![]() |
|
![]() |
#401 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Quote:
A wet lease is a leasing arrangement whereby one airline (lessor) provides an aircraft, complete crew, maintenance, and insurance (ACMI) to an airline [or other type of business acting as a broker of air travel] (the lessee), which pays by hours operated. Ut fra dette vil jeg tro at f.eks DAT kan leie fly fra f.eks DOT og fly hele anbudsperioden med DOT's livery på maskinen. De kan imidlertid ikke leie DOT til å fly anbudet for seg. Husk at f.eks. WIF ikke eier alle sine fly. Noen er leaset, dog ikke "wet lease" Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#403 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
|
![]()
Dry lease og wet lease er to helt forskjellige ting. I dry lease tilfellene opererer man på leietakers AOC, ved wet lease utføres flyvningen på utleiers AOC. Og for å gjøre det enda mer forvirrende kan det wet leasede flyet godt være dry leaset, gjerne fra et obskurt postboksselskap i et eller annet ugjennomtrengelig skatteparadis.
Det vil være uproblematisk i forhold til anbudsavtalen å benytte dry leasede fly, så lenge disse tilfredsstiller de tekniske kravene. Å basere driften på et wet leaset fly vil nok som påpekt være et avtalebrudd, men jeg tror nok også at nøkkelordet er "baserast".
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 02-02-2012 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 126
|
![]()
God lørdag medforumister
Går stadig rykter om at kabinansatte i DAT ikke har anledning til å organisere seg? Stemmer dette? Hvis ikke er det da noen som vet hvilken forening de er med i? Skulle gjerne ønske å rekruttere alle kabinansatte i DAT som flyr i Norge til Parat og Parat luftfart. Jobber du i dat og ønsker å bli medlem av parat så send meg en PM. Parat Luftfart er Norges største sammenslutning av fagorganiserte i luftfartsbransjen med over 3500 medlemmer
__________________
**************** Take Your seats... Last edited by ln-pep; 04-02-2012 at 14:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,522
|
![]()
Nå har jo Rungholm allerede opplyst at disse er basert i CPH og vil rotere inn og ut hver 5. - 6. dag ... Da er det vel ikke Parat de sogner til?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 126
|
![]()
Det er greit men vil uansett ha svar å spm om organisasjonsfrihet
![]()
__________________
**************** Take Your seats... |
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 126
|
![]()
Er det ingen på dette forumet som vet noe om hvor kabinansatte i DAT er organisert?
__________________
**************** Take Your seats... |
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Tja, det kan jo være at de som vet ikke ønsker å virdereformidle det som kan anses å være en privatsak?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
![]() Er vel heller fordi de ikke får "lov" å organisere seg... hvertfall ikke de norske med base i Florø. Jada, er selvfølgelig klar over at det er ulovlig å nekte folk å organisere seg, men når man prøver å få til en forening for deretter å bli sparket av DAT, pga "teknikaliteter", så spiller det ingen rolle hva loven sier... Ref: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7920168 Greit nok at hun vant sin sak, men hun vil jo aldri jobbe i DAT igjen og derfor "problem solved" for DAT! Det Rungholm sa om base CPH med rotering, gjaldt vel pilotene? Vi vet hvertfall at de har base i Florø for både cockpit og kabin, så det kommer nok en Bodøbase etterhvert... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Forøvrig: Om og hvor jeg velger å være organisert, det er en sak mellom meg, foreningen og min arbeidsgiver. (Og jeg peker på: "kan" anses som) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
Det er jo hele poenget; man finner noe annet rusk man kan si opp folk på, og er det noen som faktisk er så tøff å går til rettsak så spiller det ingen rolle om man taper eller vinner. Resultatet er jo uansett at man blir kvitt den personen fra selskapet. Hvilket signal sender det til de som er igjen? Man kan jo stille spørsmålet om hvorfor DAT ikke har noen fagforening da. Verken for cockpit eller kabin, hvertfall ikke i Norge/Florø. Kan det faktisk være en grunn til det? Eller har de ansatte så gode betingelser at de ikke synes det er nødvendig? DAT har, foreløpig, fast ansatte.(Bortsett fra de erfarne Dash8 kapteinene som skal drive opplæring/rutetrening de første 6-12mnd iflg Rungholm.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]()
Til dere som nekter å innse at sosial dumping faktisk er et tema:
Utdrag fra: http://www.regjeringen.no/Upload/SD/...ruter_2013.pdf : "En nyere tendens er også at selskaper i det norske markedet benytter mannskaper fra andre land, og da fortrinnsvis land med lavere lønnsnivåer og dårligere arbeidsvilkår. Målet er selvsagt å redusere kostnadene og være mer konkurransedyktig. Dette er samme utvikling som man har hatt innen skipsfart i lang tid. Det kan ikke utelukkes at ruter i Finnmark også kunne drives av denne type selskaper." Her står det altså svart på hvitt, i en anbefaling til SD om hvordan anbudet KAN legges opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Det er vel ingen som betviler at sosial dumping kan være og kan bli et problem. Sitatet her sier vel ikke noe om hva som er sosial dumping, og at dette rent faktisk skjer akkurat nå. At dette står skrevet i en rapport bestilt av SD er heller ikke det samme som at dette er den hele og fulle sannheten. Last edited by TOS; 02-03-2012 at 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
![]() Neida, å si noe om HVA som er sosial dumping er jo unødvendig da definisjonen er klar: (fra wiki) '"Social dumping" is a term that is used to describe a temporary or transitory movement of labour, whereby employers use workers from one country or area in another country or area where the cost of labour is usually more expensive, thus saving money and potentially increasing profit." De sier faktisk rett ut at dette skjer akkurat nå: "En nyere tendens er også at selskaper i det norske markedet benytter mannskaper fra andre land, og da fortrinnsvis land med lavere lønnsnivåer og dårligere arbeidsvilkår" Dette er jo selve definisjonen på sosial dumping som de bruker, i stedet for å skrive selve ordet sosial dumping, men derfor mener du de ikke omtaler temaet? *oppgitt* Vanskelig å argumentere når "motparten" kun vil kverrulere... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Men jeg skal innrømme at jeg kun leste sitatet du viste til. Om dette er sosial dumping er ikke entydig. Hele EUs indre marked er jo fundert på fri bevegelse av innsatsfaktorer, herunder arbeidskraft, for å bedre europeisk konkurranseevne. En slik utvikling får man ikke om man skal insistere på at en aktør som opererer i land X skal betale en avlønningen som alle andre i land X. Dermed er det faktum at operatører fra andre land kommer til Norge en direkte konsekvens av virkemåten til et fritt, indre marked i EU/EØS-området. Sosial dumping er det ikke nødvendigvis. Last edited by TOS; 02-03-2012 at 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]() Quote:
At du da kommer med følgende setning; "Sitatet her sier vel ikke noe om hva som er sosial dumping, og at dette rent faktisk skjer akkurat nå" blir bare useriøst... Jeg poengterte nettopp at denne rapporten viser hvordan det KAN gjøres. Men den er jo en del av vurderingsgrunnlaget til SD, slik det omtales i forordet i rapporten. Og her skrives det på enkel norsk at modellen med å hente inn utenlandsk arbeidskraft, med generellt dårligere lønn- og arbeidsvilkår, også kan brukes på anbudet i Finnmark, som et ledd i å få ned kostnadene. Forøvrig fint om du slutter å redigere innleggene dine, da det blir vanskelig for andre å se gangen/logikken i mine svar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er ikke nødvendigvis sosial dumping at en aktør kommer inne på det norske markedet med andre betingelser. Se mitt forrige innlegg. Dette er en av de ønskede effektene av det indre marked. Kall det useriøst eller ikke, men jeg sliter med å se at sitatet du viser til sier noe annet enn at utenlandske aktører er billige fordi de bruker billige arbeidskraft. Mitt enkle poeng er at dette ikke nødvendigvis er sosial dumping. Last edited by TOS; 02-03-2012 at 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Posts: 78
|
![]()
Din siste endring feks kom 10min før mitt innlegg. Men nå brukte jo jeg mer enn det på å skrive mitt eget innlegg og når jeg da sendte inn mitt svar så jeg plutselig at ditt innlegg var endret, dvs lagt til et nytt avsnitt. Du endrer dine innlegg mens jeg svarer på det opprinnelige innlegget, men greit. Nok om det.
Quote:
Er det ikke derfor man, i veldig mange yrker, har en tariffavtale med minstelønn slik at feks polske snekkere skal få samme lønn som norske snekkere? Jobber man i land X som snekker er minstelønnen YYY pr time, uavhengig om man er norsk eller polsk. Hvordan skal da norske arbeidstakere konkurrere hvis man bare skal importere all arbeidskraft fra utlandet på UTENLANDSKE vilkår? I DATs tilfelle; De som skal fly Lofoten/Ofoten skal ha base i København, med dansk utgiftsnivå og danske lønninger. Da trenger man nødvendigvis ikke lønnsnivå tilpasset norske forhold. Neste anbud kanskje det blir feks AVIES fra Estland som skal fly i Norge, hvor de har enda lavere lønnsnivå enn Danmark. Det sier seg selv at det ikke blir reell konkurranse med et slikt system. Widerøe og Helitrans(de norske som søkte) kan da bare stenge butikken. Quote:
Quote:
Kort og godt koker det ned til dette, slik jeg tolker dine innlegg: Du mener at utenlandsk arbeidskraft I Norge på UTENLANDSKE vilkår er helt greit. Definisjonen sier at nettopp dette er sosial dumping, så kall nå en spade for en spade... Det blir helt håpløst å diskutere hvis man ikke engang er enig om definisjonen på begrepene som brukes. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Hvor finner du at det er definisjonen på sosial dumping?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |