![]() |
|
![]() |
#101 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det hva ingen under Lindegaard tenkte seg om ble jo at dersom man vil ha slik en konkurranse, sa ma man gi disse business units enda större autonomi. Slik at de kunne velge sine underleverandörer fritt. Og dette ble det aldri noe av. Dermed hented man inn bare de kostnader som oppstod med 4 AOC, uten a apne for en mulighet for a kunne oppna ogsa de mulige besparelser. Har du en gang tenkt deg hvor mye disse AOC-selskaper har tapt pga at de ble tvangs-knytted til SGS, STS osv?!? Jeg er overbevist dersom man ville hadde gitt disse 4 selskaper med sine AOC mer autonomi, sa ville SAS har vaert ikke sa lenge bak i omstillingsprosessen. De kunne har spart seg 2-3 ar. Det ble en missed chance, men dette kom för SAS som konsern hadde innstillt seg pa de store omleggningsprossesser og spare-runder. Her ble det skrivet mye om fagforeninger. Jeg tror ikke at dette er en stor problem. En ny eier kan uten problemer sette opp en ny AOC, overföre flyene og sette an nye folk. Det er bare en fatall ruter som trenges SAS AOC pga traffik-rettigheter. Men det fleste ruter er i Europa og det spilles ingen rulle for kunden om dette er en SAS AOC fly eller en fl yi SAS livery med sticker "operert by selskap XYZ". Dette vil ha implikasjoner for fagforeninger, og dersom CAU og Co. ikke omstiller seg snart, sa star de snart uten oppgave...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Misstolka mig inte, jag har ingenting emot fackföreningar även om jag tycker att de kan ha lite väl mycket makt ibland.
Föreställ er att Lufthansa vill köpa SAS. Tror ni verkligen att de kommer ta över nuvarande struktur rakt av? Enligt mig kommer de i så fall vilja göra stora förändringar för att få ned personalkostnader och kommer därför vilja göra rätt stora omstruktureringar. Kommer då alla de 30+ fackföreningarna gå med på detta? Eller kommer de sätta käppar i hjulen för en sådan affär? |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Det blir spennende å se hvordan SAS velger å parere Norwegians flåte av 5 (minst) Boeing 787 fra 2013.
a) Vil de satse på å konkurere fortrinnsvis mot Norwegian med "bread and butter" ruter fra OSL, ARN og CPH b) Vil de satse på å konkurere mot fortrinnsvis Finnair med business destinasjoner i østen. Kanskje flytte all IC til ARN. c) Vil de velge å være et slags Lufthansa's minibase for IC med base i CPH? Det er sikkert mange varianter, men en fast strategi må SAS velge snart. Uansett valg, vil SAS få litt av en utfordring om 2 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Last edited by jikswoboB; 26-05-2011 at 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Penger?? Det må jo holde med de 11 milliardene SAS har motatt de siste 2 år. For den summen kunne SAS ha kjøpt hele Norwegian + Air Berlin og fortsatt hatt masse til overs til drift.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Hvad angår SAS IC, så kommer de vel ikke videre, før de har en plan for flere fly? Lige nu kan de ikke udvide uden at få flere fly ind i flåden, og der er vist ikke lige planer det indenfor det nærmeste års tid.
Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Hvordan skal SAS parere at Thomas Cook Scandinavia får en ekstra A330 og dermed har fem langdistansemaskiner? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Norwegian må dessuten satse på O&D, det trenger ikke SAS. En god kortsiktig plan + en god langsiktig plan er det som teller, så får konkurrentene gjøre hva de vil! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() SAS vil föle seg i nöd a svare pa dette hva kommer innen 2-3 ar. Ikke fordi det er NAX som flyr 787, men fordi flere og flere konkurrenter vil gjöre dette. Bare tenk deg hvor mye asiatiske og amerikanske selskaper har 787en pa ordre...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 14
|
![]()
BU662, du er som vanlig right on the money, oppsplittingen avslørte ganske ugly tall, som ganske umiddelbart ble tildekket, og i ettertid kamuflert. Har noen noensinne spurt seg om hvorfor toppledelsen som argument for å legge ned det beste 737 verkstedet utenom Boeing, (Boeing uttalelse) var: "man må jo ha bensinstasjonen der veien er". Tel Aviv er jo naturligvis on the highway (to hell) ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
|
![]()
Ifølge E24 så har regjeringene i SE/NO/SK tatt konkrete skritt for å selge SAS:
http://www.e24.se/business/regeringe...de_3319747.e24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
En ev köpare av SAS vill säkert se ett större bidrag på flera miljarder kronor för att täcka bolagets stora pensionskuld från nuvarande huvudägare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Disse ryktene/spekulasjonene oppstår vel en 2-3 ganger per år. På meg virker det nesten som om det er for å blåse opp aksjekursen.
Men jeg er enig med sk931, SAS vil bestå i en eller annen form tror jeg. Eierskapet og strukturen er noe annet. Hva som er best for SAS, ansatte og luftfarten i Skandinavia er usikkert. LH er alltid satt som mest aktuelt, de driver vedlig likt (er jeg fortalt) som det SAS gjør i dag, dog med betydelig lavere kostnader. Det er rutenettverk som er enkle å integrere da det er tett samarbeid allerede i dag. Når det gjelder AF/KLM har jeg ingen tro på det. Forskjellene er store, og det finnes inget samarbeid i dag. Samtidig er KLM store på både Norge og Sverige allerede. BA derimot kan være noe kanskje. Men da vil det nok bli et krav om å oppgi endel slotter på LHR, noe som garantert vil øke prisene til og fra London. Dette er ruter som allerede i dag er relativt godt belagt for begge selskaper. Men absolutt spennede. Men igjen, rykter er rykter. Tror det ikke før jeg får noe mer konkret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ja, da er vi i gang igjen
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2333547.ece Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
LH under en CEO Franz har jeg absolutt ingen tro at han vil kjöpe noe. Han avvikler na all de feilkjöp av Mayrhuber, og deretter kommer full integrering av Germanwings inn i LH Passage. Dersom SK gar konk, sa blir det langt mer sansynlig at LH setter opp noe som "Scandi-Wings". A senke kostnadslevel av SK til LH sitt nivea vil trenge ca 20 ar, fordi sa lenge vil det tar til de siste med "gode gamle", men svindyre arbeidsforhold vil ga ut av selskap. Eksempelet TAM viser likevel at man skulle aldri si "det kommer aldri a skje". En allianse-bytte er den minste problem. Dersom en aktör finner ut at det er en business case a kjöpe SK, sa vil de gjöre dette, uansett om man ma löse SK ut av Star eller ikke. AF-KL er en darlig driven butikk na, men hva er om 3-5 ar, det vet ingen med sikkerhet.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
SN Brussels og Swiss kom da fort med i *A etter at Lufthansa gikk inn i de selskapene, så ikke noe problem med den biten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Swiss splittes i to selskaber | jefi99 | Flyforum | 12 | 09-02-2015 13:33 |
3 Selskaber fra ørkenen truer freden | sk931 | Flyforum | 5 | 25-01-2011 15:50 |
USA selskaber konkurs..spørgsmål om tid ifølge... | sk931 | Flyforum | 47 | 06-06-2008 15:58 |
Skatteproblemerne er store for SAS-piloterne | Guest | Flyforum | 1 | 08-03-2006 21:15 |
store SAS cuts i KBH | Guest | Flyforum | 7 | 30-09-2005 15:56 |