seg alrede med AB, men QR leter forsatt etter en good feeder partner i Europa. Sa dersom prisen er lav nok, sa blir det sikkert interesant for QR.

LH under en CEO Franz har jeg absolutt ingen tro at han vil kjöpe noe. Han avvikler na all de feilkjöp av Mayrhuber, og deretter kommer full integrering av Germanwings inn i LH Passage. Dersom SK gar konk, sa blir det langt mer sansynlig at LH setter opp noe som "Scandi-Wings". A senke kostnadslevel av SK til LH sitt nivea vil trenge ca 20 ar, fordi sa lenge vil det tar til de siste med "gode gamle", men svindyre arbeidsforhold vil ga ut av selskap.

Eksempelet TAM viser likevel at man skulle aldri si "det kommer aldri a skje". En allianse-bytte er den minste problem. Dersom en aktör finner ut at det er en business case a kjöpe SK, sa vil de gjöre dette, uansett om man ma löse SK ut av Star eller ikke. AF-KL er en darlig driven butikk na, men hva er om 3-5 ar, det vet ingen med sikkerhet.
Old 16-02-2012, 07:57   #120
hanswest
SAS Customer

SN Brussels og Swiss kom da fort med i *A etter at Lufthansa gikk inn i de selskapene, så ikke noe problem med den biten.
hanswest is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules