![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,724
|
![]()
Gledelig å høre, har har noen hørt på kundene!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
|
![]()
God nyhet
![]() Regner med at det også gjelder for turer som allerede er bestillt, men selvfølgelig med reisedatoer etter 4 Mai ?
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history " |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Hvordan vil dette slå ut på inntekter hos SAS?
- Belønning for dyre biletter blir redusert - Det blir mere "lønsomt" å bestille billige biletter Samtidig er det to faktorer som er ukjent: - Endring i uttak? Blir det dyrere/billigere? - Hva med partnere? På meg virker det nesten som man ønsker å senke inntektene. Eller så satser mann på at at de vil få inn flere i bunn, som vil kjøpe mer/dyrere for å få status/poeng. Det ville jo også være logisk å ikke gi økt poeng hos partnere, dette for å få mest mulig trafikk på eget metall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
SAS' beste kunder (topp 5%?) som i dag flyr på premium billetter (og således står for store deler av inntektene til SK) vil nok fortsette å gjøre dette. Selv om belønningen blir redusert.
I mine øyne appellerer dette til "alle andre", spesielt de som har fått med seg debatten om bonus på innenlands og som ikke flyr så ofte, men som nå kan tenke seg å velge SK fremfor DY "på grunn av poengene". |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
Det er ikke sikkert, de kan godt finne på å beholde opptjening slik det pt. er.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Wow...Grymt bra nyheter!
På en interkont till USA och från USA i ekonomi klass kan man tjäna in 8600 EB poäng och till Asien över 11000 i ekonomiklass. Nu blir det som på den gamla goda tiden när man fick mycket EB poäng i ekonomi klass. Nu blir det helt plötsligt mycket mer intressant att välja SAS igen, speciellt på interkont för min del. Jag kommer med nya reglerna bli EBG i år...så kul! Detta blir även ett bra konkurrensvapen för att välja SAS även på Europa och intra-norden. Det ska bli spännande att se hur konkurrenter som DY & AY kommer agera på detta. Last edited by L-1011; 13-02-2012 at 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg er fortsatt meget positiv til dette. Mange som reiser mye på 25 %-billetter kommer til å tjene mye på dette. Og det er nok klart med på å gjøre EB mye mer konkurransedyktig. Imponerende at SAS her har hørt på kundene.
Quote:
Jeg er forundret over at SAS velger å såpass stor nedgang på business-opptjening. Forskjellene er betydelige. Paris nesten halvveres som jeg nevner ovenfor. T/r LHR går ned 800 poeng pluss evt. gull/sølvbonus. Mange som reiser relativt lite men da på business vil nok miste gullkortet med dette. Mens mange som reiser mye på billige billetter vil relativt enkelt få EBG. Spennende å se fremover.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Et par observasjoner:
1. Det gjøres en del logiske justeringer i opptjeningen ift. reell milesavstand. F. eks. er det ikke 1800 miles fra Oslo til Paris, det er avstanden til Lisboa. Samme justeringer ser ut til å bli gjort på USA-flighter, uten at jeg har helt oversikt over nye satser. 4500 på OSL-EWR er jo ikke i tråd med virkeligheten, men det var jo et greit konkurransefortrinn ift. *A-partnere (når man i tillegg får EBG-bonus). Nedjusteringen på intraskandinavisk er udramatisk og har for det meste rot i virkelighetens avstander. 2. Danskene er de store vinnerne ift. intraeuropeisk. Det er slutt på forskjellbehandlingen som favoriserte avganger fra NO/SE, noe som for vår del gjør det mer aktuelt å ta et stopp i CPH for flere poeng (uavhengig av klasse). 3. Overraskende nok er det pax i Economy Extra / Business på intraeuropeisk som er de store taperne ift. opptjening. Paris har vært nevnt som eksempel, og selv om den nye opptjeningen er mer realistisk med faktisk avstand i miles, er det en brutal nedgang i opptjening for pendlere til CDG. Når man vet at SK også har blant de aller høyeste prisene for intraeuropeisk Business Class, for ikke å snakke om den vanvittig overprisede Economy Extra, er det kanskje litt rart at de ikke velger opprettholde den rause opptjeningen i disse klassene. 4. Sveits flyttes fra gamle EU1 til nye EU2 og får dermed bedre opptjening enn idag. For de av oss som flyr en del codeshare med Swiss (på SK-metal) i Business, blir opptjeningen hver vei 3750 poeng, mot 3000 poeng idag (inkl. EBG-bonus). Jeg flyr kun Business Class med SAS på codeshare-billetter (intraeuropeisk). Særlig på LH og LX-billetter finnes det muligheter for routinger som gir SK til/fra Tyskland/Sveits, med vesentlig bedre opptjening enn samme flight på LH/LX-metal. 5. Innføringen av tre EU-soner er fornuftig nok. Romania, Ukraina og det sørlige Tyskland i EU1 kan selvsagt diskuteres, men utover det virker soneinndelingen grei nok. 6. Mileage runs er på vei tilbake hos SK. Nå har jeg ignorert samtlige kampanjer med SK siden V-klasse ble 25%, og jeg har ikke fulgt med på prisnivået engang, men det vil garantert dukke opp noen gode muligheter. 7. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at denne inflasjonen i poeng ut fra SAS kan bety noe annet enn en økning i diverse uttakgrenser (bonusreiser, oppgraderinger etc.). De har forsøkt på dette tidligere, da ble det opprør og de reverserte beslutningen, men nå kan de argumentere med at den økte opptjeningen gir grunn til revisjon av uttakstabellene. Det kan derfor være lurt å lete etter muligheter for å svi av noen miles før 4. mai (ev. booke før den dato, men reise senere). |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
|
![]()
Dette baseres stort sett på gjensidige avtaler, så det vil nok komme an på partneren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
|
![]()
Registrerer at noen taper på denne gledelige endringen.
Selv føler jeg meg som en stor vinner! Jeg er forstsatt så heldig at jeg kan reise på V-klasse billetter, og reiser mye intra-skandinavisk og europa på disse. Gullkort klarer jeg uansett, men nå får jeg enda mer poeng å bruke. Nå mener jeg også SAS burde markedsfører ungdomsbillettene enda mer, kontra DY. Ikke bare vil de konkurere på pris, men du vil få grei opptjening i tillegg.
__________________
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jeg synes i utgangspunktet at dette er svært gledelige nyheter - nå vil det endelig monne å reise med SAS igjen i Economy. Det har vært et paradoks at man i det siste har tjent mer poeng i dagligvarebutikken enn når man flyr - og selv om SAS tjener mye penger på poeng gjennom partnere, har lojalitetseffekten til SAS som flyselskap vært svært liten og faktisk blitt undergravd av dette paradokset.
Med ny opptjeningstabell og mulighet til å tjene poeng gjennom en rekke flere partnere sammenliknet med tidligere, vil nok poengprisen for bonusreisee også gå noe opp. Det er til slutt dette vil bestemme hvor god denne nyheten faktisk er. Men i utgangspunktet er dette strålende nyheter for de aller fleste reisende - og også for SAS som med dette virkelig viser at de er villige til å ta grep for å få EuroBonus på bena igjen. Last edited by FlightDeck; 13-02-2012 at 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
|
![]()
ja, men avtalen er likevel tosidig. Skal SAS endre sine satser, vil nok partneren ha et ord med i laget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Litt snurrig at Robbie med venner skal lide under dette, mens vi på kvegklassen er "vinnerne".
I det aller minste burde de høyere klassene stått i ro, ikke gått ned. Man vil jo ikke kvitte seg med de som genererer mest kroner i kassa. Så er det jo bonus for alle om dette gjør at lavprispassasjerene også blir med å fyller opp setene. Jeg er spent på om DY gir 5% cashpoints innenlands, når den tid kommer. Altså for de av oss som har BankNorwegian kortet. ![]()
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 13-02-2012 at 19:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Jeg tipper at vi snart ser endringer her fra partnere ogsaa. Kloer meg litt i nepa paa at man senker en del intra europeisk paa ekstremt dyre billetter. Hvorfor kan ikke Eurobonus for en gang skyld gjoere ting 100% riktig uten aa pisse off en kundegruppe? Mette, Mette, Mette... Can you hear me?? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]() Quote:
Vedr. 25% opptjening så har følgende det så vidt jeg har sett: LH (LX, OS, SN), AC, MS og NZ
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]() ![]() Har regnet en del på det og med mitt reisemønster taper jeg ca 75.000 poeng på denne endringen i året. Dette pluss en del andre fordeler (som eVouchers hos Lufthansa) gjør det mer og mer aktuelt å gå tilbake til Miles & More nå. Selv om uttakstabellen er noe høyere hos M&M, vil 50% Elite Bonus alene gjøre det verdt det. I tillegg til at jeg også forventer at SK kommer til å sette opp uttakstabellen i slutten av mars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Dette er rett og slett en Robin Hood-revolusjon. EuroBonus tar fra de rike (Business Class) og gir til de fattige (Economy discounted). En slik innstilling burde jo også gå rett hjem hos alle rød-grønne byråkrater som sysler med bonusforbudet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Skjønner at du reiser MYE, men har du et tall, så man har noe å henge det på?? If you don't mind me asking?! Quote:
![]()
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser | 737-405 | Reiseforum | 320 | 03-10-2024 16:59 |
Opptjening av poeng hos Thai Airways og Singapore Airlines på SAS-flighter | TRDmiler | Reiseforum | 9 | 23-07-2013 23:34 |
100% Eurobonus opptjening hos UA og US fra 1/5 | L-1011 | Reiseforum | 7 | 09-05-2012 20:53 |
Re: BA salg i alle klasser... | sail4fun | Reiseforum | 0 | 26-12-2010 10:20 |
100 prosent EuroBonus-opptjening hos Blue1 helt frem til jul | FlightDeck | Reiseforum | 0 | 15-09-2008 14:44 |