Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2012, 15:50   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Finnair Finnair: -30 M€ i 2011 - Vurderer outsource all Europeisk trafikk

Finnair har sluppet sine resultater for 2011, som viser et tap på 30 millioner Euro. Tiltak for å bedre lønnsomheten skal settes i hvert og Finnair vurderer bli et rent langdistanseselskap og enten outsource eller fly intra-Europeisk og intra-Nordisk i samairbeid med andre. De skal allerede være i forhandlinger om dette

http://yle.fi/uutiset/news/2012/02/f...s_3245686.html
Quote:
National carrier Finnair is planning major changes to its European routes’ operations. The airline is seeking a business partner for Nordic flights, and possibly all European flights. In the future, Finnair says it plans to focus more on long-haul flights to Asia.
Old 09-02-2012, 15:58   #2
73H
NorFlyer Front Row

Default Re: Finnair: -30 M€ i 2011 - Vurderer outsource all Europeisk trafikk

Er det her det tidligere samarbeidet mellom Norwegian og Finnair kommer inn i bildet?
73H is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 16:06   #3
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Har for lidt tid siden kigget lidt på Finnairs rutenetværk og beflyvningen af dette. Og ja, der er problemer med den europæiske del, selv uden at kende tal.

Et par eksempler: Mange ruter til Sydeuropa flyves med en rundtur pr. dag med turn around i Helsinki om eftermiddagen og overnatning ude, f.eks. Madrid, Barcelona, Rom og Milano.

Andre lidt kortere ruter, som f.eks. Lyon, flyves med to rundturer pr. dag, det giver vel en risiko for en markant overkapacitet når man ser på samme rutes frekvens fra København.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 16:20   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Enter Flybe ......
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 16:25   #5
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Enter Flybe ......
På nordiske og andre regionale ruter nok. Men hvad med Sydeuropa? Finnairs udfordring er jo, at deres langruter skal have feed og mere feed, og her er Norden næppe nok.
Old 09-02-2012, 16:31   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Den meste langrute feeden kommer fra Skandnavia, UK og Tyskland. Sydeuropa er mest finner som vil tines opp, men disse må selvfølgelig også betjenes - hvis de finner det lønnsomt. En eventuell partner må ruste opp sin egen flåte for å håndtere sin økning, og jeg tror ikke f.eks. Flybe vil nøle med å slenge et knippe A320'er eller 737'er inn i flåten hvis de får tilslaget.
Radar Station KGRV3
Old 09-02-2012, 17:12   #7
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Den meste langrute feeden kommer fra Skandnavia, UK og Tyskland. Sydeuropa er mest finner som vil tines opp, men disse må selvfølgelig også betjenes - hvis de finner det lønnsomt. En eventuell partner må ruste opp sin egen flåte for å håndtere sin økning, og jeg tror ikke f.eks. Flybe vil nøle med å slenge et knippe A320'er eller 737'er inn i flåten hvis de får tilslaget.
Både Flybe og Flybe Nordic/Finncomm er operatører av E175/195. Vil vel være en mer lønnsom operasjon uten alt for stor reduksjon på setekapasiteten.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 17:24   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jovisst, men på enkelte ruter vil de nok trenge litt mer seter hvis de tar over det hele ..
Radar Station KGRV3
Old 09-02-2012, 17:27   #9
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Problemet er vel stadig, at Helsinki ikke sig selv er en stor destination, og mange af de relevante ruter bør vel helst drives XXX-Helsinki-XXX, og dermed er der en risiko for at flyet skal tage en ekstra tur til Helsinki, som der ikke er det store grundlag for.

Tager man ruten fra Aarhus som eksempel, så blev den netop fløjet af Sun-Air med et fly, der kunne betjene andre ruter fra Aarhus morgen og aften (vist nok især Göteborg). Selv denne rute var ikke lønsom, og Sun-Air har ruter til Oslo, Stockholm og Göteborg med samme fly og double daily, så der er en udfordring med feed, hvor der vel er brug for, at det relevante selskab kan kombinere ruterne til Helsinki med andre destinationer.

At ruterne til Syden er lagt an på finnere der vil slikke sol og ikke feed ændrer ikke ved, at betjeningen af ruterne sker på en måde, hvor der er en lav udnyttelsesgrad af flyene fordi man vil koordinere turnaround i Helsinki.

Last edited by Fysikeren; 09-02-2012 at 17:31.
Old 10-02-2012, 22:22   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Med tanke på Finnair og Blue1 sine resultater så er vel dette med fly i Finland noe man ikke bør sette penger på
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2012, 22:25   #11
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Kan godt være lidt skeptisk overfor denne strategi. Godt nok virker det til at det er long haul der tjener penge som tabes på short haul. Men long haul er afhængig af de kortere ruter, ikke omvendt.

Ser en risiko for at Finnair kan miste kontrollen og indflydelsen over fundamentet for deres asiatiske ruter. Synes det er at spille lidt for højt spil frem for at på styr på ruterne.
Old 10-02-2012, 22:42   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det er da noen som greier å fylle flyene fra og til HEL med base der. Har tittet inn i tallene på HEL-LGW i de nettopp frigitte desembertallene fra UK CAA, og med en rask utregning var det enkelt å finne at Norwegian hadde en kabinfaktor denne måneden på 81,4%.
Old 11-02-2012, 07:52   #13
L-1011
ScanFlyer Molded

Norwegian nyttjar endast billig låglönepersonal från Estland på HEL basen.
Finnair har garanterat minst 50% högre lönekostnader för sin flygande personal. Därför är det inte så konstigt om Finnair har svårt att konkurrera mot DY i Finland.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 08:11   #14
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Norwegian nyttjar endast billig låglönepersonal från Estland på HEL basen.
Finnair har garanterat minst 50% högre lönekostnader för sin flygande personal. Därför är det inte så konstigt om Finnair har svårt att konkurrera mot DY i Finland.
Og det gjør det vel enda mer usikkert om disse er partneren AY bør/skal satse på. Et selskap som har satt sugerør i deres eget "nedslagsfelt" med billig arbeidskraft og i tillegg har bedyret at de vil gå etter det samme IC markedet ( nesten iallefall ).
Hva med AB, er de en mulig feeder, om de da skulle starte opp til HEL, de flyr vel ikke der nå?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 08:59   #15
apron
ScanFlyer Blue

Utforfringen til AY, bortsett fra å være "Flag Carrier" med 56% statlig eierkap, vil være de store omveltningene en outsourcing av feedernettverket vil føre til i egen organisasjon. De kikker til bl.annet Iberia som forsøker å sette opp "et nytt selskap i selskapet" for å kunne snu seg rimelig raskt. Resultatet er kraftige protester fra fagforeninger med 4-5 varslede streiker senere i februar.

Å tro at en uten videre kan legge ned egenproduksjon for å sette bort til andre blir neppe støyfritt. Når det er sagt har vel det Finske markedet levd i en "boble" lenge, med skyhøye flypriser som tidligere fint har båret en fet og daff organisasjon.

Tidligere lederes forsøk på å endre dette har ført til steile konflikter. Forsåvidt fullt sammenlignbart med andre flagcarriers i Scandinavia.

Blir svært spennende å følge utviklingen i Finland (både for AY og KF)
apron is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 16:41   #16
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Er det enda ingen som har tenkt på AY+SK her i tråden enda?
SAS "gir" Finnair LH og Finnair "gir" SAS SH, så kaller de seg for North European Airlines™©.
Lov å drømme litt her en sitter på jobb og kjeder seg

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 17:07   #17
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Er det enda ingen som har tenkt på AY+SK her i tråden enda?
Jo, det er der sikkert; jeg har i hvert fald.

Tidligere gik jeg ud fra at konkurrencemyndighederne ville modsætte sig dette, da SAS/Blue1 og Finnair dominerede i Finland, men med de ændrede strategier hos SAS/Blue1 og Norwegians satsning samme sted og på sigt på long haul, så tror jeg konkurrencespørgsmålet er mindre afgørende i dag.

Der er også gode synergier at spore, men tror stadig ikke på muligheden. De er i hver deres alliance, som jeg ikke ved hvordan vil reagerer på dette (antager et samlet selskab vil gå til Star Alliance). SAS har vel heller ikke pengene til direkte opkøb, så en sammenlægning skulle vel ske ved at Finnair-aktier blev byttet med SAS-aktier, en handel jeg dog næsten vil tro SAS og deres ejer kunne være med på.

Det store spørgsmål er vel hvad den finske regering siger? Hvis de skal afgive en del af magten, så helst til nogle store udenlandske selskaber, især IAG, eller til det mere lokale SAS? Tror ærligt talt der for Finlands vedkommende er fordele og ulemper i begge modeller.

Uanset hvad vil tiden vise det, men forholder mig skeptisk for en SAS+Finnair, selvom det kunne være smukt
Old 11-02-2012, 17:41   #18
BU662
critical mind

BU662's Avatar

En SK + AY gjör ikke virkelig sans.

Vil SAS virkelig feede AY ved HEL? Dette vil uten tvil har store konsekvenser pa longhaul ved ARN. Jeg for min del tror ikke at SK er villige a gi opp ARN som longhaul hub. Og hvor er de store spare-potensialer dersom high-cost SK overtar ruter av AY som alrede har mindre kostnader intra-Europa?!? Jeg ikke ser logikken.

AY sine tanker kan jo innebaere at man forsterker samarbeid med FlyBe en stykke videre. Da vil man ogsa kunne oppna betydelige kostnadskutt...
Old 11-02-2012, 18:16   #19
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
En SK + AY gjör ikke virkelig sans.

Vil SAS virkelig feede AY ved HEL? Dette vil uten tvil har store konsekvenser pa longhaul ved ARN. Jeg for min del tror ikke at SK er villige a gi opp ARN som longhaul hub. Og hvor er de store spare-potensialer dersom high-cost SK overtar ruter av AY som alrede har mindre kostnader intra-Europa?!? Jeg ikke ser logikken.

AY sine tanker kan jo innebaere at man forsterker samarbeid med FlyBe en stykke videre. Da vil man ogsa kunne oppna betydelige kostnadskutt...
Jada jada, jeg vet det ikke kommer til å skje, bare mine .

Østgående trafikk fra HEL og vest/sydgående fra CPH. Direkte koster mere (men også genererer mere inntekt) så får man spekulere om direkte betyr bedre eller ikke. Direkte = færre ruter (for å fordele materiell til å serve flere like markeder), eller via = flere ruter (konsentrasjon av LH materiale)

Eller hva sier du BU662?

Igjen bare mine

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2012, 18:42   #20
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Jada jada, jeg vet det ikke kommer til å skje, bare mine .

Østgående trafikk fra HEL og vest/sydgående fra CPH. Direkte koster mere (men også genererer mere inntekt) så får man spekulere om direkte betyr bedre eller ikke. Direkte = færre ruter (for å fordele materiell til å serve flere like markeder), eller via = flere ruter (konsentrasjon av LH materiale)

Eller hva sier du BU662?

Igjen bare mine
Tror du virkelig i en lösning som ville faktisk redusere ARN til Europa traffik? Jeg anser dette som en umulig lösning. Problemet meld alle scenarioer SK + AY er at du bare foröker SK sine störste problemer fra 3 til 4.

AY har en meget interessant posisjon og de vil trolig finne en lösning som ligger langt naermere til sine navaerende samarbeidspartnere, fremtidlige allianse-partners og selskaper som de har eier-interesser i.

SK + AY er en no-go i mine öygn. Jeg ser andre scenarioer som langt mer utsiktsrik enn slik en fortvilt forslag.

Posting Rules