Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2012, 13:31   #1
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkursene?

I kjölevannet av alle konkurser og en del selskaper elendige ökonomier, hvem kommer til å ta markeds störst andeler etter alle konkurser i europa?
Er vel trolig at vi ikke har sett siste konkursen for 2012
branserud is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 13:43   #2
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
I kjölevannet av alle konkurser og en del selskaper elendige ökonomier, hvem kommer til å ta markeds störst andeler etter alle konkurser i europa?
Er vel trolig at vi ikke har sett siste konkursen for 2012
For Spanair's vedkommende er den store vinder vel Vueling, men også Ryanair, Iberia, Air Europa, easyJet og Air Berlin vil dele markedet mellem sig. Naturligvis vil Norwegian, SAS, Lufthansa osv også få en konkurrent mindre.

Mht Malev, så vil Wizzair sikkert flyve med fyldte fly i den nærmeste fremtid, men her tror jeg at markedsandele vil blive spredt mere ud over alle Europa's flyselskaber (der flyver til BUD). En markant taber på MA's konkurs må være Hainan, der jo flyver PEK-BUD, og i høj grad er afhængig af feed fra Malev's netværk.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 13:46   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,933
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Hainan var vel inne som mulig investor i Malev og trakk seg - det kan være at de endrer strategi og flytter ruten vekk fra BUD ..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 13:55   #4
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hainan var vel inne som mulig investor i Malev og trakk seg - det kan være at de endrer strategi og flytter ruten vekk fra BUD ..
Ja, Hainan's problem er at de har satset på OW-hubs, da det forventes at Hainan er på vej mod Oneworld-medlemsskab. De flyver (bl.a.) til TXL og BUD, hvor de code-sharer med Air Berlin og Malev.
Så hvor skal de flytte deres BUD-rute hen? Det er nok ikke så let at få slots i LHR...
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 14:22   #5
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Så hvor skal de flytte deres BUD-rute hen? Det er nok ikke så let at få slots i LHR...
Amman? RJ har en del forbindelser derfra både til sandkassen og til Europa
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 14:31   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,494
Default Re: Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkurser

Ryanair er raske (sikkert en fordel når man har parkert ~80 fly for vinteren) og annonserer oppstart av en base i Budapest med 31 ruter. Første rute starter allerede om to uker
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 14:42   #7
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Amman? RJ har en del forbindelser derfra både til sandkassen og til Europa
Jaeh, men det er ikke realistisk at feede den europæiske trafik som MA og BUD havde, via AMM med RJ og videre til HU.

HU flyver også på en del ruter til Rusland, hvor S7 sikkert feeder lidt indtil Hainan's ruter, men det flytter nok kun begrænset trafik fra Europa.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 16:04   #8
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,288
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
.

Mht Malev, så vil Wizzair sikkert flyve med fyldte fly i den nærmeste fremtid, .
De øger også kraftig på deres Budapest base.
blandet andet til.
Skavsta fra 2 til 4 ugentlige
Gothenburg fra 2 til 3 ugentlige
Malmo fra 3 til hele 7 ugentlige

http://wizzair.com/about_us/news/?language=EN#wizen100
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 16:32   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkursene?

Bade LH og AB har annonsert oppstart av daglige ruter fra TXL til BUD.

Konkursen kom selvsagt ikke helt uvented...

Men, jeg personlig tviler at det vinner noen pa disse konkurser. Det finnes seg jo en markant grunn til hvorfor disse selskapene feilet. Manglende lönnsomhet. Og det kommer ikke a endre seg dersom man bytter ut en aktör HA med lave kostnader mot en AB / LH som har litt andre kostnader.

I Spania er bildet litt annenleders. Marked er flommet med kapasitaet og JK sitt konkurs betyr bare at det tas bort litt av den over-kapasitaet. Men forsatt er det for mye kapasitaet inne i dette marked. Sa om Vueling virkelig vinner, det har jeg mine tviler pa, spesielt med ettertanke av de makro-ökonomiske forhold i Spania...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 17:15   #10
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkursene?

Her er en interessant artikel om hvem der vinder og taber ved JK's konkurs:

http://www.anna.aero/2012/01/30/span...star-alliance/
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 19:21   #11
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkursene?

Ryanair verkar agera väldigt snabbt med att öppna sin BUD bas.
FR öppnar bla en linje till Skavsta. Nu kommer alltså både Wizzair & Ryanair flyga BUD-NYO..
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 20:00   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Ja, Hainan's problem er at de har satset på OW-hubs, da det forventes at Hainan er på vej mod Oneworld-medlemsskab. De flyver (bl.a.) til TXL og BUD, hvor de code-sharer med Air Berlin og Malev.
Så hvor skal de flytte deres BUD-rute hen? Det er nok ikke så let at få slots i LHR...
Hva med MAD? IB flyr ikke ikke til PEK, og det er sikkert en del Iberia Plus-medlemmer som vil foretrekke å fly direkte med et Oneworld-medlem (den dagen det blir realitet) framfor Air China eller BA med omveien via LHR.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 20:38   #13
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hva med MAD? IB flyr ikke ikke til PEK, og det er sikkert en del Iberia Plus-medlemmer som vil foretrekke å fly direkte med et Oneworld-medlem (den dagen det blir realitet) framfor Air China eller BA med omveien via LHR.
Jo, men dels flyver CA, som du nævner, allerede PEK-MAD(-GRU), og dels tror jeg ikke MAD ligger specielt godt mht feed fra resten af Europa, da den jo ligger i den "forkerte" retning.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2012, 23:09   #14
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkursene?

Lufthansa reagerer. Indsætter daglige fly fra HAM og TXL til BUD allerede fra mandag (og dobbelt op fra marts):

http://www.airliners.de/verkehr/netz...pest-aus/26299
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2012, 13:10   #15
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Hvem kommer til å ta markeds andeler etter alle konkurser

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Amman? RJ har en del forbindelser derfra både til sandkassen og til Europa
RJ skærer fem ruter, bl.a. MUC og BRU:
http://www.businesstraveller.com/mid...munich,-al-ain

Så de er nok ikke realistiske kandidater til en BUD-rute lige nu...
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2012, 10:06   #16
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Hvem kommer til å ta markedsandeler etter alle konkursene?

hentet fra: http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...udapest-731241

I kölvattnet av de senaste konkurserna av Spanair och Malev, möter Norwegian den ökade efterfrågan och fördubblar antalet avgångar till Barcelona och Budapest från Arlanda och Kastrup.

– Norwegian är ett ekonomiskt stabilt bolag som har haft en stark tillväxt i Sverige de senaste åren. Från att ha erbjudit 22 inrikes- och utrikeslinjer i Sverige 2008, erbjuder vi idag över 65 direktlinjer. I juni flyttar vi till Terminal 5 på Arlanda för att möta det ökande antalet passagerare som väljer att flyga Norwegian. Vi har fortsatta utvecklingsplaner för den svenska marknaden och det är naturligt att vi, där vi kan, hjälper till att fylla de luckor som uppstår när konkurrenter tyvärr drabbas av konkurs, säger Norwegians Informationschef Åsa Larsson.

Fler avgångar till Barcelona
Norwegian ökar antalet avgångar till Barcelona från både Arlanda och Kastrup från fem till tio avgångar i veckan. Från Arlanda kommer Norwegian att flyga varje dag och med två avgångar om dagen varje måndag, onsdag och fredag. Från Kastrup varje dag och med två avgångar om dagen varje tisdag, torsdag och söndag.

Sex avgångar i veckan till Budapest
Antalet avgångar till Budapest från både Arlanda och Kastrup ökar från tre till sex gånger i veckan vilket innebär dagliga avgångar med undantag från lördagar.

Ökade antalet avgångar till Prag från Oslo
I Oslo ökar bolaget även antalet avgångar till Prag från Gardemoen flygplats. Norwegian kommer att flyga 10 avgångar i veckan till den tjeckiska staden.
branserud is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvem kommer til Rygge II sail4fun Flyforum 13 13-08-2007 19:13
Hvem kommer til Rygge gustavf Flyforum 17 10-08-2007 09:57
Alle kommer hjem til jul VC-10 Flyforum 4 09-12-2005 09:53


All times are GMT +2. The time now is 08:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.