Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2012, 11:38   #381
hansen
Newcomer
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 5
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Hvilken app. til Florø er det du flyr med 5,4 grader, Rungholm??(eller var det % du snakket om).
hansen is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 11:45   #382
rungholm
Newcomer
 
rungholm's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 31
DAT Re: DATs nye operasjoner i nord

PLASI på RWY 25 på Florø er 5,4 grader og ikke %

dermed er den vist steep?
rungholm is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 13:38   #383
flywheel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Jepp, visst er det så. Plasi på rwy 25 på FRO er 5.4 grader iht AIP ENFL AD kap 2.14.
Og absolutt dermed steep.... (4,5 grader eller mer er steep approach i fölge definisjon)
flywheel is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 14:49   #384
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Men Rungholm - kva konkret avtale er det du snakkar om? Interlineavtale? I såfall må vel DAT bli medlem av IATA?
1. Har Dat tenkt å bli medlem av IATA?
2. kan du bekrefte at det er ein interlineavtale Dat og sk har inngått?
3. Kvifor har ikkje SAS sagt eit ord om dette?
4. Vil Wf knyttast til den samme avtalen?
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 15:03   #385
rungholm
Newcomer
 
rungholm's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 31
DAT Re: DATs nye operasjoner i nord

Hei WF145


Ja, full interline mellem SK og DX (som er DATs IATA prefix, vores airline nummer 243)

Iøvrigt se tidligere postings.

WF; ja gerne - afventer WF respons fra møde tidligere om dette.
rungholm is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 15:05   #386
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by rungholm View Post
Hei WF145


Ja, full interline mellem SK og DX (som er DATs IATA prefix, vores airline nummer 243)

Iøvrigt se tidligere postings.

WF; ja gerne - afventer WF respons fra møde tidligere om dette.
Flott! Så då er DX fullt medlem av IATA?
Og kvifor høyrer vi ingenting frå SAS i denne sammenheng? Kven er kontaktperson i SAS?
__________________
Torbjørn
-----------------

Last edited by wf145; 15-02-2012 at 15:08.
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 16:09   #387
rungholm
Newcomer
 
rungholm's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 31
DAT Re: DATs nye operasjoner i nord

WF145: Nix, det er vi ikke, har aldrig været og det er heller ikke nødvendigt. Hvorfor tror du det?

Det andet har jeg svaret på allerede. Synes du i øvrigt at det er ok at spørge mig på nettet om hvem min kontaktperson er i SAS?
rungholm is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 16:15   #388
convert
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 69
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Hei Rungholm

Hvor lenge vil dere ha wet-lease på Oslo-Florø?

Registrerer at en spanskregistrert ATR med spansk cocpit-crew har flydd en stund på denne ruten.
convert is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 16:25   #389
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Rungholm;
12 Febr. stilte jeg dette spørsmålet


"Vil DAT kunne ta i bruk presisjonsbasert innflygning på Svolvær basert på EGNOS fra 1 April 2012 ?"

Dette var det du svarte:

"Såfremt der findes en approach så ja - ellers bliver det svært. Vi er nogenlunde sikre på at have udstyret i flyet."

Kan du forklare ditt svar noe nærmere og har det skjedd noe nytt i mellomtiden?
jaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 16:39   #390
rungholm
Newcomer
 
rungholm's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 31
DAT Re: DATs nye operasjoner i nord

Hej Convert: Lets Fly opererer på Stord-Oslo foreløbig indtil 1ste april. Ikke på FRO. Vi mangler fly. Efter 1ste april får vi jo de to fri fra FRO så der sker måske ændringer....

Jaas: gerne men jeg ved ikke hvad du er i tvivl om i mit svar?
rungholm is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 16:59   #391
convert
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 69
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

[QUOTE=rungholm;716699]Hej Convert: Lets Fly opererer på Stord-Oslo foreløbig indtil 1ste april. Ikke på FRO. Vi mangler fly. Efter 1ste april får vi jo de to fri fra FRO så der sker måske ændringer....QUOTE]

Takk for hurtig svar.
convert is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 17:07   #392
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Takk for raske svar!
Grunnen til at eg spør er at eg trudde ein måtte vere full rediger medlem av IATA for å interline. Men dersom det ikkje stemmer er jo det flott!
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 17:28   #393
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Rungolm.
Mitt spørsmål er egentlig ikke annet enn en gjentagelse av det første,dvs. om DAT fra 1 april eller deromkring vil benytte presisjonsbasert innflygning på Svolvær basert på Egnos.
Slik det hele fremstilles fra Avinor er ikke Egnos er klarert for bruk på Svolvær eller Norge og en klarering vil ta svært lang tid.
Hvordan kan da DAT ta det i bruk?
Har det nylig skjedd noen endring omkring dette spørsmålet ?
jaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 17:40   #394
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Sorry for at jeg skrev ditt navn feil ,Rungholm
jaas is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 18:53   #395
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Rungolm.
Mitt spørsmål er egentlig ikke annet enn en gjentagelse av det første,dvs. om DAT fra 1 april eller deromkring vil benytte presisjonsbasert innflygning på Svolvær basert på Egnos.
Slik det hele fremstilles fra Avinor er ikke Egnos er klarert for bruk på Svolvær eller Norge og en klarering vil ta svært lang tid.
Hvordan kan da DAT ta det i bruk?
Har det nylig skjedd noen endring omkring dette spørsmålet ?
Jeg synes du er unødig kverulerende. Rungholm har jo svart at hvis prosedyrer er publisert så kan de ta dette i bruk fra 1. april. Han sa videre at de vanskelig kan ta dette i bruk om prosedyrene ikke er på plass fra myndighetene med ansvaret for infrastrukturen.

Videre så skyter vel du stadig på feil selskap/individ/etat. Det er SD som har godkjent anbudet fra DAT, hvor man får gå uti fra at DAT har spesifisert hvilket system de ønsker å bruke for presisjonsinnflygninger. Det ligger iallefall nokså klare krav til spesifikasjonene i anbudet, samt dokumentasjonskrav. Se lenken som gustavf la ut om du er usikker på hva som er kravene i anbudet, og hva anbudsgiver måtte dokumentere.

Last edited by TOS; 15-02-2012 at 19:04.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 23:09   #396
convert
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 69
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes du er unødig kverulerende. Rungholm har jo svart at hvis prosedyrer er publisert så kan de ta dette i bruk fra 1. april. Han sa videre at de vanskelig kan ta dette i bruk om prosedyrene ikke er på plass fra myndighetene med ansvaret for infrastrukturen.

Videre så skyter vel du stadig på feil selskap/individ/etat.
Jeg opplever ikke at jaas hverken kverulere eller skyter.
Jeg oppfatter det som et forsøk på å få Rungholm til å si rett ut det som er helt åpenbart:
"1. april vil DAT ikke kunne gjøre satelittbaserte presisjonsinnflyginger og DAT vil derfor være avhengig av dispensasjon på ubestemt tid fra dette kravet"
convert is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 23:16   #397
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by convert View Post
Jeg opplever ikke at jaas hverken kverulere eller skyter.
Jeg oppfatter det som et forsøk på å få Rungholm til å si rett ut det som er helt åpenbart:
"1. april vil DAT ikke kunne gjøre satelittbaserte presisjonsinnflyginger og DAT vil derfor være avhengig av dispensasjon på ubestemt tid fra dette kravet"
Nei, jeg ser jo at du og jaas er skjønt enige i denne saken...

DAT ser ut til å ha gjort det de er bedt om. De stiller med utstyr for "eller tilsvarende". Jeg kan vanskelig tro at disse spesifikasjonene ikke er inkludert i anbudet til DAT. Det ligger nokså klare føringer på hva anbudsgiver må orientere oppdragsgiver om (jfr anbudspapirene). I så måte har vel Rungholm gjort det han kan og skal, nemlig redegjøre for hva de har gjort for å oppfylle vilkårene i anbudet. Så kan man selvsagt stille spørsmål om dette egentlig er godt nok i forhold til hva SD (oppdragsgiver) ønsket, men det kan neppe Rungholm og DAT svare på. Rett adressat for den kritikken er SD.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 23:31   #398
convert
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 69
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

I post #255 sier Rungholm:
Vi er nogenlunde sikre på at have udstyret i flyet.

Her er ingen garanti for at at flyene faktisk har "eller tilsvarende" utstyr 1. april
Er det bare jeg som ser at det er et aldri så lite forbehold her?
Og det er på en måte forståelig. Hvorfor skal DAT ha utstyr i flyene til 1. april som likevel ikke kan brukes til noe fornuftig?
convert is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 23:37   #399
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by convert View Post
I post #255 sier Rungholm:
Vi er nogenlunde sikre på at have udstyret i flyet.

Her er ingen garanti for at at flyene faktisk har "eller tilsvarende" utstyr 1. april
Er det bare jeg som ser at det er et aldri så lite forbehold her?
Og det er på en måte forståelig. Hvorfor skal DAT ha utstyr i flyene til 1. april som likevel ikke kan brukes til noe fornuftig?
Kjære vene. Var det ikke i forkant av avgjørelsen kritikk av at den drøyde i tid? Om de ikke ha utstyret på plass akkurat 1. April er neppe vesentlig. Om de innen rimelig tid har dette på plass så kan man nok helt sikkert hevde at de har gjort det som er avkrevd dem.

Snakk om å male fanden på veggen...

Last edited by TOS; 16-02-2012 at 00:16.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2012, 23:46   #400
convert
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 69
Default Re: DATs nye operasjoner i nord

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Kjære vene. Var det ikke i forkant av avgjørelsen kritikk av at den drøyde i tid? Om de ikke ha utstyret på plass akkurat 1. April er neppe vesentlig. Om de innen rimelig tid har dette på plass så kan man nok helt sikkert hevde at de har gjort det som er avkrevd dem.

Snakk om å male fanden på veggen...
Om du velger å kalle realiteten for fanden på veggen så gjerne for meg.
Registrerer at dine ukritiske pro DAT holdning nå resulterer i at det ikke lenger er viktig hverken med SCAT-1 eller "eller tilsvarende" ved oppstart 1. april.
Snakk om konkurransevridende holdning.
convert is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bunntall for DATs innenriksflyginger fra Rygge sarpingen87 Flyforum 14 15-08-2012 15:48
DATs lokkebensin er ulovleg sail4fun Flyforum 4 10-08-2006 07:57


All times are GMT +2. The time now is 11:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.