![]() |
|
![]() |
#401 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
obligatorisk del av utdannelsen din. Den ene linken over sier en pilotutdannelse i snitt tar 2-3 år, og hvis det stemmer er argumentasjonen min riktig. Mulig man må "bygge timer" utover dette p.g.a. overflod av piloter, med dette kan ikke under noen omstendigheter brukes som ett lønnsargument - tvert imot! Personlig ble jeg ferdig utdannet som ingeniør på begynnelsen av -90 tallet under finanskrisen den gang. Ingen jobber å oppdrive for ny-utdannete ingeniører så jeg tror jeg vet hvordan pilotene har dete. Tok derfor ett par år økonomi i tillegg i påvente av bedre tider og fikk jobb etter det. Sånn er livet. Man må ta konsekvensene av egne valg - og det gjelder også for dagens ny-utdannete piloter. |
|
![]() |
![]() |
#402 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#403 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Sammenligner jeg det med mitt nåværende yrke, så hadde jeg ca 50% av normal-lønn under opplæringsåret (ja, jeg fikk lønn under opplæring) og ca 75% av normallønn første år som vanlig arbeidende. Deretter 100% av normallønn. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe i en bransje der begynnerlønna er så lav som i flygerbransjen, og der fagforeningspampene sikrer lønna til de erfarne og kutter lønna til fremtidlige ansettelser. Som en liten digresjon når det gjelder DY og kontrakter; Fridagskjøp hos en kaptein tilsvarer vel omtrent en mnd-lønn for en kontraktspilot i HEL eller AGP. Ikke så rart at Kjos vil over på billige kontrakter ![]() |
|
![]() |
![]() |
#404 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Erfaring er en ting som verdsettes i mange bransjer. Snekkere er lærlinger, ingeniører og økonomer er traineer, leger er turnuskandidater osv osv. En jobb eller to mellom fersk CPL og jet-TR er bare sunt, dersom ikke man har deltatt på en spesielt integrert og tilrettelagt flygerutdanning. Last edited by Dag Viking; 04-02-2012 at 17:58. |
||
![]() |
![]() |
#405 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#406 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#407 |
Newcomer
|
![]()
Å sammenligne piloter med bussjåfører blir som å sammenligne lokførere med dekkoffiserer, eller mekanikere med kirurger. Den diskusjonen hører hjemme et annet sted.
#408 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#409 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dessuten er det ganske mange piloter som ikke har generell studiekompetanse engang. |
|
![]() |
![]() |
#410 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var en pilot som trakk inn bussjåførene som kunne avslutte dagen etter 9 timer. Da er det på sin plass å trekke frem noen forskjeller. Det er åpenbart ikke samme yrket, annet enn at man transporterer folk og har ubekvem arbeidstid.
|
![]() |
![]() |
#411 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#412 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#413 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
-> Jeg mener at dette ikke er ett argument da de har kortere utdannelse og dermed kan jobbe mer enn de andre. -> Du sier at mitt argument ikke gjelder fordi det er lite pilotjobber og det derfor tar lang tid for å få jobb. => Ergo du mener at pilotene skal ha høyest lønn FORDI det er overflod av piloter og det tar tid å få jobb. (Hvilket selvsagt er helt bak mål - det burde være omvendt) ![]() |
|
![]() |
![]() |
#414 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#415 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#416 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Slik jeg har forstått det er arbeidstidene til yrkessjåførene fastsatt etter stygge ulykker med det de kaller mikrosøvn... Heldigvis i flyet har vi jo "george" som flyr meste parten av tiden, så å nodde av litt i ny og ne har ikke fatalt utfall hver gang..
|
![]() |
![]() |
#417 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#418 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Her er pensjonsavgangstallene til SAS kommende år
2011 - 10 2012 - 10 2013 - 20 2014 - 30 2015 - 75 2016 - 95 2017 - 95 2018 - 110 2019 - 90 2020 - 105 Skal man anta at snittlønnen til piloter i Norge i 2020 er betydelig lavere enn i dag, ref innlegget til Dag Viking om høy snittalder på pilotene? |
![]() |
![]() |
#419 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kjenner du til hvor lang opptjeningstid det er i WF og SK før en oppnår full ansiennitet?
#420 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hos andre aktører som LT og WF er det vel mer på stedet hvil når det gjelder gjennomtrekk, , snittlønn, pensjonskull og ansettelser. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |